En arvannut, että työttömänä olisi näin paljon vaikeampaa kuin opiskelijana.
Valmistuin työttömäksi. Koetin ajatella positiivisesti, että jos töitä ei heti löydy, työttömyysturva on sentään parempi kuin opiskelijoilla eli oma talous saattaa kohentua hieman. Tottahan tuo ehkä on, mutta enpä ollut osannut ottaa tätä kaikkea muuta huomioon. Työttömän status on ihan erilainen kuin sanoa olevansa opiskelija. Opiskelijasta tulee tulevaisuusorientoitunut fiilis, työttömästä negatiivinen. Jonkun aikaa sentään kehtasi sanoa että on "vastavalmistunut"
Ihmisten "hae töitä" -kommentit ahdistaa, kun en juuri muuta valveillaoloaikana teekään. Työnhaku on yöllä unissakin ja näen siitä painajaisia. Pelkään, etten koskaan kelpaa minnekään. Tänään on tullut jo kaksi "kiitos mielenkiinnosta, mutta valintamme ei kohdistunut sinuun" -viestiä. Lähipiirini on tosi työorientoitunutta, enkä tunne juuri ketään muuta työtöntä. Tavallaan hyväkin, että ilmapiiri kannustaa työhön, mutta pelkään että jään ulkopuolelle jos en pian löydä töitä.
Rahaa ei nyt kuitenkaan ole järin paljoa enempää kuin opiskelijana, enkä nyt tietysti tuilla haluaisi elää muutenkaan. Olen vain huomannut, miten vaikeaa on työnhaku omalle alalle, kun ei ole varaa näyttää edustavalta. Nytkin pitäisi ostaa joku bisneshenkinen asu haastatteluja varten, kirppareilta ei tunnu löytyvän istuvia.
Miten säilyttää yllä optimismia tulevaisuuden suhteen? En haluaisi valittaa, mutta on tosi vaikea pitää mieli iloisena...
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:24"] Kyllä työttömänä saa paljon enemmän rahaa mitä opiskelijana :) [/quote] Myös työttömänä on paljon enemmän aikaa itselle.. toisaalta syrjäytymisvaara kasvaa [/quote] Opiskellessa menee eteenpäin elämässä ja kehittyy. Työttömänä taantuu. Kokemusta lähes parin vuoden ajalta. Olen hakenut paljon töitä, enkä päässyt thteenkään haastatteluun. Nyt hain myös opiskelemaan. Jos pääsen, niin on todella hienoa sanoa olevansa opiskelija, eikä enää työtön tai työnhakija! Imagonkohotus.
[/quote]
Eli olet tosiasiassa passiivinen, ulkoapäin aloitteita odottava yksilö. Tosiasiassa proaktiivinen henkilö osaa päivittää ja pitää yllä osaamistaan myös työelämän ulkopuolella.
[/quote]
Olen kyllä nyt työttömyysaikanakin opiskellut parikin pidempää rupeamaa, mutta en hankkinut vielä uutta tutkintoa, minkä aion nyt tehdä. Eiköhän se avaa uusia mahdollisuuksia lisää.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:24"] Kyllä työttömänä saa paljon enemmän rahaa mitä opiskelijana :) [/quote] Myös työttömänä on paljon enemmän aikaa itselle.. toisaalta syrjäytymisvaara kasvaa [/quote] Opiskellessa menee eteenpäin elämässä ja kehittyy. Työttömänä taantuu. Kokemusta lähes parin vuoden ajalta. Olen hakenut paljon töitä, enkä päässyt thteenkään haastatteluun. Nyt hain myös opiskelemaan. Jos pääsen, niin on todella hienoa sanoa olevansa opiskelija, eikä enää työtön tai työnhakija! Imagonkohotus.
[/quote]
Käytkö töissä vain imagoasi kohottaaksesi? Mikäli myös "opiskelet" imagoasi kohottaaksesi et oikeasti ole siellä oppimassa, vaan pikemminkin oleskelemassa
[/quote]
Johan on taas tehty tulkintoja yhden sanan perusteella! Hohhoijaa...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Käytkö töissä vain imagoasi kohottaaksesi? Mikäli myös "opiskelet" imagoasi kohottaaksesi et oikeasti ole siellä oppimassa, vaan pikemminkin oleskelemassa
[/quote]
Lähinnä tarkoitin henkistä imagonkohotusta itseni silmissä, tulee työttömyydessä ajelehtimisen sijaan tunne, että kehityn ja olen matkalla eteenpäin. Miksei toki imagonkohotus muiden silmissä, varsinkin av-mammojen ja muiden työttömiä loisina pitävien silmissä: opiskelijana on aina parempi olla kuin työttömänä, eikö?
Ei niitten vaatteiden tarvitse olla ihmeellisiä. Itse ostin kirpparilta parin euron jakun ja sain paikan pankkiin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:35"]
Sä oot vain väärässä porukassa. Yritä tutustua muihin työttömiin :)
[/quote]
No, ei todellakaan kannata, seura tekee kaltaiseksi.
Ihan samat fiilikset. Tai no osasin etukäteen odottaa, että työttömän status tuntuisi ihan kamalalta, mutta jotenkin yllätyksenä tulisi se luuseriolo, joka tulee siitä, että kaikki ystävät ja sukulaiset käyvät töissä ja pärjäävät ilman mitään ongelmia. En ole oikeastaan koskaan tuntenut työtöntä ihmistä, paitsi sellaisia, jotka pitävät työpaikkojen välissä ylimääräisen parin kuukauden loman kun seuraava paikka on jo tiedossa.
Ei kukaan ole suoraan sanonut mitään pahaa, mutta tuntuu, että jokaista tekoa pitää selitellä, tai jos esim. on käynyt haastattelussa paikassa, josta on tullut todella ikävä fiilis haastattelun perusteella, niin pitää varmuuden vuoksi alleviivata, että kyllä olen ottamassa paikan vastaan, jos sitä tarjotaan... Tai jos jonain päivänä en hae töitä vaan yritän rentoutua ja koota itseäni, niin en oikeastaan uskalla kertoa siitä kenellekään. Vaikka hakemuksia lähteekin vähintään se yksi päivässä. Puhumattakaan siitä epävarmuudesta, että jos tekee tukien suhteen jonkin virheen. Haluaisin esim. opiskella vähän, mutta pelkään, että siitä kuitenkin tulee jokin rangaistus. Opintotuki oli pieni, mutta oli ihan selkeää, että kun opiskeli tarpeeksi, niin oli ansainnut tukensa ja sillä hyvä. Se oli selkeää.
Tuo vaateongelmakin on tuttu. Itse olen ostanut edustavat vaatteet ihan halpiskaupasta, ehkä ne näyttävät jo päälle päin halpiksilta joillekin, mutta omasta mielestäni ne kuitenkin sopivat ihan pukukoodiin. Ja kun niitä käyttää vain haastatteluissa, niin ei tarvitse niin paljon miettiä vaatteen kestävyyttä.
Itse olen muuten opetellut käyttämään itsestäni tuota työnhakija-sanaa. Kaikki ymmärtävät kyllä sen taustamerkityksen, mutta en vain pysty kutsumaan itseäni työttömäksi, se kuulostaisi siltä kuin kutsuisin itseäni lehmäksi tmv.
Kyllä työttömänä saa paljon enemmän rahaa mitä opiskelijana :)
Lisäksi staus on vain asennekysymys. Kysymys on pikemminkin miksi annat muiden arvottaa itsesi ja elämäsi työn kautta. Egosi tässä on vain se taho, joka kärsii koska se yhdistää sun arvosi mielessäsi työhon. Kuitenkin nykyaikana yhä suurempi osa - myös akateemisista - tulee olemaan pitkäaikaistyötön ja jäämään täysin työelämän ulkopuolelle. Helpompaa on muuttaa omaa asennetta kuin vallitsevaa kulttuuria, ihan jo oman mielenterveyden takia.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:24"]
[/quote]
Myös työttömänä on paljon enemmän aikaa itselle.. toisaalta syrjäytymisvaara kasvaa
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:24"]
[/quote]
Myös työttömänä on paljon enemmän aikaa itselle.. toisaalta syrjäytymisvaara kasvaa
[/quote]
Opiskellessa menee eteenpäin elämässä ja kehittyy. Työttömänä taantuu. Kokemusta lähes parin vuoden ajalta. Olen hakenut paljon töitä, enkä päässyt thteenkään haastatteluun. Nyt hain myös opiskelemaan. Jos pääsen, niin on todella hienoa sanoa olevansa opiskelija, eikä enää työtön tai työnhakija! Imagonkohotus.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Eli olet tosiasiassa passiivinen, ulkoapäin aloitteita odottava yksilö. Tosiasiassa proaktiivinen henkilö osaa päivittää ja pitää yllä osaamistaan myös työelämän ulkopuolella.
Ei se toinen tutkinto sinulle työtä takaa. Todennäköisesti olet opiskelusi jälkeen samassa tilanteessa.
Jos jatko-opiskelet niin olet ylikoulutettu alempiin tehtäviin ja ylempiin ei ole tarpeeksi työkokemusta.
Hienoa on, että oikeasti pyrit saamaan niitä töihin ja pääsemään elämässä eteenpäin! Olen itse juuri kuunnellut kuinka "kesällä ei halua olla töissä", "työpaikan sijainti on tärkeä, ettei mene liian pitkä aika työmatkoihin" , "en hakenut paikkaa kun työnantaja ei yrityksenä kiinnosta" ja listan erinäisistä tavaroista mitä on yhteiskunnan tuilla (ja vanhempien rahoilla) ostettu... Työttömiäkin on monenlaisia....
[/quote]
Tätähän sitä on täälläkin monessa ketjussa selitetty niille opiskelijoille, jotka kadehtivat työttömien päivärahoja. Kyllä minustakin opiskelijana oli ihan eri fiilis olla, mitä työttömänä, jolla oli vielä lasten elättäminen vastuullaan.
Menee vähän ohi aiheen, mutta sain sitten yli vuoden työttömyyden jälkeen palkkatukityön. Aamulla samaa bussia odotti yksi hyvänpäiväntuttu sairaanhoitaja, jolle kerran hehkutin, miten upeaa oli, että sain työpaikan. Tuo typerys sanoi, että "onpa kiva, vai oikeastiko sinä töihin halusit?". Harmittaa vieläkin, etten keksinyt mitään nasevaa takaisin, mutta tuollainen asenne oli silloinkin monella työssäkäyvällä työttömiä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Tuo voisi oikeastaan selittää mikset ole saanut töitä.. osaat asioita vaan paperilla muttet käytännössä
Kierrä kesän ale-myynnit huolella. Saat varmasti kauluspaitaa ja bleiseriä pikkurahalla. Se jo nostaa mielialaa, kun on tulevaan haastatteluun valmis. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Tuo voisi oikeastaan selittää mikset ole saanut töitä.. osaat asioita vaan paperilla muttet käytännössä
[/quote]
Olet todella väärässä. Minulla on noin 15 vuoden kokemus asiantuntijana eli osaan kyllä käytännössä vaikka mitä. Olen yli 40, siinä syy miksi en työllisty.