Jos on kohdunkaulan syöpä voiko se olla oireitta?
Alkanut pelottamaan, että sairastan kohdunkaulan syöpää. Silloin tällöin yhdynnässä tullut verta, mutta ei sillä tavoin, että jäisin vuotamaan. Nyt on epämääräisiä "kolotuksia" ja vihlaisuja lantion, alaselän yms alueella. Kun sormella testaa kohdunkaulan nipukkaa tuntuu, että kohdun suun kummallakin puolella on sellaiset pienet näppylät. Mielestäni ei ole ennen ollut.
Pelkään, että olen sairastanut tietämättäni jo pidemmän aikaa syöpää. Voiko se olla oireetta niinkin kauan? Papa ensi viikolla. Edellisestä on joitakin vuosia aikaa ja mielestäni silloin ei ollut mitään poikkeavaa.
Omaan kuparikierukan, joka on kyllä asettamisestaan asti aiheuttanut kaikenlaisia pikku kiputiloja.
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:10"]
Milloin viimeksi otettu papakoe?
[/quote]
Luetko sä aloituksesta muuta kuin otsikon? Suosittelisin.
Kohdunkaulansyöpä on kyllä aika harvinainen Suomessa, vaikka maailmanlaajuisesti onkin yleisimpiä syöpiä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:15"]Kohdunkaulansyöpä on kyllä aika harvinainen Suomessa, vaikka maailmanlaajuisesti onkin yleisimpiä syöpiä.
[/quote]
Ei se silti tarkoita etteikö se voisi tulla. Itse tunnen yhden joka kuoli tähän. Oli vasta viisissäkymmenissä.
Ne kohdunnapukan pienet näppylät ovat normaaleja limakalvon muutoksia. Googleta kun en muista niiden nimeä. Itselläni on myös. Ne häviävät jossain vaiheessa kiertoa ja ilmestyvät taas jossain vaiheessa eli liittyy mulla kiertoon. Tuo yhdynnänjälkeinen verenvuoto voi liittyä niin moneen asiaan, toki myös syöpäänkin. Entäs sukupuolitaudit? Klamydia ym? Käy testeissä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:15"]
Kohdunkaulansyöpä on kyllä aika harvinainen Suomessa, vaikka maailmanlaajuisesti onkin yleisimpiä syöpiä.
[/quote]
Kohdunkaulansyöpä on harvinainen vain niillä naisilla, jotka käyvät riittävän usein papa-kokeessa. Muiden kohdalla se on niitä yleisimpiä.
Kyllä, yleensä on ihan oireeton. Mutta yleensä tämä syöpä kehittyy aika hitaasti.