Asuntolainojen korot nousee tänä vuonna, miten menee sitten?
EKP sanoi nostavansa ja euribor markkinakorkona reagoi etuajassa. Jännää on miten korkealle kipuavat ensi vuonna, useita pieniä nousuja ennustettu
Kommentit (15)
Nousee ne varmaan vähän, mutta aika vähiin se nousu jää. Mä oon ottanut osan lainoistani aikana, jolloin eurobor oli yli 5% ja sinne asti ei todellakaan päästä nyt eikä edes lähivuosina.
Toissa viikolla kuin, että korotuksia olisi luvassa, mutta aikaisintaan v.2024.
Ihan sama, meillä on asunto maksettu viimeistään tuolloin, kun 20v laina-aika täyttyy.
Sitten voisikin ruveta miettimään jatkaako täällä pk-seudulla asumista vai myisikö ja lähtisi järvimaisemiin...
Kannattaa nyt ottaa reilusti lisää lainaa kun saa vielä pienellä korolla. Ei kannata nyt lyhentää kun ostaa vaan osakkeita ja äkkiä velka Tesla kaupoille.
Korkoja nostetaan tänä vuonna. EUssa on sama tilanne kuin USAssa ja UKssa, korkea inflaatio jota keskuspankin pitää hillitä. Ja kahdessa jälkimmäisessä korot jo nousi ja päätetty nostaa, vaikka viimeseen asti yritettiin muuta väittää.
EKP nostaa korkoa tod näk kesällä ensimmäisen kerran ja 3 kertaa tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt ottaa reilusti lisää lainaa kun saa vielä pienellä korolla. Ei kannata nyt lyhentää kun ostaa vaan osakkeita ja äkkiä velka Tesla kaupoille.
?? Siis että otan pariksi kuukaudeksi ison lainan johon tulee jättikorko pian? Niin miksi :D
Euribor nousee 25 pinnaa tänä vuonna, mutta onko ees nollassa silloin?
Aika paljon saa nousta ennen kuin vaikuttaa muuhun kuin maksuaikaan. Meillä taisi lähtötilanteessa olla rajana 8%, sen jälkeen laina ei enää lyhenisi, nyt se on tietysti jo enemmän, kun laina on pienempi.
17% maksettiin asuntolainan korkoa 1990. Ihan normijuttu että talous menee ylös ja alas.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa nousta ennen kuin vaikuttaa muuhun kuin maksuaikaan. Meillä taisi lähtötilanteessa olla rajana 8%, sen jälkeen laina ei enää lyhenisi, nyt se on tietysti jo enemmän, kun laina on pienempi.
Anteeksi mitä :D älä pliis lopeta kerro mulle heti kaikki kuinka sun lainaan ei vaikuta 8 prosentin korko 😂
10 korjaa.Jo 1987 korot olivat hurjat. Silti uudet asunnot vietiin käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että sun maksuaika pitenee koska maksat enemmän korkoa eli maksat enemmän rahaa lainastasi?
Vierailija kirjoitti:
Laina jo puolitettu. Ei enää hetkauta korot, alle 500 000 lainaa jäljellä.
Jos mulla olisi 500 000 lainaa mä en saisi unta öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että sun maksuaika pitenee koska maksat enemmän korkoa eli maksat enemmän rahaa lainastasi?
Tottakai se ymmärtää tuon. Mutta se ei ole sille katastrofi, koska se ymmärtää myös, a) että asumiskulut on maksettava joka tapauksessa ja myös vuokrat nousevat, jos rahoituskulut kasvavat. Ei ne vuokranantajatkaan tappiolla vuokraa. ja b) että pitkällä tähtäimellä katsoen rahoitusten hinta nousee ja laskee aina, ja että idiootti on se, joka kuvittelee voivansa saada koko laina-ajan nollakorolla. On siis syytä ottaa korkojen nousu huomioon ja laskea se todennäköisenä mukaan hintaan jo alussa.
Laina jo puolitettu. Ei enää hetkauta korot, alle 500 000 lainaa jäljellä.