Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv 21 ja paineen tunne alavatsalla pienestäkin "rasituksesta"

Vierailija
06.02.2022 |

Paineen tunne tulee jo siitä kun kävelen huoneesta toiseen, käytännössä siis kaikesta liikkeestä mitä teen. Autossa istuminen ja tärähtely tekee myös painetta. Tuntuu erilaiselta kuin harjoitussupistus, koska paine voi tuntua pitkäänkin, enkä osaa sanoa kovettuuko vatsa vai ei, tunnen vain paineen. Välillä tunne tulee jopa levossa. Tätä on monta kertaa päivässä, ei siis mitään silloin tällöin. Onko muilla ollut tälläistä ja oliko seuraamuksia vai normaalia, ikävää raskausvaivaa? Olen yhteydessä neuvolaan toki, sen verran vaivaa tämä ja huolettaa, enkä voi kuvitella suoriutuvani töistä joka melko fyysistä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla kohdun suurentumisesta johtuvaa?

Vierailija
2/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sama, mutta mulle tuli pistävä tunne alavatsaan. Kävelin kauppaan isoa ylämäkeä ja olo oli loistava. Takaisintullessa alavatsaan alkoi pistää voimakkaasti, vaikka köpöttelin superhitaasti. Varsinaista syytä sille ei löytynyt, mutta se helpotti, kun aloin hieman venyttelemään alavatsan aluetta ja lonkankoukistajia kevyesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla on ollut samanlaista viikolta 18 lähtien. Välillä tuntuu myös, että jalat puutuvat. On normaalia ilmeisesti liitoskivuista johtuvaa, mutta todella ikävä vaiva. Vasta rv 30 paikkeilla hieman helpotti. :) Tsemppiä!!!

Vierailija
4/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa RV?

Vierailija
5/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans alavatsalla painetta, kun lähdin liikkeelle ja erityisesti ylämäkeä noustessa tässä omalla pihalla sekä lievempänä muuten liikkuessa. Ajattelin sen olevan liitoskipuja tms. Liike helpotti oloa. Juostessa ja reippaassa kävelyssä auttoi tukivyö.

Vierailija
6/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, minulla on ollut samanlaista viikolta 18 lähtien. Välillä tuntuu myös, että jalat puutuvat. On normaalia ilmeisesti liitoskivuista johtuvaa, mutta todella ikävä vaiva. Vasta rv 30 paikkeilla hieman helpotti. :) Tsemppiä!!!

Lantion löystyminen aiheuttaa myös kaikenlaista paineentunnetta ja ikäviä kolotuksia alavatsaan/-selkään ja lantiolle ja lonkan alueella. Nyt menossa rv32 ja kärsinyt samasta vaivasta + jatkuvista harjoitussupistuksista jo rv17 lähtien. Minulla harjoitussupistukset oireili alussa nimenomaan paineen tunteena ennen kuin vatsa alkoi selkeästi kovettua. Liikunta, vauvan liikkeet ja välillä ihan mikä tahansa muu paitsi makuulla olo aiheuttaa niitä. Kyydissä on napero edelleen, liikkuu ja voi hyvin. Istukka paikallaan, virtaukset ok. Kohtu on vain toisessa raskaudessa jotenkin paljon herkempi.

Vierailija
7/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa RV?

Keskustelu ei siis koske sinua

Vierailija
8/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli, uskoisin, vastaavaa. Olin silloin suunnilleen samoilla raskausviikoilla. Kipu alkoi vaikuttaa jo kävelyyn, ja olin saikullakin hetken, koska työni oli nopeatempoista ja ei mitään istumatyötä.

Kävin neuvolalääkärillä joka vähätteli asiaa, joten menin sitten yksityiselle ultraan. Vauvalla oli kaikki ok. Tätä kiputilaa kesti pari viikkoa, ja erosi siis liitoskivuista ja harjoitussupistuksista.

Synnytyksen jälkeen sairastin kohtutulehduksen, ja kipu oli täysin samanlaista kuin tuolloin raskausaikana. En tiedä vieläkään mikä tuon silloin aiheutti.

Vierailija
9/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia ja pahenee vaan kun viikkoja tulee. Ei ole yhtään ikävä paria viimeistä raskauskuukautta. Iltaisin nukkumaanmennessä sietämätön paine kun oli päivän ollut jalkeilla.

Vierailija
10/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärinä ärsyttää kohtua (istukkaa), jolloin kohtu menee kramppiin. Krampissa hapensaanti heikkenee, joten kramppi ei saisi yhtäjaksoisesti kestää kauan. Fyysinen rasitus on saattanut herkistää kohdun ärsykkeille, jotka ovat sikiölle uhka (liikunnan aikainen heiluminen, paineen muutokset, jne.) Toivottavasti herkistyminen on väliaikaista!

Vierailija
11/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa RV?

Raskausviikko

Vierailija
12/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin alkuvaiheessa raskautta, kun en pystynyt olemaan skootterin kyydissä kohdun kramppaamisen vuoksi. Muuten ei tuota ongelmaa ollut, kuin muutaman sekunnin kestoisesti toisinaan.

Vierailija
13/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa suunnilleen samoilla viikoilla vatsa jotenkin kireä ja alhaalta vihloi. Oltiin kaveriporukalla lapissa ja huomasi, että piti hidastaa tahtia ulkoillessa, kun tuntui ikävältä. Olo meni kyllä ohi muutaman päivän/viikon jälkeen, mutta viimeistään siinä vaiheessa oli todettava, että minun raskauteni ei olisi sellainen, että tekisin kaikkea ihan tavallisesti synnytykseen asti. Urheilin kyllä tuon jälkeenkin, rempattiin ja muutettiinkin, mutta tuo keskivaiheen olo antoi jotenkin sellaisen luvan olla "heikko" ja oikeasti kuunnella omaa jaksamista.

Vierailija
14/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis normaalia, että kohtu reagoi tärinään (miksi?). Mutta kävelystä ärtyminen saattaa olla merkki siitä, että kohtu on saanut liikaa jotain ärsykkeitä.

Vierailija
15/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää kuunnella kehoa ja hidastaa, jos kohtu menee kramppiin. Ainakin loppuraskaudessa, jotta sikiö viihtyy kohdussa mahdollisimman pitkään.

Se kramppi tuntuu kyllä ihmeen laajasti! Jotenkin säteilee tunne koko alavatsaan... Todella epämiellyttävää.

Vierailija
16/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko paine keskellä, vai onko se toispuoleista?

Onko mitään tulehduksen merkkejä?

Vierailija
17/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krampin aikana paras asento sikiön hapensaannin kannalta on napa kohti maata. Huonoin asento on päinvastainen.

Vierailija
18/18 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kohtu menee kramppiin, se tuntuu siltä kuin alavatsassa olisi iso, soikea ja kova esine, joka laajenee ja aiheuttaa ylipainetta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi