Hinnat nousee ihan sikana. Palkka ei nouse. Miten te muut pärjäätte?
Siinä missä ennen meni sata euroa elintarvikkeisiin menee nyt ihan samoihin 120-130e. Bensatankki maksaa miltei 30e enemmän.
Itse olen joutunut myymään tavaraa torissa pärjätäkseni. Seuraavaksi se on kai pikavippien vuoro.
Kommentit (250)
mulla menee viikon ruokaan vähän päälle 20 e että ei tässä ongelmaa lol
Vierailija kirjoitti:
Ehkä täälläkin pitää alkaa pystyttelemään pontikkapannuja metsiin ja värkätä etanolia tankkiin niinkuin ne jenkeissäkin tekee pihistelijät
Dieselmoottori toimii myös kasviöljyllä. Jos minulla olisi dieselauto, niin kaatelisin tankkiin dieselin sekaan jotain halpaa kasviöljyä. Kaverini lämmittää taloaan itsetekemällään bioöljyllä, se on siis käytettyä ruokaöljyä, hintaa sille tulee jotain 45 centtiä litralle ja kuulemma se toimii myös dieselautossakin.
Olen kaupassa töissä ja näen kuinka hinnat nousee viikottain. Raju nousu tapahtui heti tammikuussa, kun vuosi vaihtui. Sama tapahtui bensan ja dieselin hinta kanssa. Oikein oksettaa töissä vaihtaa hintakylttejä, kun tietää, ettei oma palkka kohta riitä edes töissä käymiseen... Että kyllä v$%&#taa ja lujaa.
Prätkä on tossa sateessa pressun alla pihassa talven, säästää satasia tallivuokrassa. Autoa ei ole.
Prätkä on minun koirani, samat vuosimenot suunnilleen ja suunnilleen samat päästötkin.
Suomalaisten arvostavat alamaisuushyveitä, tahtoa olla esimerkkillinen alamainen. Sellaiseksi historiamme on meidät tehnyt. Tästä syystä meidän ei pitäisi kuulua EU:uhun. Tulos on katastrofi.
En ostanut tammikuussa MITÄÄN muuta, kuin ruokaa ja dieseliä.
Jatkan samalla mallilla loppuvuoden ja teen tästä pysyvän elintavan. Tällä keinolla pärjään ihan hyvin, mutta jos minunlaisia on kovin paljon, se alkaa näkyä (etenkin pienten) yritysten kassavirrassa. Niillä kun ne kulut nousee myös ihan yhtälailla. Mutta jos mun on valittava, että menenkö autolla mökille vai käynkö värjäämässä hiukset, niin ei mun tartte kahdesti miettiä.
Näin Suomen kansa on halunnut äänestäessään vasemmistoa. Silloin ei talous toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia eikä lemmikkejä. Ei lehtitilauksia, eikä mitään ylimääräisiä palveluita. Ite teen kaiken mitä pystyn ja ostan vaan pakollisen Suomesta (eli ruuan). Tilaan kaiken mahdollisen netistä niin saa halvemmalla ulkomailta. Näin saa säästöön ihan hyvin ja voi lomaillakin Suomen ulkopuolella 👍
tällä hintojen nousulla valtio vaan ampuu itteensä jalkaan kun kaikki kulutus siirtyy ulkomaille mikä vaan vähänkin mahdollista. Mieluusti ostaisin suomalaista mutta ei oo varaa, vaikka keskituloinen olenkin.
Mitä sitä voi tilata ulkomailta halvemmalla mikä ei olisi tarpeetonta krääsää? Ehkä jotain vaatteita, joo, mutta sähläile nyt siinä sitten paluupostin kanssa jos ne eivät sitten sovikaan.
Kato kun ostaa vaan mitä oikeasti tarvitsee ja tietää mistä ostaa niin ei tuu vikatikkejä. Koskaan ei oo tarvinnut palauttaa mitään. Ja matkoilla hyödynnetään aina ostosmahdollisuus. Meni melkein minne vaan niin halvemmalla saa niin hygieniatarvikkeet kuin vaatteet. Aikuinen pärjää loppujen lopuksi pienellä kulutuksella ja tähän ikään mennessä on melkeinpä kaikki pakollinen jo hommattu..
Saksalaista ystävääni aina naurattaa, kun roudaan hirvittävät määrät tavaraa Suomeen Saksasta. Mutta hei, jos laadukkaan shampoon saa eurolla, kahdella, joka Suomessa maksaa 4 euroa, luomupalasaippuan 85 sentillä (Suomessa 5 euroa, nykyään jo halvempiakin versioita), 62 tampoonin paketin 3 eurolla (Suomessa 10 euroa), hiusvärin 2 eurolla (Suomessa sama 12 euroa), laadukas luomudödö 1,20€ (Suomessa 6-10 euroa), herkkien hampaiden hammastahna 62 senttiä (Suomessa 3 euroa->) niin aivan varmana ostan.
Onneksi nyt saatiin sentään Normal tänne muutamiin isoihin kaupunkeihin, vähän edes helpottaa esim. saksalainen 1 litran Frosch-ekologinen astianpesuaine alle 2 euroa.
Mä asun Tsekissä ja me käydään jopa täältä Saksassa ostoksilla. Kaikki on halvempaa siellä, ruoka, kosmetiikka, elektroniikka, vaatteet... Tsekkiläinen saattaa helposti tienata alle 1000 e kuussa, silti se hyvä shampoo on täällä 8 euroa ja Saksassa 5, paita on täällä 23 euroa ja Saksassa sama 19,90. Ja tämä näkyy ihan kaikessa, myös Ikean huonekalut on täällä kalliimpia, jopa 100-200 euron ero! Miksi Saksassa tienataan enemmän ja maksetaan vähemmän? :D
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt itseäni, jotta saan bensaa tankkiin.
Niinhän me kaikki
Vierailija kirjoitti:
On kunnon eläkkeet.
Työvuosia oli 45.
Täällä on oikeasti trolleja, jotka haluavat jostain syystä nostaa vihaa eläkeläisiä kohtaan.
Suuri osa eläkeläisistä on köyhiä, eivätkä kaikki edes osaa hakea itselleen kuuluvia tukia.
No ei ihme. MTK lupasi että nostavat ruuan hintaa vähintään 2% vuodessa. Nyt kurkku maksaa 4,5e kilo kun vuosi sitten 90 snt.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan itse ruokaa. Ensi kesänä täytyy kasvattaa enemmän kuin viime kesänä, ruoan hinta on noussut tosi paljon. Vaatteet mahdollisuuksien mukaan käytettynä, uutena vain jos on pakko. Lämmöt on aika pienellä nyt, ei kertakaikkiaan ole varaa lämmittää kovin lämpimäksi. Vain pakolliset ajot, ei huviretkiä.
Kohta ollaan niin kuin Venäjällä konsanaan, peruna- ja kaalimaa parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2000 tienasin 6.5€/h.
Vuonna 2022 tienaan 25€/h.On siinä jonkunlainen nousu, vaikkei ihan euroa per vuosi olekaan...
Mullakin samansuuntaista käyrää 2018 18,50€/h ja vuonna 2021 34,50€/h
Sanoisin, että on palkka noussut.
omavaraiseksi ja yhteiskunnasta täysin riippumattomaksi pyrkiminen, niin että lakkaa maksamasta veroja on vastaus osittain, vaikka joutuis käymään töissä osa-aikaisesti. perunan kotiviljely ym. kun kerran tää suomen valtio ajetaan väkisin konkurssiin.
mihinkään talkoisiin tai kiristyksiin ei tule suostua ,vaan pidetään omista eduista kii ja vaaditaan alennuksia veroihin.vaaditaan muutosta politiikkaan ja mennään itse ehdolle politikkaan, se on pitkän tähtäimen säästöä.kuntien tilinpäätösten seuranta kannattaa ja valittaminen ,jos jonnekin epämääräisiin edustuspulliin tai konsultteihin ,menee kunnan rahat.tästä syystä menkää rehelliset ja järkevät itse ehdolle. selvittäkää minne rahat katoo.
säästää voi myös lopettamalla hyväntekeväisyys keräyksiin osallistumisen televisiossa, niin ei mene johtajien 20 000 palkkohin,köyhälle voi toimittaa ruokakassin itse ,tulee halvemmaksi.
peli automaattiin, ei penniäkään koska, sillä vaan rahoitetaan jonkun suojatyöpaikkoja yhdistyksissä joissa ei tehdä mitään järkevää avustustyötä suomessa.uhkapelaus pois, niin säästyy ihmiset kärsimykseltä myös.
Hyvin pärjätään. Naureskellaan vihervasemmistoa äänestäneiden hätää kun *aska osuu tuulettimeen.
Sitä saa mitä kannattaa :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä ja näen kuinka hinnat nousee viikottain. Raju nousu tapahtui heti tammikuussa, kun vuosi vaihtui. Sama tapahtui bensan ja dieselin hinta kanssa. Oikein oksettaa töissä vaihtaa hintakylttejä, kun tietää, ettei oma palkka kohta riitä edes töissä käymiseen... Että kyllä v$%&#taa ja lujaa.
Älä nyt, Pam neuvotteli meille hyvät korotukset, palkat nousee jopa 2% toukokuussa...
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme. MTK lupasi että nostavat ruuan hintaa vähintään 2% vuodessa. Nyt kurkku maksaa 4,5e kilo kun vuosi sitten 90 snt.
Vihannekset on aina kalliita tähän aikaan vuodesta. Ihan varmasti et ole missään helmikuussa saanut kurkkua alle eurolla kilo. Siihen en osaa ottaa kantaa onko nousua viime vuoden helmikuuhun miten paljon, voi olla että on jonkin verran.
Korkojen nousua vielä odotellessa, niin ollaan kohta kaikki asuntolainalliset ruokajonossa...
Maksan vuodessa pienituloisena enemmän polttoaineveroa kuin tuloveroa.
Hieman absurdia.
Pyywä palakankorotusta tai hommaa jottai sivuhommia.
Ihan hyvin pärjään. Minulla ei ole ollut koskaan autoa, vaan liikun polkupyörällä. Asun yksin ja minulla ei ole lapsia. Palkkani on alle 14 euroa tunnilta, joten saan alle 2000 euroa kuukaudessa rahaa työstäni, mutta kyllä se elämiseeni riittää. Ruuan ym. elämiseen tarvittavan lisäksi ostelen lähinnä kirjoja ja musiikkitallenteita. Matkustelusta en ole koskaan pitänyt, joten minun ei ole pakko päästä toiselle puolelle maailmaa useita kertoja vuodessa. Täälläkin on keväästä syksyyn piinaavan kuumaa ja valoisaa.