Hinnat nousee ihan sikana. Palkka ei nouse. Miten te muut pärjäätte?
Siinä missä ennen meni sata euroa elintarvikkeisiin menee nyt ihan samoihin 120-130e. Bensatankki maksaa miltei 30e enemmän.
Itse olen joutunut myymään tavaraa torissa pärjätäkseni. Seuraavaksi se on kai pikavippien vuoro.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ei kannata,kaikki kallistuu, mihin tällä pyritään?! Toimeentulotuen hakijat tuplaantuu,ei täällä ole varaa elää. Sellanen on nyky suomi.
Kyllä tämä jyrkkä inflaatio on kuule ihan koko Euroopan ongelma. Kannattaisi seurata vähän talousuutisia joskus.
Kun se bensa menee näilläkin hinnoilla kaupaksi, niin pelkäänpä vaan että nousee entisestään.
Ihan hyvin pärjätään. On jo tullut useampikin osingonnostoilmoitus tälle vuodelle, eli ne tulotkin kasvavat ihan mukavasti. Miksi olet vain yhden tulolähteen varassa?
Mulla on tällä hetkellä niin iso palkka ja pienet juoksevat kulut, että pärjään mainiosti, vaikka ruuan hinta nousisi 100%.
Olen tottunut elämään pihistellen vuosikausia nuoruudessani, ei se taito mihinkään ole kadonnut vaikka muutaman vuoden olenkin tässä vähän rennommin rahaa käyttänyt. Jos tulee potkut niin sitten tilanne onkin eri, sitten pitää alkaa elää tuilla ja säästöillä niin pihisti kuin osaa. Palata periaatteessa sinne opiskeluaikoihin siis.
Vierailija kirjoitti:
Miten kireällä teillä on ollut talous jo valmiiksi, jos parinkympin nousu viikon ruokaostoksissa aiheuttaa tuollaisen katastrofin, että pitää myydä torissa tavarat pois ja ottaa pikavipitkin päälle? Ymmärrän kyllä toimeentulotuella eläjää, mutta että työssäkäyvällä ihmisellä noin huono taloudenhallinta?
Eihän sitä asunto-/autolainaa oteta niin paljon, eikä makseta niin isoissa erissä takaisin, että parinsadan euron tulojen lasku tai parinsadan euron menojen nousu aiheuttaa pikavippitarpeen. Aina pitäisi jäädä elämiskulujen jälkeen joko vähän rahaa säästöön, tai vaihtoehtoisesti olla varaa nipistää elämiskuluista (lähinnä ruoasta, kosmetiikasta, halvempaa shampoota ja pesuainetta ym.), jos kaikki menee mikä tuleekin.
Lisään vielä, että sähkönhinnasta valittajia ymmärrän myös, koska hinnat nousseet ihan järkyttävästi, mutta kuka oikeasti valitsee pörssisähkön, jossa riskinä on se hintojen nelinkertaistuminen talvikuukausina?
Asuntolaina on erittäin kohtuullinen, samoin vastike. Mutta emme voi tehdä etätöitä ja omat työpisteet vaihtelee (työantaja ei korvaa) Ruoan hinta on noussut älyttömästi. Olen todella tarkka ja kilpailutan ja palellaan välillä, kun patterit pienellä, mutta sähkönhinta on YLI tuplaantunut kesästä. Ja ei, meillä ei todellakaan ole pörssisähköä. Sähkö on edelleen hyvin kilpailukykyinen hinnaltaan, joten eiköhän sähköyhtiö kohta nosta TAAS hintaa. Tähän vielä polttoaineen hinnan nousu niin todellakin huomaa taloudessa. Ihan ok pärjätään, mutta kun perheessä osa-aikainen ja toinen kokopäivätyössä niin enpä ole säästöjä pystynyt kerryttämään niin kuin ennen.
Sinkku matalapalkka jään kohta pois töistä koska plus miinus nolla jää käteen. Minun vuoroni asioida sossussa. 27v työelämässä klo 05 herätyksiä saa riittää.
- Kaupassa mietin entistä tarkemmin mitä ostan. Enää ei jää rahaa pahemmin ylimääräisiin heräteostoksiin. Ruoaksi teen perus kotiruokia; makaronilaatikkoa, hernekeittoa, uunimakkaraa & muusia jne... Leivon viikoittain esim. sämpylöitä.
- Vakuutuksissa nostin omavastuuta korkeammaksi ja laajat turvatasot oli pakko laskea perustasolle.
- Autolla ajot mietin hyvin tarkkaan, ylimääräiset ajelut ei tule kuuloonkaan enää.
- Veden- ja sähkönkulutusta syynään, kaikki keinot käyttöön jotta säästöä syntyisi.
Lista on loputon. Joka asiassa on pakko koittaa etsiä säästökeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ei kannata,kaikki kallistuu, mihin tällä pyritään?! Toimeentulotuen hakijat tuplaantuu,ei täällä ole varaa elää. Sellanen on nyky suomi.
Kyllä tämä jyrkkä inflaatio on kuule ihan koko Euroopan ongelma. Kannattaisi seurata vähän talousuutisia joskus.
Kannattaisi sunkin seurata miten maailmalla siihen reagoidaan. Puolassa esim. poistettiin polttoainevero ja bensiinin alv tilapäisesti, jotta hinnat ei riistäydy käsistä. Mitä tekee meidän hallitus? No maaliskuussa lyövät karvaisia käsiään yhteen ja miettivät jakeluvelvoitteen nostoa ENTISTÄ ENEMMÄN. Miten tämä vaikuttaa hintaan? Bensassa nähdään varmaan pian 2,50€ hinta litralta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan te jaksatte tällaista epänormaalia elämää ja köyhäilyä? Tuli paha mieli ketjusta.
Pitää tähän kirjoittaa, että itsekin pyrin todellakin ostamaan viisaasti. Silti kun en oikeastaan käy missään reissussa (viimeksi viime vuonna pari yötä hotellissa kun pääsykokeet oli) ja en käytä palveluita (kahvilat, ravintolat, tapahtumat jne) niin sorrun sitten välillä ostamaan kaupasta jotain parempaa johon ei niin varaa olisi. Pullia, Runebergin torttuja, joskus kakun, kalliimpaan suklaata tai sitten vaatteita mitä en niin tarvisi. Tosin vaatteissa katson hintaa, mutta jokin tarjous saattaa innostaa ostamaan. Jotenkin elämäni on aika tylsää ja samankaltaista ja elän sillä tavalla "rajoituksen" alla rahallisesti, että sorrun sitten välillä ostamaan. Ehkä pitäisi päästä tuosta eroon, mutta ehkä sallin sen itselleni. Sitten tosin pitää tinkiä muusta. Rahattomuus aiheuttaa itselle stressiä paljon ja sitten soimaan itseäni jos ostan jotain liikaa. Surullinen olo tulee. En kaipaa paljon, mutta olisi kiva olla sen verran ettei katuisi esim jonkin sinänsä ihan tarpeellisenkin vaatteen tai jonkun pullan ostoa.
Turhat ajot jääneet pois. Teen sämpylöitä itse sen sijaan, että ostaisin leipää, joka on oikeasti ihan järkky kallista noin niinkuin ihan vain leiväksi. Perusruokaa. Pakastinta hyödynnän tarjouslihoissa. Herkut jääneet vähemmälle. Sammuttelen ylimääräisiä valoja ja muistutan lapsia, ette suihkussa tarvitse seisoa puolta tuntia. Kierrätän ja myyn kirpputorilla ja muilla kauppapaikoilla.
Yritän sinnitellä ja sitten, kun en enää jaksa niin mulla on kaapissa nailonköyttä
Valitettavasti tässä ajaudutaan siihen tilanteeseen ennenpitkää että tulee levottomuuksia lisää. Se suunta on muutenkin nyt yhteiskunnassa, en haluaisi että siihen tilanteeseen joudutaan mutta pelkään pahinta.
Lopetin alkoholinkulutuksen sekä lihansyönnin. Autoa en omista. Hyvin pärjään!
Laskin, että mun tuntipalkasta jää kaikkien verojen ja tellien jälkeen käteen 9e tunnissa. Jos ostan 3e leivän, joudun tekemään sen eteen 20 min töitä. Jos ostan bensaa 2e litrahinnalla tankin täyteen niin joudun tekemään töitä koko työpäivän. Ai tuntuuko kalliilta, kyllä tuntuu. Olen kunnalla töissä, jos meille tulee vaikkapa 2% palkankorotus tuo se tuohon yhdeksään euroon lisää naurettavan vähän.
Joten jatkossakin leivon leipää itse ja ostan edullisesti tehtaanmyymälöistä ja bensaa ei todellakaan tuhlata hupiajoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kireällä teillä on ollut talous jo valmiiksi, jos parinkympin nousu viikon ruokaostoksissa aiheuttaa tuollaisen katastrofin, että pitää myydä torissa tavarat pois ja ottaa pikavipitkin päälle? Ymmärrän kyllä toimeentulotuella eläjää, mutta että työssäkäyvällä ihmisellä noin huono taloudenhallinta?
Eihän sitä asunto-/autolainaa oteta niin paljon, eikä makseta niin isoissa erissä takaisin, että parinsadan euron tulojen lasku tai parinsadan euron menojen nousu aiheuttaa pikavippitarpeen. Aina pitäisi jäädä elämiskulujen jälkeen joko vähän rahaa säästöön, tai vaihtoehtoisesti olla varaa nipistää elämiskuluista (lähinnä ruoasta, kosmetiikasta, halvempaa shampoota ja pesuainetta ym.), jos kaikki menee mikä tuleekin.
Lisään vielä, että sähkönhinnasta valittajia ymmärrän myös, koska hinnat nousseet ihan järkyttävästi, mutta kuka oikeasti valitsee pörssisähkön, jossa riskinä on se hintojen nelinkertaistuminen talvikuukausina?
Ihme jeesustelua. Asuntolainaa maksetaan usein 20-25 vuotta ja kyllä siihen mahtuu monenlaista elämäntilanteen muutosta. Ei ne kulut varmaan olekaan alunperin mitoitettu noin kireälle, mutta väliin voi sattua työttömyyttä, lomautuksia, sairautta...
Vierailija kirjoitti:
- Kaupassa mietin entistä tarkemmin mitä ostan. Enää ei jää rahaa pahemmin ylimääräisiin heräteostoksiin. Ruoaksi teen perus kotiruokia; makaronilaatikkoa, hernekeittoa, uunimakkaraa & muusia jne... Leivon viikoittain esim. sämpylöitä.
- Vakuutuksissa nostin omavastuuta korkeammaksi ja laajat turvatasot oli pakko laskea perustasolle.
- Autolla ajot mietin hyvin tarkkaan, ylimääräiset ajelut ei tule kuuloonkaan enää.
- Veden- ja sähkönkulutusta syynään, kaikki keinot käyttöön jotta säästöä syntyisi.Lista on loputon. Joka asiassa on pakko koittaa etsiä säästökeinoja.
Minäkin muutin vakuutukset huonommiksi, säästöä yli 100€/v ja maksu yhdessä erässä. Heti kohta sain puhelun yhtiöltä että pitäisi tarkistaa vakuutustilanne (= haluaisivat myydä kalliimmat vakuutukset). Suuttui kun sanoin että ei kiinnosta.
Ruokia olen itsekin miettinyt siten että mitä lapsena syötiin kun vanhemmat oli korviaan myöten veloissa. Palaan siihen ruokavalioon. Ja ruoka-annokset samankokoisiksi kuin nuorena.
Hiusmallin muutin suoraksi että voin itse leikata, värjäyksiä en ole tehnyt kymmeneen vuoteen enää.
Seuraavaksi pitää opetella ompelemaan itse vaatteet, kierrätyskankaista tai tuunata kirppisvaatteista sopivia.
Onneksi on pieni piha jossa viljelen kalleimpia syötäviä (mansikka, paprika, vadelma), halvimmat ostan kaupasta.
Säästöä kaikessa haettava
Suomen inflaatio EI ole kaikessa 30%. Nautintoaineet ja energia on kallistuneet enemmän kuin ruoka. Peräkylien omakotiasujiin osuu eniten.
Toisaalta esim tuttuni rakennutti uuden (!) omakotitalon tunnesyistä juuri sinne peräkylälle. Sitten on pakko (?) olla kaksi autoa ja lämmittää lämmittämästä päästyä. Paikka on nätti, mutta ei voi tulla yllärinä että kulkeminen maksaa jos muuttaa jorpakkoon! Eikä voi tulla yllärinä että bensa ei nykyajassa ainakaan halpene.
Itse pienituloisempana en ole edes haaveillut autosta, on sen sortin musta aukko rahareikä. Ja pärjään nyt yhtä hyvin kun ennenki. Jo ennen auton varaan hankkiutumista voi miettiä, onko ihan pakko. Alapeukuttakaa vaan.
Käyn töissä ja mietin aktiivisesti miten tienata lisää rahaa. Sijoittamisen aloitin pari vuotta sitten.
Ei pidä jäädä tuleen makaamaan kun et hintoihin nousuihin voi juuri mitenkään itse vaikuttaa.
Mun eläkettä korotettiin vitosella kuussa. Kyllä nyt kelpaa!
Ostan halpaa ruokaa ja teen monen päivän satseja kerralla, lopetin liittymäni, prepaid tulee halvemmaksi, pyrin olemaan tänä vuonna ostelematta vaatteita turhaan, jos jotain tarvitsen - syynään kirpputoreja, kulutan yksinkertaisesti vähemmän, en käytä ylimääräisiä palveluja, kampaajalla en ole käynyt muutamaan vuoteen, värjään hiukseni silloin tällöin itse, en harrasta sellaisia joihin tarvitsee rahaa, en pidä turhaan valoja päällä, lämmitän asuntoa puilla niin paljon kuin pystyn, en hommaa lapsia enkä lemmikkejä, jos jotain tarvitsen niin tilaan ulkomailta netistä.