Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hinnat nousee ihan sikana. Palkka ei nouse. Miten te muut pärjäätte?

Vierailija
06.02.2022 |

Siinä missä ennen meni sata euroa elintarvikkeisiin menee nyt ihan samoihin 120-130e. Bensatankki maksaa miltei 30e enemmän.

Itse olen joutunut myymään tavaraa torissa pärjätäkseni. Seuraavaksi se on kai pikavippien vuoro.

Kommentit (250)

Vierailija
221/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä ihan tätä keskustelua. Olen kahden lapsen keskituloinen yh ja pärjään hyvin. Kaupasta ostetaan mitä tarvitaan ja tähän saakka ollaan saatu tarvittava ja rahat ovat riittäneet. Toki hinnat ovat korkeammalla kuin 10v sitten, mutta sehän nyt on normaalia kehitystä.

Moni yh saa enemmän rahaa kuin perheet.

Mitä tukia saa vain koska on yh?

Yh saa palkan lisäksi korotetut lapsilisät ja elatustukea

Lapsilisäkorotus on 63,90e/lapsi. Täysi elatustuki on 173e, monet saavat vähemmän. Ja jos miettii että jos yh elää lapsen kanssa suunnilleen samalla elintasolla kuin normiydinperhe, eli lapsella on oma huone ja aikuisella makuuhuone, menee se elatustuki jo siihen. En voi käsittää ihmisten edelleen luulevan että lapsilla ”tienaa” saati sitten että yh:t saavat niin massiivisia tukia.

T. Yh:n lapsena kasvanut nykyinen ydinperheen äiti

Vierailija
222/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä arjen säästö on pitää esim 3 päivää viikosta todella halvan budjetin ruokapäiviä. Kun oppii tekemäännsuperhalpoja ja terveellisiä ruokia, siitä muodostuu uusi kiva harrastus, kun miettii kokonaan uusiakin reseptejä ja mitä voisi toteuttaa mitenkin.. Näin puolet ruokakuluista saadaan jo minimiin, ilman että tulee fiilistä ns köyhäilystä.

Esimerkki tosi halpis menusta päivän aikana olisi vaikkapa aamupalaksi kaurapuuroa, lounaaksi munakas, välipalaksi ja iltapalaksi itse leivottuja vehnäkaurasämpylöitä (mitkä tuoreena voin kanssa on oikeen superherkku) ja päivälliseksi kasvishernekeitto. Itse tehden koko päivän ruuan hinnaksi tulee alle 2€/naama :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikainen myyjä ei pärjääkään vaikka tekisi yövuoroja ja ottaa kaikki tarjotut ylimääräiset vuorot vastaan. Tänään tuli palkkanauha ja itku tuli. Viime kuussa vain 5 vapaapäivää ja käteen 1566e. Ei enää pysty, pois on jäätävä.[/quote

Kannattaa pyrkiä jonkun tuoteryhmän vastaavaksi, esim elintarvikkeisiin, niin saa paremmat lisät esim tilausvastuulisä tai kylmätyölisä. Sitten ottaa kaikki iltavuorot lisäksi ja viikonloput, arkipyhät jne niin palkan saa lähemmäs 2000€/ kk. Raskasta se on kyllä.

Vierailija
224/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi auto, ja hyvät julkiset kulkuyhteydet. Alunperin ostettiin meidän tuloille sopiva asunto hyvällä sijainnilla, yksi kriteeri oli asunnon kuuluminen kaukolämpöverkkoon eikä missään nimessä sähkölämmitys. Tingittiin neliöistä, koska budjetissa oli asettamamme järkevä yläraja eikä kehyskunnan omakotitalo ollut meille mukavuuden haluisille vaihtoehto.

Ruokaa ostetaan taloudellisesti, hyödynnetään lähimarkettien tarjoukset. Päivittäistavarat ostetaan myös alennuksella esim. wc-paperi, pesuaineet, kosmetiikka jne. Olen harventanut kampaajakäyntejä. Korona-aikana huvituksiin/lomailuun on muutenkin mennyt normaalia vähemmän rahaa. Samoin vaatemenot ovat pienentyneet, kun kuluu vaan työvaatteita ja kotiverkkareita. Vaatteet ja isommat hankinnat ostetaan miel. tarjouksesta tai kauppojen kanta-asiakasalennuksin.

Harkitsen korkokattoa asuntolainaan, koska korot tod. näk. nousevat parin vuoden sisällä. Asuntolainan suhteen on käynyt älytön tuuri: asuntolainan ekat 10v koront ovat olleet ennätysmatalia ja asuntomme arvo on noussut. Samoin sijoittaminen kiinnostaa, koska keskituloisena ei pääse rikastumaan.

Vierailija
225/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkojen nousua vielä odotellessa, niin ollaan kohta kaikki asuntolainalliset ruokajonossa...

Ei pidä paikkaansa, ei Euro alueella korko voi nousta kovin korkeaksi, muuten Italia/Espanja kyykkäisi.

Muutaman prosentin nosto ei vielä vaikuta kummoisia.

Kyllä keskuspankki on riippumaton, eli siihen eivät poliitikot saisi vaikuttaa. Kyllä ne nostaa korkoja vaikka tappiin jotta inflaatio saadaan kuriin.

Ja wall street ja euroopan finanssi eliitti (schwab&sanna&muut s-nan bilderberg davos kätyrit) suorastaan kuolaa uutta finanssikriisiä jotta tulisi konkurssiaalto ja voisivat ostaa koko paskan puoli ilmaiseksi.

Vierailija
226/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastan enemmän ruokaa ja käyn kerjäämässä ilmaista ruokaa. Tyhjennän toisten diesel tankkeja poraamalla niihin reiän ja sitten vaan valuttelen polttoaineen astiaa. Poliikot saa mitä haluaa eli kansa kyllä tietää miten riistokapitalistien kanssa pärjätään.

Vierailija
227/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä hyväpalkkaisessa ammatissa mutta ottaa päästä jatkuva hintojen nousu ja suuret verot samaan aikaan. Pari vuotta sitten sain opiskelupaikan ja hyödynnän opiskelija etuuksia mm. junamatkoilla, kuntosalilla, lounaalla jne. Kiitos vain kaikesta.

Vierailija
228/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi auto, ja hyvät julkiset kulkuyhteydet. Alunperin ostettiin meidän tuloille sopiva asunto hyvällä sijainnilla, yksi kriteeri oli asunnon kuuluminen kaukolämpöverkkoon eikä missään nimessä sähkölämmitys. Tingittiin neliöistä, koska budjetissa oli asettamamme järkevä yläraja eikä kehyskunnan omakotitalo ollut meille mukavuuden haluisille vaihtoehto.

Ruokaa ostetaan taloudellisesti, hyödynnetään lähimarkettien tarjoukset. Päivittäistavarat ostetaan myös alennuksella esim. wc-paperi, pesuaineet, kosmetiikka jne. Olen harventanut kampaajakäyntejä. Korona-aikana huvituksiin/lomailuun on muutenkin mennyt normaalia vähemmän rahaa. Samoin vaatemenot ovat pienentyneet, kun kuluu vaan työvaatteita ja kotiverkkareita. Vaatteet ja isommat hankinnat ostetaan miel. tarjouksesta tai kauppojen kanta-asiakasalennuksin.

Harkitsen korkokattoa asuntolainaan, koska korot tod. näk. nousevat parin vuoden sisällä. Asuntolainan suhteen on käynyt älytön tuuri: asuntolainan ekat 10v koront ovat olleet ennätysmatalia ja asuntomme arvo on noussut. Samoin sijoittaminen kiinnostaa, koska keskituloisena ei pääse rikastumaan.

Mä taas en olisi missään nimessä muuttanut kaukolämpötaloon. Siinä jos missä on toimittajan monopoli, sähkössä pystyy edes sen myynnin kilpailuttamaan. Ja perustamiskustannus on naurettavan halpa verrattuna kaukolämpöön.

Vierailija
229/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen nousu tulee vain jatkumaan energian hinnannousun myötä.

Kiitos vaan euroedustajillemme jotka niin ansiokkaasti vastustivat energian hintakattoa.

Sähkön korkeat hinnat eivät todellakaan kosketa pelkästään pörssisähköä ostavia, vaan meitä kaikkia.

Vierailija
230/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on vihreä siirtymä. Maksetaan ja maksetaan,että saadaan hiilineutraali yhteiskunta. Ajetaan alas toimivat ja varmat energiantuotantomallit. Kallis polttoaine pakottaa kohti päästötöntä liikkumista. Mutta MITÄ nämä päästövapaat, korvaavat vaihtoehdot ovat, niistä ei ole kuin aavistus olemassa. Eli mitään toimivaa ei ole tarjota tilalle. Ostetaan vaan ulkomailta korvaavaa.

Tarkoituksena on tuhota omavaraisuus.

Näin näyttää olevan.

Vihervasemmiston tarkoitus on ajaa kansa, poislukien vv. eliitti, valtiosta riippuvaiseen olotilaan.

Oivallinen pohja vallankumoukselle.

Sinun ripulikin on vihervasemmiston syytä

Bensanhinnan nostaa maailman raakaöljyn hinta.

Luultavasti Venäjän sotatoimet nostaa öljyn pörssihintaa.

Vierailija
231/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onlyfans

Vierailija
232/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina (noin 25 vuotta) yht. noin kahden tonnin tulot kuussa. Sillä on syöty, maksettu mökki ja auto.

Vierailija
233/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin urheilemisen tänä vuonna ,koska ruokalasku niin iso. Menee paljon vähemmän kun ei liiku eikä kuluta ja voi syödä vain sen yhden aterian päivässä.

Vierailija
234/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän tosi paljon kuukaudessa, kun suunnittelen kaikki menot etukäteen. En osta enää juustoa, leikkeleitä tai mitään ylimääräisiä herkkuja. Hyödynnän tarjoukset ja nyt on tosi helppoa säästää kun missään ei voi käydä. Vuoteen en ole käynyt kampaajalla.

Vierailija
235/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Suomessa hinnat ei ole nousseet sikana. Lidlistä saa viikon ruokakassin tänään halvemmalla kuin 10v sitten K-Kaupasta.

Vierailija
236/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kauppaan aina listan. Käyn kaupassa kerran tai pari viikossa.

Lehtiä en tilaa, en tee uuniruokia, vaatteet ostan Vähänkäytetystä näin tuen myyjiä.

Vierailija
237/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Great Resetia pusketaan läpi, tämä on vasta lämmittelyä tulevaan talousromahdukseen. Meidän hallitus kannattaa tätä Agenda2030 joka sisältyy siihen.

Valtio ottaa myös yksityisten omaisuudet, asunnot, autot, mökit omistukseensa, sen jälkeen niistä pitää maksaa vuokraa valtiolle.

Tätä varten tehtiin koronapandemia, jotta saadaan hätätilat ja valmiuslait  voimaan, muuten tämä ei onnistuisi. 

Vierailija
238/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on noussut?

Ei ole huomannut mitään. Tosin en juurikaan autoile mutta bensan hinta on aika hurja

Vierailija
239/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Palkka on ihan hyvä. Sen eteen kyllä olen tehnyt aika paljon työtä eli ensin opiskellut ja sitten edennyt töissä.

Menot olen suhteuttanut aina tuloihini niin, että pakolliset menot ovat reippaasti alemmat kuin tuloni. Näin olen tehnyt opiskelijana ja teen edelleen. Se on vain järkevää, jos siihen kykenee.

Minua kyllä auttaa se, että olen lapseton, enkä omista autoa. Auto vie tuhansia vuodessa. Siitä kyllä kannattaisi luopua ensin, jos alkaa tehdä tiukkaa ja asuu kaupungissa.

Vierailija
240/250 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kireällä teillä on ollut talous jo valmiiksi, jos parinkympin nousu viikon ruokaostoksissa aiheuttaa tuollaisen katastrofin, että pitää myydä torissa tavarat pois ja ottaa pikavipitkin päälle? Ymmärrän kyllä toimeentulotuella eläjää, mutta että työssäkäyvällä ihmisellä noin huono taloudenhallinta?

Eihän sitä asunto-/autolainaa oteta niin paljon, eikä makseta niin isoissa erissä takaisin, että parinsadan euron tulojen lasku tai parinsadan euron menojen nousu aiheuttaa pikavippitarpeen. Aina pitäisi jäädä elämiskulujen jälkeen joko vähän rahaa säästöön, tai vaihtoehtoisesti olla varaa nipistää elämiskuluista (lähinnä ruoasta, kosmetiikasta, halvempaa shampoota ja pesuainetta ym.), jos kaikki menee mikä tuleekin.

Lisään vielä, että sähkönhinnasta valittajia ymmärrän myös, koska hinnat nousseet ihan järkyttävästi, mutta kuka oikeasti valitsee pörssisähkön, jossa riskinä on se hintojen nelinkertaistuminen talvikuukausina?

Meitä on perheessä neljä henkilöä. Kaksi autoa koska toisen työpaikka hevonkuusessa. Kahden auton polttoainekulut nousseet, neljän ihmisen ruoka ja hygieniatuotteet, hinta noussut. Ei meillä ennenkään eletty mitenkään juhlaa. Vähän on jäänyt säästöön mutta onhan se ihan älytöntä jos kohta ei jää edes se 50-100e kuukaudessa säästöön. Maksamme lukiolaisen kirjat itse, harrastukset maksavat. Sepä olisikin jos yhden asian hinta olisi noussut mutta kun sadan asian hinta nousee, niin ei siinä enää riitä tavallisen ihmisen tulot.

Juuri näin meilläkin. Ruokaan menee todella paljon enemmän rahaa, vaikka kaiken tekisi itse. Yksinelävä ei sitä ehkä yhtä helposti huomaa, mutta isossa perheessä ruokalasku voi olla kuukaudessa satasia enemmän kuin vuosi sitten.

Meidänkin on pakko pitää kaksi autoa, joilla käydään töissä, kaupassa ja viedään lapsia harrastuksiin (ja tietysti yritetään yhdistellä ajoja mahdollisuuksien mukaan). Yhtäkään turhaa ajalua en teen, mutta silti polttoaineisiin menee satasia enemmän nyt kun hinta on liki kaksi euroa litralta.

Ja niin, maksoin juuri tänään lukiolaisen kirjat. Todella reilu uudistus, vanhoja kirjoja ei voi enää myydä eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi