Hinnat nousee ihan sikana. Palkka ei nouse. Miten te muut pärjäätte?
Siinä missä ennen meni sata euroa elintarvikkeisiin menee nyt ihan samoihin 120-130e. Bensatankki maksaa miltei 30e enemmän.
Itse olen joutunut myymään tavaraa torissa pärjätäkseni. Seuraavaksi se on kai pikavippien vuoro.
Kommentit (250)
Maksa lainaa minkä ehdit!. Itse muistan 1990-luvun, kun normilainan (asuntolaina) korko oli 16 %, ja joillain jopa 18 %.
Ja älä naura, kaikki on totta, näin tuolloin tapahtui, ja taas voi kohdata sinuakin.
Siis mihin te sitä rahaa oikein työnnätte? Meillä on kahden aikuisen ja kahden lapsen talous. Toinen vanhemmista on työssä alle keskipalkan eli brutto hiukan alle 3000, toinen sairaseläkkeellä brutto 1700. Tähän päälle lapsilisät, ei muita tukia. Vuokra on reilun 1000e/kk ja pärjäämme oikein hienosti. Säästöjä on mukavasti. Velkaa ei mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vihreä siirtymä. Maksetaan ja maksetaan,että saadaan hiilineutraali yhteiskunta. Ajetaan alas toimivat ja varmat energiantuotantomallit. Kallis polttoaine pakottaa kohti päästötöntä liikkumista. Mutta MITÄ nämä päästövapaat, korvaavat vaihtoehdot ovat, niistä ei ole kuin aavistus olemassa. Eli mitään toimivaa ei ole tarjota tilalle. Ostetaan vaan ulkomailta korvaavaa.
Tarkoituksena on tuhota omavaraisuus.
Näin näyttää olevan.
Vihervasemmiston tarkoitus on ajaa kansa, poislukien vv. eliitti, valtiosta riippuvaiseen olotilaan.
Oivallinen pohja vallankumoukselle.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vihreä siirtymä. Maksetaan ja maksetaan,että saadaan hiilineutraali yhteiskunta. Ajetaan alas toimivat ja varmat energiantuotantomallit. Kallis polttoaine pakottaa kohti päästötöntä liikkumista. Mutta MITÄ nämä päästövapaat, korvaavat vaihtoehdot ovat, niistä ei ole kuin aavistus olemassa. Eli mitään toimivaa ei ole tarjota tilalle. Ostetaan vaan ulkomailta korvaavaa.
Tarkoituksena on tuhota omavaraisuus.
Näin näyttää olevan.
Vihervasemmiston tarkoitus on ajaa kansa, poislukien vv. eliitti, valtiosta riippuvaiseen olotilaan.
Oivallinen pohja vallankumoukselle.
Vv nimenomaan olisi mahtavaa että kansa olisi omavaraista. Se ei merkitse etteikö voi huolehtia myös niistä joilla on huonommat tilanteet.
No kulutustahan se on vähennettävä silloin, vähemmän rahaa rikkaille ja enemmän omalle tilille, että jos sattuu joku hätätilanne, niin on sitten säästöjä. Remonttiaikeet siirtyy ja kaikenlainen muukin ei-pakollinen ja odotellaan parempia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin te sitä rahaa oikein työnnätte? Meillä on kahden aikuisen ja kahden lapsen talous. Toinen vanhemmista on työssä alle keskipalkan eli brutto hiukan alle 3000, toinen sairaseläkkeellä brutto 1700. Tähän päälle lapsilisät, ei muita tukia. Vuokra on reilun 1000e/kk ja pärjäämme oikein hienosti. Säästöjä on mukavasti. Velkaa ei mistään.
Minä olen yksinasuva, palkka n. 2000e/kk (nettona, vaihtelee riippuen lisien määrästä), makselen yksin kaikki laskut, just tuli uusin sähkölasku kuukaudelta: 160e, sitten asuntolainaa ja vastiketta makselen yhteensä 600e (mikä on enemmän kuin teidän kahden vuokralasku, kun sen jakaa aikuisille), autolla kuljen töihin, joten bensaan menee tällä hetkellä joku 120e/kk, puhelinlasku + netti on jonkun 70e/kk
Siitäkin tuntuisi jäävän vielä rutosti rahaa, oikeastaan on käsittämätöntä, miten olen saanut tässäkin kuussa ne rahat käytettyä jo jonnekkin ja juuri jouduin toistamiseen ottamaan säästötililtä rahaa käyttöön. Eläinlääkäriin meni joku 320e, ei nyt tule mieleen muuta sellaista ylimääräistä menoerää, joten on ihme.
Pitäis varmaan alkaa laittamaan ylös niitä menoja, kun ilmeisesti tuhlailen rahaa ihan huomaamattani. Ei mene edes suoratoistopalveluihin rahaa, spotifyhin menee jotain 3e/kk kun on yhteiskäytössä, netflixin mulle maksaa toinen ihminen. Ruokaan mulla menee aika paljon rahaa, kun en tykkää tehdä itse ja ostan siksi eineksiä, jotka tietenkin on kalliimpia, kuin että tekisi itse ison satsin evästä. Esim. vaatteita ostan tosi harvoin, enkä kyllä käyttötavaroitakaan hirveästi shoppaile, ainoa mihin myönnän tuhlaavani on koira: Sille tulee kyllä ostettua herkkunameja ja luita jne. mutta ei nyt sillekkään ihan hirveillä summilla kuitenkaan.
Että jaa-a erittäin hyvä kysymys. Minä olen ainakin aina ollut ihan onneton raha-asioissa, toki silleen hyvä etten ole koskaan onnistunut velkaantumaan ikävällä tavalla (ja nytkin on kuitenkin jonkun verran rahaa säästössä), mutta vähän sellainen kädestä-suuhun eläjä.
Vierailija kirjoitti:
Maksa lainaa minkä ehdit!. Itse muistan 1990-luvun, kun normilainan (asuntolaina) korko oli 16 %, ja joillain jopa 18 %.
Ja älä naura, kaikki on totta, näin tuolloin tapahtui, ja taas voi kohdata sinuakin.
Korot eivät tule nousemaan merkittävästi, koska niitä ei voida nostaa. Euroopassa menee pari valtiota nurin saman tien, jos korot nousevat, eli ne kaatuisivat muiden EU-maiden syliin. Inflaation annetaan juosta, koska se on pienempi paha. Sitä tullaan nimittämään hyväksi inflaatioksi ja laskemaan miten keskimäärin inflaatio on kuitenkin ollut aika maltillista.
Tölkkiä potkitaan niin pitkään kuin mahdollista, eikä tehdä mitään radikaaleja ratkaisuja. Lopuksi leikataan valtionlainoja tai unohdetaan ne ekp:n taseeseen ilman reaalista maksuvelvoitetta. Tai tehdään liittovaltio. Mutta korot eivät ole lähivuosina nousemassa, vaikka viimeiset 10v sillä on peloteltu. Keskuspankin kädet on sidottu ja tilanne ihan eri mitä 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksinasuva, palkka n. 2000e/kk (nettona, vaihtelee riippuen lisien määrästä), makselen yksin kaikki laskut, just tuli uusin sähkölasku kuukaudelta: 160e, sitten asuntolainaa ja vastiketta makselen yhteensä 600e (mikä on enemmän kuin teidän kahden vuokralasku, kun sen jakaa aikuisille), autolla kuljen töihin, joten bensaan menee tällä hetkellä joku 120e/kk, puhelinlasku + netti on jonkun 70e/kk
Siitäkin tuntuisi jäävän vielä rutosti rahaa, oikeastaan on käsittämätöntä, miten olen saanut tässäkin kuussa ne rahat käytettyä jo jonnekkin ja juuri jouduin toistamiseen ottamaan säästötililtä rahaa käyttöön. Eläinlääkäriin meni joku 320e, ei nyt tule mieleen muuta sellaista ylimääräistä menoerää, joten on ihme.
Pitäis varmaan alkaa laittamaan ylös niitä menoja, kun ilmeisesti tuhlailen rahaa ihan huomaamattani. Ei mene edes suoratoistopalveluihin rahaa, spotifyhin menee jotain 3e/kk kun on yhteiskäytössä, netflixin mulle maksaa toinen ihminen. Ruokaan mulla menee aika paljon rahaa, kun en tykkää tehdä itse ja ostan siksi eineksiä, jotka tietenkin on kalliimpia, kuin että tekisi itse ison satsin evästä. Esim. vaatteita ostan tosi harvoin, enkä kyllä käyttötavaroitakaan hirveästi shoppaile, ainoa mihin myönnän tuhlaavani on koira: Sille tulee kyllä ostettua herkkunameja ja luita jne. mutta ei nyt sillekkään ihan hirveillä summilla kuitenkaan.
Että jaa-a erittäin hyvä kysymys. Minä olen ainakin aina ollut ihan onneton raha-asioissa, toki silleen hyvä etten ole koskaan onnistunut velkaantumaan ikävällä tavalla (ja nytkin on kuitenkin jonkun verran rahaa säästössä), mutta vähän sellainen kädestä-suuhun eläjä.
Suosittelen ehdottomasti tekemään listaa tai taulukkoa menoista. Exceliä värkkäämään muutamaksi kuukaudeksi. Tee sarakkeet mahdollisimman monille ostoille. Voi olla että jo kuukauden jälkeen häkellyt miten paljon menee johonkin turhaan, mistä olet aina ajatellut että pieni summa silloin tällöin. Minä järkytyin suorastaan kun näin miten paljon olen käyttänyt herkkuihin kuukausittain. Nyt syön noin 20% siitä ja loput säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilaskua voi pienentää menemällä valmiiksi suihkun alle ennenkuin avaa hanan. Onhan se kylmää hetken mutta eipä mene hukkaan.
Ei, vaan laskemalla sankoon sen kylmän veden ja huuhtomalla sillä myöhemmin wc:n. Myös muun suihkuveden voi ottaa talteen vessaa varten.
Tuota aina ihmetellyt että miten käytännössä otat sen "muun suihkuveden" talteen? Tekisin itse näin mutta kun se vesi valuu kroppaa pitkin lattiakaivoon, niin pitäiskö seisoa vadissa vai saavissa? Aika vaarallista kun voi liukastua.
Enemmänhän tässä jää käteen kuin 3 vuotta sitten. Ei viitsi matkustaa, konserteissa en ole käynyt 2 vuoteen, ei tule käytyä ravintoloissakaan kauheasti. Turhia vaatteita ei tarvitse ostaa, kun ei ole tapahtumia tai juhlia.
Pakolliset kulut ei oo koskaan ollut ongelma mulle, vaan kaikki ylimääräinen shoppailu ja huvittelu.
Pärjään kyllä, mutta rahaa menee enemmän.
Olen äärimmäisen rutiineista pitävä ihminen ja viimeiset seitsemän vuotta elämäni on ollut sitä samaa viikosta toiseen. Samat ostokset, samat ajot, sama työpaikka.
Olen huomannut, että ihan viime aikoina minulla on alkanut jäädä yhä vähemmän ja vähemmän säästöön rahaa. Kulutukseni on kuitenkin pysynyt samana.
Vierailija kirjoitti:
suomalaisten fyysiset tarpeet,asunto,kulkuvälineent,ruoka,lääkkeet tulisi saada ostaa ilman veroja. verotus tulisi viedä esim. makeisiin, muovi ja roina härpäkkeisiin.
näin on oppositio ehdottanut mutta hallitus ei suostunut.muistaakseniesim.päivi räsänen on ehdottanut et tervellisestä ruuasta, vero alas ja vain karkit ym. vapaa ehtoinen lisuke olis kalliinpaa.
jotkut ympäristö jampat ehdottanu et muovikassit olis kalliinpia, ettei luonto saastuis.
ei voi olla ratkaisu et suomalaiset näkee nälkää ja paleltuu kuoliaaksi katuojaan. sitä nyt ajetaan politiikassa selkeesti.
Veroalennukset ruoasta on täysin turhia sillä kauppa taatusti nostaa sen hinnan parissa kuukaudessa samalle tasolle kuin oli ennestään. Siitä hyötyy vain kaupat jotka nytkin tekee miljoonia ja miljardeja tulosta köyhien rahoilla, kun pakko on syödä jokaisen. Mieluummin se vero valtiolle ja ehkä sitä kautta joskus itsekin hyötyy.
Välttämättömien kulujen budjetti on alle puolet nettopalkasta. Just laskettiin jälkeen jäänyt ruokabudjetti uusiksi kun jo syksyllä alkoi tuntua ettei mulla enää jää itselle säästöön mitään, siihen toki vaikuttaa myös teinin vaate- ja välineostot. Mutta tammikuusta alkaen mies maksaa parisataa aiempaa enempi. Ei meillä mitään paniikkia ole, mutta huomaa menojen kasvaneen.
En pärjääkään, häviän koko ajan rahaa. Sitten kun se loppuu, en tiedä mitä tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä ihan tätä keskustelua. Olen kahden lapsen keskituloinen yh ja pärjään hyvin. Kaupasta ostetaan mitä tarvitaan ja tähän saakka ollaan saatu tarvittava ja rahat ovat riittäneet. Toki hinnat ovat korkeammalla kuin 10v sitten, mutta sehän nyt on normaalia kehitystä.
Moni yh saa enemmän rahaa kuin perheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä ihan tätä keskustelua. Olen kahden lapsen keskituloinen yh ja pärjään hyvin. Kaupasta ostetaan mitä tarvitaan ja tähän saakka ollaan saatu tarvittava ja rahat ovat riittäneet. Toki hinnat ovat korkeammalla kuin 10v sitten, mutta sehän nyt on normaalia kehitystä.
Mitä tukia saa vain koska on yh?
Vierailija kirjoitti:
Autot vaihdettiin jo ajoissa Ruotsista tuotuihin edullisiin kaasuautoihin. Huomaa kyllä selkeästi elintarvikkeiden nousun vuoden vaihteessa. Ei tule keitettyä kahvia yli tarpeen. Kaikki hinnakkaammaat elintarvikkeet harkitaan tarkoin. Kotiruokaa isot potit aina kun ehtii tehdä. Matkustelu minimissä, ulkomaan matkailu ehkä lopetettiin kokonaan. Harrastukset vaihtuivat yksityisiltä tuottajilta kunnallisille, jahka taas avautuvat. Vaatteita ei ole ostettu aikoihin, ehkä kesällä jotain. Olutta alettiin panna itse. Harkitsen pontikan keittoa omiin tarpeisiin, olipa vaikka miten laitonta - älytön laki tuokin nykyään.
Irtisanomisia tulee kaupan alalla ja palvelualalla. Voi asuntovelkaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia saa vain koska on yh?
Yh saa palkan lisäksi korotetut lapsilisät ja elatustukea
Vierailija kirjoitti:
No kulutustahan se on vähennettävä silloin, vähemmän rahaa rikkaille ja enemmän omalle tilille, että jos sattuu joku hätätilanne, niin on sitten säästöjä. Remonttiaikeet siirtyy ja kaikenlainen muukin ei-pakollinen ja odotellaan parempia aikoja.
No jos tarkoitat paremmilla ajoilla isoa palkankorotusta, isoa perintöä tai lottovoittoa, niin ymmärrän. Mutta muutenhan niitä parempia aikoja ei ole tulossa. Verot eivät tule dramaattisesti pienentymään (jos palkasta menevä vero kevenee vaikka pinnan, niin tilalle keksitään joku uusi verotettava kohde), elintarvikkeiden hinnat eivät systemaattisesti ja merkittävästi laske, bensan hinta tuskin tulee laskemaan. Sähkö luultavasti kallistuu entistäkin nopeammin ja enemmän.
Tuo on kyllä kimurainen keissi. Viro kannattaisi jos olisi kerran tai parin käynnit kyseessä mutta tuota implanttia varten joutuu ravaamaan yhtenään hammaslääkärillä vuoxen tai parin ajan.