Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalainen työelämä menossa amerikkalaiseen suuntaan?

Vierailija
15.06.2015 |

Moi,

Olen töissä yksityisellä työnantajalla, enkä pidä nykyistä työelämää enää kovin tervehenkisenä. Amerikkalaiseen suuntaan nimittäin ollaan menossa ja se on täysin erilaista, mihin Suomessa on totuttu. Toki työnantajani on vain yksi ääriesimerkki, mutta tuskin on ainut. Olen luopunut sosiaalisesta elämästä, jotta voin antaa työlle kaikkeni, mutta sekään ei tunnu riittävän. Viimeksi työnantaja ehdotti etten pitäisi kesälomaa ollenkaan, pitempiä viikonloppuja ainoastaan.

Joustan melkein missä tahansa työhön liittyvässä käytännön asiassa, tietysti edellyttäen että on perusteltua joustaa, koska ajattelen asioista kustannustehokkuuden ja kannattavuuden kautta. Käyn töissä tehdäkseni kannattavaa työtä ja firmalle edes jotain plussaa. Työ on fyysistä ja olen jatkuvasti jaksamisen äärirajoilla, mutta tiedän rajani ja pystyn kyllä motivoituneena nykyiseen tahtiin, ehkä.

9-10 tunnin työpäiviä teen viikossa viisi tai kuusi, eli mielestäni aivan riittävästi. Työnantaja heittää välillä suoran käskyn, että keskelle viikkoa tuleekin 15 tunnin työpäivä. Se ei sinänsä olisi ongelma, koska en enää välitä sosiaalisesta elämästä (olen jo todennut ettei sosiaalista elämää ja työtä voi yhteensovittaa), mutta hangoittelen vastaan, koska silloin en ehdi syödä ja nukkua riittävästi ja terveydelliset riskit ovat turhia. Jos edes mainitsen tuollaisen "pienen ylityön" olevan huono idea jo muutenkin äärimmäisen rankan työn päälle, työnantaja on heti menettämässä hermot kanssani - ja kuten sanoin, olen kuitenkin äärimmäisen joustava työntekijä, joka käyttää kaiket päivänsä tekemiseen, ei valittamiseen.

En voi edes haaveilla perhe-elämästä nykyisen työn ohella. Kuitenkin jos tämä trendi työelämässä on edes hieman yleistymässä, voin vain kuvitella kuinka mahdotonta perheellisellä ihmisellä on pärjätä työn ja muun elämän yhteensovittamisessa. Kilpailu bisneksistä on kuitenkin kovaa, eikä yksityisillä markkinoilla tietenkään pehmoilulla pärjää. Olkaa julkisen puolen työntekijät tyytyväisiä asemaanne, teille luultavasti sentään maksetaan se mitä TES määrää. Yksityisellä puolella työehtosopimukset ovat enää suuntaa antavia, niitä jättää noudattamatta jo niin moni, ettei työntekijä voi kuin hyväksyä sen. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On äärimmäisen tärkeätä, että työelämän pelisäännöt ovat olemassa. Ajatelkaas kun pienissä yrityksissä yksi tai kaksi työntekijää suostuu tekemään jotain epäinhimillisen pitkiä 12-15 tunnin työpäiviä, niin siitä tulee hetkessä normi, jota voidaan vaatia kaikilta muiltakin.

Vierailija
22/38 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi amerikkailainen malli kuin mitä kommarien malli, joka on työleiri toisinajattelijoille.

Silloin kun työntekijä tekee tuottavaa työtä, niin hän kyllä tuntee arvonsa. Pienessä yrityksessä se vielä korostuu, ei niissä voi se ainut pomo ainoalle työntekijälle kukkoilla. Voi olla hyvin helposti lappu luukulla koko firmalla.

Ne kuuluisat markkinavoimat ovat myös työntekijän puolella silloin kun hän ammattimies.

Työleirillä taasen aivan sama miten paljon ja mitä tehdään, ei se vaikuta mihinkään tuottavuuteen, vaan sillä koulutetaan ajattelemaan oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että sut on palkattu mun entiseen hommaan.

t. nykyisin työtön.

Vierailija
24/38 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:37"]

Parempi amerikkailainen malli kuin mitä kommarien malli, joka on työleiri toisinajattelijoille.

[/quote]

Molemmat ovat mafiamalleja.

Vierailija
25/38 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tulet uuvuttamaan itsesi kokonaan. Pitkät rankat työjaksot voivat jättää jälkensä kuntoosi niin ettet koskaan palaudu.

Olen huomannut saman, että jenkkityyliin puristetaan työntekijästä kaikki, palkkataso on kuitenkin suomalaisen alhainen, ja lainsäädäntöä rikotaan iloisesti. Otapa selvää mitä TES sanoo tuosta menosta.

Vähän ounastelen että jos valitat asiasta, tai joudut sairaslomalle, sinut savustetaan ulos. Sun pitää vaan miettiä elätkö työtä varten vai haluatko tehdä työtä elääksesi? Mitä haluat elämältäsi?

Itse lähdin yhdestä oravanpyörästä, jossa minut tylysti uuvutettiin, niin että sairastuin selkävammaan stressin lisäksi. Otin selville mitä laki sanoo, ja vein työnantajan oikeuteen ja voitin. Joutuivat maksamaan korvauksia. Vaihdoin sen jälkeen alaa, olin jokusen vuoden työttömänä/pätkätöissä, mutta sitä kautta pääsin unelma-alalleni töihin.

Vierailija
26/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:47"]

Vähän ounastelen että jos valitat asiasta, tai joudut sairaslomalle, sinut savustetaan ulos. Sun pitää vaan miettiä elätkö työtä varten vai haluatko tehdä työtä elääksesi? Mitä haluat elämältäsi? 

[/quote]

Meillä ei tunneta sairaslomia. Mutta se ei ole työnantajan vika, vaan osin alan käytännön sanelema pakko. Parempi melkein niin, työntekijät pitävät itsestään huolta ja ainakaan mitään turhia sairaslomia ei pääse tapahtumaan. Juuri sen takia sitten on taas käsittämätöntä vaatia 60 tunnin työviikkoon vielä lisäksi joku ylipitkä työpäivä. Yksi jaksamista äärimmäisen paljon nakertava tekijä voi tulla juuri siitä, kun ymmärtää omat rajansa, kieltäytyy tekemästä enempää ja sitten saa työnantajan haukut päälle. Viikonlopun voi sitten märehtiä itsekseen kuinka jotain on varmasti tehnyt väärin, kun työnantajan äänensävy oli mikä oli.

Muille työläisille vinkkinä, pysykää kovana ja lujana kun puolustatte itseänne työtä koskevissa asioissa, mutta jos olette itse laiskoja ja teitä haukutaan, älkää ihmetelkö syytä. Työnantajan antaessa negatiivista palautetta perusduunarille, hyvinkin usein siihen myös on aihetta. Tämäkin asia on syytä muistaa, ainakin meidän firmassa on väkeä, jotka laiskottelevat puolet työpäivästä heti kun valvonta pettää. Tuntuu vaan niin väärältä, että toisille maksetaan siitä että ne eivät hoida työtehtäviään.

Vierailija
27/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me käytämme sen vähäisen vapaa-ajan mikä jää siltä uuvuttavalta työltä turhaan jauhamiseen netissä. Väsytämme itsemme niin totaallisesti. Kannattaisi sijaan rentoutua kunnolla. Vaikka naida aivonsa pihalle.

Vierailija
28/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon duunari vetää perseet olalle perjantaina ja niin nollaa tilanteet. Jos jäänyt jotain hampaankoloon niin soittaa kännipäissään pomolle ja haukkuu tämän alimpaan helvettiin. Ollen sitten maanantaina niin nöyrää poikaa.

Vierailija
29/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ymmartaneet amerikkalaisen systeemin vahan vaarin. Harvoin taalla VAADITAAN 12- 15 tunnin tyopaivia mutta huomataan jos tyontekija tekee vahan ekstraa ja varsinkin se huomataan jos on tyopoyta puhdas, kassi pakattu ja ulkokengat jalassa varttia vaille viisi.

Noita pitkia paivia tekevat ovat yleensa luovassa tyossa ja tekevat ylitoita ihan vapaaehtoisesti. Vastapainoksi sitten tyopaikalla on paivakoti, monenlaista urheilumahdollisuutta ja jos ottaa vapaapaivan siella taalla siita ei kukaan nipota.

Vierailija
30/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän kaduttaa, miten omistin koko elämäni työlle tossa muutaman vuoden ajan.. Lyhyt ajanjakso toki onneksi, mutta palkkakin oli paska. Kun siitä työstä vapautui, niin kroppa alkoi kremppailemaan oudolla tavalla. Oli tottunut siihen jatkuvaan stressiin ja se sitten purkautui erinäisinä vaivoina.

Nykyään on tärkeysjärjestys vähän erilainen ja mieli+keho voi paremmin. Yrittäjänä ihan eri juttu sitten taas, mutta palkollisena en lähde enää itseäni loppuun polttamaan. Elämästä kuuluu nauttia, eikä mun nautinto ole (enää) työ vaan perhe ja harrastukset. En ton vanhan työn kanssa olis kyllä muksuja pystynyt yhteensovittamaan.

Vierailija
31/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan malli on paljon ihmisystävällisempi. Palkkaa saa tehdystä työstä. Jos ei ehdi työaikana täyttämään tavoitteita niin sitten jäädään ylitöihin. Jokainen päättää itse. En ole kertaakaan joutunut jäämään ylitöihin, ei myöskään mieheni. Asumme Amerikassa. Suomessa ylitöitä piti tehdä palkatta kun ihan kaikilta ei työnteko sujunut niin me jotka teimme, teimme niiden laiskojen hommat ylitöinä. Enpä suostuisi enää sellaiseen. Täällä saa tehdystä työstä korvauksen, jos ei työ maita niin palkan sijaan läiskähtää kengänpohjan kuva takalistoon. 

Vierailija
32/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuttumassa, Amerikassa kaikki mamut on työelämässä ja osa afroamerikkalaisistakin.

Vierailija
33/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se on menossa siihen suuntaan vaan sitä ollaan varmaan tietoisesti viemässä.

Vierailija
34/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap yhteyttä työterveyshuoltoon. Heillä on velvollisuus puuttua tuommoiseen.
Aika erikoiselta tuo ap:n työnantaja touhu kuulostaa. Minulla on kokemusta muutamasta yksityisestä työpaikasta ja muutamasta kunnallisesta. Niissä yksityisissä työntekijöitä on kohdeltu hyvin ja kunnallisissa huonosti. Poikkeuksetta. Tälläkin hetkellä olen keskisuuressa yksityisessä firmassa töissä ja siellä pidetään oikeasti hyvä huoli työntekijöiden jaksamisesta.

Vierailija
35/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 02:58"]

Ei ole muuttumassa, Amerikassa kaikki mamut on työelämässä ja osa afroamerikkalaisistakin.

[/quote] Mitahan tallakin ajettiin takaa? Afroamerikkalaisista yksi on maan presidenttina enka jaksa ruveta luettelemaan niita vahempiarvoisia perassatuloijoita. Mamujen om pakko olla toissa kun valtio ei taalla kustanna kotona makaamista.

Vierailija
36/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa, jotka paremmin tiedätte. Mutta mulla on käsitys, että jenkeissä voi kovalla työneteolla rikastuakin. Suomessa ei voi, jos ei jää sijoittamiseen. 

Vierailija
37/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Animal farm. Eläinten vallankumous suomenkieliseltä nimeltään. Mieluiten tuore painos. Ainakin vanhemmat suomalaiset on sensuroitu osittain.
Se on vanha kirja mutta hyvin ajankohtainen nykypäivänäkin.
Antaa paljon ajattelemisen aihetta nykyisestä työelämästä meillä ja muualla.

Vierailija
38/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 06:57"]

Korjatkaa, jotka paremmin tiedätte. Mutta mulla on käsitys, että jenkeissä voi kovalla työneteolla rikastuakin. Suomessa ei voi, jos ei jää sijoittamiseen. 

[/quote] Niin voi kun voi pyytaa niin paljon palkka kuin sielu sietaa ja usein sen saakin. Tutkinnot ja tyovuodet eivat merkitse paljoakaan mutta nayttoa pitaa olla.

Niinkin vaheksytyista tyontekijoista kuin tarjoilijoista kaydaan kovaa kilpailua ja pomot kayvat vakoilemassa kilpailijoittensa tyopaikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan