Hui, Aalto-yliopiston pääsykoe fysiikassa
Katselin noita sisäänpääsykokeita tältä vuodelta, ja kaksi tehtävää kuudesta koski suppeaa suhteellisuusteoriaa ja Lorentz-muunnoksia. Aika haastavia tehtäviä lukiolaisille, kun muistan että tällaisia väännettiin vasta yliopistossa. Ei kukaan av-mamma noita tehtäviä osaisi ratkaista, ja siinähän sen näkee että tekniikan opiskelu on aivan eritasoista vaativuudessa kuin humpuukilääketiede tms. Arvauskeskukseen jakelemaan arvausreseptejä ja buranaa, jos jalka mennyt poikki jne :DDD
Kommentit (19)
Olikohan nuo aineistotehtäviä? Nykyisinhän fysiikan pääsykokeessa osa tehtävistä on sellaisia, että kokeessa annetaan jokin teksti, jonka perusteella pitää vastata kysymyksiin. Tekstin on tarkoituskin olla lukiokurssin ulkopuolelta, koska sillä testataan nimenomaan uuden asian omaksumiskykyä.
DI
Mistä minä tiedän, tehtäviä siinä muiden joukossa. Eiköhän tuossakin raakaa osaamista vaadita.
DI minäkin.
Humpuukiläketieteelllä ei yleensä tarkooita samaa kuin koululääketiede eli "se" lääketiede mikä pohjaa mm. luonnontieteisiin. - Mut joo Ap on luultavasti, ainakin osittain oikeassa. - Lääkiksessä opiskelu tuskin ja hyvin epätodennäköisesti ei ole vaativin paikka opiskella, vaan mahd. esimerkiksi teknillinen fysiikka mennee ohi. - Tai ainakin fyysikan opiskelijat kaipiasivat lisää puustausta, eikä (meidän) ulkopuolisten viisastelua siitä, että mikset fysiikan opiskelijana mennyt lääkikseen, jos oot oikeesti joku nero, kun eihän fysiikkaa lukemalla voi toimia kuin tutkijana tai opettajana. Voi, voi. Ikään kuin se olisi kaikkien märkäunelma päästä lääkikseen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:40"]
E=mc^2
[/quote]
Ymca
Lorenzin kontraktio kylläkin opetetaan lukion fysiikan kursseilla, tai ainakin opetettiin joitakin vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:48"]Humpuukiläketieteelllä ei yleensä tarkooita samaa kuin koululääketiede eli "se" lääketiede mikä pohjaa mm. luonnontieteisiin. - Mut joo Ap on luultavasti, ainakin osittain oikeassa. - Lääkiksessä opiskelu tuskin ja hyvin epätodennäköisesti ei ole vaativin paikka opiskella, vaan mahd. esimerkiksi teknillinen fysiikka mennee ohi. - Tai ainakin fyysikan opiskelijat kaipiasivat lisää puustausta, eikä (meidän) ulkopuolisten viisastelua siitä, että mikset fysiikan opiskelijana mennyt lääkikseen, jos oot oikeesti joku nero, kun eihän fysiikkaa lukemalla voi toimia kuin tutkijana tai opettajana. Voi, voi. Ikään kuin se olisi kaikkien märkäunelma päästä lääkikseen.
[/quote]
Joo. Olen opiskellut fysiikkaa ja lääketiedettä. Fysiikan opiskelu vaatii enemmän raakaa älyä, mutta lääkis on kokonaisuudessaan vaativampi
Minä olen valmistunut TKK:lta teknillisestä fysiikasta ja olen ollut töissä ydinvoima-alalla (nykyinen työpaikkani on kuitenkin eri alalta). Fysiikan opinnot olivat vaativia, mahdollisesti ainakin jossain suhteessa vaativammat kuin lääkiksessä. Mutta kyllä lääkärillä on taas työssään ihan erilainen vastuu. Joka kerta, kun luen jutun jonkun lääkärin tekemästä hoitovirheestä, kiitän onneani siitä, että en opiskellut lääkäriksi. Vaikka ydinvoima-alallakin joutuu tekemään vastuullisia päätöksiä, on asioiden pohtimiseen, tarkistamiseen ja korjaamiseen aikaa ihan eri tavalla kuin lääkärin työssä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:41"]
Minä olen valmistunut TKK:lta teknillisestä fysiikasta ja olen ollut töissä ydinvoima-alalla (nykyinen työpaikkani on kuitenkin eri alalta). Fysiikan opinnot olivat vaativia, mahdollisesti ainakin jossain suhteessa vaativammat kuin lääkiksessä. Mutta kyllä lääkärillä on taas työssään ihan erilainen vastuu. Joka kerta, kun luen jutun jonkun lääkärin tekemästä hoitovirheestä, kiitän onneani siitä, että en opiskellut lääkäriksi. Vaikka ydinvoima-alallakin joutuu tekemään vastuullisia päätöksiä, on asioiden pohtimiseen, tarkistamiseen ja korjaamiseen aikaa ihan eri tavalla kuin lääkärin työssä.
[/quote]
Tsernobylissäkin oli aikaa pohtia, tarkistaa ja korjata.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:43"]
[/quote]
Sielläkin oli runsaasti aikaa siinä vaiheessa, kun suunniteltiin sitä koetta, jonka toteuttaminen johti onnettomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:43"]
[/quote]
Sielläkin oli runsaasti aikaa siinä vaiheessa, kun suunniteltiin sitä koetta, jonka toteuttaminen johti onnettomuuteen.
[/quote]
Olkiluoto 3:ssakin on ollut ihan riittävästi, jopa liikaakin, aikaa pohtia, tarkistaa ja korjata...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:53"]
Lorenzin kontraktio kylläkin opetetaan lukion fysiikan kursseilla, tai ainakin opetettiin joitakin vuosia sitten.
[/quote]
Ei kuulu nykysin enää lukion opsiin, mutta moni opettaja ottaa sen kuitenkin FY8 kurssilla, jos aikaa vaan riittää.
Kohta luultavasti nämäkin opettajat lopettavat suppean suhteellisuusteorian opettamisen, kun fysiikan kursseista lähtee seuraavassa opetussuunnitelmassa yksi pois ja näin ollen on paljon vähemmän aikaa opettaa niitä peruasioitakaan. Mm. vaihtovirtapiirit ja pyörimisliike lähtevät kokonaan pois lukion opetuksesta.
t. lukion fyssanope
ps. linkki pääsykokeisiin olisi kiva, kun niistä selität. En jaksa googletella ja paha ottaa kantaa kokeen vaikeuteen, kun en kyseistä koetta olet nähnyt.
Olin tekemässä tuota pääsykoetta tänä vuonna.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:41"]Minä olen valmistunut TKK:lta teknillisestä fysiikasta ja olen ollut töissä ydinvoima-alalla (nykyinen työpaikkani on kuitenkin eri alalta). Fysiikan opinnot olivat vaativia, mahdollisesti ainakin jossain suhteessa vaativammat kuin lääkiksessä. Mutta kyllä lääkärillä on taas työssään ihan erilainen vastuu. Joka kerta, kun luen jutun jonkun lääkärin tekemästä hoitovirheestä, kiitän onneani siitä, että en opiskellut lääkäriksi. Vaikka ydinvoima-alallakin joutuu tekemään vastuullisia päätöksiä, on asioiden pohtimiseen, tarkistamiseen ja korjaamiseen aikaa ihan eri tavalla kuin lääkärin työssä.
[/quote]
Mitä ihmeen paskaa selität lääkiksen fysiikasta? Ihan palikkajuttua, ja ei lääkärit koskaan näillä tiedoilla mitään tee. SairaalaFYYSIKKO on erikseen, joka hoitaa diagnostiikkalaitteita, ja ne on fyysikoiden keksimiä myös. Lääketiede on ihan humpuukia, ja sen tiedät itsekin kun tiedät OIKEASTI alasta jotakin. Et tiedä paskaakaan mitään lääketieteestä, ja lääkärit eivät tiedä paskaakaan mistään, hoitavat lähinnä labra-arvoja paperilla, eivät potilasta, ja eivät tiedä PASKAAKAAN mikä aiheuttaa mitäkin. Eivät edes tiedä mikä aiheuttaa korkeaa verenpainetta, sen perimmäistä syytä. Se on sama kuin sanoisi etten tiedä mitä F = ma tarkoittaa, ja käytän kaavaa F = haista PASKA, tai jotakin mistä saan enemmän rahaa.
Itsekin olen kyllä fyysikko, mutta on jännä ajatella, että jollakulla oikeasti on sellainen ajatusmaailma, että mamma ei voisi olla fyysikko. No tuskin oikeasti onkaan, pitää vaan välillä vähän ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Ei kuulu nykysin enää lukion opsiin, mutta moni opettaja ottaa sen kuitenkin FY8 kurssilla, jos aikaa vaan riittää.
Kohta luultavasti nämäkin opettajat lopettavat suppean suhteellisuusteorian opettamisen, kun fysiikan kursseista lähtee seuraavassa opetussuunnitelmassa yksi pois ja näin ollen on paljon vähemmän aikaa opettaa niitä peruasioitakaan. Mm. vaihtovirtapiirit ja pyörimisliike lähtevät kokonaan pois lukion opetuksesta.
t. lukion fyssanope
ps. linkki pääsykokeisiin olisi kiva, kun niistä selität. En jaksa googletella ja paha ottaa kantaa kokeen vaikeuteen, kun en kyseistä koetta olet nähnyt.
[/quote]
Onkohan fysiikan vähentäminen se kikka miten saadaan Suomi nousuun. Itken
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:05"]
[/quote]
t. lukion fyssanope
[/quote]
Onkohan fysiikan vähentäminen se kikka miten saadaan Suomi nousuun. Itken
[/quote]
Kyllä, se lisättynä pakkoruotsin aikaistamisella ala-asteelle, mikä vähentää muiden, oikeasti tarpeellisten kielten opiskelua.
Kielitaidoton, luonnontieteistä tietämätön kansa nostaa Suomen tähtitieteelliseen nousuun.
Miksi aina arvottamista ja vertailua. Onko tosiaan niin vaikeaa sen itsetunnon kanssa. Jos joku ei ole huonompi kuin sinä niin sinä et sitten ole parempi kuin joku muu.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:41"]Minä olen valmistunut TKK:lta teknillisestä fysiikasta ja olen ollut töissä ydinvoima-alalla (nykyinen työpaikkani on kuitenkin eri alalta). Fysiikan opinnot olivat vaativia, mahdollisesti ainakin jossain suhteessa vaativammat kuin lääkiksessä. Mutta kyllä lääkärillä on taas työssään ihan erilainen vastuu. Joka kerta, kun luen jutun jonkun lääkärin tekemästä hoitovirheestä, kiitän onneani siitä, että en opiskellut lääkäriksi. Vaikka ydinvoima-alallakin joutuu tekemään vastuullisia päätöksiä, on asioiden pohtimiseen, tarkistamiseen ja korjaamiseen aikaa ihan eri tavalla kuin lääkärin työssä.
[/quote]
Mitä ihmeen paskaa selität lääkiksen fysiikasta? Ihan palikkajuttua, ja ei lääkärit koskaan näillä tiedoilla mitään tee. SairaalaFYYSIKKO on erikseen, joka hoitaa diagnostiikkalaitteita, ja ne on fyysikoiden keksimiä myös. Lääketiede on ihan humpuukia, ja sen tiedät itsekin kun tiedät OIKEASTI alasta jotakin. Et tiedä paskaakaan mitään lääketieteestä, ja lääkärit eivät tiedä paskaakaan mistään, hoitavat lähinnä labra-arvoja paperilla, eivät potilasta, ja eivät tiedä PASKAAKAAN mikä aiheuttaa mitäkin. Eivät edes tiedä mikä aiheuttaa korkeaa verenpainetta, sen perimmäistä syytä. Se on sama kuin sanoisi etten tiedä mitä F = ma tarkoittaa, ja käytän kaavaa F = haista PASKA, tai jotakin mistä saan enemmän rahaa.
[/quote]
Lopeta jo oikeasti. Sinä et tiedä mistään mitään. Hanki apua, mene hoitoon.
E=mc^2