Nuoret tätimäiset naiset
Minua huvittaa nämä tätimäiset, nuoret naiset. Pukeutuvat jakkuihin, jotka ostettu kuitenkin jostain halpaketjusta ja sitten se iso käsilaukku :-D Ja kauhean koppavia, etuilevat jonoissa yms. Minä olisin nauranut tuossa iässä, jos joku olisi pukeutunut tai käyttäytynyt noin. Wanna be aikuisten oikeesti
Kommentit (30)
Lieneekö tätiys feminismin sivutuote. Nainen haluaa osoittaa itsenäisyyttään olemalla vanhan oloinen. Samaa mieltä olen, ei houkuta.
Mikä on täti-ikä? Ällöttää olla suomalainen. Englanninkielessä sana täti tarkoittaa sukulaisuussuhdetta ja nainen on lady kun puhutaan arvostavasti. Täällä kaikki yli 25-vuotiaat on tätejä. Ja ymmärrän vielä lapsille tuon tädittelyn, heille aikuiset naiset ovat tätejä jo heti teini-ikäisestä lähtien. Siis isot naiset. Mutta aikuisten tädittely toisistaan on ankeaa.
Luulin avatessani ketjua, että "tätimäisyys" tarkoittaisi leggareihin, tunikoihin ja muihin, ei ollenkaan istuviin valtaviin kaapuihin pukeutumista. Sen vuoksi olinkin yllättynyt miten pahasti klassinen tyyli saa köniinsä täällä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:48"]
Minustakin on suomalaisena miehenä erittäin harmillista, kun nykyään suomalaiset naiset tätiytyvät sekä ulkonäöltään, olemukseltaan ja käytökseltään jo nuorella iällä. Ulkomaalainen 30-vuotias nainen vaikuttaa yleisesti ottaen nuorekkaammalta ja elämään rennomman asenteen omaavammalta kuin suomalainen parikymppinen tätimäinen nuori nainen.
[/quote]
No eipä kauan kestänyt.
Nuorena on kaunis luonnostaan, tätimäiset varusteet tekevät hupsun näköiseksi. Ja nyrpeä ilme ja asenne.
Naapurissani asuu nuori, ehkä n. 20-vuotias nainen. Joka aamu hän lähtee ulos samaan aikaan kanssani, ja joka aamu mietin että voi tyttörukka. Jotenkin epävarma olemus, hartiat korvissa ja ryhti kumara. Vaatteina aina tätimäisiä jakkupukuja tms., minusta hän aina näyttää samalta kuin 5-vuotias joka on salaa käynyt äidin vaatekaapilla ja tuntee itsensä "isoksi tytöksi". :D
Ehkä niillä on sen verran hyvä itsetunto ettei heitä kiinnosta pätkääkään ovatko sinun, tai ikäistensä muiden mielestä cooleja vai ei. Noudattavat omaa sisäistä estetiikan tajuaan joka on klassinen tyyli. Olin itsekin jo parikymppisenä sellainen että minua viehättivät mm. selkeälinjaiset takkimekot esim. tummansinisenä, vartaloa myötäilevät jakkupuvut, kaikenlaiset klassiset linjat. Enkä todellakaan poikennut tyylistäni siksi että ihan tasan tiesin että useimpien ikätoverieni mielestä tyyli oli outo, saati jos silloin olisi ollut av mammoja, niin niiden mielipiteiden takia.
Ei voi olla totta taas. Miksi avasinkaan tän ketjun? Ja kommentoin... Ja jatkan vieläkin.
Minustakin on suomalaisena miehenä erittäin harmillista, kun nykyään suomalaiset naiset tätiytyvät sekä ulkonäöltään, olemukseltaan ja käytökseltään jo nuorella iällä. Ulkomaalainen 30-vuotias nainen vaikuttaa yleisesti ottaen nuorekkaammalta ja elämään rennomman asenteen omaavammalta kuin suomalainen parikymppinen tätimäinen nuori nainen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:17"]Ehkä niillä on sen verran hyvä itsetunto ettei heitä kiinnosta pätkääkään ovatko sinun, tai ikäistensä muiden mielestä cooleja vai ei. Noudattavat omaa sisäistä estetiikan tajuaan joka on klassinen tyyli. Olin itsekin jo parikymppisenä sellainen että minua viehättivät mm. selkeälinjaiset takkimekot esim. tummansinisenä, vartaloa myötäilevät jakkupuvut, kaikenlaiset klassiset linjat. Enkä todellakaan poikennut tyylistäni siksi että ihan tasan tiesin että useimpien ikätoverieni mielestä tyyli oli outo, saati jos silloin olisi ollut av mammoja, niin niiden mielipiteiden takia.
[/quote]
Mielestäni ei näytä hyvältä nuorella. On myös nuorekkaita ja tyylikkäitä vaatteita
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:17"]Ehkä niillä on sen verran hyvä itsetunto ettei heitä kiinnosta pätkääkään ovatko sinun, tai ikäistensä muiden mielestä cooleja vai ei. Noudattavat omaa sisäistä estetiikan tajuaan joka on klassinen tyyli. Olin itsekin jo parikymppisenä sellainen että minua viehättivät mm. selkeälinjaiset takkimekot esim. tummansinisenä, vartaloa myötäilevät jakkupuvut, kaikenlaiset klassiset linjat. Enkä todellakaan poikennut tyylistäni siksi että ihan tasan tiesin että useimpien ikätoverieni mielestä tyyli oli outo, saati jos silloin olisi ollut av mammoja, niin niiden mielipiteiden takia. [/quote] Mielestäni ei näytä hyvältä nuorella. On myös nuorekkaita ja tyylikkäitä vaatteita
[/quote]
Miksi pitäisi välittää siitä mikä näyttää sinun mielestäsi hyvältä? Minusta parempi noudattaa sitä mikä näyttää omasta mielestä hyvältä. Vaatetus on myös oman persoonan ilmaisemista, ja ehkäpä tuollainen ihminen on myös persoonaltaan "vanha", sellainen vakava ja rauhallinen jo nuorena.
On myös mummonaisia, kuten tuo Joukolatar.
näyttäkäähän nyt kuvilla esimerkkejä. Onko siis jakkupuku/jakkutakki aina teidän mielestänne tätimäinen? Mitä sen tilalla pitäisi olla?
Jakkupuku näyttää hyvältä minkä ikäisen päällä tahansa. Saa naiselta näyttämään naiselta. Vrt. kaiken maailman leggingsit ja napapaidat, joissa kuka tahansa näyttää melko kamalalta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:39"]
Onko siis jakkupuku/jakkutakki aina teidän mielestänne tätimäinen?
[/quote]
Ei tietenkään ole. Outo kysymys. "Tätimäisyyteen" vetoaminen on lähinnä kateellisten puhetta.
Olen juuri tuollainen tätimäinen olemukseltani. Vastaa mainiosti sisäistä tilaani, sillä olen jollain tapaa ajatuksiltanikin vanha. Ei ole mitään puhumista ikäisteni kanssa tai ainakin hyvin harvinaista se on. Parhaat ystäväni ovat 10-20v minua vanhempia.
Eiköhän ne pikkuvanhasti pukeutuvat neitokaiset ole yleensä ikuisia yksineläjiä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:48"]
[/quote]
Höpöhöpö, keneen nyt vertaat. Ensiksikin Suomen ilmasto suojaa ihoamme. Saasteita ja aurinkoa vähemmän kuin esim. keski-Euroopassa. Ihomme näyttää siis paremmalta kuin eteläeurooppalaisten siskojemme. Meillä ei ole viiksiä, emmekä harmaannu samoin kuin tummat kaunottaret.
Suomalaista naista ei isketä hellan ja hiekkalaatikon väliin, vaan hän pystyy tekemään lapsia JA uraa. En tiedä miten laajaan otantaan tämän perustat, mutta uskallan väittää sinun olevan väärässä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:39"]
näyttäkäähän nyt kuvilla esimerkkejä. Onko siis jakkupuku/jakkutakki aina teidän mielestänne tätimäinen? Mitä sen tilalla pitäisi olla?
[/quote]
Jakkupuku naisella on juuri sen verran tätimäinen kuin puku miehellä on setämäinen.
Kaikki jakut ja takit eivät ole "tätimäisiä".
Yhtä noloa on mielestäni täti-ikäisten naisten teinimäiset vaatteet.
Ehkäpä yritystä olla aikuisempi kuin onkaan.
Saatte nuoret olla ikäisiänne, se oli aloituksen pointti. Olen huolissaan myös happamasta ilmeestä. Ehkäpä nuoruuskaan ei ole helppoa nykyään, vaan liian täynnä suorittamista. Kun ikää ja elämänkokemusta tulee, löytyy omakin tyyli.
En kadehdi nuoruutta ikävaiheena. Minulle se oli epävarmuutta, hyväksynnän hakemista ja itseni etsimistä. Tosin ymmärrän sen niin vasta nyt. Nautin jokaisesta ikävaiheesta, mutta noihin vaiheisiin en kaipaa takaisin. Enemmän ihmettelen miksi jotkut niin tekevät
En tarkoita arvostella, vaan aidosti ihmettelen.
Toisaalta siistimpi asu se on kuin puolipukeisuus, sitä en kiellä
Ap