määräaikainen vai vakituinen työ, pohdintaa
Kumpi kannattaa ottaa vastaan; vakituinen työ paikasta jossa työhyvinvointi ei ole niin hyvä ja olen jatkuvasti stressaantunut ja ahdistunut vai määräaikainen työsuhde (vuoden mittainen ja jatkoa todennäköisesti lisää) paikassa jossa tykkään olla ja koen jaksavani paremmin? Palkka on lähes sama kummassakin.
Olen nyt tällaisen valinnan edessä. Mitä mieltä olette kumpi kannattaisi valita?
Kommentit (17)
Jos sinua ei stressaa määräaikaisen päättyminen ja/tai olet alalla, jolla voi saada helpohkosti uuden työn, niin ota se määräaikainen. Työviihtyvyydellä on väliä, vaikka itse varmaan valitsisin vakituisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua ei stressaa määräaikaisen päättyminen ja/tai olet alalla, jolla voi saada helpohkosti uuden työn, niin ota se määräaikainen. Työviihtyvyydellä on väliä, vaikka itse varmaan valitsisin vakituisen.
Kyllä minua stressaa määräaikaisen työsopimuksen päättyminen. Olen kuitenkin alalla jossa töitä on aina tarjolla. Olen varhaiskasvatuksen opettaja. T.ap
Ottaisin sen määräaikaisen. Voihan se vakituinenkin päättyä yhtäkkiä.
Ota määräaikainen! Työssä viihtyminen ratkaisee! Itse irtisanouduin vakityöstä ja menin määräaikaiseen. Muuten pää olisi hajonnut.
Määräaikainen ilman muuta tuolla koulutuksella. Ei noin pienellä palkalla kannata itseään hajottaa huonossa paikassa jos teidän kummankin!
Kiitos kommenteista! Ehkä mä valitsen sen määräaikaisen ja luotan että töitä on määräaikaisen työsuhteen jälkeenkin. Vaikka hullulta tuntuu kieltäytyä vakityöstä. T.ap
Määräaikainen vaihtoehto ehdottomasti!
Mitään työtä ei pidä asettaa oman hyvinvoinnin edelle! :)
Määräaikaisen minäkin valitsisin. Pahin vaihtoehto on vakituinen työ ikävässä paikassa. Loppua ei näy eikä kuulu. Joudut lopulta irtisanoutumaan tyhjän päälle ja saat karenssin.
Määräaikainen aina.
Kaikenlaista kestää, kun tietää, milloin se tulee loppumaan. Voi olla, että ei saa jatkoa tai että ei löydä jatkoa mutta myös toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa voi tulla ongelmia ja sieltä ei välttämättä lähdetä ihan helposti ilman karenssia.
Osalle toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevista tämä aika on ollut pelastusta, koska lomautukset yms. ovat mahdollistaneet työpaikasta pois pääsyn ilman karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen aina.
Kaikenlaista kestää, kun tietää, milloin se tulee loppumaan. Voi olla, että ei saa jatkoa tai että ei löydä jatkoa mutta myös toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa voi tulla ongelmia ja sieltä ei välttämättä lähdetä ihan helposti ilman karenssia.
Osalle toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevista tämä aika on ollut pelastusta, koska lomautukset yms. ovat mahdollistaneet työpaikasta pois pääsyn ilman karenssia.
Kiitos tästä näkökulmasta!
T.ap
Tietenkin määräaikainen tuossa tilanteessa! Ei pidä aliarvioida työhyvinvoinnin merkitystä. Pienellä palkalla ei kannata omaa terveyttään uhrata. Eikä ehkä isollakaan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Ehkä mä valitsen sen määräaikaisen ja luotan että töitä on määräaikaisen työsuhteen jälkeenkin. Vaikka hullulta tuntuu kieltäytyä vakityöstä. T.ap
Ei se vakituinen työsuhde tee autuaaksi, jos siinä työssä (tai työilmapiirissä) ei viihdy. Minä irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta, vaikka siitä seurasi kolmen kuukauden karenssi. Samalla viikolla irtisanoutui kolme muuta, kaksi pääsi uuteen vakituiseen työhön ja yksi lähti määräaikaiseen. Se määräaikainen oli hänelle pelastus, pääsi pois ilman karenssia. Myöhemmin hänet vakinaistettiin, mutta hänelle tärkeintä oli päästä pois ja pieni työttömyyspätkäkin olisi ollut ok, mutta karenssi ei.
Minä tiesin lähtiessäni, että voi olla vaikeaa saada uusi työ. Mutta silti ei kaduta, se työ oli suurin asia minkä koin elämässäni olevan pielessä ja ainakin pääsin siitä eroon.
Tuolla ap:n alalla ei ole välttis huono, jos saa määräaikaisuuden jälkeen hieman hengähtää ennen seuraavaa pätkää! Vaikka työstä sinänsä nauttisi, niin kuormitus taitaa olla niin kova, että pieni tauko ei tekisi pahaa. Työt ei tuolta alalta lopu, joten aivan turha pelätä mitä tapahtuu määräaikaisuuden jälkeen!
Olen siis työskennellyt molemmissa työpaikoissa. T.ap