Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hej jag pratar om dålig svenska

Vierailija
15.06.2015 |

Hej på alla. Jag har startat träna svenska. Ja det kan låta dålig men hur jag kan lära om jag inte prata det?

Alla fenskspråkiga eller tvåspråkiga kom hit om du vill ha en till som ger service också på svenska i framtiden.

Om du är finlanssvensk eller helt svenskspråkig gillar du att du får service på perfekt svenska eller struntar du i det?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okej jag svarar på mig själv. Jag tycker att det inte är viktigast om man inte prata perfekt. Jag skulle vara nöjda mig med service på finska till exempel i Stockholm trots att det är inte nödvändigtvis perfect.

Vierailija
2/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:15"]

Hej på alla. Jag har startat träna svenska. Ja det kan låta dålig men hur jag kan lära om jag inte prata det?

Alla fenskspråkiga eller tvåspråkiga kom hit om du vill ha en till som ger service också på svenska i framtiden.

Om du är finlanssvensk eller helt svenskspråkig gillar du att du får service på perfekt svenska eller struntar du i det?

[/quote]

Hej. Jag är inte finlandssvensk eller helt svenskspråkig, men jag är säkert att alla är bara nöjd att du försöker att tala svenska, även det är inte perfekt svenska. Jag är stolt av dig om du ger service på svenska!

Vi har en svenska kurs på jobbet och det har varit jätte nyttig. Jag tränar också i hemma, till exempel när jag lagar mat jag tänker vad jag göra på svenska. "Nu ska jag skiva tomater". Jag försöker att titta på engelska program och film i Netflix med svenska undertitelen. Jag har försökte att lyssna po radio x3m, men dom talar så snabb jag förstår inte.

Jag ska lärna mig svenska! Du kan också lärna det men jag tycker at man måste läsa/lyssna på det aktiv så orden stannar i huvuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Hej. Jag är inte finlandssvensk eller helt svenskspråkig, men jag är säkert att alla är bara nöjd att du försöker att tala svenska, även det är inte perfekt svenska. Jag är stolt av dig om du ger service på svenska!

Vi har en svenska kurs på jobbet och det har varit jätte nyttig. Jag tränar också i hemma, till exempel när jag lagar mat jag tänker vad jag göra på svenska. "Nu ska jag skiva tomater". Jag försöker att titta på engelska program och film i Netflix med svenska undertitelen. Jag har försökte att lyssna po radio x3m, men dom talar så snabb jag förstår inte.

Jag ska lärna mig svenska! Du kan också lärna det men jag tycker at man måste läsa/lyssna på det aktiv så orden stannar i huvuden.

[/quote] Ja det stämmer! Enligt min mening är det hårdast att förstå prepositioner och bestämd form eller obestämd form. I grundskolan var min svenska 5 :/ och nu har jag försökt lära det i vuxengymnasiet (vad är aikuislukio på svenska?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän