Miksi karjalanpaistilihoista ei tullut mureita?
175 C. Peitetty lihat vedellä. Kahden tunnin päästä kokeilin, ei ollut mureaa. Snellmanin karjalanpaistilihoja olivat, tuskin niissä vikaa. Mutta kun välistä saa niin mureanmehevää karjalanpaistia. Laittavatko jotkut myös sikaa mukaan?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Aidossa karjalanpaistissa ei kyllä ruskisteta lihoja. Pinnalla olevat lihat voivat loppuvaiheessa ruskistua, kun osa vedestä on haihtunut, mutta ei todellakaan käytetä lihoja pannulla, vaan kaikki ainekset pataan ja pata uuniin.
Juurikin näin. ja se liemi on kaikkein parasta, kun lihasta on irronnut makua kunnolla.
Laitetaan pelkät lihat uunivuokaan, 250 astetta ja kun ruskistuu käännellään ja ruskistetaan toiseltakin puolelta. Lisätään vesi, suola ja pippurit, lasketaan uuninlämpö 125 asteeseen ja haudutetaan 6 tuntia.
Tulee mureaa.
Toivottavasti teette tosi suuren erän kerralla, kuulostaa sähkön tuhlaukselta.
Karjalanpaisti saa olla uunissa 100 astetta 2 tuntia niin. Näin tulee mureaa karjalanpaistia ja liha kypsää.
Makkaraperunat saa grillistä nopeammin ja on parempi kuin evakkopata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en paista karjalanpaistia pannulla. En myöskään lisää muuta kuin sipulia ja maustepippuria veden ohella. Karjalanpaistiin ei ole yhtä oikeaa reseptiä.
Ei ei ei pannun kautta. Lihat raakana uunivuokaan, jotta liemeen tulee mahdollisimman paljon makua.
paremman maun liemeen saa kun ruskistaa lihat ja pannun huuhteluveden hettää lihoojen päälle. itse lisään myös sipulia ja porkkanaa suolan ja pippurin lisäksi.
Prismassa oli hyvä pakkaus käsin leikattuja karjalanpaistilihoja. En muista minkä firman oli. Paistinpannulla voissa paistoin kevyesti pienen määrän kerrallaan ja lisäsin pataan. Lisäsin vain suolaa ja pippuria sekä vettä sen verran että peittyivät. 125 asteisessa uunissa annoin olla viisi tuntia ja tuli todella hyvä. Kaksi kertaa söin niitä lihoja riisin kanssa eli kahden päivän ruoka.
Tuntuu että jokainen tekee vähän eri lailla mutta pitkä paistoaika tuntuu olevan vakio jos haluaa mureaa.
Ompas paljon Karjalasta kotoisin olevia tässä ketjussa, tai sitten kulttuurisia omijoita. Jättäkää toisten kansojen ruoat heille itselleen!
Vierailija kirjoitti:
Aidossa karjalanpaistissa ei kyllä ruskisteta lihoja. Pinnalla olevat lihat voivat loppuvaiheessa ruskistua, kun osa vedestä on haihtunut, mutta ei todellakaan käytetä lihoja pannulla, vaan kaikki ainekset pataan ja pata uuniin.
Juuri näin. Itse laitan pataan nestettä sen verran, että osa lihoista jää näkyviin ja ruskistuvat. Välillä sekoitan ja sitten kansi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ompas paljon Karjalasta kotoisin olevia tässä ketjussa, tai sitten kulttuurisia omijoita. Jättäkää toisten kansojen ruoat heille itselleen!
Jep! Pois pitsat, tacot, sushit ja muut!
3 tuntia ja 150 astetta niin tulee hyvä.
-asko-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en paista karjalanpaistia pannulla. En myöskään lisää muuta kuin sipulia ja maustepippuria veden ohella. Karjalanpaistiin ei ole yhtä oikeaa reseptiä.
Ei ei ei pannun kautta. Lihat raakana uunivuokaan, jotta liemeen tulee mahdollisimman paljon makua.
Lihat pannun kautta ja lopuksi huuhdellaan pannu tilkalla vettä ja kipataan pataan.
Kaupan valmiita karjalanpaistilihoja saa aina olla hauduttamassa tolkuttoman kauan että tulee mureeta. Jotkut palat jää jänteisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Makkaraperunat saa grillistä nopeammin ja on parempi kuin evakkopata.
Miksi pitää saada nopeasti? Voihan sitä syödä vaikka pätkän hookoota ruuantekoruokana ja antaa karjalanpaistin muhia uunissa. Se ei olekaan mitään pikaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse syö karjalanpaistia mutta puolisolle teen ja hän tykkää ja on ilmeisesti mureaa. Lihat huoneenlämpöön puoli tuntia aikaisemmin, paisto kuumalla pannulla niin että pinta ruskistuu, sen jälkeen uuniin ja noin 170 C nelisen tuntia. Välillä lisään vettä ja loppuvaiheessa peitän foliolla.
Juuri näin. Lihat paistetaan pikaisesti hyvin kuumalla pannulla, että ruskistuu ja sitten vasta vuokaan. Olen suunnattomasti ihmetellyt ruoka-aiheisissa ketjuissa sitä, että lihat laitetaan suoraan vuokaan ja vettä päälle ja uuniin. Aiheen vierestä, mutta ei ole kauaa kun luin miten jotkut tekevät kalakeittoa. Kala keitetään vedessä ja vesi viemäriin jonka jälkeen maitoa kalan päälle. Siinä menivät kalan maut ja ravinteet sitten viemäriin. Kulinarismia parhaimmillaan?
Ohhoh. Toi kalakeitto kuulostaa jo kalakeiton raiskaukselta. Noin kait helponkin ruoan saa pilattua. Mut eikait siinä, jos ei tykkää kalan mausta. :)
Enpä ihmettelisi jos siihen kalasoppaan sitten vielä kehoitettaisiin laittamaan kalaliemikuutio 😂 t.ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paremman maun liemeen saa kun ruskistaa lihat ja pannun huuhteluveden hettää lihoojen päälle. itse lisään myös sipulia ja porkkanaa suolan ja pippurin lisäksi.
Näin minäkin teen ja ihan kaikki tykkäävät aina. Parasta se on seuraavana päivänä.
Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet mäin jo 18 vuotta.
Kunnollisen karjalanpaistin valmistaminen on pitkä ja vaativa prosessi. Meille ei tulisi mieleenkään ryhtyä valmistamaan sitä ennen kuin olemme syöneet kunnon aamiaisen. Ei koskaan. Ei ikinä.
Alkoholia emme käytä.
Pitkä se on, mutta ei vaativa. Itsekseen tulee uunissa.
Saahan ne lihat ruskistaa, jos haluaa, mutta silloin kyseessä ei ole karjalanpaisti vaan jokin muu sitä muistuttava pataruoka.
Vierailija kirjoitti:
Saahan ne lihat ruskistaa, jos haluaa, mutta silloin kyseessä ei ole karjalanpaisti vaan jokin muu sitä muistuttava pataruoka.
Se on sitten vaikka palapaistia.
Olen tehnyt satoja kertoja karjalanpaistia juhliin. Näin tulee hyvää.
40%nautaa tai hirveä, 40% possua, 20% lammasta ja lisäksi siansivua päälle.
Naudan- ja lampaanliha padan pohjalle, sitten porsaanliha, kokonaisia maustepippureita, päälle vielä ohuita siankylkiviipaleita, suolaa ja vettä niin, että päällimmäiset lihat eivät ihan kokonaan peity. Sitten kuumaan uuniin n.15minuutiksi, jolloin rasva ruskistua ja sulaa ja antaa sen karjalanpaisti mehevän maun. Sitten lämpö lasketaan 100-130 asteeseen ja annetaan hautua muutaman tunnin. Itse laitan jossain vaiheessa kannen päälle.