Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karjalanpaistilihoista ei tullut mureita?

Vierailija
06.02.2022 |

175 C. Peitetty lihat vedellä. Kahden tunnin päästä kokeilin, ei ollut mureaa. Snellmanin karjalanpaistilihoja olivat, tuskin niissä vikaa. Mutta kun välistä saa niin mureanmehevää karjalanpaistia. Laittavatko jotkut myös sikaa mukaan?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin uuniin 225 noin parikymmentä minuuttia, liikaa ei saa olla nestettä alkuun, sitä voi lisätä pintaruskistuksen jälkeen jonka jälkeen vuokaan kansi päälle ja alenna 175-150 ja siinä useampi tunti.Lihat pitää olla hyvälaatuisia, itse ostan naudan sisäpaistia ja postaan lapaa jotka paloitteln kuutioiksi, ei,liian pieniksi.Aina on onnistunut kun tekee hyvistä aineksi, valmispakkauksista ei tule.

Vierailija
22/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin kiehautan padan liedellä, kuorin vaahdon pois. Sitten uuniin 200 asteeseen vähäksi aikaa, jonka jälkeen lasken lämpötilaa ja annan hautua parisen tuntia.

Näin tulee mureaa ja hyvää.

Vituiks menee.

Ei mulla mene 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Lihat paistetaan pikaisesti hyvin kuumalla pannulla, että ruskistuu ja sitten vasta vuokaan. Olen suunnattomasti ihmetellyt ruoka-aiheisissa ketjuissa sitä, että lihat laitetaan suoraan vuokaan ja vettä päälle ja uuniin. Aiheen vierestä, mutta ei ole kauaa kun luin miten jotkut tekevät kalakeittoa. Kala keitetään vedessä ja vesi viemäriin jonka jälkeen maitoa kalan päälle. Siinä menivät kalan maut ja ravinteet sitten viemäriin. Kulinarismia parhaimmillaan? [/quote]

Minäkin paistan aina lihan kauniin väriseksi ja koitan sitten vasta vuokaan. Uunissa se on ainakin 4-5 h, viimeksi kun appivanhemmat tulivat syömään, niin pidin sitä uunissa kuusi tuntia. Siitä tuli ihan älyttömän hyvää.

Snellmanin lihat ovat ok paremman puutteessa, mutta ihan parasta olen saanut oman kaupan tuoretiskin karjalanpaistilihoista. Ne lihat olivat oikeasti tuoreita, kauniita ja laadukkaita lihoja ja lihojen suhde oli hyvä. Snelmannin lihoissa on tullut liian usein vastaan aivan liikaa läskiä ja kalvopaloja.

Vierailija
24/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse syö karjalanpaistia mutta puolisolle teen ja hän tykkää ja on ilmeisesti mureaa. Lihat huoneenlämpöön puoli tuntia aikaisemmin, paisto kuumalla pannulla niin että pinta ruskistuu, sen jälkeen uuniin ja noin 170 C nelisen tuntia. Välillä lisään vettä ja loppuvaiheessa peitän foliolla.

Juuri näin. Lihat paistetaan pikaisesti hyvin kuumalla pannulla, että ruskistuu ja sitten vasta vuokaan. Olen suunnattomasti ihmetellyt ruoka-aiheisissa ketjuissa sitä, että lihat laitetaan suoraan vuokaan ja vettä päälle ja uuniin. Aiheen vierestä, mutta ei ole kauaa kun luin miten jotkut tekevät kalakeittoa. Kala keitetään vedessä ja vesi viemäriin jonka jälkeen maitoa kalan päälle. Siinä menivät kalan maut ja ravinteet sitten viemäriin. Kulinarismia parhaimmillaan? 

Ohhoh. Toi kalakeitto kuulostaa jo kalakeiton raiskaukselta. Noin kait helponkin ruoan saa pilattua. Mut eikait siinä, jos ei tykkää kalan mausta. :)

Vierailija
25/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti valmistetaan hitaasti hauduttamalla.. Ruskistetaan lihat pienissä erissä ja laitetaan pataan kerroksittain suolan ja pippurin kera. Viimeiseksi pannulle lisätään vettä ja annetaan kiehahtaa ja irrottaa makua siitä . Kuuma vesi kaadetaan lihojen päälle. Pistetään uuniin hautumaan aluksi 175 astetta ja myöhemmin lämpöä vähennetään. Ennenwanhaan tämä valmistettiin leivinuunin jälilämmössä ja sai Hautua pitkään luonnostaan alenevassa lämmössä.

Vierailija
26/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tunteroinen 200 astetta ja sitten 5-8 tuntia 90-100 astetta. Yleensä pidän yön yli ja otan vasta lounaaksi pois kun teen pitkän haudutuksen vaativista herkullisista lihoista, jotka leikkaan myös itse. Saattaa olla yhteenä 12 tuntiakin uunissa jos tulee iso satsi ja halutaan oikein suussa sulavaa tulokseksi.

Vierailija
27/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt paljon näitä karjalanpaisteja Lidlin tarjouslihoista, ja alle 3 tuntia ei kannata edes harkita. 3 tunnin jälkeen suurin osa lihasta on mureaa (paistolämpötila vähintään 150 astetta), mutta voi jäädä vielä joku vähän sitkeämpi pala, jos siinä on paljon jänteitä. 3 tunnin paistolla pitää kuitenkin lämpötila olla vähintään 150 astetta uunissa (ensimmäinen puoli tuntia mielellään 175-200), muuten ei tule valmiiksi näin lyhyessä ajassa.

T. Lidl-mies.

Vierailija
28/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmispakkauksissa on huonoja lihoja joukossa. Ostan aina tiskiltä ja mieluiten niin, et sika ja nauta eri kasoista, saa mieleisensä määrän.

Vierailija
29/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/perinteinen-karjalanpaisti

Tuossa käytetty ohje. Ei kai lihan lämmittäminen alussa voi olla mikään ratkaiseva juttu? Ymmärtäisin, jos pannulle laitettaisiin, mutta veteenhän nämä palat menevät.

Kyllä lihat kannattaisi ruskistaa ensin pannulla.

Vierailija
30/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet mäin jo 18 vuotta.

Kunnollisen karjalanpaistin valmistaminen on pitkä ja vaativa prosessi. Meille ei tulisi mieleenkään ryhtyä valmistamaan sitä ennen kuin olemme syöneet kunnon aamiaisen. Ei koskaan. Ei ikinä.

Alkoholia emme käytä.

Vierailija
31/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mureutta edistää pitkän haudutusajan ohella pataan lisätty lime viipaloituna. Itse käytän myös olutta nesteenä.

Vierailija
32/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko useat vastaajat uusavuttomia nuoria vai miksi tulee ihan käsittämättömiä ruokaohjeita?

Vierailija
33/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en paista karjalanpaistia pannulla. En myöskään lisää muuta kuin sipulia ja maustepippuria veden ohella. Karjalanpaistiin ei ole yhtä oikeaa reseptiä.

Vierailija
34/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:

Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet mäin jo 18 vuotta.

Kunnollisen karjalanpaistin valmistaminen on pitkä ja vaativa prosessi. Meille ei tulisi mieleenkään ryhtyä valmistamaan sitä ennen kuin olemme syöneet kunnon aamiaisen. Ei koskaan. Ei ikinä.

Alkoholia emme käytä.

No nyt! Nyt mä haluan kuulla miten teillä tehdään se karjalanpaisti JA miten teette kalakeiton. Pliiiis?

Vierailija
35/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään neljä tuntia pitää olla uunissa.

Vierailija
36/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en paista karjalanpaistia pannulla. En myöskään lisää muuta kuin sipulia ja maustepippuria veden ohella. Karjalanpaistiin ei ole yhtä oikeaa reseptiä.

Ei ei ei pannun kautta. Lihat raakana uunivuokaan, jotta liemeen tulee mahdollisimman paljon makua.

Vierailija
37/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmispakkauksissa on huonoja lihoja joukossa. Ostan aina tiskiltä ja mieluiten niin, et sika ja nauta eri kasoista, saa mieleisensä määrän.

Mä ostan aina palana ja leikkaan itse. Possun kasleria, lapaa tai etuselkää. Nauta voi olla ulko-tai kulmapaistia tai etuselkää.

Vierailija
38/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
39/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. onko tää provo vai tietämättömyyttä?

Karjalanpaistiliha muodostuu about 50/50 possusta ja naudasta. Monesti karjalanpaistiliha on tosi vähärasvaista ja sillä vaikutus suutuntumaan. Koita hauduttaa uunissa vaikka 4 tuntia pidempään noin 150c:ssä ja katso, että onko liha pehmeämpää. Tärkeä vaan lisätä tarvittaessa sekaan vettä.

Ei todellakaan ole vähärasvaisia lihoja, niistä tulee kuivaa karjalanpaistia.

Vierailija
40/65 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidossa karjalanpaistissa ei kyllä ruskisteta lihoja. Pinnalla olevat lihat voivat loppuvaiheessa ruskistua, kun osa vedestä on haihtunut, mutta ei todellakaan käytetä lihoja pannulla, vaan kaikki ainekset pataan ja pata uuniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme