Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka asuu Lapissa?

Vierailija
15.06.2015 |

Millaista siella on asua? Lappiin muutto kiinnostaisi, mutta lahinna mietityttaa tyollistyminen. Siksi tahtoisinkin kuulla palstalaisilta vahan teidan omia kokemuksianne.

- Missapain Lappia asut? Muutitko sinne muualta, vai oletko syntyperaisia asukkaita?

- Millaista on ollut oma tyollistymisesi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:39"]

Ahdistut täällä kuoliaaksi, älä tee sitä. Mikään ei ole yksityistä, mikään ei ole omaa, ystäviä ei saa. Lappilaiset ovat todella kovia juoruilemaan ja panettelemaan, mitä pohjoisemmaksi mennään niin sitä pahemmaksi menee. Lisäksi erittäin sivistymättömiä, lukevat vähän, pitävät kulttuuria turhanaikaisena hienosteluna ja seuraavat huonosti koko maailman tapahtumia.

Kilpailla pitää omaisuuden määrällä, mutta sitä silti piilotellaan vainoharhaisesti. Pelätään naapurikateutta, koska kateus on omakin perusraennusaine. Kaikki mitataa rahassa ja pihiyden kanssa taiteillaan. Kilpaillaan sillä kuka kerää eniten mustikoita ja hiihtää eniten. Työteliäisyyttä arvostetaan niin paljon, että kukaan ei saisi olla koskaan toimettomana ja vain nauttia kesäpäivästä. Joka päivä pitää näyttää ahkeralta ja nikkaroida edes pihallaan jotakin.

[/quote]

Kuulostaa sitlä että sä asut jollain tosi pienellä maalaispaikkakunnalla. Tuo ei ole nimittäin Lapille ominaista vaan pienelle maalaispaikkakunnalle ihan missä päin Suome tahansa. Itse olen asunut sellaisella kaukana Lapista ja meno oli just tuota, nykyään asun Rovaniemellä ja en ole huomannut vastaavaa, täällä on mukavia ihmisiä.

[/quote]

Tuosta ensimmaisesta kommentista tuli itsellekin mieleen joitakin syita, miksi Suomesta aikoinaan lahdin... :) Taitaa olla aika yleista pienilla paikkakunnilla, ainakin niilla oli, joissa joskus asuin. Noh, tama suunnitelma on viela aika auki minulla (tai siis meilla mieheni kanssa), mutta on kiva kuulla Lapissa asuneiden kokemuksia, positiivisia tai negatiivisia.

Vierailija
2/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:20"]

Minä, keskellä Lappia ja alkuperäinen lappilainen olen.Työllistyminen on ollut vaihtelevaa, eikä kovin lyhyillä työmatkoilla voi kehua. Viime aikoina on ollut n. 500 km.

Sinun alasi voi hyvinkin työllistää ... varsinkin jos laajennat osaamistasi vielä vanhus- ja dementiapuolelle. Sillä saralla tuntuu työvoimasta olevan puutetta. Parhaiten turvaat toimeentulosi hankkimalla vuoden hyväpalkkaisen määräaikaisen työn, kun sen jälkeen riittää ansiosidonnaista jonkun aikaa, kassan jäsenenä tietenkin. Niin täällä muutkin tekevät, kun vakituiset työpaikat ovat jokseenkin kirjaimellisesti kiven alla.

[/quote]

Kiitos paljon vastauksesta. Tuossa olikin monia pointteja (esim. tyomatkat ja maara-aikaiset tyot), joita pitaa miettia ihan oikeasti. Juu, olen lueskellut suomalaisia lehtia ja nahnyt uutisista, etta mielenterveyspuolella voisi ollakin toita. Ja vanhenevan vaeston vaivoja varmasti alkaa tulla nyt enemman... (kuten juuri noita dementia potilaita tai muuten vain vanhenemiseen liittyvista ongelmista karsivia). -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 oli siis ap.

Vierailija
4/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa käyttämällä ä- ja ö-kirjaimia.

Vierailija
5/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:58"]

Kannattaa aloittaa käyttämällä ä- ja ö-kirjaimia.

[/quote]

Kiitos avuliaasta kommentista. Ikava kylla nappaimistossa ei ole kyseisia kommentteja. En asu talla hetkella Suomessa. Jospa tuosta alkuviestista sentaan joku sen ytimen ymmartaa. Onko sinulla kommenttia itse aiheeseen? -ap

Vierailija
6/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko ikäni etelä-Lapissa samalla paikkakunnalla. Koulutkin kävin Lapin läänin rajojen sisäpuolella. Amk-tutkinnon jälkeen työllistyin heti omalle alalle. Tämä siis tapahtui 2001. Siitä lähtien puskenut duunia. Nykyään työllistyisin omalle alalleni varsin huonosti.

Tykkään asua pienellä paikkakunnalla. Työmatkat lyhyet, asunnot vielä suht järkevän hintaisia. Nykyisellä palkkallani jäisi käteen paljon vähemmän jos asuisin etelä-Suomessa.

Vierailija
7/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:13"]

Olen asunut koko ikäni etelä-Lapissa samalla paikkakunnalla. Koulutkin kävin Lapin läänin rajojen sisäpuolella. Amk-tutkinnon jälkeen työllistyin heti omalle alalle. Tämä siis tapahtui 2001. Siitä lähtien puskenut duunia. Nykyään työllistyisin omalle alalleni varsin huonosti.

Tykkään asua pienellä paikkakunnalla. Työmatkat lyhyet, asunnot vielä suht järkevän hintaisia. Nykyisellä palkkallani jäisi käteen paljon vähemmän jos asuisin etelä-Suomessa.

[/quote]

Kiitos paljon vastauksesta! Oma tyoni on mielenterveysalalla ja voisin siis ainakin osa-aikaisena tehda yksityisena toita. Ideaalitilanteessa toita saisin kunnalta tai kaupungilta. Silloin talloin tyopaikkoja mainostetaan mol.fi sivulla, mutta en ole viela niita hakenut.

Asun talla hetkella yhdessa Euroopan suurkaupungeista ja juurikin jokin pieni paikkakunta ja paljon luontoa ymparilla olisi mieleen. Suomessa asuessani asuin seka kylissa etta isommissa kaupungeissa, mutta vain keski- ja etela-suomessa. -ap

Vierailija
8/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Kiitos paljon vastauksesta! Oma tyoni on mielenterveysalalla ja voisin siis ainakin osa-aikaisena tehda yksityisena toita. Ideaalitilanteessa toita saisin kunnalta tai kaupungilta. Silloin talloin tyopaikkoja mainostetaan mol.fi sivulla, mutta en ole viela niita hakenut.

Asun talla hetkella yhdessa Euroopan suurkaupungeista ja juurikin jokin pieni paikkakunta ja paljon luontoa ymparilla olisi mieleen. Suomessa asuessani asuin seka kylissa etta isommissa kaupungeissa, mutta vain keski- ja etela-suomessa. -ap

[/quote]

Olet sitten ainakin oikealla alalla. Lapissa kyllä kaikenlaisia hulluja ja sekopäitä riittää. Niitä lienee enemmistö asukkaista.

Vierailija
9/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, keskellä Lappia ja alkuperäinen lappilainen olen.Työllistyminen on ollut vaihtelevaa, eikä kovin lyhyillä työmatkoilla voi kehua. Viime aikoina on ollut n. 500 km.

Sinun alasi voi hyvinkin työllistää ... varsinkin jos laajennat osaamistasi vielä vanhus- ja dementiapuolelle. Sillä saralla tuntuu työvoimasta olevan puutetta. Parhaiten turvaat toimeentulosi hankkimalla vuoden hyväpalkkaisen määräaikaisen työn, kun sen jälkeen riittää ansiosidonnaista jonkun aikaa, kassan jäsenenä tietenkin. Niin täällä muutkin tekevät, kun vakituiset työpaikat ovat jokseenkin kirjaimellisesti kiven alla.

Vierailija
10/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata. Vakituiset paikat meni vuonna 2001. Sen jälkeen on ollut kiven alla tuo työllistyminen. Forget it.

Vierailija
11/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistut täällä kuoliaaksi, älä tee sitä. Mikään ei ole yksityistä, mikään ei ole omaa, ystäviä ei saa. Lappilaiset ovat todella kovia juoruilemaan ja panettelemaan, mitä pohjoisemmaksi mennään niin sitä pahemmaksi menee. Lisäksi erittäin sivistymättömiä, lukevat vähän, pitävät kulttuuria turhanaikaisena hienosteluna ja seuraavat huonosti koko maailman tapahtumia.

Kilpailla pitää omaisuuden määrällä, mutta sitä silti piilotellaan vainoharhaisesti. Pelätään naapurikateutta, koska kateus on omakin perusraennusaine. Kaikki mitataa rahassa ja pihiyden kanssa taiteillaan. Kilpaillaan sillä kuka kerää eniten mustikoita ja hiihtää eniten. Työteliäisyyttä arvostetaan niin paljon, että kukaan ei saisi olla koskaan toimettomana ja vain nauttia kesäpäivästä. Joka päivä pitää näyttää ahkeralta ja nikkaroida edes pihallaan jotakin.

Vierailija
12/12 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 18:39"]

[/quote]

Kuulostaa sitlä että sä asut jollain tosi pienellä maalaispaikkakunnalla. Tuo ei ole nimittäin Lapille ominaista vaan pienelle maalaispaikkakunnalle ihan missä päin Suome tahansa. Itse olen asunut sellaisella kaukana Lapista ja meno oli just tuota, nykyään asun Rovaniemellä ja en ole huomannut vastaavaa, täällä on mukavia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi