Työhönsä uupunut lastenhoitaja täällä itkee lauantai-iltana kun taas oli niin rankka viikko ja ylihuomenna se sama rumba alkaa uudestaan
Sijaisia ei saa, lapset tuodaan räkäisinä hoitoon, lapsiryhmien koot isoja ja taukojakaan ei aina ehdi pitämään. Olen jokaisen työpäivän jälkeen niin uupunut etten jaksa tehdä mitään. Itken joka päivä asian vuoksi. Tuntuu että olen tehnyt elämän suurimman virheen valitsemalla tämän alan. Vihaan arkeani, vihaan vihaan!! En tiedä mitä tehdä ja mistä löytää ilo elämään takaisin
Kommentit (38)
Niin minuakin ahdisti ja uuvutti viimeiset 2v kunnes vaihdoin paikkaa viimekuussa. Ei nykyinenkään ole mikään ongelmaton,mutta voin paremmin ja näen nyt kuinka huonossa jamassa se jättämäni paikka on. Tuttua tuo että vapailla ressaa valmiiksi tulevaa työviikkoa ja iltaisin seuraavaa päivää ja lähinnä itkettää. Sun aloittaja kannattaa oikeasti miettiä tilannettasi ja tulevaisuuttasi . Tarvitko taukoa ja saikkua vai paikan tai alanvaihtoa. Se ei helpotu jatkamalla väkisin.
Mullakin on ilta pilalla. Ostin vahingossa suolattomia pähkinöitä.
Kenelläs sitä on helppo ja lokoisa työ tänä päivänä?
Arvaisin: Jollakin muulla, paitsi minulla!
Nyt toimit: laita johtajalle viestiä, että olet sairas. Varaa aika työterveyteen maanantaiksi. Vaadi akuuttiaikaa. Itke, huuda ja tee aivan kaikkesi jotta pääset lääkärille. Siellä et yritä tsempata ja miellyttää vaan kerrot aivan rehellisesti, miltä tuntuu ja mitä teet viikonloput.
Olen varma, että saat sairauslomaa, mahdollisesti lääkityksenkin ja ajan työpsykologille.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ilta pilalla. Ostin vahingossa suolattomia pähkinöitä.
Ovat tosi hyviä salaatissa.
Naisvaltaisen alan logiikka. Valittamalla työolot paranevat ja palkka sen kuin nousee. Nosta kytkintä, jos noin pahalta tuntuu.
Vaka-työn voi hoitaa myös iloisella mielellä. Kokemusta on. Ja sekös ammattivalittajia korpeaa.
Täällä koronan takia työnsä menettänyt huutaa kun on taas ollut masentava ja henkisesti rankka viikko. Ja maanantai sama alkaa taas uudestaan,
Mua pelottaa jättää lastani hoitoon sun kaltaiselle, jolla ei ole elämänhallinta kunnossa. Ei se ruoho ole vihreämpää muuallakaan.
Kokeile tehdastyötä, jossa olet pelkkä päähän potkittu robotti, joka joutuu paskan palkkansa vuoksi jättämään rakkaat lapsensa sinulle.
Kannattaa vaihtaa alaa. Resurssit alalla ovat ihan kamalat! Mieti, mikä kiinnostaisi ja käytä ne voimat, joita jäljellä töiden jälkeen, vaihtoehtoihin tutustumiseen. Sairaslomakaan ei varmaan olisi pahitteeksi. Tsemppiä.
T. Entinen vaka-ope
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa alaa. Resurssit alalla ovat ihan kamalat! Mieti, mikä kiinnostaisi ja käytä ne voimat, joita jäljellä töiden jälkeen, vaihtoehtoihin tutustumiseen. Sairaslomakaan ei varmaan olisi pahitteeksi. Tsemppiä.
T. Entinen vaka-ope
Mihin vaihdoit? T. Toinen vaka ope
Saikulle. Lakkoon kun ei lampaat lähde. Itteään ei kannata uhrata työelämän alttarille. Koulut ja päiväkodit on ihan kuralla, kun kaikkeen aina vaan suostutaan. Jos sanot asioista, sinusta tehdään valitus.
Niin minäkin itken ja pahoinvoin aamuisin, mutta on pakko viedä räkäiset lapset hoitoon, kun ei muita lääkärietä mun sijalle ole ja omien lasten nuhat uusii 3-4 vrk välein. Hei, teillä vapaa päivä on vapaata eivätkä työt kasaantuu. Minulla, jos olen yhdenkin päivän pois, seuraavaana 20 potilaan sijaan listalla hoidettava 40. Viikonloput ha juhlapyhät päivystävä, kesälomat 2 vk pätkinä. Terv. tk lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin itken ja pahoinvoin aamuisin, mutta on pakko viedä räkäiset lapset hoitoon, kun ei muita lääkärietä mun sijalle ole ja omien lasten nuhat uusii 3-4 vrk välein. Hei, teillä vapaa päivä on vapaata eivätkä työt kasaantuu. Minulla, jos olen yhdenkin päivän pois, seuraavaana 20 potilaan sijaan listalla hoidettava 40. Viikonloput ha juhlapyhät päivystävä, kesälomat 2 vk pätkinä. Terv. tk lääkäri
Pakko viedä sairaat lapset päiväkotiin, vaikka tiedät, että he tartuttavat henkilökunnan ja muut lapset? Ja olet lääkäri? Miksi huutelet sitä täällä, kun muut kituvat päiväkodeissa alimiehityksellä sairastapausten vuoksi? Todella itsekästä ajatella vain omaa työtäsi, kun toimintasi vaikuttaa suoraan n. 48 ihmiseen plus heidän perheisiinsä. Ei päiväkoti ole sairaala vaan sinne mennään vain terveenä.
Ap, lähde pois sieltä, missä et halua olla.
Koulutuksesi ja pätevyytesi säilyy loppuikäsi, voit palata milloin haluat mihin vain päiväkotiin, sairaalaan, MLL:n lastenhoitajarinkiin perheisiin, koulunkäyntiavustajaksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi, lastenkotiin, kesäleireille, perhetyöhön, nuorisotalolle, säätiöiden ylläpitämiin kerhoihin, leikkipuistoihin, harrastustoimintaan jne. jne.
Maanantaina työterveyteen ja siitä uusi suunta omalle elämällesi. Koronan helpotettua haet vaikka au-pairiksi (nykyään haetaan nuoresta mummoon eri tarpeilla) johonkin hyvään maahan ja kunnolliseen perheeseen, saat maisemanvaihdon lisäksi uusia kokemuksia, kielitaitoa, uusia suhteita ja näkökulmien vaihdosta. Tsemppiä ja voimia! (Irtiotto Suomesta on vain positiivista, usko pois.)
Vaka ei tästä muutu ainakaan paremmaksi vielä muutamiin vuosiin. 2030 tähdättyjen muutosten loppuunsaattamisen aikaan tilanne on jo niin muuttunut, ettei päiväkotia tunnistaisi. Pienten lasten koulun malli on haettu angloamerikkalaisesta systeemistä, ei sitä suostuta nykypolitiikassa enää muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jättämään alan.
Itse itkin sunnuntai-illat ja maanantaiaamut, usein töissäkin.
sitten päätin että riittää. Vaikka nyt freelancerina toimeentulo on epävakaa, olen paljon tyytyväisempi elämää.
Onnea valinnalle, sama fiilis ja tausta! Joka kerta päiväkodin ohi kävellessä tulee nykyään levollinen ja iloinen olo: ei ikinä enää niiden aitojen sisäpuolella! Ah! :)
Mihin vaihdoit?