Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippijuhlat perutaan

Vierailija
14.06.2015 |

Ainakin siltä nyt vaikuttaa. Harmittaa ja ärsyttää koska olen jo kaikki tarjoilut tilannut ja muutenkin hoitanut järjestelyt. Kyseessä vain riita tytön kanssa.

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiinkö juhlat? Huhuu ap?

Vierailija
182/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:07"]Olen tässä äidin puolella. Hänen 15-vuotiaansa ei vielä ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. Suoraan sanottuna tuo kuvailtu asu on aivan järkky eikä yhtään sovi kirkkoon eikä rippijuhliin. Nyt on hyvå tilaisuus opettaa lapselle elämän realiteettejä: rippijuhliin, mummon 75-juhlille tai bestiksen häihin pukeudutaan asiaankuuluvalla tavalla. Samoin työhaastatteluun ja työpaikalle elämän ihan joka ikinen päivä. Ethän ap halua, että lapsesi on se, joka aiheuttaa hämmennystä mummon synttäreillä pukeutumalla farkkuihin ja fleeseen tai esiintyy kirkkohäissä punaisessa vinyylimekossa ja verkkosukissa. Molempia on nimittäin nähty. Koska aikaisemmin olet tainnut vähän lyödä laimin kurinpidon ja tapakasvatuksen, nyt on korkea aika alottaa. Teet teinille selväksi että kirkkoon mennään asiallisesti pukeutuneena kesämekossa ja kesäkengissä (vaatteet voi tietysti olla kuinka synkkiä tai gootahtavia tahansa, mielikuvitusta saa toki käyttää mutta hyvän maun ja sopivaisuussääntöjen rajoissa). Tämä ap:n täytyy nyt saada tyttären päähän tai tällä on erittäin vaikea ja onneton elämä edessä. Ihminen joka ei osaa käyttäytyä tulee olemaan koko elämänsä toisten pilkan ja ylenkatseen kohde. Teinistä se vielä saattaa tuntus ihan ok hinnalta jos vaan saa pitää ihkuja plattareita miesten puvun kanssa ja vähän shokeeraa, mutta tosiasia on ettei kukaan tykkää että onpas makeeta ja kova juttu, vaan samanikäisetkin naureskelee jossei päin naamaa niin aunakin seläntakana.
[/quote]
Nii kateelliset nauraa kun uskaltaa olla erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No buu ap kauheeta ihqqqq

Vierailija
184/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap on siinä oikeassa, että nuo eivät ole juhliin sopivat kengät, varsinkaan jos ne laitetaan housunlahkeiden päälle (muutenhan asialla ei olisi mitään väliä).  Mutta en itse äitinä jaksaisi taistella aiheesta, kengät ovat kuitenkin vain pieni yksityiskohta ja muistan kuinka itselle oli teininä tärkeää näyttää tietynlaiselta. Lisäksi uskon, että mitä enemmän teiniä yritetään rajoittaa, sitä enemmän hän haluaa tehdä juuri niinkuin vanhemmat eivät tahdo hänen tekevän.  Kuten joku aiemmin sanoi, valitse taistelusi ap. Jos et ole koko ajan kieltämässä ja rajoittamassa, saat helpommin oman tahtosi läpi niissä asioissa, mitkä oikeasti merkitsevät jotain. 

Vierailija
185/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:47"]Huh, mikä hirviö mutzilla! Tai provo.
[/quote]
Kengät ei ole ns. normaalit korkkarit. Polveen asti olevat solkikengät. Ei sentään piikkikorko vaan platform. Laittaisi edes tavalliset kengät.
ap
[/quote]
Siis sellaiset, joita myydään mm seksikaupoissa? Tosi korkeat platformit, missä korko ja pohja kokonaan yhdessä? Mustaa vinyyliä ja solkia varressa ylös asti? En kyllä antaisi 15-vuotiaan tyttöni laittaa noita rippijuhliin. Ikävä tilanne sulla, koeta vielä puhua järkeä. Eikö teillä kirkossa ole mitään pukukoodia muuten? Meillä oli pojilla muistaakseni aika tarkka: suorat tummat housut ja valkoinen paita väintään.

Vierailija
186/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoo porvoo porvoo. Joku konservatiivi haluu päteä tai joku gootti haluaa osoittaa kuinka sorsitaan. Ihan sama, no, gootin puolella olen kuitenkin. Konservatiivien ei saa antaa dominoida yhtään mitään osa-aluetta tässä maailmassa. 

Vierailija
187/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kaksi puolta, eihän nuo kovin juhliin sopivat ole, mutta ei päätös ole äidin.

Vierailija
188/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]Tyttö haluaisi laittaa järkyttävät kengät kirkkoon ja juhliin. Liian korkeat ja ei tilaisuuteen sopivat.
ap
[/quote]

Anna laittaa. Et voi olla tosissasi, että riita on näin pieni.
Sinä annat periksi etkä puutu pukeutumiseen

Vierailija
189/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti kumman juhlat äidin vai tyttären??? ei mulla äiti puuttunut asiaan vaikka oli new rockin kengät, joissa oli metallia enemmän kuin tarpeeks ja sen kuuli myös

Vierailija
190/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä äidin puolella. Hänen 15-vuotiaansa ei vielä ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. Suoraan sanottuna tuo kuvailtu asu on aivan järkky eikä yhtään sovi kirkkoon eikä rippijuhliin. Nyt on hyvå tilaisuus opettaa lapselle elämän realiteettejä: rippijuhliin, mummon 75-juhlille tai bestiksen häihin pukeudutaan asiaankuuluvalla tavalla. Samoin työhaastatteluun ja työpaikalle elämän ihan joka ikinen päivä. Ethän ap halua, että lapsesi on se, joka aiheuttaa hämmennystä mummon synttäreillä pukeutumalla farkkuihin ja fleeseen tai esiintyy kirkkohäissä punaisessa vinyylimekossa ja verkkosukissa. Molempia on nimittäin nähty. Koska aikaisemmin olet tainnut vähän lyödä laimin kurinpidon ja tapakasvatuksen, nyt on korkea aika alottaa. Teet teinille selväksi että kirkkoon mennään asiallisesti pukeutuneena kesämekossa ja kesäkengissä (vaatteet voi tietysti olla kuinka synkkiä tai gootahtavia tahansa, mielikuvitusta saa toki käyttää mutta hyvän maun ja sopivaisuussääntöjen rajoissa). Tämä ap:n täytyy nyt saada tyttären päähän tai tällä on erittäin vaikea ja onneton elämä edessä. Ihminen joka ei osaa käyttäytyä tulee olemaan koko elämänsä toisten pilkan ja ylenkatseen kohde. Teinistä se vielä saattaa tuntus ihan ok hinnalta jos vaan saa pitää ihkuja plattareita miesten puvun kanssa ja vähän shokeeraa, mutta tosiasia on ettei kukaan tykkää että onpas makeeta ja kova juttu, vaan samanikäisetkin naureskelee jossei päin naamaa niin aunakin seläntakana.

Vierailija
191/217 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:07"]Olen tässä äidin puolella. Hänen 15-vuotiaansa ei vielä ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. Suoraan sanottuna tuo kuvailtu asu on aivan järkky eikä yhtään sovi kirkkoon eikä rippijuhliin. Nyt on hyvå tilaisuus opettaa lapselle elämän realiteettejä: rippijuhliin, mummon 75-juhlille tai bestiksen häihin pukeudutaan asiaankuuluvalla tavalla. Samoin työhaastatteluun ja työpaikalle elämän ihan joka ikinen päivä. Ethän ap halua, että lapsesi on se, joka aiheuttaa hämmennystä mummon synttäreillä pukeutumalla farkkuihin ja fleeseen tai esiintyy kirkkohäissä punaisessa vinyylimekossa ja verkkosukissa. Molempia on nimittäin nähty. Koska aikaisemmin olet tainnut vähän lyödä laimin kurinpidon ja tapakasvatuksen, nyt on korkea aika alottaa. Teet teinille selväksi että kirkkoon mennään asiallisesti pukeutuneena kesämekossa ja kesäkengissä (vaatteet voi tietysti olla kuinka synkkiä tai gootahtavia tahansa, mielikuvitusta saa toki käyttää mutta hyvän maun ja sopivaisuussääntöjen rajoissa). Tämä ap:n täytyy nyt saada tyttären päähän tai tällä on erittäin vaikea ja onneton elämä edessä. Ihminen joka ei osaa käyttäytyä tulee olemaan koko elämänsä toisten pilkan ja ylenkatseen kohde. Teinistä se vielä saattaa tuntus ihan ok hinnalta jos vaan saa pitää ihkuja plattareita miesten puvun kanssa ja vähän shokeeraa, mutta tosiasia on ettei kukaan tykkää että onpas makeeta ja kova juttu, vaan samanikäisetkin naureskelee jossei päin naamaa niin aunakin seläntakana.
[/quote]
Nii kateelliset nauraa kun uskaltaa olla erilainen.
[/quote]
En kadehdi 15-vuotiasta, joka on tekemässä itsestään pellen elämänsä endimmäisessä tärkeässä tilaisuudessa. Säälin häntä! Nyt äidin on otettava itseään ja tytärtään niskasta kiinni ja hoidettava homma kotiin. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa ja opettaa heille käytöstavat. Jos he eivät sitä tee, elämäm kova koulu kyllä pitää asiasta huolen.

Vierailija
192/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen laittaa ne kengät. Kokeileminen ja ylilyönnitkin kuuluvat teini-ikään. Kuulostaa hienolta ja persoonalliselta asukokonaisuudelta, lapsi on suunnitellut asun valmiiksi ja asia tuntuu hänelle tärkeältä. Juhlatkin ovat hänelle tärkeät, ja nämä ovat hänen juhlansa. Tärkeää olisi myös että äiti tukisi lastaan vaikkei täysin asua hyväksykään. Nipota sitten kun olette menossa jonkun muun juhliin.

Vierailija
193/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:20"]Onnistuisko kompromissi?

Kirkkoon hillitymmät kengät, juhliin räväkämmät.
[/quote]
Ei omista kirkkoon sopivia kenkiä, maiharit ainoa vaihtoehto.
ap
[/quote]
No mitkä "kirkkokengät" tytöllä pitäs olla jalassa?

Vierailija
194/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi varmaan jo palanut pinna tuollaiseen äitiin ja olisin uhannut mennä kokonaan ilman kenkiä tai jättää koko juhlat väliin.

Vierailija
195/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Enpä kyllä yhtään ihmettelisi jos tyttö päättäisi lähteä yläkoulun jälkeen opiskelemaan toiselle puolelle Suomea tai ulkomaille kun on tuollainen äiti. [/quote]

Olen kauhea kun sanon että platform kengät eivät sovi juhliin? ap"

Olet ainakin suvaitsematon ja haluat alistaa tyttäresi omien kauneusihanteihisi.

Ja on samantekevää pidätkö kengistä vai et, sillä nuo eivät suinkaan ole tämän päivän ilmiö, sillä ne olivat muodissa jo 60-luvulla ja olivat jokaisen tytöt unelma ja  monilla oli varret jopa polviin saakka, käytettiin yleisesti juhlissa ja monella ne olivat morsiuskenkinä.

Samoin vastaavia mallia on käytetty jo 1920-1930, ainakin sukuni vanhojen valokuvien perusteella.

Luulen, ettei kysymys ole lainkaan ap. tyttären kengistä, vaan äidin vallan käytöstä, joka sanoo viimeisen sanan perheessä, oli muut perheenjäsenet mitä mieltä tahansa ja saavat alistua ap. tahtoon. Ja ap. jankuttaa niin kauan, kunnes muut antavat periksi ja luuli  täältä saavat täältä lisäapua vedätykseensä.

Vierailija
196/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:15"]

Äitinä ja isoäitinä ja satoja rippijuhlia juhlineena sanoisin, että kannattaa vähän löysentää narua, jolloin nuori tulee paljon lähemmäksi, omasta tahdostaa ja on hyvä muistaa Raamatusta rippikoulun keskeinen sanoma :

Evankeliumi Matteuksen mukaan 18

1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
10. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa."

[/quote]

Nimenomaan. Ns uskovana sanon, että Jeesus otti luokseen juuri kaikkein vähäisimmät ja ketä vähiten arvostettiin esim. spitaaliset, lapset ym. Hän ei arvostanut ulkokultaisuutta.

Ei kirkossa olla näyttäytymässä vaatteillaan vaan saamassa siunausta. Jumala hyväksyy mut juuri tällaisena kuin olen. Ei tarvitse esittää mitään. 

Anna laittaa kengät, jos ovat korkkarit. Eiväthän ne alban alta näy. Mutaiset kumisaappaat tai rikkinäiset lenkkarit olisivat minusta vähän epäasialliset juhlavaan tilaisuuteen. Että arvostaa toisten juhlaa, pitää olla itsekin juhlava. Se on minusta kunnioitusta juhlan sankaria kohtaan. Mutta sankari itse saa minusta pukeutua omaan tyyliinsä. Jumalalle asialla ei ole merkitystä.

Vierailija
197/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostat äidiltäni. Minä halusin tosin laittaa rippijuhliini miesten puvun ja maiharit. Ei käynyt, sillä äidistä ei ollut sopivaa, että näytän pojalle. Lopputulos = hame, kauluspaita ja hillityt korot. Ja huonot välit. Lapsesi asu kuulostaa hyvältä. Hänellä on oikeus valita mitä päälleen pukee eikä hän ole sinun jatkeesi.

Vierailija
198/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:56"]No, ap, mitä aiotte nyt tehdä? Tuleeko juhlia vai ei? Jos ei, mitä mieltä miehesi on asiasta, antaako hän sinun tehdä tuollaisia yksipuolisia päätöksiä? [/quote] On vielä onneksi aikaa jälellä, miehen mielestä ne juhlat tulisi pitää, mutta hänen mielestään ne kengät ovat ok. Ap

[/quote]

Kuuntelisit ja uskoisit kerrankin miestäsi!

Vierailija
199/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:03"]Enpä kyllä yhtään ihmettelisi jos tyttö päättäisi lähteä yläkoulun jälkeen opiskelemaan toiselle puolelle Suomea tai ulkomaille kun on tuollainen äiti.
[/quote]
Olen kauhea kun sanon että platform kengät eivät sovi juhliin?
ap
[/quote]

No jaa et nyt niinkään.. Mutta sehän siinä on että sano rauhassa että ne eivät sovi, mutta mitä väliä? Aivan sama että ne eivät mielestäsi sovi juhliin. Tyttäresi juhlathan ne ovat, anna hänen tehdä niistä näköisensä. Se on parempi vaihtoehto kun tuon juhlan peruminen ja teidän suhteen kärsiminen. Oikeasti asialle et paljoa voi muuta kuin hyväksyä joten miksi panna vastaan. Tiedäthän että ei sinunkaan pukeutumistyyli ole kaikkien mielestä sopiva, Asusi kirkkoon olisi 100 vuottakin sitten eläneistä epäsopiva saati 200 vuotta sitten eläneiden mielestä. Onhan nykyäänkin esim muslimit joiden mielestä asusi on epäsopiva koska heidän mielestään naisen ei ole sopivaa pukeutua siten. Niin se vain on että pukeutumisetiketit ovat erillaisia ja se mikä on sopivaa vaihtelee aluettietan ja ajanjaksoittain, älä anna oman mielipiteesi rajoittaa. Ainakaan niin pahasti että että pitäisi niitä juhlia ja teidän suhteemme kärsisi, sitä sinä katuisit jälkikäteen. Ei asulla nyt niin suurta merkitystä ole. Toki olen hieman samaa mieltä että kyllähän nuorelle opettaa mikä on sopivaa ja mikä ei mutta rippijuhlat ei mielestäni ole sellainen tilaisuus jossa tätä tulisi opettaa ainakaan niillä ehdoilla että joka pukeudut sopivasti tai tötä juhlaa ei vietetä. Mielipiteesi voit hänelle kertoa että tuo ei ole sopiva asu mutta että koska luotat hänen arvostelukykyyn eli annat hänen valita mitä päällensä laittaa. Se olisi fiksuin ja aikuismaisin asia toimia tässä tilanteessa

Vierailija
200/217 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:03"]Enpä kyllä yhtään ihmettelisi jos tyttö päättäisi lähteä yläkoulun jälkeen opiskelemaan toiselle puolelle Suomea tai ulkomaille kun on tuollainen äiti. [/quote] Olen kauhea kun sanon että platform kengät eivät sovi juhliin? ap

[/quote]

Ei tässä mistään kengistä ole enää kyse. Kyse on nyt siitä, ettei ylpeytesi anna periksi myöntää että olet väärässä ja anteeksipyynnön velkaa lapsellesi. Siksi kaivaudut mieluummin entistä tiukemmin asemiisi, koska pelkäät periksi antamisen horjuttavan auktoriteettiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi