Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä kova kuri?

Vierailija
14.06.2015 |

Minkä ikäisiä lapsia? Ovatko ns hyväkäytöksisiä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä. Äitini joskus vertasi kasvatustyyliäni vitsillä natsisaksaan. Meidän lapset ei ole sitä pullamössöainesta joka roikkuu koneella&kännykällä&telkkaria katsellen suurimman osan päivästä. Ja he ovat oikein ihania, terveitä ja iloisia lapsia. Ikää 11 & 9 & 6. Tulevaisuudessa tulee varmaan enemmän kapinointia.

Vierailija
2/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Lapsipsykologian asiantuntijat ovat nykyään sitä mieltä, että kurin pitäminen tuottaa lapsille traumoja. Itse en halua ottaa sitä riskiä, että lapsestani tulee mielenterveyspotilas jos pakotan hänet tottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:38"]Ei ole. Lapsipsykologian asiantuntijat ovat nykyään sitä mieltä, että kurin pitäminen tuottaa lapsille traumoja. Itse en halua ottaa sitä riskiä, että lapsestani tulee mielenterveyspotilas jos pakotan hänet tottelemaan.
[/quote]

:DDD

Vierailija
4/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, neljän lapsen yksinhuoltajana pidän kyllä kovaa kuria. Jokainen auttaa askareissa ikänsä mukaan ja rajoitan myös heidän elektroniikan kanssa roikkumista. Ihania ja hyväkäytöksisiä lapsia ovat. 16v, 14v, 10v, 8v.

Vierailija
5/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä on, että lapseni tottelevat kyllä minua. Mutta toisaalta sääntöjä on vähän eikä käsketä käskemisen ilosta. Eli leppoisaa on elo enimmäkseen. Minusta on aika karmeaa, että jotkut alle koulukäiset eivät osaa totella esimerkiksi urheiluvalmentajia a ottaa muita huomioon ryhmässä juuri lainkaan. Isossa perheessä on ollut itsestään selvää, että tämä toimi vain, jos ohjat ovat vanhemmilla. 

Vierailija
6/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisiä kaikki..koitan pitää kuria mutta kyllä ne silti tollasia eemeli tyyppisiä metkuja keksii ihan koko ajan.Koitan noudattaa sitä että lapsikin on ihminen jolla on tunteet ja oma tahto ja häntä ei saa alistaa millään tavalla.Katsotaan nyt miten tämä onnistuu.

Vierailija
7/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta. Meillä ei juuri käskytetä myöskään eikä mitään sääntölistoja ole. Rajat ja rakkautta sen sijaan.

Hyvin käyttäytyvät eikä tarvetta ole kapinoida mitenkään erityisesti.

Vierailija
8/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kova kuri. Tietyt rajat on ja lasta täytyy tietenkin sosiaalistaa ympäröivään maailmaan ja kasvattaa hänet yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Se ei tarkoita meillä lapsen kurittamista tai kovaa kuria, vaan hienoavaraista ohjaamista ja neuvomista sekä lapsen ja hänen mielipiteidensä kunnioittamista, kannustamista oikeaan suuntaan. En henkilökohtaisesti näe mitään järkeä "tiukassa kurissa" enkä ainakaan itse halua sitä toteuttaa. 

Vierailija
9/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kova kuri. Säännöt toki on, mutta lapset saavat käyttää elektroniikkaa ihan vapaasti, ei ole pakko osallistua kotitöihin, ei ole mitään nukkumaanmenoaikoja tai kotiintuloaikoja, eikä tarvitsekaan olla koska meillä on fiksut lapset, jotka ymmärtävät itse tulla ajoissa kotiin. Muutenkin kasvatustyylimme perustuu keskusteluun ja luottamukseen, ei kieltämiseen ja vanhemman ehdottomaan auktoriteettiin. Mielestäni on tärkeämpää, että lapsi osaa käyttäytyä eri tilanteissa ja saa toteuttaa itseään, kuin keskittyä turhaan rajoittamaan lapsen elämää.

Vierailija
10/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:49"]On, neljän lapsen yksinhuoltajana pidän kyllä kovaa kuria. Jokainen auttaa askareissa ikänsä mukaan ja rajoitan myös heidän elektroniikan kanssa roikkumista. Ihania ja hyväkäytöksisiä lapsia ovat. 16v, 14v, 10v, 8v.
[/quote] Mitähän alapeukuttamista tässä oli? Aa, pullamössösukupolvi se siellä alapeukuttaa... ;)

Vierailija
11/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säännöt, kuri on jotenkin niin kova sana. Lasten kanssa eletään ja heidän kanssa puhutaan.

Heihin voi luottaa ja lupaa kysyvät silloin kun tarvitsee. 

Ovat kilttejä, kehuja saaneet käytöksestään aina. Emme ole natseja, mutta selkeät säännöt, rajat ja PAAALJON rakkautta.

Vierailija
12/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:08"]Ei ole kova kuri. Säännöt toki on, mutta lapset saavat käyttää elektroniikkaa ihan vapaasti, ei ole pakko osallistua kotitöihin, ei ole mitään nukkumaanmenoaikoja tai kotiintuloaikoja, eikä tarvitsekaan olla koska meillä on fiksut lapset, jotka ymmärtävät itse tulla ajoissa kotiin. Muutenkin kasvatustyylimme perustuu keskusteluun ja luottamukseen, ei kieltämiseen ja vanhemman ehdottomaan auktoriteettiin. Mielestäni on tärkeämpää, että lapsi osaa käyttäytyä eri tilanteissa ja saa toteuttaa itseään, kuin keskittyä turhaan rajoittamaan lapsen elämää.
[/quote] Voi huokaus... Tämä on just sitä, mitä vaan ei voi käsittää. "Ei tarvitse osallistua kotitöihin", just. Eli tuon elämänosa-alueen saa teidän Jani-Olaville opettaa joku tuleva tyttöystävä.

Vierailija
13/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sika-kova kuri. Kaikki lapset istuu rivissä sohvalla kädet sylissä ja hiukset suorassa. Kysyvät kohteliaasti luvan jos haluavat vessaan.
.
No ei vaan kotona ollaan rennosti ja toisia kunnioittaen. Ihmisten ilmoilla käyttäytyvät niin että mun ei tarvi hävetä. Kotona nahistelevat kyllä mutta kun lähdetään jonnekin, muistutan käyttäytymisestä ja ovat kyllä ylpeyden aihe mulle. Kolme tyttöä: 12, 10, 6. Julkisella paikalla kiukuttelu on mulle kammotus ja onneksi nämä neidit ei oo sitä tehny. Kotona saa päästää höyryt.

Vierailija
14/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muiden mielestä kova kuri, omasta mielestä vain selkeät rajat. Niiden sisällä lapset saavat tehdä mitä tahansa, kunhan muistavat perussäännön eli toista ei saa loukata. Ei sanoilla, ei teoilla, ei ilmeillä. Sama koskee myös minua.

Vaikeinta on vanhempana muistaa se, että lupaukset pidetään, oli ne mitä tahansa. Siksi en uhkaa, että otan lapsilta pois kännykän tai kaadan ruuat heidän päälleen, jos eivät tottele. Koska jos jotain tuollaista menen sanomaan, on se sana pidettävä. Tämä on useimpien vanhempien vaikea muistaa.

Vierailija
15/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:08"]Ei ole kova kuri. Säännöt toki on, mutta lapset saavat käyttää elektroniikkaa ihan vapaasti, ei ole pakko osallistua kotitöihin, ei ole mitään nukkumaanmenoaikoja tai kotiintuloaikoja, eikä tarvitsekaan olla koska meillä on fiksut lapset, jotka ymmärtävät itse tulla ajoissa kotiin. Muutenkin kasvatustyylimme perustuu keskusteluun ja luottamukseen, ei kieltämiseen ja vanhemman ehdottomaan auktoriteettiin. Mielestäni on tärkeämpää, että lapsi osaa käyttäytyä eri tilanteissa ja saa toteuttaa itseään, kuin keskittyä turhaan rajoittamaan lapsen elämää.
[/quote] Voi huokaus... Tämä on just sitä, mitä vaan ei voi käsittää. "Ei tarvitse osallistua kotitöihin", just. Eli tuon elämänosa-alueen saa teidän Jani-Olaville opettaa joku tuleva tyttöystävä.
[/quote]

Ei suinkaan, sillä kyllä meidän lapset tekevät kotitöitä. Mutta meillä ei ole mitään listoja siitä, että kuka tekee mitäkin ja milloin. En käske lapsia viemään roskia, enkä vaadi imuroimaan jotta saa peliaikaa tms. Lapset osallistuvat mielellään ruoanlaittoon, ovat osallistuneet pienestä asti. Pitävät huoneensa siistinä ja tuovat vaatteet pyykkiin. Pakko ei ole omaa huonetta siivota, jos viihtyy sotkussa. Poika on joskus yllärinä leikannut ruohon, vaikka ei saa siitä mitään ekstraa.

En minä miestänikään käske kotitöitä tekemään, miksi sitten lapsia. Haluan kasvattaa lapsista omatoimisia, että osaavat itse tarttua toimeen ja huomaavat jos joku asia vaatii hoitamista. Ettei asioita tehdä vaan koska on pakko ja koska äiti käskee.

Ei se, ettei lapsia komenneta ja pidetä kurissa ja nuhteessa, tarkoita ettei lapset oppisi kotitöitä tekemään tai että vanhemmat tekisivät lasten puolesta kaiken.

Vierailija
16/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että olet hyvä ihminen :) Mutten silti ole kanssasi tästä samaa mieltä. Minä laitan poikani siivoamaan huoneensa ja käsken myös tekemään kotitöitä. En halua antaa sellaista käsitystä, että on ok antaa äidin tehdä kaikki työt, koska se ei missään nimessä ole ok. Kaikkien tulee osallistua tai muuten koti ei ole äidille enää koti vaan työpaikka. Enkä ole kohtuuton kuitenkaan: lapsi saa olla lapsi, mutta vastuunkantoa pitää oppia, enkä usko sen olevan niin sisäsyntyistä, ettei siihen tarvitse aikuisten puuttua.

Vierailija
17/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:36"]Uskon, että olet hyvä ihminen :) Mutten silti ole kanssasi tästä samaa mieltä. Minä laitan poikani siivoamaan huoneensa ja käsken myös tekemään kotitöitä. En halua antaa sellaista käsitystä, että on ok antaa äidin tehdä kaikki työt, koska se ei missään nimessä ole ok. Kaikkien tulee osallistua tai muuten koti ei ole äidille enää koti vaan työpaikka. Enkä ole kohtuuton kuitenkaan: lapsi saa olla lapsi, mutta vastuunkantoa pitää oppia, enkä usko sen olevan niin sisäsyntyistä, ettei siihen tarvitse aikuisten puuttua.
[/quote] Tämä osoitettu siis nro 16:sta :)

Vierailija
18/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:36"]Uskon, että olet hyvä ihminen :) Mutten silti ole kanssasi tästä samaa mieltä. Minä laitan poikani siivoamaan huoneensa ja käsken myös tekemään kotitöitä. En halua antaa sellaista käsitystä, että on ok antaa äidin tehdä kaikki työt, koska se ei missään nimessä ole ok. Kaikkien tulee osallistua tai muuten koti ei ole äidille enää koti vaan työpaikka. Enkä ole kohtuuton kuitenkaan: lapsi saa olla lapsi, mutta vastuunkantoa pitää oppia, enkä usko sen olevan niin sisäsyntyistä, ettei siihen tarvitse aikuisten puuttua.
[/quote]

Ymmärrän hyvin näkökantasi, ja toki lapsia on erilaisia ja ikäkin vaikuttaa, pienempi lapsi tarvitsee enemmän ohjausta. Meidän lapset ovat jo teinejä ja tekevät kotitöitä ihan mielellään. Lapset tietävät ettei omaa huonetta ole pakko siivota ja välillä on viikkoja ettei huoneita siivota. Jossain vaiheessa se sotku alkaa lapsia ärsyttämään ja sitten siivoavat. Minä en juurikaan käy lasten huoneissa, saavat yksityisyyttä ja omaa rauhaa, mutta myös huolehtivat itse huoneidensa siisteydestä.

Ehkä meillä sitten on tosi kiltit lapset, kun riitoja kotitöistä ei tule. En tiedä, mutta uskon lapsistani kasvavan ihan fiksuja aikuisia :)

-10 ja 16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi