Miten lämmität kiuaskivet (Laitettiin mikroon pikasaunomista varten!)?
Uunissa toki tulisi tasaisempi lämpö ja "pehmeämmät" löylyt mutta kiireessä joskus kiva vaan nakata kivet mikroon.
Miten saa parhaat löylyt?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
No ihan normaalisti tietysti. Kiuaskivien päälle kunnolla hiiliä, sytytysnestettä perään ja tulta perään. Nopeasti lämpiää, hyvät löylyt.
Tätä ollaan pari kertaa itse kanssa kokeiltu ja jotenkin ihana kesäinenkin tunnelma tulee kun sytytysnesteen tuoksu jää saunaan. Kiitos muistutuksesta, pitääkin tänään lauantaisaunassa laittaa taas kivet pitkästä aikaa näin! Kesää odotellessa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan normaalisti tietysti. Kiuaskivien päälle kunnolla hiiliä, sytytysnestettä perään ja tulta perään. Nopeasti lämpiää, hyvät löylyt.
Tätä ollaan pari kertaa itse kanssa kokeiltu ja jotenkin ihana kesäinenkin tunnelma tulee kun sytytysnesteen tuoksu jää saunaan. Kiitos muistutuksesta, pitääkin tänään lauantaisaunassa laittaa taas kivet pitkästä aikaa näin! Kesää odotellessa…
Siinä voi laittaa makkaratkin samalla, ihana se saunan tuoksu rannalla!
Meillä erilainen savusauna. Chiliä laitetaan saunan pesään ja omaan polttopesän muita yrttejä. Saunan tulisuutta voi yrteinn säädellä, siinä savusaunassa ei parane pää eikä ruumis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi laittaa makkaratkin samalla, ihana se saunan tuoksu rannalla!
Jaa, siellä palaa savusauna, ihana tuoksu!
Keitän kattilassa, mukavasti imevät samalla löylyvettä valmiiksi.
Opiskeluaikana jotkut oli saunoneet soluasunnon keittiössä. Uuni ja levyt täysille. Ukot pöydille istumaan ja heittivät vettä kuumille levyille. Ainoa murhe, että kaapit mätäni.
Kivet kattilaan kiehumaan. Kaikki neljä levyä käytössä täysillä, ja pari kiveä vielä vedenkeittimessä. Hyvää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Takassa lämmitän kun ei ole puusaunaa niin tulee sitten kuitenkin vähän tunnelmaa. Kädet on vaan pahoilla palovammoilla kun siirrän kivet kiukaalle. Kellään vinkkejä tähän?
Kannattaa käyttää asbestikintaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takassa lämmitän kun ei ole puusaunaa niin tulee sitten kuitenkin vähän tunnelmaa. Kädet on vaan pahoilla palovammoilla kun siirrän kivet kiukaalle. Kellään vinkkejä tähän?
Kannattaa käyttää asbestikintaita.
Kiitos vinkistä!
Käytän naapurirapun somaliperhettä sytykkeinä! Sopivan rasvaisia nuppineuloja ovat, ainakin 21 vielä jäljellä samasta "klapivarastosta" ovat C-rapusta.
Tein itse ja säästin. Tein sähkösaunasta savusaunan. Ikkuna vaan raolleen ja puut palamaan kiukaan alle. Paljon paremmat löylyt!