Miten lämmität kiuaskivet (Laitettiin mikroon pikasaunomista varten!)?
Uunissa toki tulisi tasaisempi lämpö ja "pehmeämmät" löylyt mutta kiireessä joskus kiva vaan nakata kivet mikroon.
Miten saa parhaat löylyt?
Kommentit (31)
Kätevimpänä pidän kiuaskivien lämmittämistä kiukaalla.
Takassa lämmitän kun ei ole puusaunaa niin tulee sitten kuitenkin vähän tunnelmaa. Kädet on vaan pahoilla palovammoilla kun siirrän kivet kiukaalle. Kellään vinkkejä tähän?
Kiven mikrottaminen on aika tehotonta koska mikro lämmittää lähinnä vain vettä.
Auringon paistaessa laitan ne tuohon terassille päiväksi lämpiämään, illalla sitten saunaan. Parhat löylyt saa helteellä kun aurinko porottaa kiville oikein kunnolla! Talvella on sitten miedommat löylyt.
Vierailija kirjoitti:
Toi on niiiin last season! Ootte varmaan jotain juntteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on niiiin last season! Ootte varmaan jotain juntteja?
No mistee uarvaasit junttiloitahannii myö
No ihan normaalisti tietysti. Kiuaskivien päälle kunnolla hiiliä, sytytysnestettä perään ja tulta perään. Nopeasti lämpiää, hyvät löylyt.
Vierailija kirjoitti:
Kiven mikrottaminen on aika tehotonta koska mikro lämmittää lähinnä vain vettä.
Meiän mikro lämmittää lautaset tulikuumaksi, ruoka on yleensä haaleeta.
Joten meidän mikrossa kiuaskivien lämmitys on varmasti tehokasta, pitääpä tänään testata.
Vierailija kirjoitti:
Auringon paistaessa laitan ne tuohon terassille päiväksi lämpiämään, illalla sitten saunaan. Parhat löylyt saa helteellä kun aurinko porottaa kiville oikein kunnolla! Talvella on sitten miedommat löylyt.
Maaliskuulla alkaa jo saada kunnon sihinät, onha se vielä helmikuussa "Kuin jäitä polttelisi".
Kesällä meillä ei saunota ollenkaan, epäterveellistä ja liian kuumaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä teen saman, mutta lisänä vielä se lapsuudesta opittu tapa, eli kivien lämmittäminen suurennuslasilla.
Mikrossa kivien pohja jää lötköksi. Ensin pannulla otetaan rapea pinta ja hetki uunissa folioon käärittynä.
Kiinnostava aloitus ja loistavia säästövinkkejä nyt kun sähkön hinta on korkealla. 5/5
Minulla on laattoja kiuaskivinä, ne lämpenee hyvin leivänpaahtimessa.
Linkkereistä saa ärhäkämmät löylyt kuin kaakeleista.
Leivänpaahdin on osoittautunut todella hyväksi kivien lämmittäjäksi, varsinkin kun paahtoa ja tummusastetta saa säätää itselleen sopivaksi. Nopea ratkaisu hätäiselle saunojalle. Suosittelen vaitsemaan kiuasivet huolella, jotta ovat leivänpaahtimeen tarpeeksi kapeita.
Mä pistän pesukoneeseen pyörimään 90 asteen ohjelmalla. Ovat sitten ihanan raikkaitakin, eikä tarvitse erikseen löylytuoksujakaan kun pistää jo lämmitysvaiheessa ihanan hajustetut pesu- ja huuhteluaineet.
Taloyhtiön grilliä olen tupannut käyttää. Kivet grillin päälle ja kunnon tulet grilliin. Kymmenennen kaljan jälkeen kivet on sopivan kuumia että voi viedä saunaan. Halpaa siinä mielessä että taloyhtiön puut ostetaan yhteisesti eikä kukaan muu harrasta tätä kuin minä.
Me lämmitetään öljykeittimellä, mutta olisiko airfryer ekologisempi?
Vierailija kirjoitti:
Pannulla tykkään laittaa. Runsaasti voita. Voi itse päättää miten kipakkana haluaa sitten kiukaan olevan. Toki joskus mikrotetaan täälläkin.
Varsinkin savusaunassa tosiaan kivet saa oikein löllyä voissa. On nii pehmeä löyly aidossa voissa paistetuissa kivissä että vaikka uimahallienn sähkösaunat tuntuu pahalata (Syövät hapen!)
Moni kammoaa voita mutta kyllä pitää kokeilla ja vielä silaus kermaa päälle!
Pannulla tykkään laittaa. Runsaasti voita. Voi itse päättää miten kipakkana haluaa sitten kiukaan olevan. Toki joskus mikrotetaan täälläkin.