Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin kertoa lääkärille syömishäiriöstä

Vierailija
13.06.2015 |

Hui. Kävin lääkärin vastaanotolla vatsavaivojen ja voimattoman olon takia. Minut vastaanotti nuori lääkäri, jonka kanssa henkilökemiat kohtasivat ja joka vaikutti mukavan motivoituneelta hommaansa. Mulla on ollut noin neljän vuoden ajan bulimian/urheilijan anoreksian oireita jotka ovat kuluneen kevään aikana menneet vain pahemmaksi ja nyt ne ovat vaarantaneet jo toisen peräkkäisen kilpailukauden. Päätin siis varata keskusteluajan kyseiselle lääkärille hänen soitellessa labratuloksista. Siitä lähtien oon ollut ihan paniikissa ja miettinyt perunko koko ajan..

Miten teidät on otettu vastaan kun olette kertoneet häiriintyneestä syömiskäyttäytymisestä tms jollekin terveydenhoitoalan henkilölle?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! vähän kyllä mietityttää saanko edes sanaa suusta, ainakaan itkemättä :0

Vierailija
2/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea paatos hakea apua! Olen tyoni puolesta jutellut monen nuoren naisen kanssa, jotka ovat hakeneet syomishairioonsa apua. Yleensa ovat juurikin menneet terveyskeskuslaakarin luo ensin. Vastaanotto on ollut vaihtelevaa, joillakin on ollut todella positiivisia kokemuksia, joillakin taas ei. Jos laakari ei tunnu ottavan asiaa vakavasti, kay toisella laakarilla. Tsemppia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö perheesi / tuttavasi syömishäiriöstäsi?

Vierailija
4/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan entinen poikaystäväni jonka kanssa emme ole enää tekemisissä. Tarkoitus on, että perheeni ei asiasta saa tietää ja tässä ei kai pitäisi olla ongelmaa kun olen 19v? Vai?

Vierailija
5/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että olet uskaltanut. Minun vinkkini on että kirjoita varalle paperille ne asiat mitkä haluat kertoa. Sitten sinulla on varasuunnitelma, jos et itkultasi saa puhuttua. Hyvin se menee, voimia! 

Vierailija
6/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan reippaasti lääkäriin. Lääkärit on nähneet ja kuulleet kaiken, ei niitä mikään hätkähdytä. Tärkeintä on että saat apua ongelmaasi, anoreksiassa kuolleisuus on 20%. Tiedän yhden nuoren naisen joka kuihtui luurangoksi ja menehtyi. Oli juuri anorektikko/buliimikko.

Vierailija
7/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä ei ole mitään todellista tietoa asioista, ei ole koskaan ollutkaan:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2783866/Could-eating-disorders-one-day-treated-antibiotics-Scientists-bacteria-gut-affect-appetite.html

Kyse on siitä että joillekin suoliston bakteerit aiheuttavat syömishäiriön, jolloin niistä on päästävä eroon.
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141007103308.htm

Kyse on varsin geneerisestä ongelmasta, eli bakteerit tuottavat jonkun haitallisen proteiinin, jota vastaan elimistö hyökkää vasta-aineilla, mutta samalla vasta-aineet myös häiritsevät jonkun hormonin toimintaa, eli tässä tapauksessa melanotropiini, koska se muistuttaa tuota edellistä haitallista proteiinia.

Vierailija
8/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävelin alunperin tk:n päivystykseen ja itkun seasta kerroin varaustädille että mulla on anoreksia, tarviin apua. Hyvin ottivat vastaan, erittäin vakavissaan. BMI oli sillon jotai ~14

Vierailija
9/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tsempeistä!

Vierailija
10/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lääkäri voi ilmoittaa asiasta vanhemmilleni/valmentajalleni tms kun tosiaan olen jo täysi-ikäinen? Asun vielä kotona.

Vierailija
11/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:48"]

Eihän lääkäri voi ilmoittaa asiasta vanhemmilleni/valmentajalleni tms kun tosiaan olen jo täysi-ikäinen? Asun vielä kotona.

[/quote]

Ei voi, mutta sinuna ehkä kertoisin vanhemmillesi jos teillä on hyvät välit. Lähipiirin tuki edistää syömishäiriöstä toipumista. 

Vierailija
12/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:53"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:48"]

[/quote]

Ei voi, mutta sinuna ehkä kertoisin vanhemmillesi jos teillä on hyvät välit. Lähipiirin tuki edistää syömishäiriöstä toipumista. 
[/quote] hyvät välit on joo, mutta en sanoisi että läheiset. Meillä ei hirveästi puhuta "syvällisistä" asioista, tai isän kanssa kyllä joskus jotain mutta lähinnä muiden sisarusteni asioista. Enkä siis edes haluaisi puhua mun perheelle tästä.

Vierailija
13/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:13"]#4 viela jatkaa: - Lahipiiri voi usein auttaa toipumisessa, mutta ei aina. Todella paljon riippuu ihmisista ja myos suhteista perheenjasenten valilla. Onko sinulla joitakin laheisia (ystavia tai perheenjasenia), joille voit asiasta puhua? - Ylla joku jo mainitsikin, etta laakarit voivat tuijottaa BMI:ta ja sen vuoksi torjua avunsaamisen. Taman vuoksi on tarkeaa, etta naet sellaista laakaria, joka ei oleta etta syomishairio = anoreksia = merkittava alipaino. Bulimia vaiheessa paino voi olla ns. normaali tai jopa yli normaalin. Ymmarran, etta sinulla on anoreksian ja bulimian oireita, mika on todella yleista syomishairiotapauksissa. Taman vuoksi joku voi jaada ilman apua, vaikka syomishairioihin perehtyneet ammattilaiset tietavat, etta oireiden vaihtelut usein kuuluvat "taudin" kuvaan.   [/quote] Olen täysin normaalipainoinen, rasvaprosentti on hieman "normaalia" alempi mutta selittyy kilpaurheilulla. Ja siis en itsekään pidä itseäni anorektikkona, syön kyllä säännöllisesti mutta tiedostan että en saa tarpeeksi energiaa koska oon niin tarkka siitä mitä syön ja kuinka paljon. Vaikka tiedostan että tarvisin enemmän energiaa, oon sitä tyytyväisempi mitä vähemmän oon päivän aikana syönyt. Urheilu kuitenkin pakottaa syömään edes jotain. Ahmimista ja oksentamista esiintyy tällä hetkellä joka viikko. Kroppaani inhoan todella paljon ja asia ahdistaa minua suuresti :(

[/quote]

Toivottavasti laakarikayntisi menee hyvin! On hyva, etta olet tiedostanut ongelman ja haluat siihen apua. Kun oikean avun piiriin paasee, moni toipuu ongelmistaan. Ole mahdollisimman rehellinen laakarin luona ja kuten aiemmin mainitsin, kay toisella laakarilla, jos ensimmainen vahattelee ongelmaasi.

Voit myos lukaista esimerkiksi taman http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/index.html  Tuolla nayttaisi olevan lisaa informaatiota ja voit katsoa, jos oireesi sopivat kuvailuihin hairioihin. En kannata ns. omaa diagnosointia ilman laakarin tms. luona kaymista, mutta joskus voi olla ihan hyvakin lukea vahan aiheesta.
[/quote] itseasiassa olen perehtynyt paljon erilaisiin syömishäiriöihin ja muihinkin mielenterveyshäiriöihin kun psykologia kuuluu suurimpiin kiinnostuksenkohteisiini! Mutta joo, olen myös ajatellut etten lähde sen kummemmin itse diagnosoimaan.

Vierailija
14/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:13"]#4 viela jatkaa:

- Lahipiiri voi usein auttaa toipumisessa, mutta ei aina. Todella paljon riippuu ihmisista ja myos suhteista perheenjasenten valilla. Onko sinulla joitakin laheisia (ystavia tai perheenjasenia), joille voit asiasta puhua?

- Ylla joku jo mainitsikin, etta laakarit voivat tuijottaa BMI:ta ja sen vuoksi torjua avunsaamisen. Taman vuoksi on tarkeaa, etta naet sellaista laakaria, joka ei oleta etta syomishairio = anoreksia = merkittava alipaino. Bulimia vaiheessa paino voi olla ns. normaali tai jopa yli normaalin. Ymmarran, etta sinulla on anoreksian ja bulimian oireita, mika on todella yleista syomishairiotapauksissa. Taman vuoksi joku voi jaada ilman apua, vaikka syomishairioihin perehtyneet ammattilaiset tietavat, etta oireiden vaihtelut usein kuuluvat "taudin" kuvaan.

[/quote] mulla on kavereita mutta en voi jostain syystä kuvitellakkaan että kertoisin jollekkin heistä.. Ei varsinaisesti läheisiä olla

Vierailija
15/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:12"]Kiitos! vähän kyllä mietityttää saanko edes sanaa suusta, ainakaan itkemättä :0
[/quote]

Tuossa tulikin jo hyvä neuvo, kirjoita varalta paperille. Ja tilanteessa anna itkun tulla, se on terve tapa purkaa asiaa. Paljon onnea, kyllä tämä tästä!

Vierailija
17/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuten alipainoinen? Koska muuten ei saa anoreksiadiagnoosia. Ystävälläni kävi näin...

Vierailija
18/24 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kokemusta mutta teit rohkeasti, hyvä sä! Paranemisiin!

Vierailija
19/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs te jotka on otettu lääkärissä vastaan jollain tavalla vähätellen ootte toiminu?

Vierailija
20/24 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#4 viela jatkaa:

- Lahipiiri voi usein auttaa toipumisessa, mutta ei aina. Todella paljon riippuu ihmisista ja myos suhteista perheenjasenten valilla. Onko sinulla joitakin laheisia (ystavia tai perheenjasenia), joille voit asiasta puhua?

- Ylla joku jo mainitsikin, etta laakarit voivat tuijottaa BMI:ta ja sen vuoksi torjua avunsaamisen. Taman vuoksi on tarkeaa, etta naet sellaista laakaria, joka ei oleta etta syomishairio = anoreksia = merkittava alipaino. Bulimia vaiheessa paino voi olla ns. normaali tai jopa yli normaalin. Ymmarran, etta sinulla on anoreksian ja bulimian oireita, mika on todella yleista syomishairiotapauksissa. Taman vuoksi joku voi jaada ilman apua, vaikka syomishairioihin perehtyneet ammattilaiset tietavat, etta oireiden vaihtelut usein kuuluvat "taudin" kuvaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän