Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sä et tajua kuinka väsynyt olen"? Tajuatko itse kuinka väsynyt voi olla se jolle noin sanot?

Vierailija
05.02.2022 |

Aina ei näy kaikki sairaus ja uupumus päällepäin eivätkä kaikki sitä ulospäin näytä saati sanoita. Tosin kuuntelevat vielä muiden nurinat ja narinat.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen sain vasta kuulla. Itse olin työssä ollut viikon kovista kivuista huolimatta särkylääkkeen voimalla. Olisi tehnyt mieli sanoa pari sanaa, mutta jätin sanomatta ja hymyilin ja kuuntelin vain ymmärtävästi.

Vierailija
2/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Toisilla on itsehillintää ja velvollisuudentuntoa, joiden ansiosta salaavat uupumuksensa. Silti he voivat olla ihan paskana sisäisesti. Tätä on monen vaikea tajuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaan voi sanoa että ”olen niin jumalattoman väsynyt”. Ihan turha lähteä olettamaan ettei toinenkin olisi.

Vierailija
4/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaan voi sanoa että ”olen niin jumalattoman väsynyt”. Ihan turha lähteä olettamaan ettei toinenkin olisi.

Totta.

Vierailija
5/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa ajatella kuin itseään?

Vierailija
6/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saan kuulla tuollaista useinkin. "Ethän sinä noin nuorena tiedä mitään sairauksista" tai "helppo tuollaisen terveen on sanoa".

Todellisuudessa odottelen dialyysin aloittamista muutaman vuoden sisällä, vaikka en puhu siitä koko ajan kaikille. Kannan sairauttani mukana koko ajan, vaikka olen positiivinen ja iloinen, enkä vello negatiivisuudessa.

Vierailija
7/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse on aina kaikessa oikeammassa kuin muut ja tietää paremmin

Vierailija
8/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin saan kuulla tuollaista useinkin. "Ethän sinä noin nuorena tiedä mitään sairauksista" tai "helppo tuollaisen terveen on sanoa".

Todellisuudessa odottelen dialyysin aloittamista muutaman vuoden sisällä, vaikka en puhu siitä koko ajan kaikille. Kannan sairauttani mukana koko ajan, vaikka olen positiivinen ja iloinen, enkä vello negatiivisuudessa.

Monet eivät kykene ajatukseen, että nuorellakin voi olla vaikeitakin sairauksia mitä ei päällepäin näe ja eivät niistä sano.

Vierailija
9/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nelikymppinen pienen lapsen äiti sanoi mulle ja parikymppiselle kesätyöntekijälle, että emme tiedä väsymyksestä mitään, kun voimme nukkua päiväunia. En viitsinyt kertoa, että olen kolmen lapsen äiti, mutta lapset ovat jo teini-ikäisiä, joten voin nukkua milloin huvittaa. Luuli siis minuakin paljon nuoremmaksi kuin olen.

Vierailija
10/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys on aina subjektiivinen kokemus. Ihan turhaa vertailla kuka on väsynein, aina löytyy joku, joka on sinuakin väsyneempi.

Vierailija
11/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan oma moka jos itse näyttelee onnellista ja hyvinvoivaa muille, vaikka ei sitä ole.

Vierailija
12/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oma moka jos itse näyttelee onnellista ja hyvinvoivaa muille, vaikka ei sitä ole.

Ei se työelämässä mikään moka ole, se on valinta olla rasittamatta muiden työpäivää. Jokainen on vastuussa omasta väsymyksestään ja sairaudestaan. Mitä sitä muiden korviin nurisemalla.

Vierailija
13/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se työelämässä mikään moka ole, se on valinta olla rasittamatta muiden työpäivää. Jokainen on vastuussa omasta väsymyksestään ja sairaudestaan. Mitä sitä muiden korviin nurisemalla.

Kylläkyllä, mutta se vajaakuntoinen, tai kuten eräs tuolla aiemmin, kovissa kivuissa särkylääkkeen voimalla sinnittelevä voisi tehdä ennen kaikkea itselleen, mutta myös sille työyhteisölle palveluksen ja hakisi tarpeeksi herkästi sairauslomaa. Se nimittäin näkyy kyllä työsuorituksessa, jos joku ei ole kunnossa, mutta teeskentelee olevansa. Mitään kirkkaampaa kruunua ei ole tarjolla sille, joka sairaana tai kovissa kivuissa päästää tilanteen niin pitkälle, että joutuukin olemaan pidempään pois töistä. Tähän tietysti joku kommentoi, että en voi olla pois, koska kukaan ei töitäni hoida ja sitten odottaa moninkertainen työmäärä, kun palaan. Se on kuitenkin työnantajan vastuulla, ei työntekijän.

Vierailija
14/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on synnynnäinen selkävika, joka säteilee kaikkialle ja pitkään seisominen on yhtä tuskaa. Mutta nuorena tietenkin minun pitää antaa istumapaikkani muille, koska minulla on vielä vetreät jalat ja jaksan kyllä seisoa. No niin jaksankin, mutta ei se mahdollinen pää- ja mahakipu sekä hengenahdistus ole sen seisomisen arvoista.

Vierailija
15/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläkyllä, mutta se vajaakuntoinen, tai kuten eräs tuolla aiemmin, kovissa kivuissa särkylääkkeen voimalla sinnittelevä voisi tehdä ennen kaikkea itselleen, mutta myös sille työyhteisölle palveluksen ja hakisi tarpeeksi herkästi sairauslomaa. Se nimittäin näkyy kyllä työsuorituksessa, jos joku ei ole kunnossa, mutta teeskentelee olevansa. Mitään kirkkaampaa kruunua ei ole tarjolla sille, joka sairaana tai kovissa kivuissa päästää tilanteen niin pitkälle, että joutuukin olemaan pidempään pois töistä. Tähän tietysti joku kommentoi, että en voi olla pois, koska kukaan ei töitäni hoida ja sitten odottaa moninkertainen työmäärä, kun palaan. Se on kuitenkin työnantajan vastuulla, ei työntekijän.

voiko sairauslomalle jäädä, kun se väsyttää työyhteisöä niin että jankutetaan puolivuotta kuka oli sairauslomalla ja milloin. Sairauslomalla olo näkyy myös työyhteisössä.

Vierailija
16/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ei kuulukkaan tajuta. Jokainen on vastuussa omasta väsymyksestään. Erikoista uhriutumista.

Vierailija
17/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voiko sairauslomalle jäädä, kun se väsyttää työyhteisöä niin että jankutetaan puolivuotta kuka oli sairauslomalla ja milloin. Sairauslomalla olo näkyy myös työyhteisössä.

Tuo on sairaan työyhteisön merkki.

Vierailija
18/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta. Toisilla on itsehillintää ja velvollisuudentuntoa, joiden ansiosta salaavat uupumuksensa. Silti he voivat olla ihan paskana sisäisesti. Tätä on monen vaikea tajuta.

Tietyssä pisteessä se ei ole enää itsehillinnästä ja velvollisuudentunnosta kiinni, vaan asian salaaminen käy mahdottomaksi.

Vierailija
19/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suositellaan, että työpaikoilla avaudutaan. Silloin muut työntekijät ymmärtävät, että töissä hidastelu tms. ei johdu laiskuudesta, vaan esim. sairaudesta, yövalvomisesta tms.

Tällaisia terveisiä johtamiskurssilta.

Vierailija
20/26 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on itse väsyneenä raskasta varoa töissä aloittajan kuvailemaa ihmistä, ettei vain väsyttäisi tätä lisää. Siis tuota joka sanoo "sä et tajua kuinka väsynyt olen" . Ei hän itse tajua, että on niin väsynyt. Tuollainen tokaisu on lähinnä syyttävä. Tuollaisen ihmisen ei kuuluisi olla työpaikalla vaan sairauslomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi