Yläkouluikäisen lapseni luokalla 14 koronatartuntaa, yhdeksällä nuorella 40 asteen kuume
Ihan höpöpuhetta tämä THL:n selittely siitä, ettei korona tartu kouluissa, ja ettei se aiheuta lapsille kovaa tautia.
Lapseni luokalla on 19 oppilasta, joista 14 on tällä hetkellä oireellisessa koronassa. Yksi heistä on oma lapseni. Lapseni alkoi oireilla maanantaina, tiistaina nousi 40 asteen kuume, kuumetta edelleen 39,6 astetta iltaisin, päivisin "vain" 38,6. Kuume ei laske edes lääkeillä, rajut lihaskivut, hengenahdistusta hieman, kurkku kipeä ja paha nuha. Moni kaveri lisäksi oksentaa. Lapseni on kahdesti rokotettu, mutta toinen rokotus saatu lokakuussa. Kolmatta rokotusta ei anneta nuorille, mikä on mielestäni tosi kurja juttu. Oma lapseni ei ole ikinä aiemmin ollut 40 asteen kuumeessa, vaikka on influenssan kolmesti sairastanut. Lapseni pelaa jääkiekkoa nuorten SM-tasolla, eli hyväkuntoinen ja todellakin terve.
Luokan vahempien Whatsapp-ryhmässä paljastui, että kahdeksalla muulla nuorella on myös 40 asteen kuume. Noista yhdeksästä seitsemän on kahdesti rokotettuja.
Koulun oppilaista ilmeisesti noin 60 % on pois koronan takia, opettajista puolet. Ei leviä kouluissa ei... Koulussa mennään koko ajan eteenpäin, eikä lapsi pysty noin kipeänä opiskelemaan, joten jää pahasti jälkeen.
Pakko oli vain purkaa, anteeksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen luokan vanhempien whatsapp-ryhmä?! Meillä ei moisia ole ollut edes päiväkotiaikana. Yhteyttä on pidetty spostilla ja opettajan kautta wilmassa.
Jos lapsesi on nyt yläasteella, niin hänen päiväkotiaikana ei ollut whatsuppia olemassakaan, joten ei silloin voinut olla ryhmääkään.
Selostuksesi ei taas liity tähän keskusteluun ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen luokan vanhempien whatsapp-ryhmä?! Meillä ei moisia ole ollut edes päiväkotiaikana. Yhteyttä on pidetty spostilla ja opettajan kautta wilmassa.
Jos lapsesi on nyt yläasteella, niin hänen päiväkotiaikana ei ollut whatsuppia olemassakaan, joten ei silloin voinut olla ryhmääkään.
Selostuksesi ei taas liity tähän keskusteluun ollenkaan.
Mitä ihmettä? Kyllähän oli! Meidän perheessä on WhatsAppia käytetty vuodesta 2011, ja silloin lapsi oli 4-vuotias. Tosin WhatsApp-ryhmää ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään joku toinen keuruulainen ehti ensiksi, mutta me asumme myös Keuruulla, toinen Keuruun Mamma täällä. Meidän ysiluokkalaisen pojan luokan oppilaista yli puolet on koronassa, todella monella hyvin raju tauti. Kahdella rokottamattomalla on kuumetta neljäkymmentä astetta, toinen heistä kävi jo lääkärissä. Rinnakaisluokilla koronaa on myös paljon. Keuruun koronatilanne on ihan hirveä, kun oppilaat eivät pidä maskeja. Tämä on se ikävä puoli, kun asuu raamattukaupungissa, kaikki hoituu hopeavedellä. Alakouluikäisemme selvisi vain lievemmällä kuumeella ja nuhalla, ysiluokkalainen on ollut tosi kipeä ja on edelleen.
Hienoa! Vielä viikko, niin Keuruulla on kattava laumasuoja ja korona ohi!
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen luokalta (alakoulu), jossa n 20 oppilasta on 8 poissa tällä hetkellä koronan takia. Osalla se on jo ollut. Oma "vielä" terve. Kyllä mua hirvittää, että koska se meillä on. Ja kaksi kertaa on rokotettu.
Toisaalta vanhin lapseni 20v sairasti juuri viime viikolla koronan kahden kämppiksensä kanssa. He olivat kaikki oireettomia ja rokottamattomia.
Ovatko ne poissa olevat sairaita vai vain altistumisen takia poissa? Ehkäpä jopa jonkun äitiliini on saanut paniikkikohtauksen ja ottanut taudin pelossa lapsensa pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat loppu meidän 600 oppilaan koulusta. Ymmärrettävästä syystä kukaan ei halua sijaiseksi. Nyt sitten ihmetellään, kun joku jouluna ylioppilaaksi valmistunut juoksee kolmen luokan väliä tunneilla ja toinen keväällä ylioppilaaksi valmistunut toisen kolmen luokan tunneilla. Ei siellä opetusta saa, hyvä jos hengissä säilyy. Toissapäivänä oli ollut raju tappelu, mutta kukaan aikuinen ei ollut paikalla. Oma jäi eilen kotiin, vaikkei ole kipeä. Liian turvatonta, kun ei ole aikuisia paikalla.
Taidatte asua jossain pääkaupunkiseudulla, jossa eivät edes vakiopettajat saa kakaroita kuriin. Ei ihme, ettei sijaisia löydy.
Toisaalta, viikon päästä vakiopet ovat jälleen riveissä eikä enää ole tautiuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa oman yhdeksäsluokkalaisen puolesta. Haluaa tiettyyn lukioon, mutta nyt on ollut kaksi viikkoa pois koulusta koronan takia. Opetus etenee koko ajan, mutta ei kovassa kuumeessa, päänsäryssä pimeässä huoneessa maaten pysty opiskelemaan. Nuoren keskiarvo on 9,5, ja jos se pysyy, pääsee haluamaansa lukioon. Jos ei pysy, ei pääse, sillä raja ollut aina 9,5 tuntumassa. Lisäksi tuo lukio on myös maantieteellisesti lähin, pääsisi sinne kävellen, muualle pitää kulkea sitten bussilla/buseilla. Tiedän, että on first wold problem tietyllä tavalla, mutta lapselle silti iso juttu! Naurakaa ja haukkukaa vain ihan rauhassa.
Hohhoijaa.. no mitäs jos tavallisena vuotena olisi saanut influenssan, ketä silloin syyttäisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumaleisson!! Täällä rokottamaton riskiryhmäläinen, joka ollut koko talv en terve kuin pukki, ainoastaan vitamiineja käytössä muutama kaikkein tärkein laatu niistä. Lisäksi mAskia ei julkisissa kulkuneuvoissa, kaupoissa...ei missään.
Täällä toinen, miksi ottaa rokotehaitta kun mennyt ilman nuhaa koko korona-aika. Työskentelen vielä ihmisten parissa ja kaikenlaista yskijää tullut kohdattua.
Mitä tekemistä nuhalla on sen kanssa, että rokote suojaisi sinua vakavalta koronataudilta jos saat tartunnan? Sitten on myöhäistä rokottaa, kun tauti on päällä.
Itse asiassa nuhalla on koronan kanssa yllättävää tekemistä. On tutkittu, että tavallisen nuhan aiheuttava virus on vahvempi kuin koronavirus. Jos ihmisellä on tavallinen nuha, korona ei pysty syrjäyttämään sitä ja tarttumaan ihmiseen. Jos korona on ehtinyt tarttua, nuhavirus puskee sen ulos ja tarttuu itse tilalle. Koska nuha on tavallisesti hyvin lievä tauti, on parempi sairastua siihen kuin koronaan.
Sama ilmiö huomattiin myös sikainfluenssan aikaan. Nuha suojaa muiltakin influenssoilta. Olisi kaikkien ollut parempi koko tänä aikana olla normaalisti ja saada tavallinen tautisuoja ja sairastella tavallista nuhaa. Sen sijaan on putsattu käsistä kaikki suojaavatkin bakteerit ja menetetty immuunipuolustuksesta muistijälkiä. Nyt se tavallinen nuhakin tulee aiempaa rajumpana - toki ei läheskään yhtä rajuna kuin korona.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumaleisson!! Täällä rokottamaton riskiryhmäläinen, joka ollut koko talv en terve kuin pukki, ainoastaan vitamiineja käytössä muutama kaikkein tärkein laatu niistä. Lisäksi mAskia ei julkisissa kulkuneuvoissa, kaupoissa...ei missään.
Täällä toinen, miksi ottaa rokotehaitta kun mennyt ilman nuhaa koko korona-aika. Työskentelen vielä ihmisten parissa ja kaikenlaista yskijää tullut kohdattua.
Mitä tekemistä nuhalla on sen kanssa, että rokote suojaisi sinua vakavalta koronataudilta jos saat tartunnan? Sitten on myöhäistä rokottaa, kun tauti on päällä.
Omikron aiheuttaa lievemmän taudin sekä rokotetuille että rokottamattomille. Jotkut saavat silti taudin vakavan muodon. Rokotteella ei ole siihen merkitystä.
Rokote suojaa myös omikronin kohdalla vakavalta tautimuodolta. Mikään rokote ei kuitenkaan anna 100-prosenttista suojaa, kuten ei tavallisen influenssarokotteenkaan kohdalla. Mistä kummasta olet saanut muunlaisen kuvan?
Ap, tosiaanko lapsesi on kolme kertaa sairastanut influenssan??? Mulla 5 lasta ja heistä kukaan ei ole sairastanut koskaan influenssaa. Tosin heitä ei ole myöskään koskaan rokotettu influenssaa vastaan. Onkohan lapsesi vastustuskyky todella heikko?
Vierailija kirjoitti:
No toisille tulee korkeampi kuume, toisille ei juuri kuumetta ollenkaan, ja toisille siltä väliltä.
Minkäs tuolle voi.
Lapsilla noin korkea kuume ei ole vaarallinen, mikäli kuume on lyhytaikainen.
Semmosta se korona on, olipa mikä variantti tahansa.
Mutta toisaalta oudoksuttaa ap:n kirjoitus, sillä yleensä on niin, että kuume nousee iltapäivisin ja on korkeimmillaan silloin. Kun taas yön jälkeen ja aamuisin kuume on hieman matalampi.
Ja jos niin vaikealta tuntuu, miksei ap ota yhteyttä lääkäriin? Kai ap:n lapset ovat ennenkin olleet flunssassa, vai mitä?
Ja mitä ap luulee, että kukaan tuolle voi mitään kummempaa tehdä.
Ja kyllä pääsääntöisesti on niin, että korona on lapsilla lievä. Poikkeuksia tietenkin aina on.
On olemassa täydet kansainväliset faktat siitä, että korona lapsilla ei ole pääsääntöisesti vaarallinen eikä vakavat ja useimmilla se on lievä.
Jotenkin tuntuu, että ap suurentelee ja liioittelee tilannetta.
Koronassa ei mikään ole kuin yleensä, ei edes kuume. Voi olla aamuisin todella korkea ja iltapäivällä vähäinen. Myös lääkityksen teho vaikuttaa. Minulla ibuprofeeni laski kuumetta 1-2 tunnin ajaksi. Aamulla oli jo korkeana.
Vierailija kirjoitti:
Silloin mahtoi olla kännykkä välillä taskussakin. Eikä aina silmien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tosiaanko lapsesi on kolme kertaa sairastanut influenssan??? Mulla 5 lasta ja heistä kukaan ei ole sairastanut koskaan influenssaa. Tosin heitä ei ole myöskään koskaan rokotettu influenssaa vastaan. Onkohan lapsesi vastustuskyky todella heikko?
Itse keski-ikäinen ja lapset aikuisia. Ei vielä yhtään kertaa influenssaa eikä ole rokotettu. (nyt koronapiikit otettu). Toisille vaan ei tartu.
On ihme tauti kun minuun ei tartu eikä 5 miljoonaan muuhunkaan suomalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisaloitteessa on kumman vähän nimiä.
Katsoin äsken juuri samaa... Siis miksi? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken juuri samaa... Siis miksi? En ymmärrä.
Moni mieltää sen ehkä otsikon perusteella joko/tai-valinnaksi eikä vaihtoehdoksi. Näin luulin minäkin ennen kuin luin ehdotuksen kunnolla. Periaatteessa ihan jokaisen luulisi kannattavan tuota, koska kyse on valinnanmahdollisuudesta myös lähikoulun suhteen, kun pandemia kiihtyy. Erittäin järkevä aloite, oli lähikoulusta ja etäkoulusta mitä mieltä tahansa.
Mä en tajua miten sen taudin oikein saa. Mä olen opettaja monen sadan lapsen ja nuoren koulussa, enkä ole vielä saanut eikä suurin osa muistakaan meidän koulun opettajista.
Rokotuksia on kolme tietenkin ja pidän ffp maskia. Mulla on myös kolme lasta eri kouluissa Helsingissä, yhdellä ei rokotuksia eikä sitäkään kautta ole saatu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten sen taudin oikein saa. Mä olen opettaja monen sadan lapsen ja nuoren koulussa, enkä ole vielä saanut eikä suurin osa muistakaan meidän koulun opettajista.
Rokotuksia on kolme tietenkin ja pidän ffp maskia. Mulla on myös kolme lasta eri kouluissa Helsingissä, yhdellä ei rokotuksia eikä sitäkään kautta ole saatu.
Eli meille valehdellaan? Vai mikä on kommenttisi tarkoitus?
Meillä molemmat vanhemmat opettajia, lapset kolmessa eri koulussa eli viiden koulun altistumiset eikä ole osunut kohdalle meillekään. Mutta kollegoiden lapsilla on koronaa, jokaisen lapsen luokkatovereilla on ollut koronaa ja lasten harrastuksissa jyllää korona. Olemme onnekkaita mutta eihän se meidän kokemus tee taudista vaaratonta esimerkiksi riskiryhmille. Lapsen paras ystävä on jo kolmatta viikkoa taudissa eli ymmärrystä riittää muuallekin kuin oman navan ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli meille valehdellaan? Vai mikä on kommenttisi tarkoitus?
Meillä molemmat vanhemmat opettajia, lapset kolmessa eri koulussa eli viiden koulun altistumiset eikä ole osunut kohdalle meillekään. Mutta kollegoiden lapsilla on koronaa, jokaisen lapsen luokkatovereilla on ollut koronaa ja lasten harrastuksissa jyllää korona. Olemme onnekkaita mutta eihän se meidän kokemus tee taudista vaaratonta esimerkiksi riskiryhmille. Lapsen paras ystävä on jo kolmatta viikkoa taudissa eli ymmärrystä riittää muuallekin kuin oman navan ympärille.
Juurikin näin. Tänään voi joku huudella terveyttää ja huomenna tipahtaa. Toiset vaan ei tajua.