Olen tottunut köyhyyteen + vinkit
Tajusin tässä eräs päivä, että olen tottunut köyhyyteen. Asia on vaivannut mieltäni jo pitkään ja olen ollut köyhä koko aikuisikäni. Nyt huomasin hyväksyneeni tilanteen enkä kokenut köyhyydestäni enää tuskaa ja häpeää. Huomasin, että olen jopa tyytyväinen ja arvostan sitä mitä minulla on.
Tuloni ovat todella pienet, 600-800 euroa / kk ja harvemmin mennään tuonne 800 euron pintaan. Toisinaan kuitenkin voin tienata hivenen enemmänkin, mutta vaín harvoin, esim. pari kertaa vuodessa. Silloin tuloni ovat ehkä 1000 euroa / kk. Asun pk-seudulla.
Asumiskuluni ovat pienet, koska olemme suostuneet jakamaan vuokrayksiön avopuolisoni kanssa. Muuhun ei olisikaan varaa. Asia ahdisti minua ennen suunnattomasti, koin itseni nöyryytetyksi, että näin 30+ ikäisenä asustan yksiötä. Nyt olen päässyt tässäkin asiassa yli ja mietin lähinnä, että onpahan edes asunto ja kuka ties tilanne vielä joskus paranee.
Ala jolla työskentelen on hyvin vaikeasti työllistävä, mutta olen miettinyt, että haluan sillä kuitenkin yrittää toimia. Olen toki tehnyt alani ulkopuolellakin töitä, mutta viime vuosina olen huomannut, että en enää työllisty helposti ns. perusduuniin. Tämä liittynee tähän harvinaiseen alaan jossa pääosin työni teen.
Suoritan ylempää korkeakoulututkintoa, enkä nosta lainaa (sitä on ennestään riittävästi), vaan teen töitä ja ns. köyhäilen. Olen opiskellut elämässäni paljon joten elinkustannukset olen tottunut pitämään alhaalla.
Ihmettelen nyt vain sitä kuinka helpottavalta tuntuu kun olen hyväksynyt tilanteeni. En häpeä elämääni enkä köyhyyttäni ja tulevaisuuden taloudellinen epävarmuus ei enää ahdista. Jatkan näin ja jos elämässä onnistaa joskus taloudellisesti, niin sitten niin tapahtuu. Nyt hyväksyn tilanteeni.
Onko teitä muita vastaavassa tilanteessa olevia? Kertokaa myös parhaat köyhäily-vinkkinne, jaan itsekin muutaman.
1. Kasvikset ovat kilohinnaltaan halpoja, syömme paljon niitä (esim. porkkana, punajuuri jne.)
2. Linssit ja pavut ovat hyviä ja edullisia
3. Ruokaostoksilla käymmä 1-2 viikon välein, kerralla menee noin 65 euroa (meitä kaksi, kauppareissuja ehkä 3 kertaa kuussa). Syömme silti ihmeen terveesti, kaikki tehdään alusta asti itse. Summassa kaikki ruokakassin sisältö, siis muukin kuin ruoka.
4. Käytän toisinaan opiskelijaruokailua, esim. salaattibaareja.
5. Alkoholia käytän, mutta en käy baareissa. Tupakkaa en polta.
6. Kaikki vaatteet kirpparilta.
7. Kauneudenhoito omatoimisesti, ei siis esim. kampaajia.
8. Elokuvissa yms. ei käydä, eikä kahviloissa. Sen sijaan esim. syömisen voi yhdistää huviin, esim. picnik. Luontoretket ajat huvitukset, kirjastosta ja netistä löytyy hyviä leffoja koti-iltoihin. Ystäviä tapaan heidän kotonaan, en esim. kahvilassa tai baarissa.
9. En tilaa mitään lehtiä. Urheilu hoituu yliopistoliikunnassa tai esim. reippaillen.
10. Kerään kesällä marjoja ja sieniä, ihanaa puuhaa.
Rahaa minulla usein jää säästöönkin. Joskus jopa sitten matkustellaan :).
Niin ja en nosta toimeentulotukea, sanon tämän jotta ei tulisi motkotuksia...
Kommentit (31)
Minulla on yksiössä ihan retästi jenkkisänky :). Myös pieni ruokapöytä sekä työpöytä löytyy ja pari lipastoa. Vaatekaapit on toki myös. Parveke tuo kesällä lisätilaa, mutta parvi olisi hyvä. Ap.
kun laittaa rahaa indeksiosuusrahastoon niin sijoittaa rahansa. tässä on aina riskinsä, ja arvonvaihtelu voi olla suurta, mutta pitkällä tähtäimellä sijoittaminen on aina kannattanut. seligsonilla on näitä indeksiosuusrahastoja.
minusta on erityisen tärkeää, kun on pienet tulot, että pyrkii jotenkin saamaan ne sentit ja eurot kasvamaan, sen takia itse sijoitan vähän joka kuukausi.
Pitää tutustua indeksirahastoihin...
Ihana aloitus, kiitos ap. Minä en ole köyhä, mutta pienituloinen. Olen huomannut, että kaupoissa alkaa jotenkin ahdistaa, tuntuu että muut voi ostella surutta kaikkea, itse en voi. Tämä erityisesti siis vaatekaupoissa, ruokakaupassa ei muutenkaan mulla mene paljon rahaa, käyn enimmäkseen lidlissä enkä välitä kalliimmista ruoista kuten kokolihasta. Itse pyrin myös säästämään rahastoon, niitä on joka pankilla. Itsellä nordnetissa. Käytän paljon kirppareita, ne on oikeastaan ihan harrastus, rentoudun paremmin siellä kuin jossain stockmannilla :D Vapaa-aikana viihdyn mainiosti kotona. Tupakkaa en polta, saunakaljat juon kyllä, rahapelejä tai veikkausta en harrasta.
Mitäs iltis maksaa, onko 1,5, euroa? Se kertaa 30... No huh huh.
Köyhyys on köyhän oma syy, olis tehny parempia valintoja nuorempana.
Minä yritän kaikin keinoin saada kaikki mahdolliset tuet ja rahat joka paikasta jos vaan mahdollista. En ole tähän päivään mennessä saanut ikinä asumistukea enkä toimeentulotukea palkkatyöni takia.
Ahtaasti asumisessa ei ole mitään vikaa, mutta Helsingissä se on melkein turhaa kun kantakaupungin yksiöiden vuokrat on samaa hintaa kuin kaksioiden ja kolmioiden idässä.
Aina ei halvempaa asuntoa vain löydy mistään. Mulla ei ole mitään ongelmia,mutta harmittaa usein täällä palstalla miten vaihtoehdoksi aina tuputetaan sitä " muuta pienempään ja halvempaan".
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:27"]Köyhyys on köyhän oma syy, olis tehny parempia valintoja nuorempana.
[/quote]
Joillakin se on oma valinta, jos haluaa elää vähällä. Itse olen taidealalla, ansaitsen elantoni mutta leipä ei ole leveä. Saan kuitenkin tehdä mitä haluan!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:27"]Köyhyys on köyhän oma syy, olis tehny parempia valintoja nuorempana. [/quote] Joillakin se on oma valinta, jos haluaa elää vähällä. Itse olen taidealalla, ansaitsen elantoni mutta leipä ei ole leveä. Saan kuitenkin tehdä mitä haluan!
[/quote]Köyhä pummi sä oot
tässä futonista blogipostaus: http://minimalisti.net/tilatehokas-futon/