Olen opiskellut sairaanhoitajaksi, mutta en halua tehdä sitä työtä.
Mitä voin tehdä? Olen pyrkinyt jo kahteen eri kouluun valmistumisen jälkeen, mutta en ole päässyt. En ole hakenut vielä töihin muualle kuin hoitoalalle, mutta otetaanko esim kaupan kassalle? Nyt niin huono tilanne, että varmaan vaikeaa päästä sopivalla koulutuksella ja työkokemuksella. Päiväkotiinkaan tuskin pääsee ilman mitään sinne sopivaa koulutusta.
Kommentit (31)
Eikö mikään alan työ kiinnosta? Kuitenkin niin paljon erilaisia mahdollisuuksia? Mikä työssä mättää? Kouluttaudu lisää, että pääset esimiestöihin tai tutkimaan?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Eikö mikään alan työ kiinnosta? Kuitenkin niin paljon erilaisia mahdollisuuksia? Mikä työssä mättää? Kouluttaudu lisää, että pääset esimiestöihin tai tutkimaan?
[/quote] melko samaa paskaahan se työ on kentästä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]Eikö mikään alan työ kiinnosta? Kuitenkin niin paljon erilaisia mahdollisuuksia? Mikä työssä mättää? Kouluttaudu lisää, että pääset esimiestöihin tai tutkimaan?
[/quote] melko samaa paskaahan se työ on kentästä riippumatta.
[/quote]
No ei mielestäni.
Mutta perustele toki. Missä olet tällä hetkellä töissä?
Sama minulla. Työ on äärimmäisen vaativaa ja olen työpäivien jälkeen hermoraunio. Mietin vain, olenko tehnyt jonkin graavin virheen. Työ vaatii aivan järkyttävän kovaa paineensietokykyä useimmissa paikoissa. Pääsin kyllä yliopistoon ensi yrittämällä ja opiskelem nyt kaippatieteitä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:31"]Sama minulla. Työ on äärimmäisen vaativaa ja olen työpäivien jälkeen hermoraunio. Mietin vain, olenko tehnyt jonkin graavin virheen. Työ vaatii aivan järkyttävän kovaa paineensietokykyä useimmissa paikoissa. Pääsin kyllä yliopistoon ensi yrittämällä ja opiskelem nyt kaippatieteitä.
[/quote]
Siis kauppatieteitä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:22"]
Eikö mikään alan työ kiinnosta? Kuitenkin niin paljon erilaisia mahdollisuuksia? Mikä työssä mättää? Kouluttaudu lisää, että pääset esimiestöihin tai tutkimaan?
[/quote]
Ahdistaa se että ihmishenget ovat käsissäni ja jos teen jonkun virheen, en tajua/huomaa jotain, niin sillä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Kammoan myös kaikkia koneita, joita esim sairaalassa paljon, enkä oikeastaan pidä sairaaloista ylipäänsäkään. Tuntuu myös, että olen luonteeltani kovin erilainen, kuin mitä sairaanhoitajat yleensä (=näppäriä, tarkkoja, supliikkeja). En tiedä miksi hain sairaanhoitajaksi. Kai halusin parantaa maailmaa tai jotain.
Ap
Samat aatokset täällä. On vaan ikää jo niin paljon ettei oikein kannata opiskella uutta ammattia. Toivon vaan etten työllisty sairaanhoitajana.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:31"]
Sama minulla. Työ on äärimmäisen vaativaa ja olen työpäivien jälkeen hermoraunio. Mietin vain, olenko tehnyt jonkin graavin virheen. Työ vaatii aivan järkyttävän kovaa paineensietokykyä useimmissa paikoissa. Pääsin kyllä yliopistoon ensi yrittämällä ja opiskelem nyt kaippatieteitä.
[/quote]
Jep. Se on juurikin tämä paineensietokyky mitä minulla ei varmaankaan ole. Pitää tehdä nopeasti päätöksiä, tehdä tarkkuutta vaativia hommia niin että useampi ihminen katsoo vieressä jne. En vaan osaa. Olen hidas ja harkitsevainen luonteeltani. Ehkä myös vähän sosiaalisesti kömpelö. En ymmärrä miksi edes ottivat minut alunperin koko kouluun.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:31"]
[/quote]Epikriisissä voi lulea 'graavi'. Suomessa normaalisti sanotaan 'vakava'.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:37"]
Samat aatokset täällä. On vaan ikää jo niin paljon ettei oikein kannata opiskella uutta ammattia. Toivon vaan etten työllisty sairaanhoitajana.
[/quote]
Oletko siis työttömänä? Luulisi kyllä että repivät töihin, on niin kova pula sairaanhoitajista.
Itse olen kyllä töissä tällä hetkellä vanhuspuolella, mutta en nauti siitäkään työstä. Sairaanhoitajalla aina eniten vastuuta osastolla, osa lähihoitajista (sori nyt vaan) suhtautuu nihkeästi, pitää varmaan tyhmänä kun en osaa ja tiedä kaikkea, vaikka ei työkokemusta vielä ole juurikaan.
-Ap
Kauoan kassa se yksitoikkoisempaa on.
Maksaako se nykyään itselleen jos kouluttautuu uuteen ammattiin? Jotain juttua oli viime vuonna uutisissa..
Entä vaikka lääkäriaseman vastaanottoon? Lääke-edustajaksi?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:47"]
Entä vaikka lääkäriaseman vastaanottoon? Lääke-edustajaksi?
[/quote]
Tätä lääkäriaseman vastaanottoa olen kyllä miettinytkin. Yleensä kyllä hakevat lähihoitajia. Lisäksi siinä on varmaan aika paljon puhelimeen vastailua, jossa ikävä kyllä olen vähän kömpelö.. Ehkä sekin taito on mahdollista oppia, jos ottavat vaan töihin.
-Ap
Päiväkotiin voi päästä avustajaksi (ryhmäavustaja tai henkilökohtainen avustaja) tai päiväkotiapulaiseksi vaikka ei olisikaan alan koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:51"]
Päiväkotiin voi päästä avustajaksi (ryhmäavustaja tai henkilökohtainen avustaja) tai päiväkotiapulaiseksi vaikka ei olisikaan alan koulutusta.
[/quote]
Ja palkka varmaan 1000e/kk? :D Ei sais nauraa, mut siis eikös palkat ole tosi surkeat?
Itse AP sanoit, että olet työskennellyt vasta niin vähän aikaa, ettet vielä paljoa osaa. No näinhän se on! Ei voida olettaa, että vasta valmistunut osaisi kaiken. Tai jos vaihtaa työpaikan aivan uudenlaiseen, oppimisprosessi alkaa uudestaan. Perusteet osaa, mutta erikoisosaaminen tulee vasta kun tekee töitä. Ei kannata heittää vielä kirvestä kaivoon. Ja alalla on niiiin paljon eri mahdollisuuksia, jonne voi työllistyä.
--------
Esimerkki. Olen itse opiskellut nyt 2 vuotta. Koulu on paska, ei siellä juuri mitään opeteta ja oppiminen on periaatteessa omasta halusta kiinni. Siksi haluankin tehdä töitä, sillä siellä sitä oikeasti oppii - tekemällä. Nyt viime ja tänä kesänä teen lähihoitajan sijaisuutta. Perushoito onnistuu todella hyvin. Pikku hiljaa työpaikka antaa mahdollisuuksia oppia uutta, enemmän sairaanhoitajan hommia. Ainakaan meillä kukaan ei oleta että vuoden tai kahden työkokemuksella sairaanhoitaja olisi joku super ihmeidentekijä. Kannattaa hakea työpaikkaan, esim osastolle, jossa on vähintään kaksi sairaanhoitajaa töissä joka vuorossa. Silloin et ole koskaan minkään asian kanssa yksin vaan voit kysyä tarvittaessa neuvoa. Kun oma oppiminen ja tieto taito kasvaa, pystyy ottamaan vähitellen enemmän vastuuta. Toki jos ala ei ole yhtään omaa unelmaa vastaava, niin sitten alanvaihto voi olla paikallaan. Mutta muuten, kannattaa yrittää vielä! Tämä ala kuitenkin työllistää eikä joudu työkkärin listoille ja sossun luukulle :)
N21
Ole kiitollinen kun on töitä.