Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin kostaa ystävälleni? Käyttäytyi tänään törkeästi

Vierailija
12.06.2015 |

Ystäväni oli tänään kahvittelemassa luonamme. Yhtäkkiä hän totesi, että täällä on aika sotkuista ja että olisi varmaan parasta siivota pian. Ei täällä edes ole kovin sotkuista! Lapsi on kyllä levitellyt joitakin lelujaan ympäriinsä, keittiössä ja olohuoneessa on tiskejä jne, mutta mielestäni ei ole syytä huomautella tuolla tavalla. Kaiken lisäksi hän tarjoutui auttamaan siivoamisessa - ihan kuin en itse osaisi tai saisi aikaiseksi! En voi sietää tuollaista ilkeilyä ja arvostelua, aivan kuin hän yrittäisi sanoa, että elämänhallinnassani on jotain pielessä. Onko ideoita, että miten voisin hieman näpäyttää ystävääni/kostaa tälle? Vaikka ihan sanallisesti.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kostaa. Voi olla että se ihminen on sellainen, joka on aina ohjailemassa muita, eikä edes tajua käytöstään huonona.

Vierailija
2/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ehkä hieman ihmettelisin tuollaista huomauttelua, mutta en todellakaan jaksaisi mitään kostoa suunnitella. Ei kannata ottaa sitä noin vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuisin. Minun koti,minun sotkut. Ei kuulu edes ystävilleni. Erittäin tahditonta ja moukkamaista huomautella moisesta.

Vierailija
4/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala itse huomautella kaverille jostain, esim. ulkonäöstä tai lasten huonosta käytöksestä (jos sillä on niitä)

Vierailija
5/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 08:34"]

ap, kuinka paskasia oikein olette? olohuoneessakin tiskejä?????  kyllä se on niin, että jos vieras tulee kylään, vaikka sitten yllättäin, niin keittiöstä voi ne tiskit laittaa koneeseen vaikka vieraan istuskellessa. hyi hitto, olohuoneessakin??  taidat nyt luulla, ettei teillä muka ole paskaista, ota ne ruusunpunaiset lasit pois,ja siivoa se lääväsi.

ystäväsi vain yritti auttaa, kun et selvästi kykene huolehtimaan kodistasi. miten mahtaa olla henkilökohtaisen hygieniasi laita?

[/quote]
Siis kotini on läävä enkä osaa hygieniastakaan huolehtia, jos koti ei aina ole kuin sisustuslehdestä? :D Itse en luokittelisi paria astiaa olohuoneessa ja lasten leluja lattialla miksikään kaaokseksi. Onneksi en ole niin nipo, ettei voi toisinaan välipalaa olohuoneessa syödä.

Vierailija
6/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 08:36"]

Haha oon varmaan sun ystävä tai ainaki oon käyttäny ihan samalla tavalla viime aikoina :D Ajattelin vaan että pikkulapsi-arki näyttää/kuulostaa ystävän silmiin aika raskaalta ja apu on varmaan tarpeen. Kysyin että voinko olla avuksi vaikka hoitamalla lasta sen aikaan kun touhuat kotitöitä. En nyt mitään suursiivousta ajattelut, mutta ootkohan itse huomannu että pyytelet anteeksi siivoanne aina kun tulen kylään? Voisikohan sille asialle tehdä jotain? Voisinkohan olla avuksi?

[/quote]
Tuskin olet ystäväni, ellet ole saanut jauhoa ja maitoa lattiallesi pari päivää sitten :)

Vierailija
7/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 08:49"]

Minä kun luulin, että ystävien kanssa voi olla vähän vapaammin ja sanoa sellaisia asioita, joita tuntemattomille ei sanoisi. Voisin hyvinkin kuvitella jonkun huomauttavan minulle kämppäni sekaisuudesta, tai päinvastoin. Ei siitä tarvitse loukkaantua. Sen sijaan puolitutuille en kehtaisi tuollaisia lähteä laukomaan. 

[/quote]
Minäkin luulin, että ystävien kanssa voi olla vähän vapaammin eikä ystävää siksi haittaa, jos muutama tavara on väärässä paikassa.

Vierailija
8/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:01"]

Tai sitten olet itse sokea sotkuille - ja siten huomautus oli täysin aiheellinen?

[/quote]

Aiheellinen tai ei, noin ei sanota.

[/quote]

Niin, tuttavalle. Ystävälle voidaan sanoakin. Koita päättää, kumpi olet. Kaikista ei ole ystävyyteen, vaikka siitä olisi elämään valtavasti iloa ja hyötyä.

[/quote]

Ai ystävälle voi puhua loukkaavammin kuin tuttavalle? Kummallinen kriteeri sulla ystävyyteen.

Vierailija
9/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 09:16"]

Kostaminen on lapsellista ja voi pilata teidän välit. Rakentavampi tapa olisi sanoa ystävälle suoraan, että loukkaannuit, ja keskustella asiasta. Ystävä ei todennäköisesti tajua että loukkaannuit, ja jos rupeat jotain kostamaan niin hän ei luultavasti myöskään tajua yhtään, mistä on kyse. Puhukaa mieluummin, voit kertoa ettet yhtään tykkää tuollaisesta huomauttelusta ja ystävä voi kertoa, miksi hän koki tarpeelliseksi huomautella sotkuisuudesta. 

[/quote]

Joo, aivan ja mitähän ap tekee sillä tiedolla? Ystävä siis selittää pois oman ilkeytensä aloittajaa kohtaan, sitäkö sä haluat?

Vierailija
10/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olet itse sokea sotkuille - ja siten huomautus oli täysin aiheellinen?

Vierailija
11/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
12/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä ongelma oli? Itse oisin laittanut kaverin siivoomaan, jos ei kerran kelpaa.

M32

Vierailija
13/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, tuttavalle. Ystävälle voidaan sanoakin. Koita päättää, kumpi olet. Kaikista ei ole ystävyyteen, vaikka siitä olisi elämään valtavasti iloa ja hyötyä.

Vierailija
14/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]Ei ystävällekään, ystävää kunnioitetaan ja arvostetaan. Hyvä ystävä tietää miten kohdella toista. Hän ei loukkaa, vaan ilmaisee asian kautta rantain. Suorasuu-ystävä kuulostaa narsistilta. Todellinen syy on saada kaveri tuntemaan alemmuutta ja tarvitsevansa tätä suorasuuta. Been there, done that. Ei kiitos enää. Todelliset ystävät ovat hienotunteisia ja -varaisia.

Vierailija
15/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Ei ystävällekään, ystävää kunnioitetaan ja arvostetaan. Hyvä ystävä tietää miten kohdella toista. Hän ei loukkaa, vaan ilmaisee asian kautta rantain. Suorasuu-ystävä kuulostaa narsistilta. Todellinen syy on saada kaveri tuntemaan alemmuutta ja tarvitsevansa tätä suorasuuta. Been there, done that. Ei kiitos enää. Todelliset ystävät ovat hienotunteisia ja -varaisia.

[/quote]

Joskus vähiten loukkaa suorasanaisuus. Oma ystäväsi saattoi olla mitä hyvänsä, ei siitä seuraa, että kaikki suoraan sanovat ystävät olisivat sitä. Kunnioittaminen ja arvostaminen saattavat ilmetä monella tapaa. Joissain tilanteissa nimenomaan se puhuu ensimmäisenä suoraan, joka tekee sen kunnioituksesta ja arvostuksesta. Muut piirtelevät tossunkärjellä hiekkaa.

Vierailija
16/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi törkeästi käyttäytyneelle ystävälle pitäisi kostaa? Mitä hyötyä siitä on, mitä järkeä?

Ymmärtäisin etäisyyden ottamisen tai vakavan keskustelun. Kosto kuulostaa vain typerältä.

Vierailija
17/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 01:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joskus vähiten loukkaa suorasanaisuus. Oma ystäväsi saattoi olla mitä hyvänsä, ei siitä seuraa, että kaikki suoraan sanovat ystävät olisivat sitä. Kunnioittaminen ja arvostaminen saattavat ilmetä monella tapaa. Joissain tilanteissa nimenomaan se puhuu ensimmäisenä suoraan, joka tekee sen kunnioituksesta ja arvostuksesta. Muut piirtelevät tossunkärjellä hiekkaa.

[/quote]

Sekin on tilannekohtaista, tilannekohtaista. Ap:n ystävä ei ilmeisesti osaa lukea tilannetta.

Vierailija
18/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi olohuoneessa on tiskejä...?

Vierailija
19/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kosto olisi ollut pistää se siivoamaan. ;)

Vierailija
20/53 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lapsesi pieniä? Oletko valitellut lapsiperhe-elämän kiireitä tai näyttänyt kurpahtaneelta viime aikoina? Ehkä hän yritti tarjota auttavaa kättänsä ja toimia turvaverkkonasi, muttei oikein osannut ilmaista itseään oikein. Nythän on jatkuvasti jankattu sitä, kuinka pienten lasten äideillä on raskasta eikä heitä saa jättää yksin murheineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän