Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listeriariski raskausaikana

Vierailija
12.06.2015 |

Tänään ei ole mennyt ihan nappiin ruokailujen suhteen. Lounaaksi valmis Caesar-salaatti kaupasta. Sellainen tyhjiöpakattu. Jälkeenpäin otin selvää, ettei ois ehkä kannattanu. Päivälliseksi uunilohta ja kesken syönnin tajusin, ettei lohi olekaan kypsynyt paksummaista kohdasta, vaan liha oli raakaa. :(

pelottaa nyt sitten, onko riski saada listerioosi. Oloa ei helpottanut, kun luin, että taudin itämisaika on 7-70 vrk. Tiedänkö vasta 2 kuukauden kuluttua, jos mitään ei tullutkaan. Raskaus on minulla vasta alussa rv 9.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:11"]

Ymmärrän kyllä, että tiettyjä asioita pitää varoa, mutta varoitellaankohan nykyään jo liikaakin. Minulla on viisi noin parikymppistä lasta, enkä muista että silloin olis listeeriasta varoiteltu. Kaikkea tuli syötyä ja pastoroimatonta maitoakin juotua päivittäin.

[/quote]

Ei se listeria uhkaa raskaana olevan terveyttä vaan sikiötä. Jos on syönyt riskituotteita raskauden aikana ja tulee tautiin sopivia oireita niin kannattaa ottaa testitvihan varmuuden vuoksi. Jos on hyvin vahva epäily listerian aiheuttamasta taudista niin antibioottihoidon aloitetaan jo ennen viljelyvastauksia. 

Vierailija
2/10 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatissa ongelma ei ole tyhjiöpakkaus vaan Cesar-salaatin sisältämä parmesan-juusto (ei siis ole pastöroitu vaikka onkin kova). Riski ei siltikään ole suuri.
Raa'assa kalassa listeriariski on.
Eihän sulla ole muuta vaihtoehtoa kuin olla ajattelematta tuota asiaa ja tarkkailla mahdollisia vatsainfluenssan oireita parin kuukauden ajan. Muista että riski ei tosiaan ole iso!
Joku sanoi syöneensä medium-pihviä. Siinähän ei ole listeriavaaraa, vaan toksoplasmoosin riski. Useissa ravintoloissa tarjottava liha on jossain vaiheessa pakastettu, ja toksohan kuolee pakastettaessa (listeriabakteeri ei). Lisäksi moni on toksoplasma-bakteerin joskus kypsentämättömässä lihassa tai kasviksissa olleessa mullassa jo saanut, ja täten kehittänyt siihen resistanssin. Siksi en tuota raakaa lihaa niin pelkäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa valmiissa salaateissa oikea riski?

Miten muilla on mennyt raskausaikana? Onko sattunut vastaavanlaisia mokia?

Vierailija
4/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
5/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kanssa, mikä kirosana tuo listeria raskausaikana oli ja useita kertoja huolestuin, että olenko onnistunut sen saamaan. Nyt kumminkin jo kahden terveen ja ihanan tytön äiti :) Eiköhän se lohi kumminkin ollut kuumentunut tarpeeksi sieltä keskeltäkin ja siitä salaatista en olis yhtään huolissani. Listeria on kumminkin niiiin harvinainen. Onnellista odotusta! Muista nauttia. Älä stressaa :)

Vierailija
6/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten odotin esikoistamme ja olin niin maan perusteellisin listerioosin välttelijä. Silti 3 kertaa raskausaikana tilasin raflassa kypsän pihvin, haukkasin ja huomasin mediumiksi.

Terve poika syntyi, olisi varmaan syntynyt vähemmällä hermoilullakin :) Älä ole huolissasi siitä salaatista ja kalasta. Kannattaa toki katsoa mitä syö, mutta syöty on syöty eikä paniikki sitä bakteeria estä leviämästä :)

Mä olen nyt RV 20 ja popsinut ajatuksissani vaikka mitä.. Stressi pois, se on kaikkein huonointa vauvalle.

Vierailija
7/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin listeriariski on vakuumipakatussa kalassa. Niissä olen tarkka, enkä syö lohisalaatteja kahviloissa (on kuitenkin vakuumipakkauksesta), graavilohia jne. Lisäksi ulkomaisten pakastemarjojen suhteen en lipsu. Muutoin ei niin väliä. Noita välttelemällä riski listeriaan on äärimmäisen pieni.
T: Rv 17+3

Vierailija
8/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:00"]Pahin listeriariski on vakuumipakatussa kalassa. Niissä olen tarkka, enkä syö lohisalaatteja kahviloissa (on kuitenkin vakuumipakkauksesta), graavilohia jne. Lisäksi ulkomaisten pakastemarjojen suhteen en lipsu. Muutoin ei niin väliä. Noita välttelemällä riski listeriaan on äärimmäisen pieni.
T: Rv 17+3
[/quote]
Ja lisään vielä että oma lohesi oli kuitenkin uunissa käynyt, joten en uskoisi suurta riskiä olleen, ellei se ollut ihan sushityyliin raakaa ja vakuumipakkauksesta otettua.

Vierailija
9/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:00"]Pahin listeriariski on vakuumipakatussa kalassa. Niissä olen tarkka, enkä syö lohisalaatteja kahviloissa (on kuitenkin vakuumipakkauksesta), graavilohia jne. Lisäksi ulkomaisten pakastemarjojen suhteen en lipsu. Muutoin ei niin väliä. Noita välttelemällä riski listeriaan on äärimmäisen pieni. T: Rv 17+3 [/quote] Ja lisään vielä että oma lohesi oli kuitenkin uunissa käynyt, joten en uskoisi suurta riskiä olleen, ellei se ollut ihan sushityyliin raakaa ja vakuumipakkauksesta otettua.

[/quote]

Kyllä se lohi oli uunissa ollut. Vuoassa oli jäinen perunasipulisekoitus ja pakastevihanneksia, lohifilee niiden päällä. Lohessa oli yksi paksu kohta, joka ei ollutkaan kypsän oloista, kun ilmeisesti jäiset perunat esti kypsymistä. Ehdin syödä vähän, kunnes huomasin asian.

ehkä minun pitää vaan unohtaa koko juttu ja mennä eteenpäin. Salaatista tulin jo siihen tulokseen, että jospa siinä ei oo mitään. Ne taitaakin olla pakattu suojakaasuun eikä tyhjiöpakattuja. 

Ap

Vierailija
10/10 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että tiettyjä asioita pitää varoa, mutta varoitellaankohan nykyään jo liikaakin. Minulla on viisi noin parikymppistä lasta, enkä muista että silloin olis listeeriasta varoiteltu. Kaikkea tuli syötyä ja pastoroimatonta maitoakin juotua päivittäin.