Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia soveltuvuuskokeet

Vierailija
12.06.2015 |

Olen menossa ensi viikolla psykologian soveltuvuuskokeisiin Jyväskylään ja kaipaisin vinkkejä asiasta tietäviltä. Mitä on odotettavissa, miten valmistautua etukäteen? Ihan omana itsenäni aion mennä, mutta mietin vain mitä niillä kokeilla oikein haetaan ja millä perusteella niitä pisteytetään? Jos odotettavissa on jotain musteläiskä- tai jatka kuvaa - tehtäviä, niin mitä niillä ajetaan takaa?Siis toki on selvää, että jos piirtelee aseita ja näkee musteläiskissä demoneita niin ei varmaan vaikuta kovin hyvältä, mutta muuten jotenkin on hämärää, että millä perusteella tuollaisia tehtäviä arvioidaan..

Ryhmäkeskustelu ilmeisesti ainakin on odotettavissa ja joku omasta itsestä kertovan kirjoitelman tekeminen on kaiketi joskus aiemmin ollut... jännittää kun ei tiedä mitä näillä haetaan ja miten pitäisi valmistautua.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jo vastanneille! En siis edes tiedä onko Jyväskylässä mitään musteläiskätestejä.. kunhan etukäteen stressaan, että mitä jos niitä on :D koska itsekin pidän niitä vähän kyseenalaisina, vaikken mikään asiantuntija tietenkään ole.

Tietääkö kukaan millaisia aiheita ryhmäkeskusteluissa mahdollisesti voisi olla? Ap

Vierailija
2/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rorschach eli musteläiskät ja Wartegg ovat täysin tunnustettuja menetelmiä psykologiassa edelleen nykypäivänä. Ja nykyään näiden testimenetelmien käyttö on paljon valistuneempaa, kun koulutusta on tarjolla ja tulkintamenetelmiä on kehitetty tieteellisen tutkimuksen avulla.

Menet vain omana itsenäsi ja olet aito. T.läpipäässyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jotain vinkkejä kehiin, ap täällä kuolee kohta jännitykseen!

Vierailija
4/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut, mutta voin silti antaa vinkin tohon omaa elämää koskevaan tekstiin:

Sillon kun etsitään balanssissa olevia ihmisiä, niin oleellista on, että saa ns integroitua elämänsa tapahtumat hyvin nykyhetkeen. Eli vaikka sulle ois sattunu kurjaa ja ollu masennuksia yms, niin pystyt kertomaan tarinassa sen, että miten se elämä siitä sitten kuitenkin lopulta lähti lutviutumaan. Tämän sanon teologian opiskelijana ja ahkerana yths:llä ramppaajana... :) Tsemppiä!

Vierailija
5/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin pelottavalta, kun kuitenkin niin moni karsitaan soveltuvuuskokeissa pois. Mietityttää, että millä perusteella "soveltuvimmat" valitaan. Sen olen kyllä päättänyt, että omana itsenäni lähden sinne yrittämään. Mietin vaan, mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota, jotta menisi mahdollisimman hyvin. Kaksi kertaa olen aiemmin hakenut, mutta nyt ekaa kertaa soveltuvuuskokeissa. Sapettaisi niin julmetusti tulla karsituksi tässä vaiheessa.

Vierailija
6/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:53"]

Tuntuu jotenkin pelottavalta, kun kuitenkin niin moni karsitaan soveltuvuuskokeissa pois. Mietityttää, että millä perusteella "soveltuvimmat" valitaan. Sen olen kyllä päättänyt, että omana itsenäni lähden sinne yrittämään. Mietin vaan, mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota, jotta menisi mahdollisimman hyvin. Kaksi kertaa olen aiemmin hakenut, mutta nyt ekaa kertaa soveltuvuuskokeissa. Sapettaisi niin julmetusti tulla karsituksi tässä vaiheessa.

[/quote]

Erityisen naurettavia musteläiskien lisäksi ovat ne ryhmä- ja parihaastattelut. Esim. siinä ryhmätehtävässä ehtii kukin sanomaan ehkä kaksi lausetta, ja tämän perusteella tehdään päätöksiä soveltuvuudesta alalle!

Vierailija
7/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niillä varmaan haetaan takaa sitä, että oletko soveltuva alalle. Itse menisin ihan vaan valmistautumatta mitenkään paitsi siihen ryhmäjuttuun (olen sosiaalinen jännittäjä :D). Sitä voisin tehdä itselleni helpommaksi mielikuvaharjoittelulla tms.

Musteläiskätesti (Rorschach)on muuten ihan puhdasta humpuukia, jopa psykologit on sen myöntäneet. Infoa itse testistä ja mitä sillä haetaan löytyy, jos vaan osaa (jaksaa) etsiä psykologian kirjoja internetistä. Samaten se jatka kuvaa-testi (Wartegg) on myönnetty huuhaaksi. Voisi sanoa että kaikki ns. projisointia testaavat testit ovat juuri sitä itteään. Minulle eräs psykologi näin sanoi, kun jouduin projisoivia testejä tekemään ja taisi olla kyseessä juurikin tuo wartegg.

Mutta, tseppiä kokeeseen joka tapauksessa! Menet ihan omana ittenäsi ja se riittää :)

Vierailija
8/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tyyppisiä aiheita niissä ryhmäkeskusteluissa on? Ja miten tuo mainitsemasi parihaastattelu menee? Se juurikin hirvittää, että miten esim. ryhmäkeskusteluissa pystyy vakuuttamaan arvioijia omasta sopivuudestaan. Kai sitä pitäisi vaan mennä eikä liikoja miettiä, mutta...

Vierailija
9/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 11:12"]

No niillä varmaan haetaan takaa sitä, että oletko soveltuva alalle. Itse menisin ihan vaan valmistautumatta mitenkään paitsi siihen ryhmäjuttuun (olen sosiaalinen jännittäjä :D). Sitä voisin tehdä itselleni helpommaksi mielikuvaharjoittelulla tms.

Musteläiskätesti (Rorschach)on muuten ihan puhdasta humpuukia, jopa psykologit on sen myöntäneet. Infoa itse testistä ja mitä sillä haetaan löytyy, jos vaan osaa (jaksaa) etsiä psykologian kirjoja internetistä. Samaten se jatka kuvaa-testi (Wartegg) on myönnetty huuhaaksi. Voisi sanoa että kaikki ns. projisointia testaavat testit ovat juuri sitä itteään. Minulle eräs psykologi näin sanoi, kun jouduin projisoivia testejä tekemään ja taisi olla kyseessä juurikin tuo wartegg.

Mutta, tseppiä kokeeseen joka tapauksessa! Menet ihan omana ittenäsi ja se riittää :)

[/quote]

Mikä on Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen taso, jos pääsykokeissa turvaudutaan huuhaaksi myönnettyihin menetelmiin?

Vierailija
10/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyyttä mennä omana itsenään, kannattaa mennä parempana kuin onkaan. Jos haluaa päästä sisään. 

Vierailija
11/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kokeessa, en päässyt ( ja nyt ihan tyytyväinen tosin :D ) samoja pointteja kävi mielessä kuin tässäkin keskustelussa. Tsemppiä, suurempi osa kuitenkin valitaan :)

Vierailija
12/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 11:12"]

[/quote]

Mikä on Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen taso, jos pääsykokeissa turvaudutaan huuhaaksi myönnettyihin menetelmiin?

[/quote]

No niinpä, sitä voi jokainen aikansa kuluksi mietiskellä ;) Kuulkaas niin ne ajat ja teoriat muuttuvat, myös tieteessä.

Vierailija
13/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän soveltuvuuskokeissa oli viime vuonna ryhmähaastattelu, parihaastattelu ja kirjalliset tehtävät. Ryhmähaastattelun aihe on ihan satunnainen, tärkeintä ei ole esittää omaa tietämystään asiasta eikä olla koko ajan äänessä, vaan näyttää keskustelutaitojaan. Ei siis haittaa vaikka tuntuisi, ettei päässyt olemaan äänessä paljoakaan; kannattaa keskittyä olemaan kohtelias ja ottamaan keskustelukumppanit huomioon. Parihaastattelussa parit kyselevät toisiltaan näitä perinteisiä (miksi hait, miksi olisit hyvä psykologi). Kannattaa miettiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin etukäteen, vähän kuin työhaastattelussa. Kirjalliset tehtävät sisälsivät musteläiskät, piirustustehtäviä ja esseen aiheesta "minä". Luovuutta arvostetaan!

Kaiken kaikkiaan kannattaa mennä sillä asenteella, että olet "paras versio omasta itsestäsi". Psykologit kyllä huomaavat teeskentelyn :) jännitys kuuluu asiaan, mutta omalla kohdallani se ainakin helpotti heti kun pääsi paikan päälle ja pääsi tutustumaan kanssajännittäjiin, ihan huipputyyppejä! Onnea matkaan, hyvin se menee! :)

Vierailija
14/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:00"]

Jyväskylän soveltuvuuskokeissa oli viime vuonna ryhmähaastattelu, parihaastattelu ja kirjalliset tehtävät. Ryhmähaastattelun aihe on ihan satunnainen, tärkeintä ei ole esittää omaa tietämystään asiasta eikä olla koko ajan äänessä, vaan näyttää keskustelutaitojaan. Ei siis haittaa vaikka tuntuisi, ettei päässyt olemaan äänessä paljoakaan; kannattaa keskittyä olemaan kohtelias ja ottamaan keskustelukumppanit huomioon. Parihaastattelussa parit kyselevät toisiltaan näitä perinteisiä (miksi hait, miksi olisit hyvä psykologi). Kannattaa miettiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin etukäteen, vähän kuin työhaastattelussa. Kirjalliset tehtävät sisälsivät musteläiskät, piirustustehtäviä ja esseen aiheesta "minä". Luovuutta arvostetaan! Kaiken kaikkiaan kannattaa mennä sillä asenteella, että olet "paras versio omasta itsestäsi". Psykologit kyllä huomaavat teeskentelyn :) jännitys kuuluu asiaan, mutta omalla kohdallani se ainakin helpotti heti kun pääsi paikan päälle ja pääsi tutustumaan kanssajännittäjiin, ihan huipputyyppejä! Onnea matkaan, hyvin se menee! :)

[/quote]

En ymmärrä, miksi psykologin pitäisi olla jotenkin luova!

Vierailija
15/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:00"]

Jyväskylän soveltuvuuskokeissa oli viime vuonna ryhmähaastattelu, parihaastattelu ja kirjalliset tehtävät. Ryhmähaastattelun aihe on ihan satunnainen, tärkeintä ei ole esittää omaa tietämystään asiasta eikä olla koko ajan äänessä, vaan näyttää keskustelutaitojaan. Ei siis haittaa vaikka tuntuisi, ettei päässyt olemaan äänessä paljoakaan; kannattaa keskittyä olemaan kohtelias ja ottamaan keskustelukumppanit huomioon. Parihaastattelussa parit kyselevät toisiltaan näitä perinteisiä (miksi hait, miksi olisit hyvä psykologi). Kannattaa miettiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin etukäteen, vähän kuin työhaastattelussa. Kirjalliset tehtävät sisälsivät musteläiskät, piirustustehtäviä ja esseen aiheesta "minä". Luovuutta arvostetaan! Kaiken kaikkiaan kannattaa mennä sillä asenteella, että olet "paras versio omasta itsestäsi". Psykologit kyllä huomaavat teeskentelyn :) jännitys kuuluu asiaan, mutta omalla kohdallani se ainakin helpotti heti kun pääsi paikan päälle ja pääsi tutustumaan kanssajännittäjiin, ihan huipputyyppejä! Onnea matkaan, hyvin se menee! :)

[/quote]

En ymmärrä, miksi psykologin pitäisi olla jotenkin luova!
[/quote]
Luovuus tarkoittaa mm. kykyä ratkoa ongelmia ja ajatella asioita uudella tavalla. Tarpeellisia ominaisuuksia potilastyössä vaikkapa diagnoosin tekemisessä.

Vierailija
16/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:00"] Jyväskylän soveltuvuuskokeissa oli viime vuonna ryhmähaastattelu, parihaastattelu ja kirjalliset tehtävät. Ryhmähaastattelun aihe on ihan satunnainen, tärkeintä ei ole esittää omaa tietämystään asiasta eikä olla koko ajan äänessä, vaan näyttää keskustelutaitojaan. Ei siis haittaa vaikka tuntuisi, ettei päässyt olemaan äänessä paljoakaan; kannattaa keskittyä olemaan kohtelias ja ottamaan keskustelukumppanit huomioon. Parihaastattelussa parit kyselevät toisiltaan näitä perinteisiä (miksi hait, miksi olisit hyvä psykologi). Kannattaa miettiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin etukäteen, vähän kuin työhaastattelussa. Kirjalliset tehtävät sisälsivät musteläiskät, piirustustehtäviä ja esseen aiheesta "minä". Luovuutta arvostetaan! Kaiken kaikkiaan kannattaa mennä sillä asenteella, että olet "paras versio omasta itsestäsi". Psykologit kyllä huomaavat teeskentelyn :) jännitys kuuluu asiaan, mutta omalla kohdallani se ainakin helpotti heti kun pääsi paikan päälle ja pääsi tutustumaan kanssajännittäjiin, ihan huipputyyppejä! Onnea matkaan, hyvin se menee! :) [/quote] En ymmärrä, miksi psykologin pitäisi olla jotenkin luova! [/quote] Luovuus tarkoittaa mm. kykyä ratkoa ongelmia ja ajatella asioita uudella tavalla. Tarpeellisia ominaisuuksia potilastyössä vaikkapa diagnoosin tekemisessä.

[/quote]

Psykologi ei tee diagnooseja.

Kyllä psykologin työssäkin ihan faktapohjalta pitäisi hommia tehdä, eikä siitä, että osaa "nähdä" musteläiskissä erilaisia tarinoita, pitäisi olla työhön mitään etua.

Vierailija
17/17 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:00"] Jyväskylän soveltuvuuskokeissa oli viime vuonna ryhmähaastattelu, parihaastattelu ja kirjalliset tehtävät. Ryhmähaastattelun aihe on ihan satunnainen, tärkeintä ei ole esittää omaa tietämystään asiasta eikä olla koko ajan äänessä, vaan näyttää keskustelutaitojaan. Ei siis haittaa vaikka tuntuisi, ettei päässyt olemaan äänessä paljoakaan; kannattaa keskittyä olemaan kohtelias ja ottamaan keskustelukumppanit huomioon. Parihaastattelussa parit kyselevät toisiltaan näitä perinteisiä (miksi hait, miksi olisit hyvä psykologi). Kannattaa miettiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin etukäteen, vähän kuin työhaastattelussa. Kirjalliset tehtävät sisälsivät musteläiskät, piirustustehtäviä ja esseen aiheesta "minä". Luovuutta arvostetaan! Kaiken kaikkiaan kannattaa mennä sillä asenteella, että olet "paras versio omasta itsestäsi". Psykologit kyllä huomaavat teeskentelyn :) jännitys kuuluu asiaan, mutta omalla kohdallani se ainakin helpotti heti kun pääsi paikan päälle ja pääsi tutustumaan kanssajännittäjiin, ihan huipputyyppejä! Onnea matkaan, hyvin se menee! :) [/quote] En ymmärrä, miksi psykologin pitäisi olla jotenkin luova! [/quote] Luovuus tarkoittaa mm. kykyä ratkoa ongelmia ja ajatella asioita uudella tavalla. Tarpeellisia ominaisuuksia potilastyössä vaikkapa diagnoosin tekemisessä.

[/quote]

Psykologi ei tee diagnooseja.

Kyllä psykologin työssäkin ihan faktapohjalta pitäisi hommia tehdä, eikä siitä, että osaa "nähdä" musteläiskissä erilaisia tarinoita, pitäisi olla työhön mitään etua.
[/quote
Totta, varsinaisia diagnooseja eivät psykolgit tee, mutta tapausjäsennyksiä jne. joissa muodostavat oman kuvansa asiakkaan tilanteesta. Tietenkin työskentely tapahtuu vankalta faktapohjalta, mutta kuten lääkärikin, tarvitsee myös psykologi tiettyä luovuutta osatakseen tunnistaa esim harvinaisen ja piilevän sairauden, jota oireiden perusteella ei ehkä ensimmäisenä osaisi epäillä. "Out of the box" -ajattelua siis joskus tarvitaan :)