Miksei ihmiset panosta koteihinsa?
Myönnän olevani esteetikko ja kotikeskeinen, ja ymmärrän että kaikki eivät ole, mutta silti, miksi niin monet asuu niin rumasti, ahtaasti, sotkuisesti ja tunkkaisesti?
Perussiivoustaidot tuntuu olevan monilla hukassa, ei osata tuulettaa edes... Ja tiskit jätetään tiskialtaaseen. Hyi yök. Miksei ihmiset osta tiskikonetta? Miksei kuivausrumpua? Ei ne ole kalliita!
Samoin verhot, matot, astiastot, lakanat, päiväpeitot, ruokailuryhmät.
Asumisviihtyvyyteen kannattaa panostaa!
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]Olen ollut kylässä paikassa, jossa ei ollut ruokapöytää ja sen ympärillä tuoleja aka ruokailuryhmää.
Ja siis ketkä eivät panosta, huomaan että monet nuoret perheet pitävät esim astiastoa tai verhoja humpuukina, mikä on outoa minusta.
ap
[/quote]
Miksi pitäisi olla ruokaryhmä? Jos tykkää laittaa ruokaa ja kutsua ihmisiä illalliselle niin ok, mutta minä mieluummin asun pienemmässä kämpässä ja säästyneillä rahoilla teen vapaa-ajallani jotain muuta. Ystäviä kutsun kahville tai muuten vaan istuskelemaan. Miksi kaikilla pitäisi kotonaan olla samat huonekalut?
139 jatkaa: Syön sohvalla, mutta en niitä mainitsemiasi eineksiä vaan terveellistä itse tehtyä, paljon kasviksia sisältävää ruokaa.
"Astioita yksi per asukas", mitä pahaa tuossa on? Jos aikoo pitää jotkut megabileet niin astioita voi lainata tai vuokrata. Minusta on naurettavaa että jokaisella pitäisi olla kaapissa jatkuvasti latingissa monta astiastoa kerran viidessä vuodessa pidettäviin juhliin.
Meillä syödään arkena joka päivä keittiön yhteydessä olevan ruokapöydän ääressä. Juhla-aikoina katamme pöydän juhlavasti erilliseen ruokailutilaan. Emme syö sohvalla tai olohuoneessa, emmekä makuuhuoneissa. Olemme sisustaneet kotimme omaan makuumme sopivaksi, on verhot joka huoneessa, ja mattoja ja pöytäliinoja. Design-huonekaluja meillä ei ole, mutta kaikki huonekalumme on ostettu meidän makumme mukaan. Pidän kauniista, kestävistä, mukavista ja käytännöllisistä huonekaluista ja muista kodin tavaroista. Meille koti on paras ja ihanin paikka maailmassa, ja siksi panostamme hyvin paljon kodin viihtyvyyteen ja siisteyteen, niin myös kodin pihapiirissä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:46"]Koska minulla on kesäloma ja aikaa roikkua netissä rannassa auringossa istuen. Lomaa on vielä yhdeksän viikkoa. Ehdimme kyllä vielä kasvattaa hiilijalanjälkeämme ennenkuin loma loppuu.
[/quote]
No sen kyllä uskon, että tuollainen tyhjäpää ei esimerkiksi kirjaan tartu rannalla loikoillessa, vaan surffailee ennemmin vauva-palstalla viihdyttäen itseään provoilemalla :D. Tosin lukeminen menee hukkaan, jos pää on oikea tuulitunneli...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]Olen ollut kylässä paikassa, jossa ei ollut ruokapöytää ja sen ympärillä tuoleja aka ruokailuryhmää. Ja siis ketkä eivät panosta, huomaan että monet nuoret perheet pitävät esim astiastoa tai verhoja humpuukina, mikä on outoa minusta. ap [/quote]Näin juuri. Syödään eineksiä sohvalla jokainen eri aikaan. Ellei sitten syödä jossain kuppilassa tai mättölässä kavereiden kanssa. Astioita on yksi per asukas, "koska en pidä tavarasta"
[/quote]
"Syödään eineksiä sohvalla jokainen eri aikaan. Ellei sitten syödä jossain kuppilassa tai mättölässä kavereiden kanssa. Astioita on yksi per asukas, "koska en pidä tavarasta"
Onhan se nykyisin käsittämätöntä, etteivät monet perheet syö ateriaa yhdessä ruokapöydän ääressä, vaikka olisi yhteistä aikaakin siihen. Tästä on paljon asiantuntijatkin puhuneet, kuinka arvokasta lapsille on, että on perheen kesken yhteistä aikaa kuten ruokailu. Yhteisen ajan ei siis tarvitse olla mitään superhienoa, kuten lomamatka, vaan täysin arkisia asioita. Niistä muodostuu lapsille parhaat muistot ja turvallisuus.
Samaa täysin mädännäistä tapaa nykyisin edustaa se, että syödään hattu päässä ravintolassa. Luulis, että jotain perinteitä voisi ylläpitää ja hyviä käytöstapoja. Mutta ei, kun ajatuksena on ilmeisesti, että kaikki vanha peru on "ei edistyksellistä".
Ei sitten tarvitse ihmetellä, mistä ne mielenterveyshäiriöiset nuoret aikuiset ja teinit tulee. Ne tulee usein näistä perheistä, joissa lapset määrää säännöt ja aikuiset ei viitsi panostaa arkiseen yhdessäoloon.
[/quote]
Hattu päässä- syöjät ne puolustelee tapojansa. Mitään ei ilmeisesti myöntää vääräksi voi, vaan kun arvostelua tulee jostain, kuten hattu pääs ruokailles, niin reaktio on loukkaantuminen. Ikäänkuin käytäisiin tämän henkilön persoonan kimppuun, vaikka kyse on siitä tavasta. Ei siis henkilön arvostelusta.
Tästä loukkaantumis-ilmiöstä johtuu myös nykyisin se, että kun joku lyö lastansa ja toinen näkee, niin tämä näkijä ei uskalla puuttua asiaan, koska pelkää loukkaavan sitä lyöjää. Mädäntynyt Suomi.
Ruokapöytä on ilmeisesti nykyään sivistyksen mitta.
Mielestäni kotiin ja sisustukseen voi panostaa myös ilman ruokaryhmää ja astiastoa. Ja voi elää ilman ruokaryhmää syömättä silti mättöä ja eineksiä ja pitämättä hattua päässä ruokaillessa. Ihme vanhoillisia täällä.
Mua jotenkin aina vähän huvittaa ne sisustushölmöläiset, jotka järkyttyvät kaikesta sellaisesta mikä ei ole oman maun mukaista.
Meillä on niin kovin paljon parjatut tehosteväriseinät kolmessa huoneessa, mutta miksi mua pitäisi häiritä se koska meidän silmää ne miellyttävät? Miksi mun pitäisi ne maalata piiloon koska me täällä asutaan, ei yksikään sisustuskiihkoilija? Me remontoitiin tästä talosta meidän näköinen, ja jos joskus myymme tämän talon, on ostajan murhe, jos ahdistuu värivalinnoistamme.
Ainoa mikä mua häiritsee toisten kodeissa, on se, että on likaista. Siis oikeasti likaista, ei vain sotkuista. Sotkukaan ei haittaa.
Mitä pyykkien kuivaukseen tulee, ne kuvottavat pyykkitelineet pyykkeineen ei ole olohuoneessa silloin kun on vieraita. Jos sattuu olemaan märkinä, ne siirretään makkariin ja makkarin ovi kiinni. Ei siihen huoneeseen tarvitse kenenkään mennä pällistelemään.
Niin ketkä ei panosta? Me ainakin panostetaan ja tosi monet muutkin. Ihme yleistämistä. Yhtä hyvin voi kysyä, että miksi ihmiset eivät panosta omaan hyvinvointiinsa vaan ovat lihavia ja eivät harrasta liikuntaa. Nämä on jokaisen omia valintoja.
Siksi koska iso osa tämänpäivän cityihmisistä ei viihdy kotonaan. "Koti" on vain paikka pestä pyykkiä ja nukkua. Muuten luuhataan ties missä. En sitten tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus. Osa ihmisistä toki pelkää omia ajatuksiaan, jotka voisivat pullahtaa kuuluviin kodin rauhassa.
Ja mihin perustat väitteesi? Oletko laajankin tutkimuksen tehnyt aiheesta? Minun tuttavillani ja kavereilla on ihan "panostetut" kodit.
Ruokailuryhmät... Jumalauta oikeasti, tuo kuulostaa jo sairaalta.
Siivottomuus ja tiskivuoret ovat asia erikseen, mutta miksi helvetissä pitäisi hankkia kuivausrumpu, ruokailuryhmä, astiasto tai jotain muuta sinun makusi mukaista?
Olen ollut kylässä paikassa, jossa ei ollut ruokapöytää ja sen ympärillä tuoleja aka ruokailuryhmää.
Ja siis ketkä eivät panosta, huomaan että monet nuoret perheet pitävät esim astiastoa tai verhoja humpuukina, mikä on outoa minusta.
ap
Ei sen astiaston tai ruokailuryhmän tarvitse olla minun makuni mukainen, sen täytyy olla vain olemassa!
ap
Ja kuivausrumpu poistaa liputtamisen ympäri kotia. Pyykkiteline olohuoneessa tai makuuhuoneessa on kuvottava!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]
Olen ollut kylässä paikassa, jossa ei ollut ruokapöytää ja sen ympärillä tuoleja aka ruokailuryhmää. Ja siis ketkä eivät panosta, huomaan että monet nuoret perheet pitävät esim astiastoa tai verhoja humpuukina, mikä on outoa minusta. ap
[/quote]Miten helvetin typerillä asioilla sitä voikaan ihminen vaivata päätään. Käyttötavarat ovat käyttötavaroita. Astiastot ovat humpuukia, jos niitä pitää jonain muina kuin astiastoina, joista syödään.
Kaikilla ei ole varaa ostaa sellaista, mitä haluavat, eivätkä halua tehdä kompromisseja. Joillakin asumisviihtyvyys syntyy mukavasta vanhasta pierusohvasta jossa voi ottaa rennosti, toisen mielestä pitää olla kaikki tip top ennen kuin voi nauttia. Asumisviihtyvyys on suhteellista, mitä kukakin haluaa kotona tehdä. Jotkut haluaa syödä kiinalaista ruokaa sängyssä ja katsoa elokuvia - ei siinä silloin mitään ruokailuryhmiä tarvita.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]Olen ollut kylässä paikassa, jossa ei ollut ruokapöytää ja sen ympärillä tuoleja aka ruokailuryhmää. Ja siis ketkä eivät panosta, huomaan että monet nuoret perheet pitävät esim astiastoa tai verhoja humpuukina, mikä on outoa minusta. ap [/quote]Näin juuri. Syödään eineksiä sohvalla jokainen eri aikaan. Ellei sitten syödä jossain kuppilassa tai mättölässä kavereiden kanssa. Astioita on yksi per asukas, "koska en pidä tavarasta"
[/quote]
"Syödään eineksiä sohvalla jokainen eri aikaan. Ellei sitten syödä jossain kuppilassa tai mättölässä kavereiden kanssa. Astioita on yksi per asukas, "koska en pidä tavarasta"
Onhan se nykyisin käsittämätöntä, etteivät monet perheet syö ateriaa yhdessä ruokapöydän ääressä, vaikka olisi yhteistä aikaakin siihen. Tästä on paljon asiantuntijatkin puhuneet, kuinka arvokasta lapsille on, että on perheen kesken yhteistä aikaa kuten ruokailu. Yhteisen ajan ei siis tarvitse olla mitään superhienoa, kuten lomamatka, vaan täysin arkisia asioita. Niistä muodostuu lapsille parhaat muistot ja turvallisuus.
Samaa täysin mädännäistä tapaa nykyisin edustaa se, että syödään hattu päässä ravintolassa. Luulis, että jotain perinteitä voisi ylläpitää ja hyviä käytöstapoja. Mutta ei, kun ajatuksena on ilmeisesti, että kaikki vanha peru on "ei edistyksellistä".
Ei sitten tarvitse ihmetellä, mistä ne mielenterveyshäiriöiset nuoret aikuiset ja teinit tulee. Ne tulee usein näistä perheistä, joissa lapset määrää säännöt ja aikuiset ei viitsi panostaa arkiseen yhdessäoloon.