narsistin otteessa
Toivoisin että monet suomalaiset tytöt ja naiset lukis kirjoittamani tekstin. Olen perustanut perheen mieheni kanssa 4v sitten, joka on kotoisin lähi-idästä ja muuttanut vasta suomeen alle vuosi sitten. Olen joutunut luopumaan monista asioista mieheni mustasukkaisuuden takia. Mies perustelee kaikkia minulle asettamiaan rajoja sillä että olen nyt äiti ja hän rakastaa minua. En tarkoita siis mitään clubeilla käymisiä vaan ihan perus juttuja. Olen nähnyt sivusta liian monia vastaavia tapauksia ja itsekkin kokenut saman myös aikaisemmin eri ihmisen kanssa. Aloin ottamaan selvää erityyppisistä mielenhäiriöstä ja tulin itse siihen tulokseen että lähes kaikki nämä itämaiset miehet kärsivät jonkin tyyppisistä eriasteisista narsismin oireista. Narsismi ihmisessä syntyy kasvatuksessa jos kasvatus on ollut epätasapainossa. Hyvin yleinen narsismin kehittymisen syy on jos lasta on kehuttu esim. ulkonäköä mutta muuten on kaltoinkohdeltu esim. lyöty jos lapsi on rikkonut jotai vanhemman asettamaa kieltoa. Egyptissä ja irakissa asuneena tiedän että melkein jokaisessa perheessä on tämä kasvatusmuoto. Olen myös kuullut monia tarinoita ja monien muiden lähi-idänmaista tulleiden omia kokemuksia lapsuudestaan ja suuhteesta vanhempaan. En tietenkään väitä että kaikki olisivat narsisteja mutta kun jatkuvasti näkee oman elämänsä myös muissa naisissa tulee tunne että haluaa kertoa ja varoittaa naisia. Olin aina halunnut jonkun joka olisi aina paikalla ja lähellä sillä olen ollut ennen aina todella yksinäin. Tämä suhde ajoi minut kuitenkin siihen etten halua muuta kuin olla ilman miestä jota edelleen rakastan ja joka on kuitenkin niin kontrolloiva sekä omistushaluinen. Narsisti ei ole voinut kasvaa aikuiseksi. Miettikää tarkkaan kenen kanssa jaatte elämänne. Perheen perustamisen jälkeen on vaikea päästä pakoon.
Ei oo provo ja teksin olen kirjoittanut jo aikaisemmin puhelimen muistiin. Jouduin kyllä pitkään miettimään pitäisikö julkaista missään, mutta tuli psyykkisesti kova tarve.
Kommentit (11)
Mun kohdalle on sattunut ihan vain ihka aito suomalainen narsistimies (jolla psykiatrin diagnoosi).
Myös tämä mies perustelee kaikkia minulle asettamiaan rajoja & kieltoja sillä, että rakastaa minua niin paljon. Mustasukkaisuus ja omistamisen halu kuuluvat kuulemma puhtaimpaan ja suurimpaan rakkauteen. Eikä kukaan voi minua yhtä paljon rakastaa, kuin hän.
Jopa fyysinen väkivalta selittyi suurella rakkauden määrällä. Reaktiot ovat kuulemma suurempia ja äärimmäisyyteen asti meneviä, kun oikein hurjasti rakastaa.
Monta vuotta mietin ja ihmettelin, en tajunnut kokonaisuudesta oikein mitään. En ollut kohdannut koskaan aiemmin mitään vastaavaa.
Ilmeisesti tarvitsin nuo vuodet. Nyt näen vihdoin jo valoa. Miehen henkinen ote minusta on herpaantumassa. Alan nähdä ihanan elämän ilman häntä.
Lopuksi: Se tuskin on aitoa rakkautta, mitä tunnet, vaan ainakin osittain riippuvuutta, kuten minullakin. Rakkauden ja addiktion erosta oman pään sisällä on vaan joskus hyvin vaikea saada kiinni.
Toivon sinulle kaikkea hyvää. Toivottavasti meillä on kummallakin parempi tulevaisuus edessämme!
Ymmärrän halusi varottaa muita. Kiitos.
Tässä jotain omia kohtaamiani varoitusmerkkejä:
- Epäaidonoloiset tunnereaktiot, jopa pitemmät "näytelmät"
- Vaihtelevat mielialat, vaihtelevat intressit, jopa täysin vaihtelevat elämänarvot
- Ylemmyydentunto
- Omien entisten kumppaneiden haukkuminen
- Kovien arvojen suosiminen (vaikka väitökset muuta)
- Sanojen ja tekojen ristiriitaisuus
- Yleinen ristiriitaisuus
- Ennakoimattomuus, loogisuuden puute
- Yhtäkkinen julmuus
- Tunnetilan vaihtuminen hetkessä toiseen, etenkin hyvästä huonoon
- Toisen ihmisen syyllistäminen
Yhtä lailla nuo listaamani piirteet voivat sopia hankalaan ihmiseen. Ei sillä nimityksellä ole niin väliä. Tällaisen ihmisen kanssa on kuitenkin hyvin vaikea tulla toimeen ilman, että itse kyseenalalaistaa itsensä ja jopa mielenterveytensä. Suosittelen lähtemään elämässä eteenpäin.
T. Nro 3
Narsisti ei varmasti synny kasvatuksella, kusipää kyllä. Harmittaa tämän vakavan mielenhäiriön tunkeminen joka kyökkidiagnoosiin.
Lapsesta voi kasvattaa itsekkään paskiaisen, mutta narsismiin kuuluu paljon muutakin kuin minä minä tauti ja toisten tarpeista piittaamattomuus.
Todellinen narsistimies tai nainen on ulospäin niin täydellinen puoliso että toiset kahdehtivat sinua. Ja jos oikein hyvin käy niin joku sen vielä sinulta varastaa, jos olet mies niin narsistivaimo lähtee rikkaamman perään, jos olet nainen niin narsistimies ottaa nuoremman ja kauniimman. Ulospäin onnistuu kyllä näyttelemään olevansa itse uhri ja sinä olet syyllinen perheen hajoamiseen ja todennäköisesti exäsi puhuu muille ja ne vielä uskovat että sinä olit suhteessa se paskapää narsisti.
Itse en välitä mitä uskovat pääasia että pääsin eroon.
Sama täällä. Alkaa ihan ärsyttää keittiödiagnoosit. Ihmiset yrittää diagnosoida kavereitaan ja ystäviään ties miksi! Sairasta. Exäthän on tunnetusti poikkeuksetta kaikki narsisteja ;)
Ei se niin mene.
Hyi helvetti mikä mamupatja, jos totta. Kauanko meni tapaamisesta raskauteen, kuukausi?
Mä olen kans samaa mieltä, veikkaan että suurin osa heidän käytöksestään johtuu lapsuudesta. Itse voisin myös kertoa marokkolaisesta narsistista, onnee vaan uudelle vaimolle.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 07:15"]Mä olen kans samaa mieltä, veikkaan että suurin osa heidän käytöksestään johtuu lapsuudesta. Itse voisin myös kertoa marokkolaisesta narsistista, onnee vaan uudelle vaimolle.
[/quote]
Mitään osuuttahan asiaan ei voi olla uskonnolla, jonka mukaan nainen on miehen omaisuutta ja muuta hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 01:16"]Toivoisin että monet suomalaiset tytöt ja naiset lukis kirjoittamani tekstin. Olen perustanut perheen mieheni kanssa 4v sitten, joka on kotoisin lähi-idästä ja muuttanut vasta suomeen alle vuosi sitten. Olen joutunut luopumaan monista asioista mieheni mustasukkaisuuden takia. Mies perustelee kaikkia minulle asettamiaan rajoja sillä että olen nyt äiti ja hän rakastaa minua. En tarkoita siis mitään clubeilla käymisiä vaan ihan perus juttuja. Olen nähnyt sivusta liian monia vastaavia tapauksia ja itsekkin kokenut saman myös aikaisemmin eri ihmisen kanssa. Aloin ottamaan selvää erityyppisistä mielenhäiriöstä ja tulin itse siihen tulokseen että lähes kaikki nämä itämaiset miehet kärsivät jonkin tyyppisistä eriasteisista narsismin oireista. Narsismi ihmisessä syntyy kasvatuksessa jos kasvatus on ollut epätasapainossa. Hyvin yleinen narsismin kehittymisen syy on jos lasta on kehuttu esim. ulkonäköä mutta muuten on kaltoinkohdeltu esim. lyöty jos lapsi on rikkonut jotai vanhemman asettamaa kieltoa. Egyptissä ja irakissa asuneena tiedän että melkein jokaisessa perheessä on tämä kasvatusmuoto. Olen myös kuullut monia tarinoita ja monien muiden lähi-idänmaista tulleiden omia kokemuksia lapsuudestaan ja suuhteesta vanhempaan. En tietenkään väitä että kaikki olisivat narsisteja mutta kun jatkuvasti näkee oman elämänsä myös muissa naisissa tulee tunne että haluaa kertoa ja varoittaa naisia. Olin aina halunnut jonkun joka olisi aina paikalla ja lähellä sillä olen ollut ennen aina todella yksinäin. Tämä suhde ajoi minut kuitenkin siihen etten halua muuta kuin olla ilman miestä jota edelleen rakastan ja joka on kuitenkin niin kontrolloiva sekä omistushaluinen. Narsisti ei ole voinut kasvaa aikuiseksi. Miettikää tarkkaan kenen kanssa jaatte elämänne. Perheen perustamisen jälkeen on vaikea päästä pakoon.
Ei oo provo ja teksin olen kirjoittanut jo aikaisemmin puhelimen muistiin. Jouduin kyllä pitkään miettimään pitäisikö julkaista missään, mutta tuli psyykkisesti kova tarve.
[/quote]
Rakastat miestä mutta hänelle olet pelkkä väline, tavara. Rakkaus ei ole kahlehtimista.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 01:16"]
Toivoisin että monet suomalaiset tytöt ja naiset lukis kirjoittamani tekstin. Olen perustanut perheen mieheni kanssa 4v sitten, joka on kotoisin lähi-idästä ja muuttanut vasta suomeen alle vuosi sitten. Olen joutunut luopumaan monista asioista mieheni mustasukkaisuuden takia. Mies perustelee kaikkia minulle asettamiaan rajoja sillä että olen nyt äiti ja hän rakastaa minua. En tarkoita siis mitään clubeilla käymisiä vaan ihan perus juttuja. Olen nähnyt sivusta liian monia vastaavia tapauksia ja itsekkin kokenut saman myös aikaisemmin eri ihmisen kanssa. Aloin ottamaan selvää erityyppisistä mielenhäiriöstä ja tulin itse siihen tulokseen että lähes kaikki nämä itämaiset miehet kärsivät jonkin tyyppisistä eriasteisista narsismin oireista. Narsismi ihmisessä syntyy kasvatuksessa jos kasvatus on ollut epätasapainossa. Hyvin yleinen narsismin kehittymisen syy on jos lasta on kehuttu esim. ulkonäköä mutta muuten on kaltoinkohdeltu esim. lyöty jos lapsi on rikkonut jotai vanhemman asettamaa kieltoa. Egyptissä ja irakissa asuneena tiedän että melkein jokaisessa perheessä on tämä kasvatusmuoto. Olen myös kuullut monia tarinoita ja monien muiden lähi-idänmaista tulleiden omia kokemuksia lapsuudestaan ja suuhteesta vanhempaan. En tietenkään väitä että kaikki olisivat narsisteja mutta kun jatkuvasti näkee oman elämänsä myös muissa naisissa tulee tunne että haluaa kertoa ja varoittaa naisia. Olin aina halunnut jonkun joka olisi aina paikalla ja lähellä sillä olen ollut ennen aina todella yksinäin. Tämä suhde ajoi minut kuitenkin siihen etten halua muuta kuin olla ilman miestä jota edelleen rakastan ja joka on kuitenkin niin kontrolloiva sekä omistushaluinen. Narsisti ei ole voinut kasvaa aikuiseksi. Miettikää tarkkaan kenen kanssa jaatte elämänne. Perheen perustamisen jälkeen on vaikea päästä pakoon. Ei oo provo ja teksin olen kirjoittanut jo aikaisemmin puhelimen muistiin. Jouduin kyllä pitkään miettimään pitäisikö julkaista missään, mutta tuli psyykkisesti kova tarve.
[/quote]ensinnäkin, älä matkusta enää hänen kotimaahansa äläkä anna lapsen matkustaa. Todennäköisesti ette pääse sieltä kumpikaan sen jälkeen pois. Älä myönnä lapselle passia (siihen tarvitaan molempien huoltajien suostumus). Hae eroa. Hae yksinhuoltajuutta. Mielestäni voisit puhua asiasta esim. neuvolassa ja pyytää apua siitä miten edetä. Hätätilanteessa hakeudu turvakotiin. Ota jo valmiiksi selville missä on lähin turvakoti, säästä ja piilota rahaa ja pidä kassi pakattuna (vaatteita, tärkeät paperit, juotavaa ja evästä) siltä varalta että joudutte lähtemään esim. väkivaltatilanteessa. Yleisesti ottaen naisten paikka on kotona siellä mistä miehesi tulee. Toistan vielä että älä matkusta enää hänen kotimaahansa, älä anna lapsen matkustaa. Olet varmaan kuullut myös lapsikaappauksista (toinen vanhempi vie lapsen ulkomaille eikä palauta häntä). Jos lapsella on passi, piilota se vaikka jonkun tuttavasi luo. Mahdollisesti jatkossa on luvassa myös fyysistä väkivaltaa jos asetut vastustamaan miehen tahtoa. Ihan ekaksi petaisin nyt sen verran että puhut neuvolassa jolloin tilanteesi jää heidän tietoihinsa. Siitä voi olla hyötyä sitten jos haet eroa.
Hyvä kun toit rehellisesti ilmi. muista että sua ei voi pitää vastoin tahtoasi. Arvosta itseäsi ja elämääsi. Älä tuhlaa sitä tuollaiseen ja lapsi saa kärsiä myös.