Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joskus haukotellessa tulee sellainen pisarainen sylkisuihku suusta?

Vierailija
11.06.2015 |

Joku fiksu kertokaa. :D

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen mietiskellyt

Vierailija
2/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tulee joskus kun kieli on tietyssä asennossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylkirauhaset jotenkin puristuu kasaan? :D Joo, en tiiä mutta näin oon ite päätellyt.

Vierailija
4/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen miettinyt tätä! x) En ole yksin.

Vierailija
5/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
6/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tule ikinä. Onko se silloin kun jotkut haukottelee aika äkkinäisesti ja voimakkaasti ja kuuluu pieni kurahdus? Sitten ne sulkee suun ja mutustelee hieman ja nielee. Ei varmaankaan ole yhtään vaarallista vaan ihan normaalia.

Vierailija
7/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen luontodokkareista miten käärmeet avaa kitansa ja ruiskauttaa myrkkyä. Enhän ole ainut? :D

Vierailija
8/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran huomattuani tämän, aloin miettimään sitä ja opinkin tekemään tämän "ruikkauksen" tarkoituksella... Tärkein oppimani asia tähän mennessä

Vierailija
9/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tshii tshii!

Vierailija
10/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä riepoo, että joskus kun vaan avaan suuni ruokaa varten, lentää suihkaus. Noloa. Pojalla tuntuu olevan sama "vika".

Vierailija
11/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:57"]

Tulee mieleen luontodokkareista miten käärmeet avaa kitansa ja ruiskauttaa myrkkyä. Enhän ole ainut? :D

[/quote]

Olet aivan oikeilla jäljillä.

Evoluution jäljiltä on ihmiselle jäänyt melko suurehkot sylkirauhaset, jotka tarpeen tullen puristuvat kokoon ja näin aiheuttavat lievän sylkisuihkun. Modernin ihmisen aikana ei kyseisille sylkirauhasille tietystikään ole enää käyttöä, mutta ihmisen kehitysvaiheessa se on toiminut yllättävänä harhautuskeinona vaaran uhatessa.

Vierailija
12/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylkirauhaset erittää sylkeä.

Vierailija
13/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala, nyt osui arkaan paikkaan. Joskus anoppilassa katsoin hampaitani ison peilin ääressä. Eiköhän kielen alta tullut sitten massiivinen suihku pisaroita siihen juuri putsatun kristallinkirkkaan peilin pinnalle. Aloin nauramaan hysteerisesti ja mies tuli katsomaan mikä oli vikana. Peilin pinnalla valuu iso läikkä kuolaa ja mies katsoo minuun suurin silmin että mitä ihmettä juuri tein.

Voisikin amputoida moiset rauhaset nolaamasta viattomia ihmisiä :(

Vierailija
14/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina luullut että olen ainoa suihkauttelija, ja jotenki vammainen! :D Vähänkö siistiä löytää tää ketju :)

Vierailija
15/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:56"]

Ei mulla tule ikinä. Onko se silloin kun jotkut haukottelee aika äkkinäisesti ja voimakkaasti ja kuuluu pieni kurahdus? Sitten ne sulkee suun ja mutustelee hieman ja nielee. Ei varmaankaan ole yhtään vaarallista vaan ihan normaalia.

[/quote]

Tää kurahdus on vielä erikseen :D Mulla joskus kuuluu sekin.

Vierailija
16/31 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:57"]

[/quote]

Olet aivan oikeilla jäljillä.

Evoluution jäljiltä on ihmiselle jäänyt melko suurehkot sylkirauhaset, jotka tarpeen tullen puristuvat kokoon ja näin aiheuttavat lievän sylkisuihkun. Modernin ihmisen aikana ei kyseisille sylkirauhasille tietystikään ole enää käyttöä, mutta ihmisen kehitysvaiheessa se on toiminut yllättävänä harhautuskeinona vaaran uhatessa.

[/quote]

Ei oikeasti. :D Sori. :D

Vierailija
17/31 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, etten ole yksin tämän asian kanssa. Juuri äsken lensi pisarasuihku läppärin näppäimille haukotellessani ja sain sitten päähäni googlettaa asiasta. Sen olen huomannut, että jos jotenkin yritän estää liian voimakasta haukottelua, niin pisaroita tulee joka kerta.

Vierailija
18/31 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ensimmäisen kerran ammuin sylkisuihkun hammaslääkärin maskille, hän vain totesi, että on hyvä juttu, että sylkirauhaset toimivat kunnolla.

Vielä parempi juttu olisi pystyä hallitsemaan sylkirauhasiaan, mutta aina ne vain jaksavat yllättää.

Vierailija
19/31 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suihku lentää, kun painan leuan rintaan 😮

Vierailija
20/31 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran huomattuani tämän, aloin miettimään sitä ja opinkin tekemään tämän "ruikkauksen" tarkoituksella... Tärkein oppimani asia tähän mennessä

Sama juttu. Kieli kitalakeen etuhampaiden taakse ja kielen jännittäminen/työntö eteenpäin. Opin tämän joskus 35 vuotta sitten lapsena ja kun äsken testasin niin toimii edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan