Olitko sanaton hautajaisissa alttarilla arkun äärellä?
Onko pakko kertoa jotain runon tapaista jännittäen väkisin vaikka tyylikkäämpää olisi olla hiljaa kunnioittaen?
Kommentit (8)
Ei ole pakko sanoa mitään. Yleensä luetaan se muistolause, joka on kukkalaitteen mukana, eli "muistoa kunnioittaen ..."
Muistaakseni olen aina kuiskannut jonkun yleishyvän latteudun. Kaikki joiden hautajaisiin olen osallistunut, ovat olleet niin läheisiä, että tärkeät asiat on sanottu "juhlakalun" vielä eläessä.
Olin, äidin hautajaisissa. Mieheni luki pienen värssyn mikä oli seppeleessä. En itse siihen kyennyt.
Isäni hautajaisia väänsin tästä asiasta äidin kanssa.. minä en olisi halunnut puhua arkulla mitään, olen ujo nuori aikuinen ja se tuntui ahdistavalta. Äidin mielestä teksti oli pakko lukea ääneen. He olivat eronneet, isä ei ollut ollut äidin elämässä 15 vuoteen. Arkulla minä kieltäydyin ja ojensin äidille kukat, hän luki ne sitten. Muistan silloin että ajattelin että ei vain voi olla niin että siinä tilanteessa on ”pakko” tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Isäni hautajaisia väänsin tästä asiasta äidin kanssa.. minä en olisi halunnut puhua arkulla mitään, olen ujo nuori aikuinen ja se tuntui ahdistavalta. Äidin mielestä teksti oli pakko lukea ääneen. He olivat eronneet, isä ei ollut ollut äidin elämässä 15 vuoteen. Arkulla minä kieltäydyin ja ojensin äidille kukat, hän luki ne sitten. Muistan silloin että ajattelin että ei vain voi olla niin että siinä tilanteessa on ”pakko” tehdä mitään.
Samaa tässä mietin jokaisen osallistujan kohdalta vaikka olen +40 ja oikeasti mielestäni on hienompaa olla hiljaa siinä hetken kuin jotain pakotettua näytöstä pitää. Ap
Ei ole pakko sanoa mitään tai mennä arkun luo, tai tulla koko paikkaan. Ei ole mitään pakkoja. Laitat sinne lausumaan jonkun kokeneen sukulaisen ja kukkia.
Saa olla hiljaa tietenkin. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa olla arkun äärellä. Muista kumartaa lähimmille omaisille arkulta poistuessasi.