Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö Ahvenanmaalla kaupoissa ja ravintoloissa suomen kielellä?

Vierailija
11.06.2015 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis kun kuitenkin ollaan Suomessa. Niinhän noi ruotsalaisetkin vaatii SUOMESSA ruotsinkielistä palveluam

Vierailija
2/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:27"]

Luulis kun kuitenkin ollaan Suomessa. Niinhän noi ruotsalaisetkin vaatii SUOMESSA ruotsinkielistä palveluam

[/quote]

Niin no eihän nekään sitä saa joten tasoissa mennään.

Vierailija
4/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on kaupasta kiinni, jotkut kauppiaat ja asiakaspalvelijat eivät osaa suomea. Maarianhaminassa luultavasti saat varmimmin palvelua suomeksi.

Vierailija
5/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat perinteisesti myyntihenkistä väkeä, eli tekevät kyllä parhaansa suomea solkatakseen - ja monessa paikassa kyllä osataankin, vaikka sitten murtaen.

Vierailija
6/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om du vill resa till Åland, varför kan du inte tala Svenska då?

Vierailija
7/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko saada palvelua itäsuomessa stadin slangilla??

Vierailija
8/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjääköhän englannilla? Suomea en nyt kehtaisi odottaa missään. Oli kyse sitten Virosta, Ruotsista tai Ahvenanmaasta.

Vierailija
9/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin löin yhdelle myyjälle suomi-ruotsi-suomi sanakirjan eteen kun ei puhunut suomea. Totesin, että jos palvelua ei tipu suomeksi, vien rahani muualle. 

Kummasti alkoi suomen kielen taitoa löytyä....

Vierailija
10/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarianhaminan Kotipizzassa myyjällä oli suomen lippu nimilapussaan, mutta ei silti suostunut puhumaan kanssani suomea, ainostaan ruotsia.. Ja ahvenanmaalla ollessani ravintolassa yms olen aina tilannut ruotsiksi, koska suomea minulle ei ole suostuttu puhumaan :D

Vierailija
11/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:46"]Minä ainakin löin yhdelle myyjälle suomi-ruotsi-suomi sanakirjan eteen kun ei puhunut suomea. Totesin, että jos palvelua ei tipu suomeksi, vien rahani muualle. 

Kummasti alkoi suomen kielen taitoa löytyä....
[/quote]
Nää on näitä pellejä. kun minä tein niin johan alkoi tapahtua.

Vierailija
12/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jotkut vaan ei halua osata. Puhu jotain pikkuhävyttömiä suomeksi. Jos punastuu, voit jatkaa samalla kielellä. Toiset sitten ei vaan osaa, minkäs sille voi....

Vierailija
13/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:46"]Minä ainakin löin yhdelle myyjälle suomi-ruotsi-suomi sanakirjan eteen kun ei puhunut suomea. Totesin, että jos palvelua ei tipu suomeksi, vien rahani muualle.  Kummasti alkoi suomen kielen taitoa löytyä.... [/quote] Nää on näitä pellejä. kun minä tein niin johan alkoi tapahtua.

[/quote]

Mitäs tuossa on? Jos matkustan Suomessa, oletan saavani palvelua suomeksi.

Vierailija
14/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:39"]

[/quote]

Jos ei vaikka osaa...

Vierailija
15/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:16"]

[/quote]

Jos ei vaikka osaa...

[/quote]

En kyllä tajua, että Suomessa voi olla niinkin paljon ihmisiä, jotka ei tunnu osaavan alkeellisestikaan ruotsia, vaikka sitä on kolmesta kuuteen vuoteen opetettu täällä jokaikiselle. Mitä ihmettä te olette tehneet siellä tunnilla?

Vierailija
16/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:46"]Minä ainakin löin yhdelle myyjälle suomi-ruotsi-suomi sanakirjan eteen kun ei puhunut suomea. Totesin, että jos palvelua ei tipu suomeksi, vien rahani muualle.  Kummasti alkoi suomen kielen taitoa löytyä.... [/quote] Nää on näitä pellejä. kun minä tein niin johan alkoi tapahtua.

[/quote]

[/quote]
Tai Ruotsiksi. Kyllä niillä on myös ruotsi-suomi-ruotsi sanakirjat.

Vierailija
17/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää. Kaverini kertomaa: eräässä kaupassa oli joku tuote hinnoittelematta. Hän kysyi "mitä tämä maksaa". Vastauksena mongerrusta (ruotsia). Kysyi uudestaan ja sama vastaus. Huusi sitten tyttöystävälleen, että ota 12 näitä, nää maksaa vaan markan kappale. Kauppias oppi välittömästi suomea.

Vierailija
18/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi matkustaa mihinkään maahan, jonka kieltä ei osaa? Tuhannet ja taas tuhannet suomalaiset eivät todellakaan osaa puhua mitään muuta kieltä kuin suomea, mutta matkustavat silti esim. Välimeren maihin. Harvoin matkustuksen motiivina on pelkästään paikallisen kielen taito tai sen puute.

Vierailija
19/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Jassoo. Tyypillinen persu matkailemassa. Ei käytöstapoja eikä tilannetajua.

Vierailija
20/23 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:16"]

[/quote]

Jos ei vaikka osaa...

[/quote]

En kyllä tajua, että Suomessa voi olla niinkin paljon ihmisiä, jotka ei tunnu osaavan alkeellisestikaan ruotsia, vaikka sitä on kolmesta kuuteen vuoteen opetettu täällä jokaikiselle. Mitä ihmettä te olette tehneet siellä tunnilla?

[/quote]

Minä luen ruotsia sujuvasti, ymmärrän puhetta sujuvasti, mutta en juuri osaa tuottaa ruotsia puhuen itse. Etsin sanoja pääkopasta eikä sieltä yleensä tule niitä oikeita ainakaan juuri sillä nimenomaisella hetkellä. Englannin kanssa on aivan eri tavalla: sitä osaan melkein yhtä hyvin kuin suomea eikä tarvitse ajatella ensin suomeksi ja sitten kääntää. Siksi puhun Ruotsissa aina englantia. Ahvenanmaalla en ole apsuuden jälkeen käynyt kuin satamassa kääntymässä, mutta luulisin, että sielläkin puhuisin englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi