Mikä on syy, ettei lukioon päässyt halua nimeään julkaistavan?
Ymmärrän varovaisuuden internetissä takapuoliselfieiden ja jopa vauvojen kylpykuvien suhteen. Mutta ettei anna edes nimeään julkaista kouluun sisäänpääsyn yhteydessä? Eikö ole jo vähän vainoharhaista?
Poikani pääsi lukioon, jonne peräti 38 muuta hakijaa ei halunnut nimeään nettiin? Häpeävätkö he tulevaa kouluaan?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:51"]
Minusta tässä tehdään itsestä tärkeämpi kuin oikeasti onkaan.
Poikani yo-lakituksessa osa ei edes kiivennyt todistustaan hakemaan, ettei vaan nimi paljastu.
[/quote] mun poika meni ja sai 3 stipendiä
Minulla on niin uniikki sukunimi, että katson tarkasti missä se näkyy. ei sillä että olisin lukiossa, mutta jos olisin niin tuskin haluaisin nimeäni julkiseksi. En missään nimessä häpeä nimeäni mutta on tosiaan uniikki sukunimi joten varjelen sitä :-)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:51"]
Minusta tässä tehdään itsestä tärkeämpi kuin oikeasti onkaan.
Poikani yo-lakituksessa osa ei edes kiivennyt todistustaan hakemaan, ettei vaan nimi paljastu.
[/quote] mun poika meni ja sai 3 stipendiä
[/quote]
Minä söin tänä aamuna puuroa
Itse aikanaan en halunnut nimeäni julkaistavan, koska mua kiusattiin vanhalla yläasteella. Lähellä oli kaksi lukiota, joista toinen oli suoraan sen minun käymäni yläasteen yhteydessä, ja sinne suurin osa kiusaajistani meni. Toisessa lukiossa, jonne taas itse hain, tiesin opiskelevan joitakin näiden mun kiusaajien kavereita.
Pelkäsin, että kiusaajani haukkuisivat mua jo ennen koulun alkua näille kavereilleen ja uudessa koulussa kiusaamiseni jatkuisi. Ajattelin, että jos he eivät edes tiedä mihin kouluun menen, niin kukaan ei saa mustamaalattua mainettani jo ennen koulun alkua. En tiedä oliko tämä vainoharhaista, mutta lukiossa mua ei enää kiusattu ja sain paljon ihania ystäviä!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:32"]
Ymmärrän varovaisuuden internetissä takapuoliselfieiden ja jopa vauvojen kylpykuvien suhteen. Mutta ettei anna edes nimeään julkaista kouluun sisäänpääsyn yhteydessä? Eikö ole jo vähän vainoharhaista?
Poikani pääsi lukioon, jonne peräti 38 muuta hakijaa ei halunnut nimeään nettiin? Häpeävätkö he tulevaa kouluaan?
[/quote]
Pedofiili iskee ja identiteettivaras.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:55"] Itse olen kieltänyt nimeni julkaisun ja muutenkin kaiken sellaisen isäni takia. Isäni on ihan seko narsisti (ihan diagnisoitu narsistinen persoonallisuushäiriö) ja yrittää tuhota elämäni. Lähestymiskielto ei auta paljoa mitään, vaikka sellainen on. Lähestymiskielto kieltää kouluni alueelle tulemisen, mutta en silti halua isäni tietävän missä ylipäänsä opiskelen. t. teini [/quote] Tämä onkin erinomainen syy. Mutta tuskin paikallisessa lukiossamme yli 30 isää on sekopäitä tai nuoret vainottuja, tms. [/quote] Mitä helvetin väliä? Mitä sinä niillä nimillä teet? En mäkään halua nimeäni julkaistavan yhtään missään. Miksi se pitäisi julkaista? Enkä ole mikään koulukiusattu tai presidentin tytär vaan ihan tavallinen ihminen joka ei halua levitellä asioitansa ympäri nettiä. T . Lukiolainen
[/quote]
Häpeällinen ihminen levittelee asioitaan ympäri nettiä. Hävetkää kaikki levittelijät! Levittely on kamalaa. Ihan hirveää katsoa, kuinka nykyään levitellään. Kaikenmaailman Sanna Korhoset ja Johanna Saloset luulevat olevansa jotain levittelemällä itsestään kaikenmaailman uutisia. Ihan kuin amerikkalaiset olisivat kiinnostuneita :(
Ei se ole niinkään se yksittäinen nimen julkaisu, mutta itsestä kertyy nettiin muutenkin hirveästi tietoja, joista voisi saada yllättävän yksityiskohtaisen kuvan elämästä. Sitä haluaa sitten karsia vähän niissä asioissa, missä voi, jotta voisi itse hallita paremmin sitä, mitä netistä löytyy ja mistä. Koulun ilmoitustaulun nimilista on julkisuudessaan ihan eri tasolla kuin nimen löytyminen netistä, jossa se indeksoituu googleen ikuisiksi ajoiksi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:55"]Itse olen kieltänyt nimeni julkaisun ja muutenkin kaiken sellaisen isäni takia. Isäni on ihan seko narsisti (ihan diagnisoitu narsistinen persoonallisuushäiriö) ja yrittää tuhota elämäni. Lähestymiskielto ei auta paljoa mitään, vaikka sellainen on. Lähestymiskielto kieltää kouluni alueelle tulemisen, mutta en silti halua isäni tietävän missä ylipäänsä opiskelen.
t. teini
[/quote]
Ööh mitä teini tekee vauva.fi sivustolla?
[/quote]
Ootko kuulu sanaa teini-äiti?
EI kyse ole häpeästä vaan halusta yksityisyyteen. Nuo tiedot ovat netissä aika pitkään tai jopa ikuisesti.En minäkään halunnut nimeäni nettiin kun pääsin korkeakouluun. Ne ennenmuinoin koulun ovessa julkaistut listat olivat aivan eri juttu.
Sä itse varmaan jaat kaiken netissä kaikille kaiken aikaa?
En halunnut nimeäni julkaistavan kouluun hyväksymisestä, enkä myöskään valmistumisesta.
Syy on oma haluni yksityisyyteen, enkä muutenkaan halua mitään onnitteluja tutkinnon johdosta, jota en edes itse arvosta. Maisterin paperit nyt saa vaikka kuka puoli pipipää nykyään.
Perheellä tai nuorelle on ehkä syitä joiden vuoksi ei haluta antaa tietoja ulkopuolisille.
Mitä se ylipäätään kennellekkään kuuluu että minne joku on menossa opiskelemaan?
Taitaa olla aika normaalia nykyään että jos kysytään että saako tietoja julkaista, niin vastataan että EI. Nuoret on opettu suojelemaan yksityisyyttään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:35"]
Ei se ole niinkään se yksittäinen nimen julkaisu, mutta itsestä kertyy nettiin muutenkin hirveästi tietoja, joista voisi saada yllättävän yksityiskohtaisen kuvan elämästä. Sitä haluaa sitten karsia vähän niissä asioissa, missä voi, jotta voisi itse hallita paremmin sitä, mitä netistä löytyy ja mistä. Koulun ilmoitustaulun nimilista on julkisuudessaan ihan eri tasolla kuin nimen löytyminen netistä, jossa se indeksoituu googleen ikuisiksi ajoiksi.
[/quote]
Jep, tämä kannattaa muistaa. Yksityisyyttä ei saa takaisin, jos sen kerran menettää. Nimenomaan kannattaa miettiä kokonaiskuvaa, jonka pelkästäään nimen hakukoneeseen kirjoittamalla joku voi saada. Haluatko, että joku naapurin jaska voi pari nopeaa hakua tekemällä saada tietää, missä synnyit, missä kävit koulusi, missä olet työskennellyt, kenen kaveri olet ja mitä harrastat? Monelle yksityisyyttään vaalivalle ihmiselle kyse on periaatteesta, ei siitä, että olisi jotain hirvittävän kammottavaa salattavaa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:55"]
No kyllähän salaamisen takana joku syy tehdä sellainen päätös täytyy olla - osalla varmasti ihan hyvä. Mutta aikoinaan minä aikankin olin asiasta sen verran ylpeä, että tottakai sallin nimeni julkaisemisen.
[/quote]
Ei nykyään. Lukion läpäisylläkään ei ole enää niin suurta statusta kuin joskus 50-luvulla, saati lukioon pääsyllä. Enneminkin pitää olla joku syy kertoa asia julkiseti. Jos mitään syytä ei ole, niin se hautaan mieluusti jättää kertomatta.
Ennemin voisi ihmetellä niitä jotka haluaa julkistaa että ovat päässeet lukioon, ihan kuin se olisi muka joku saavutus.
Vanhin lapseni on kieltänyt myös mm lukiossa, AMK:ssa ja yliopistossa siitä, että nimi ilmoitetaan pääsijöiden/valmistuneiden joukossa. Ihan vaan siksi, että hänen mielestään nuo on ihmisen yksityisasioita. Ei taatusti esim siksi että häpeäisi itseään. Nuorempi lapseni taas on antanut nimensä julkaista enemmänkin varmaan siksi ettei ole jaksanut vaivautua sitä kieltämään.
8Itse ajattelen että ihmiset levittelee elämäänsä ihan turhan paljon julkisuudessa, en näe siitä hyötyä vaan enemmänkin haittaa.)
En vaan halua. Mitä se kenellekään kuuluu?
Kyllä minua ainakin ärsyttää että nimeni googlaaminen johdattaa kouluuni jne.