Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mormoneilla Facebookin profiilikuvat on AINA pariskuntakuva?

Vierailija
11.06.2015 |

Ja useimmiten kansikuvana joku sadan hengen yhteiskuva sukulaisista?

Ovatko ne oikeasti niin perhekeskeisiä, etteivät ole yksinään mitään?

En ole itse mormoni, mutta työkaveri on ja suurin osa sen Facebook-kavereistakin on. Huomasin vain työkaverin seinältä tämän omituisuuden ja katsoin kaverilistan läpi. Joka ikinen pariskuntakuvallinen kaveri oli mormoni (lukee julkisissa tiedoissa).

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:38"]

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2546698/Its-hard-step-aside-new-woman-comes-picture-Mormon-wives-reveal-cope-sharing-husband.html

[/quote]

LDS kirkossa on 15 miljoonaa jäsentä, mutta tuo moniavioinen lahko on oma uskontonsa eikä siihen näytä kuuluvan kuin 1500 ihmistä. 

Vierailija
22/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on ihan höpö höpö juttuja. Kai joku saa ilonsa siitä, että trollaa netissä. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:31"]

Tiesittekö, että mormonikirkko on yksi maailman rikkaimmista ja jokainen perhe saa kirkolta vuosiavustuksena jopa kymmeniä tuhansia euroja? Ihan verovapaana Suomessakin. 

[/quote]

Ai! Siis oikeasti Suomessakinko? Miksi? Ja mistä ne rahat tulevat?

[/quote]

Kirkko on äärettömän taitava sijoittaja, rahaa on kuin roskaa. Nehän lähettävät jokaisen luonnonmullistuksen jälkeen rekkakuormittain avustustarvikkeita kriisin keskelle joutuneille - avustukset nuohonkin ovat isompia kuin punaisen ristin vuosibudjetti. 
[/quote]
Ei nyt kyllä pidä paikkaansa, maksamme kymmenykset kirkolle emme saa rahaa. Totta on Coca Cola on kirkon omistuksessa ja rahaa on, Espoon temppelistä olisi tullut vähän pienempi, jos se olisi vain meidän suomalaisten rahoilla rakennettu. Hyviä miehiä ovat mormonit, eivät polta tai juo huumeista puhumattakaan.

Vierailija
24/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mormoni ja asun ihan Suomessa. Miehelläni on vaimo Utahissa ja minä täällä kotimaassa, mies siis myös suomalainen.  Melkeen puolet vuodesta ollaan rapakon takana.  Molemmat liitot ovat mormonikirkossa solmittyja joten eivät ole Suomessa virallisia kun ei olla vihittyjä maistraatissa. Ensi vuonna tulee kolmas vaimo lisää kun miehen pikkuserkku täyssää 17 eli on naimakelpoinen. Kirkolta saadaan n. 100 000 euroa vastaava summa avustuksena sopivan talon rakennukseen. 

Vierailija
25/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:16"]

Just. :D Mormoneilla ei ole kuin yksi vaimo. Siellä jossakin asuu yksi tällainen LDS-kirkosta ajat sitten eriytynyt lahko, jossa on useampi vaimo. Yhteistä näillä on vain osa kirkon nimestä. That's it. Sen verran pitää yleissivistykseen uskontotuntien jälkeen kuulua, että ymmärtää kyseessä olevan kaksi eri kirkkoa. Eihän kaikki luterilaisetkaan ole vanhoillislestadiolaisia?

Oli ihan pakko googlata kuvahaulla ja katsoa miten kiusallisen poseerattuja perhe-sukukuvia sieltä sitten tulee. Ei näkynyt ainakaan mun ruudulla mitään normista poikkeavaa. Tai no, duck-face, tyrkkytissit ja persekuvat (ja muut herutuskuvat) puuttuvat, joten onhan tuo jo virkistävää normaaliin kuvasatoon verrattuna. :D

Meillä ei muuten taida olla enää mitään luonnollista tilannetta, missä koko perheestä otettaisiin kuva, kun häätkään eivät ole enää sukujuhla? Suomessa vain olla möllötetään omissa mökeissä ja kuppikunnissa, erillään kuin erakot. Aika iso kulttuurillinen ero tässä kohtaa.

t: ateisti, jonka naapuri on mormoni

[/quote]

Olen asunut Utahissa ja kyllä vaan siellä on kahden ja useamman vaimon perheitä, eivätkä ne tosiaankaan elä missään preerialahkoissa. Aivan "tavallisia" perheitä, mutta polygamiasta ei puhuta ääneen. Se on kai laitonta, vaikka aika yleistä. Perheet eivät välttämättä asu saman katon alla, vaan vaikkapa rivitalomaisesti kolmessa peräkkäisessä asunnossa omine perheineen ja ukko vuorottelee koteja. Jos joku kysyy jotain, ukolla on yksi virallinen perhe ja loput vaimot ovat vain naapuruston yksinhuoltajia. 

Joskus törmäsin sellaiseenkin, että yhdellä kadulla oli neljä omakotitaloa, joiden takana oli yksi yhtenäinen piha-alue, joka ei näkynyt kadulle. Perheet elivät omissa taloissaan, mutta sisarukset viettivät vapaa-aikaa yhteisellä pihalla, jonne kukaan ei nähnyt.

[/quote]

No höpsis... olet vain katsonut sitä tv-sarjaa, mikäs sen nimi nyt olikaan? Big Love? :D Tässä keskustelussa on nyt yksi wannabe-mormoni joka esittää asiantuntijaa. Kerro joku tietohippunen SLC:n temppelialueesta, jonka tietää vain käymällä siellä?

[/quote]

En ole mormoni, enkä ole koskaan käynyt temppelissä. En Suomessa, enkä Yhdysvalloissa. Olin lukioikäisenä vuoden vaihdossa Utahissa ja asuin mormoniperheessä. Se oli yksivaimoinen perhe, mutta todellakin siellä oli paljon polygamiaa. Siitä ei puhuttu mitään, mutta vierailin useissa tällaisissa monen vaimon perheissä isäntäperheen mukana. Mikään näistä perheistä ei asunut saman katon alla ja vaimot esiteltiin minulle aina niin, että ensimmäinen vaimo oli vaimo ja loput esiteltiin etunimillä. 

En osallistunut mormonien uskonnolliseen toimintaan millään tavalla, enkä olisi edes saanut. Eihän temppeliin saa mennä, jos ei ole mormoni. Väitin olevani tiukan evankelisluterilainen, joten minun ei tarvinnut osallistua edes ruoka- tai iltarukouksiin.

Vierailija
26/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:57"]

Just. :D Mormoneilla ei ole kuin yksi vaimo. Siellä jossakin asuu yksi tällainen LDS-kirkosta ajat sitten eriytynyt lahko, jossa on useampi vaimo. Yhteistä näillä on vain osa kirkon nimestä. That's it. Sen verran pitää yleissivistykseen uskontotuntien jälkeen kuulua, että ymmärtää kyseessä olevan kaksi eri kirkkoa. Eihän kaikki luterilaisetkaan ole vanhoillislestadiolaisia?

Oli ihan pakko googlata kuvahaulla ja katsoa miten kiusallisen poseerattuja perhe-sukukuvia sieltä sitten tulee. Ei näkynyt ainakaan mun ruudulla mitään normista poikkeavaa. Tai no, duck-face, tyrkkytissit ja persekuvat (ja muut herutuskuvat) puuttuvat, joten onhan tuo jo virkistävää normaaliin kuvasatoon verrattuna. :D

Meillä ei muuten taida olla enää mitään luonnollista tilannetta, missä koko perheestä otettaisiin kuva, kun häätkään eivät ole enää sukujuhla? Suomessa vain olla möllötetään omissa mökeissä ja kuppikunnissa, erillään kuin erakot. Aika iso kulttuurillinen ero tässä kohtaa.

[/quote]

Olen asunut Utahissa ja kyllä vaan siellä on kahden ja useamman vaimon perheitä, eivätkä ne tosiaankaan elä missään preerialahkoissa. Aivan "tavallisia" perheitä, mutta polygamiasta ei puhuta ääneen. Se on kai laitonta, vaikka aika yleistä. Perheet eivät välttämättä asu saman katon alla, vaan vaikkapa rivitalomaisesti kolmessa peräkkäisessä asunnossa omine perheineen ja ukko vuorottelee koteja. Jos joku kysyy jotain, ukolla on yksi virallinen perhe ja loput vaimot ovat vain naapuruston yksinhuoltajia. 

Joskus törmäsin sellaiseenkin, että yhdellä kadulla oli neljä omakotitaloa, joiden takana oli yksi yhtenäinen piha-alue, joka ei näkynyt kadulle. Perheet elivät omissa taloissaan, mutta sisarukset viettivät vapaa-aikaa yhteisellä pihalla, jonne kukaan ei nähnyt.

[/quote]

No höpsis... olet vain katsonut sitä tv-sarjaa, mikäs sen nimi nyt olikaan? Big Love? :D Tässä keskustelussa on nyt yksi wannabe-mormoni joka esittää asiantuntijaa. Kerro joku tietohippunen SLC:n temppelialueesta, jonka tietää vain käymällä siellä?

[/quote]

En ole mormoni, enkä ole koskaan käynyt temppelissä. En Suomessa, enkä Yhdysvalloissa. Olin lukioikäisenä vuoden vaihdossa Utahissa ja asuin mormoniperheessä. Se oli yksivaimoinen perhe, mutta todellakin siellä oli paljon polygamiaa. Siitä ei puhuttu mitään, mutta vierailin useissa tällaisissa monen vaimon perheissä isäntäperheen mukana. Mikään näistä perheistä ei asunut saman katon alla ja vaimot esiteltiin minulle aina niin, että ensimmäinen vaimo oli vaimo ja loput esiteltiin etunimillä. 

En osallistunut mormonien uskonnolliseen toimintaan millään tavalla, enkä olisi edes saanut. Eihän temppeliin saa mennä, jos ei ole mormoni. Väitin olevani tiukan evankelisluterilainen, joten minun ei tarvinnut osallistua edes ruoka- tai iltarukouksiin.

[/quote]

Eli ihan mielikuvitusta koko juttu... :D Kirkkoon saa mennä jokainen, jäsen tai ei. Sinne mennään joka sunnuntai ja jos olet ollut vaihto-oppilaana, sinut on taatusti viety sinne mukaan. Unohdit aamurukoukset, sherlock... busted!

Vierailija
27/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:55"]

Mä olen mormoni ja asun ihan Suomessa. Miehelläni on vaimo Utahissa ja minä täällä kotimaassa, mies siis myös suomalainen.  Melkeen puolet vuodesta ollaan rapakon takana.  Molemmat liitot ovat mormonikirkossa solmittyja joten eivät ole Suomessa virallisia kun ei olla vihittyjä maistraatissa. Ensi vuonna tulee kolmas vaimo lisää kun miehen pikkuserkku täyssää 17 eli on naimakelpoinen. Kirkolta saadaan n. 100 000 euroa vastaava summa avustuksena sopivan talon rakennukseen. 

[/quote]

Voi näitä satusetiä. :D Päivän naurut.

Vierailija
28/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu ei. Et ole käynyt koko osavaltiossa. Sorry! :D

Vierailija
29/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi ja oikaisuksi edellä kirjoitettuun:

mormonikirkossa voi käydä kuka vaan, mutta temppeliin menemiseen tarvitaan Myöhempien Aikojen Jeesuksen Kristuksen Kirkon, MAP-kirkon = mormonikirkon aktiivinen jäsenyys kymmenyksien maksamisineen ja sääntöjen noudattaminen.

Yleensä vuoden jäsenyyden jälkeen voi pyytää päästä temppelipuhutteluun. Siellä kysellään ja puhutaan kirkon piispan ja vaarnanjohtajan kanssa, jotka voivat antaa temppelisuosituksen, jos olet kelvollinen menemään temppeliin.

Vierailija
30/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:08"]

Käyttääkö mormonit Suomessa temppeleissä näitä alusvaatteita?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Garment.jpg

[/quote]

Ei, ei käytä! :D Mistä ihmeestä näitä revitään? 
[/quote]

Kyllä käyttävät, kaverini on entinen mormoni ja kertoi.

Vierailija
31/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:08"]

Käyttääkö mormonit Suomessa temppeleissä näitä alusvaatteita?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Garment.jpg

[/quote]

Kyllä niitä monet käyttää ihan joka päivä, eikä vaan temppelissä, Suomessakin.

Vierailija
32/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:08"] Käyttääkö mormonit Suomessa temppeleissä näitä alusvaatteita? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Garment.jpg [/quote] Ei, ei käytä! :D Mistä ihmeestä näitä revitään?  [/quote] Kyllä käyttävät, kaverini on entinen mormoni ja kertoi.

Minulla on muutama sukulainen, joka on mormoni ja olen ihan NÄHNYT heidän käyttävän noita. Esim. saunaan mennessä siis olen nähnyt ja uimarannan pukuhuoneessa. Mutta en väitä, että kaikki nitä käyttäisivät.

[/quote]

Vierailija
33/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli ihan mielikuvitusta koko juttu... :D Kirkkoon saa mennä jokainen, jäsen tai ei. Sinne mennään joka sunnuntai ja jos olet ollut vaihto-oppilaana, sinut on taatusti viety sinne mukaan. Unohdit aamurukoukset, sherlock... busted!
[/quote]
Kaikki mormonitkaan ei ole himouskovaisia. Minäkin olen asunut Utahissa isäni pikkuserkun perheessä, kun halusin oppia kieltä paremmin kuin kirjoista ja he kutsuivat minut sinne hoitamaan pienintä lasta vuodeksi ja ateistina mun ei tarvinnut varsinaiseen uskonto hömppään osallistua jos en halunnut, ritti että kunnioitin heidän uskoaan ja pukeuduin säädyllisesti ja elin muutenkin siveästi enkä juonut tai polttanut.

Vierailija
34/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:44"]

- - -

Myöhempien Aikojen Jeesuksen Kristuksen Kirkon, MAP-kirkon = mormonikirkon aktiivinen jäsenyys kymmenyksien maksamisineen ja sääntöjen noudattaminen.- - -

[/quote] Jäi yksi sana nimestä vahingossa pois: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.

Vierailija
35/43 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, mutten suomalaisissa mormoneissa. Suomalaiset nuoret miehethän lähtevät lähetystyöhön ja sitä kautta niillä on tajuttomasti amerikkalaisia mormonikavereita, Salt Lake Citystä ja muutenkin Utahista. Niillä on todellakin aina, ihan poikkeuksetta, pariskuntakuva profiilikuvana ja kuva häistä/lapsista/sukujuhlista kansikuvana. Aina.

En ole mormoni, mutta tunnen kaksi ja olen stalkannut kaverilistoja juuri tämän mormonijutun takia. Tai itse asiassa katselin, onko siellä rapakon takana niitä kahden tai useamman vaimon perheitä, mutta eipä ainakaan Facebook-kuvissa näytä olevan kuin yksi (kerrallaan).

Vierailija
36/43 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo lähinnä ota rahaa jäseniltään. Taidat olla varsin yksinkertainen. 

Vierailija
37/43 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on paskaa. Olet tyhmä ja joka tämän uskoo vieläkin tyhmempi. 

Vierailija
38/43 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin siellä 7 vuotta enkä ikinä törmännyt tällaiseen. Taidat puhua paskaa tai sitten olit aivan eri lahkon vieraana. 

Vierailija
39/43 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki täysikasvuiset kelvolliset mormonit käyttävät niitä. Kannattaako tällaista puida palstoilla. Kai se on jokaisen oma asia minkälaisia alusvaatteita käyttää. Typerää kiinnostusta kaikkeen mikä ei ole omasta mielestä normijuttu. 

Vierailija
40/43 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:08"] Käyttääkö mormonit Suomessa temppeleissä näitä alusvaatteita? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Garment.jpg [/quote] Ei, ei käytä! :D Mistä ihmeestä näitä revitään?  [/quote] Kyllä käyttävät, kaverini on entinen mormoni ja kertoi.

Minulla on muutama sukulainen, joka on mormoni ja olen ihan NÄHNYT heidän käyttävän noita. Esim. saunaan mennessä siis olen nähnyt ja uimarannan pukuhuoneessa. Mutta en väitä, että kaikki nitä käyttäisivät.

[/quote]

[/quote]Minulle on entinen mormoni kertonut että ne alusvaatteet ovat "pyhät" eikä niitä saa ulkopuoliset nähdä joten oletko todella nähnyt saunan pukuhuoneessa yms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi