15-vuotiaan kesätyöpalkka
millaista palkkaa yleensä 15-vuotiaille maksetaan? Kerro työ ja palkka. Koitan tässä lapselle vähän tienestejä vielä järkkäillä edes pariksi viikoksi ja mietittyttää, mikä toi taso mahtaa näinä aikoina olla.
Kommentit (40)
17-vuotiaamme tienaa kuukauden kesätöistä 750 euroa.
15v pääsi prismaan johonkin "tutustu työelämään ja tienaa" 2 viikkoiselle. Taitaa saada siitä yht. 250e.
Itse olin 15 tai 16v ekaa kertaa kesätöissä ABC:llä. Työ oli kaksi viikkoa ja sopimuksessa luki 210e. Työtä oli n. 8h per päivä. Nykyään ku mietin nii ihan älytöntä. Tuosta voi alkaa laskemaan tuntipalkkaa mitä maksettiin ihan samasta työstä mitä vakkarit tekee ravintolassa, varastossa ja kaupassa.
Itse tienaan kesätöissä 8,60/tunti. Kohtuullisen rankkaa teollisuustyötä.
Meidän kunta maksaa kesätyöstä nuorille 280€/2 viikkoa. Ja työtä on viitenä päivänä viikossa 6h/pvä. 4,66€/tunti.
Minä sain joskus tuon ikäisenä 6,5-7e tunti. Myöhemmin jopa 8e tunti. Katso eri alojen tes:sien alimmat palkat. Niistä saa viitteitä.
Tutustu ja tienaa, paikasta riippuen palkka. Omani saa 335€/2 vkoa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:13"]
Minä sain joskus tuon ikäisenä 6,5-7e tunti. Myöhemmin jopa 8e tunti. Katso eri alojen tes:sien alimmat palkat. Niistä saa viitteitä.
[/quote]
Muistakaa sitten, että koululaiselle maksetaan koululaisen palkkaa. Se voi olla esimerkiksi 70 % kyseisen alan alimmasta tes-palkasta. Voi olla mahdollista myös, että tessissä on erikseen määritelty rahasummana alataso, jolta alaikäisen tuntipalkka lähtee. Työelämään tutustumisena kaupatut parin viikon sopparit ovat taas sellaisia, että niissä tuntipalkka jää helposti viiteen euroon tai alle. (Nämä 2 viikkoa töitä ja muutaman sadan könttäsumma).
Minä saan 2300 egee kuussa ja leppoisat hommat 😃
Mä sain 14-16 veenä samassa työpaikassa 6,20/h :D tästä on noin 10 vuotta. En valittanut, eikä työ ollut mitenkään helppoa tai kivaa... Sitten osaski kunnolla nauttia niistä vapaapäivistä! Kyllä se 400€/kk oli 15 veelle iso raha ja sai sitte rellestää koko kesän :D
Ei 15 vuotiaalle hankita töitä, 15v hakee itse kesätyön!
Itsehän saan 12.5e/h kesätöistä...
Kaupan alalla tutustu työelämään ja tienaa. 10 työpäivää, 6h päivässä. Palkka 360€, sis lomarahan. Työ on avustavaa työtä kaupassa ja kaupan eri työtehtäviin tutustumista. Eli pitää tehdä työtä, mutta ei varsinaisesti ole vastuussa mistään (eli koko ajan on perehdyttäjä tms. joka pitää silmällä ja jolta voi kysyä apua).
Minä sain 14-kesäsenä raksalla 4 markkaa tunnilta. Nyt 43veenä 26,50 keskimäärin. No, osaankin kyllä nykyään vähän jo jotain:)
Itse tulen tienaamaan tulevana kesänä 610euroa olemalla töissä 30h per viikko. Olen töissä siis 3 viikkoa.
Mä olen 15 vuotias ja saan 11.02€/tunti.
Harjoittelijan palkka on usein 8-9 euroa tunti.