Kuinka yleisiä sukupuolitaudit oikeasti on?
Olen n.50v ja erosin 5 vuotta sitten. Seksiä olen harrastanut sen jälkeen 10 miehen kanssa eripituisissa tapailu/seurustelusuhtessa. Kumia ei ole käytetty kertaakaan, kukaan ei ole edes ehdottanut. Mitään tauteja ei ole ollut. Pari vuotta sitten asia kävi mielessä ja pyysin gynekäynnin yhteydessä testit. Gynen mielestä aika epätodennäköistä että olis mitään, ellen ole ulkomailla käynyt. Lisäksi, ei ole mitään kaikenkattavaa testiä, vaan joka tauti erikseen. Otettiin sitten kuitenkin klamydia ja hiv testit, olivat negatiivisia. Kaverininon ollut aika paljon aktiivisempi kuin minä, eikä hänelläkään ole koskaan ollut mitään.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpes on kimurantti virus. Itselläni ollut oireinen joskus 20 vuotta sitten ja sen jälkeen täysin oireeton. Vaimoni kanssa oltu jo tuo parikymmentä vuotta yhdessä ja hän ei ole koskaan saanut sitä siten, että se alkaisi hänellä oireilemaan. Se virus on hänelle hyvin todennäköisesti tarttunut, mutta ei ole siis koskaan aktivoitunut.
Tällaisia herpeksen kantajia voi olla aika paljon. Ja iso osa ei edes tiedä kantavansa herpestä, joten eivät osaa edes varoa sen kanssa uusien kumppaneidensa kohdalla.Jotenkin outoa, että herpeksestä puhutaan niin vähän vaikka on yleinen.
HSV infektiot ovat vain harvoin pahoja.
Herpes simplex -virusinfektioiden nykykuva ja hoito: https://www.duodecimlehti.fi/duo10706
Kortsun käyttäminen antaa suojaa myös HPV tartuntoja vastaan, mutta ei se suojaa jos esimerkiksi suutelee ihoa jossa HPV rakkuloita tai nauttii infektoituneen naisen pillunlimaa, joten järkeäkin on käytettävä. HPV tarttuvuus on suuri kun infektoituneella on rakkuloita, muulloin erittäin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Herpes on kimurantti virus. Itselläni ollut oireinen joskus 20 vuotta sitten ja sen jälkeen täysin oireeton. Vaimoni kanssa oltu jo tuo parikymmentä vuotta yhdessä ja hän ei ole koskaan saanut sitä siten, että se alkaisi hänellä oireilemaan. Se virus on hänelle hyvin todennäköisesti tarttunut, mutta ei ole siis koskaan aktivoitunut.
Tällaisia herpeksen kantajia voi olla aika paljon. Ja iso osa ei edes tiedä kantavansa herpestä, joten eivät osaa edes varoa sen kanssa uusien kumppaneidensa kohdalla.
Aika monilla vaikuttaa olevan herpeksestä sellainen käsitys, että se ei tarttuisi kuin vain sen ollessa oireinen. Taitaa hiukan olla epäselvää kuin monelle se todellisuudessa oikesti tarttuu, jos se on kantajalla ihan oireeton. Jotenkin tuntuisi, että jos se aina ja kaikkialla tarttuisi oireettomistakin, niin sehän olisi jo melkein meillä kaikilla(?)
Minulla on ollut noin 20 seksikumppania, joista suurimman osan kanssa olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä.
Olen saanut hpv:n ja herpeksen.
Kondylooma oli ikävä, mutta herpes oli kaksi ensimmäistä vuotta yhtä helvettiä.
Molemmat taudit ihan vakituisilta kumppaneilta. Kondylooman tartuttava ei tiennyt tartunnastaan ja herpeksen tartuttaja ei kertonut.
M45
Vierailija kirjoitti:
Herpes kyllä pahin heti HIV:n jälkeen.
Kondylooma myös. Muut on hoidettavissa. Sillä ei myöskään ole väliä onko herper ylä- vai alapäässä. Yhtä huono asia.
Herpes on kyllä v**tumaisin tauti. Se tarttuu myös oireettomana ja on loppuiän riesa eikä näy tavallisissa seksutautitesteissä. Jos huono tuuri sattuu, oireilet monta kertaa kuussa ilman lääkitystä, se hermosärky on ihan kamalaa.
Jokainen joka harrastaa seksiä kertomatta että on herpeksen kantaja on rikollinen. Siinä pilaa helposti sen toisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpes hyvin yleinen (googlaa itse tarkat luvut) eikä voi edes testata ja moni kantaa oireettomana. Myös klamydiaa kantaa oireettomana moni. Sitten ei käydä edes testeissä kun "ei mulla mitään tauteja oo!"
Pitäisikö oireettomien käydä mielestäsi testeissä? Mitkä kaikki taudit pitäisi mielestäsi testata?
Olen eri, mutta siis kyllähän jokaisen joka harrastaa seksiä ilman kumia muiden kuin säännöllisen partnerin kanssa kannattaisi käydä myös säännöllisesti testeissä. Klamydiakin voi aiheuttaa naiselle mm. lapsettomuutta, joten ei ole ihan leikin asiasta kyse. Jos on vain yksi seksikumppani, niin ei ole syytä ellei epäile toista pettämisestä. Mielestäni uuden suhteen alkaessa olisi hyvä molempien käydä testeissä ennen kuin ehkäisystä luovutaan. Itse olen ainakin ottanut asian aika reippaasti pu
Tämä!! Seksi ja sukupuolitautitestit kulkevat käsi kädessä ja ovat itsestäänselvyys aina partnerin vaihtuessa ellei kortsua ole käytetty (ja tarvittaessa tietysti useamminkin). Ei se testeissä käyminen ole mikään tabu tai häpeä; päinvastoin. Testeissä käyminen on vain ja ainoastaan osoitus siitä että välittää omasta ja seksipartnerinsa terveydestä. Oma tai kumppanin oireettomuus ei merkitse yhtään mitään, kun usein taudit voivat olla täysin oireettomia (mikä ei tarkoita, etteivätkö ne voisi loppujen lopuksi aiheuttaa vakaviakin seurauksia itselle tai muille).
Jos on riittävän kypsä harrastamaan seksiä, on myös riittävän kypsä käymään testeissä (ja loton osuessa kohdalle ilmoittamaan siitä kaikille niille partnereille, joiden kanssa on touhunnut edellisen puhtaan testin jälkeen).
Jos harrastaa seksiä periaatteella " kutumaani ompi Suomi ", niin eipä noita tauteja helposti saa. Tietenkin partnerin valinta on tärkeä tuolta kannalta. Että näin se on," terv. 200 kullin Maija."
HSV infektiot ovat vain harvoin pahoja.
Herpes simplex -virusinfektioiden nykykuva ja hoito: https://www.duodecimlehti.fi/duo10706