Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi vanhuksia yritetään kieltää juomasta alkoholia

Vierailija
10.06.2015 |

Onko vanhuus muka joku tekosyy viedä vanhuksilta viedä sanan vapaus omasta alkoholin käytöstä

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:59"]

Siksi että heitä kaatuilee ja putoilee öisin sängyistään jo ihan riittävästi ilman alkoholinkaan vaikutusta.

[/quote]

Jep, ja kun kompuroi niin luut murtuu helposti eikä haavat paarane.

Vierailija
22/25 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:00"]

No siis, vanhuksilla alkoholinsietokyky on heikentynyt ja on usein paljon sairauksia, joiden kanssa alkoholi voi aiheuttaa tosi ikäviä vaikutuksia. 

Ei se ole mitään sanavapauden viemistä että kieltää lasta tai vanhusta tai ylipäätään ihmistä, jolle alkoholi ei sovi, juomasta. Järkeä se on, ja huolenpitoa. 

[/quote]

Ja lääkkeitä jotka ei sovi yhteen alkoholin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi kuuluu kaikille täysi-ikäisille mutta kohtuudella. Oma isovanhempi, ikä 85v, juo itsensä päiväkausiksi todella humalaan. Hän asuu yksin kotonaan, kotiapua ei käy. Näiden juomaputkien aikana sattunut useita kaatumistapauksia, lääkkeet ottamatta useiden päivien ajan, alkoholi (todennäköisesti yhdessä syömättömyyden ja lääkkeiden pois jäännin myötä) aiheuttanut lukuisia sekavuuskohtauksia, joissa täysin järjenvastaisia voimakkaita pelkotiloja, puheluita suvulle, vuorokauden ajan ja paikan hämärtymisiä ym. Monia kertoja olen käynyt lattialta nostamassa mustelmia ja naarmuja näynnä olevan isovanhemman, kun ei humalatilaltaan (ja vanhuuden heikkoudelta) pääse itse ylös. Lisäksi hän on lukinnut itsensä ulos asunnosta monia kertoja - onneksi naapurit ovat soittaneet meille sukulaisille joilla vara-avain tai isännöitsijälle, joka on käynyt päästämässä sisään. Pelolla odotellaan taas talvea, jos/kun jää ulos ja ei rappukäytävän ovikoodia kännissä muista/osaa näppäillä. Riittääkö voimat hakea apua/pystyykö edes kävelemään kun on niin humalassa vai jääkö hankeen makaamaan..

Jokaisella on tietenkin oma päätäntävalta elämästään, mutta kyllähän tällanen aikamoisen lisähuolen omaisille tuo ja tietenkin hirmuisen surun, kun henkilö itse omalla toiminnallaan todennäköisesti aiheuttaa sen että rakkaasta kodistaan joutuu muuttamaan palvelutaloon muiden huollettavaksi (eipä siihen tuon ikäisellä tarvita kuin murtunut lonkka jälleen yhden humalakaatumisen jälkeen). 

Vierailija
24/25 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:12"]

Alkoholi kuuluu kaikille täysi-ikäisille mutta kohtuudella. Oma isovanhempi, ikä 85v, juo itsensä päiväkausiksi todella humalaan. Hän asuu yksin kotonaan, kotiapua ei käy. Näiden juomaputkien aikana sattunut useita kaatumistapauksia, lääkkeet ottamatta useiden päivien ajan, alkoholi (todennäköisesti yhdessä syömättömyyden ja lääkkeiden pois jäännin myötä) aiheuttanut lukuisia sekavuuskohtauksia, joissa täysin järjenvastaisia voimakkaita pelkotiloja, puheluita suvulle, vuorokauden ajan ja paikan hämärtymisiä ym. Monia kertoja olen käynyt lattialta nostamassa mustelmia ja naarmuja näynnä olevan isovanhemman, kun ei humalatilaltaan (ja vanhuuden heikkoudelta) pääse itse ylös. Lisäksi hän on lukinnut itsensä ulos asunnosta monia kertoja - onneksi naapurit ovat soittaneet meille sukulaisille joilla vara-avain tai isännöitsijälle, joka on käynyt päästämässä sisään. Pelolla odotellaan taas talvea, jos/kun jää ulos ja ei rappukäytävän ovikoodia kännissä muista/osaa näppäillä. Riittääkö voimat hakea apua/pystyykö edes kävelemään kun on niin humalassa vai jääkö hankeen makaamaan..

Jokaisella on tietenkin oma päätäntävalta elämästään, mutta kyllähän tällanen aikamoisen lisähuolen omaisille tuo ja tietenkin hirmuisen surun, kun henkilö itse omalla toiminnallaan todennäköisesti aiheuttaa sen että rakkaasta kodistaan joutuu muuttamaan palvelutaloon muiden huollettavaksi (eipä siihen tuon ikäisellä tarvita kuin murtunut lonkka jälleen yhden humalakaatumisen jälkeen). 

[/quote]

Tervetuloa työskentelemään kotihoitoon kun aamulla asiakkaan oven avattuasi osut kuvatun kaltaiseen tilanteeseen ensimmäisenä. Lisäksi se runsas alkoholinkäyttö harvemmin tekee asiakkaasta hoitomyönteisempää tai yhtään kevyemmän kodin epäergonomisissa tiloissa lattialta ylös nostettavaksi...

Vierailija
25/25 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia ei muuten yleensä pahemmin ajatella alkoholisteina, samoin kuin ei parikymppisiä nuoriakaan. Ajatellaan jostain syystä, ettei sen ikäinen voi olla juoppo, mutta kyllä niitä vain on.

Olen itse nyt 22v alkoholisti ja kun olin muutama vuosi sitten hoidossa asian takia niin samassa ryhmässä oli 86-vuotias nainen. Hän kertoi että alkoholismi iski vasta vanhuusiällä, kun jäi leskeksi, toinen lapsista kuoli ja tosien kanssa välit menneet, ei töitä, ystäviä eikä tekemistä. Sanoi että alkoi siihen tylsyyteen ja yksinäisyyteen juoda. Aluksi meni vain pari viinilasia illalla, sitten koko pullo ja määrät vain kasvoivat. :( 
Kyseessä ei ollut mikään deekun näköinen tyyppi, vaan hyvin arvokkaasti pukeutunut ja laittautunut vanhempi rouva. Voin kuvitella että ei ulkonäön perusteella olla aina otettu tosissaan alkoholismi-asian kanssa.

Itse olen/olen ollut suht näpsäkän näköinen, aina lääkäriin ym. mennessä laittautunut ja virallisissa paikoissa aina esitän innokasta, iloista. Niinpä minulle on usein jopa naurettu epäuskoisesti, että "Eihän sinulla nyt mitään alkoholismia voi olla, kun olet noin nuori etkä näytä miltään juopolta." No, vähänpä ovat nämä ihmiset tienneet niistä minun useiden viikkojen putkista, psykoosinsekaisista krapula-aamuista ja siitä, kun olen herännyt omista eritteistäni ihan ihme kellonaikoihin ja ensimmäisenä ajatuksena on vain, että nyt täytyy saada lisää juotavaa. Että ei alkoholisti aina näytä siltä mitä ajatellaan, vaan kuka vain voi periaatteessa olla juoppo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän