Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulenko harhoja? Vai mitä tämä on?

Vierailija
03.02.2022 |

Tein tästä jo aiemmim aloituksen, mutta en ehtinyt lukea yhtään kommentteja ennen kuin keskustelu poistettiin. En kyllä ymmärrä että miksi.

Olen siis vähän aikaa sitten aloittanut ketipinor-lääkityksen nukahtamista varten. En tiedä liittyykö se tähän mitenkään, mutta kun yritin nukkua, niin kuulin isäni äänen toisessa korvassani. Olin siis aivan varma, että puhun puhelua isäni kanssa. Oikeasti puhelin oli viereisellä pöydällä, eikä mitään puhelua tietenkään ollut auki. Mistä tämä voisi johtua? Vähän pelottaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen vaikutus yleensä. Joskus unitila. Osa uskoo selväkuuloon, eli chakran toiminta. Joillakin alkoholi tai stressi/väsymys tekee tepposet.

Vierailija
2/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla harhoja tai oikea kummitus, kuka tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole ennen unia nähnyt?

Vierailija
4/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuohon aikaan vielä täysin hereillä. En saanut nukutuksi. Ap

Vierailija
5/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hullu kuin pullosta tullut...

Vierailija
6/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harha tuo on. Kerro asiasta lääkkeen määränneelle lääkärille.

Vierailija
7/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tuohon aikaan vielä täysin hereillä. En saanut nukutuksi. Ap

Usein luulee olevansa täysin hereillä, kun jo nukkua tuhnottaa. Varsinkin kun on unilääkettä ottanut.

Vierailija
8/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ymmärrä harhaksi on joko hölmö tai trolli.

Vierailija
9/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tuota lääkettä, mutta en olisi sinuna huolissani, menee varmaan sivuvaikutusten piikkiin. Ja aivot nyt muutenkin voivat tehdä pikku temppuja, minäkin näin kerran hyvin tarkasti minulle vieraan maiseman, kun suljin silmäni. Kokemus ei toistunut, mikä lie häiriö aivoverenkierrossa tai jossain.

Oletan, että sinulla on ongelmia nukahtamisessa, jos kerran tarvitset lääkettä, ja pelkkä stressi ja väsymyskin voivat aiheuttaa vaikka mitä. Lisäksi muistelen lukeneeni, että lähes jokainen kuulee ainakin kerran ääniä, joita ei ole olemassa.

Hyvää jatkoa sinulle!

Vierailija
10/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor on aika kamala lääke, olen sitä joskus syönyt, mutten tee samaa virhettä toiste. Sitä kirjoitetaan nykyään aivan liikaa off label-lääkkeenä unettomuuteen ja ties mihin, mihin sitä ei ole tarkoitettu. 

En tiedä, lisääkö ketiapiini valveunien yms parasomnioiden esiintyvyyttä, mutta ainakin joillain unilääkkeillä on sellainen vaikutus. Valveuni on käytännössä kuin hallusinaatio.

Vierailija
11/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turhaa vastata tai auttaa ketään, koska aina saa pelkästään alanuolitusta ja lyttäystä. Eli ottakaa siis haluamanne vaihtoehto, kun sen jo tiedätte etukäteen mikä se on.

Vierailija
12/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan turhaa vastata tai auttaa ketään, koska aina saa pelkästään alanuolitusta ja lyttäystä. Eli ottakaa siis haluamanne vaihtoehto, kun sen jo tiedätte etukäteen mikä se on.

Tämä on totta. En tiedä, kuka/ketkä alapeukuttavat, mutta aloitus kuvaa harhaa selvästi. Eli ihminen kuulee toisesta korvastaan puhetta, vaikkei kyseinen puhuja ole paikalla tai puhelimessa puhelua päällä.

Ja jos sanoo selvää harhaa rehellisesti harhaksi, saa kuusi alanuolta ja nolla ylänuolta. Outoa, sanon minä. Voivathan jotkut lääkkeet aiheuttaa harhoja tai sitten ne harhat ovat tulleet lääkkeistä huolimatta, mutta mikä muu tuo on kuin harha?

Vierailija
13/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kysyä, jos ei rehellinen vastaus kelpaa.

Vierailija
14/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitten voi miettiä enemmän, jos tapahtuu muuallakin kuin sängyssä maatessa (?).

Vierailija
15/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsepa asiasta sille lääkärille, joka sinulle Ketipinoria määräsi.

Kyllähän harhoja voi olla. Hyvä, jos tiedostaa, että ne ovat vain sitä.

Olen mieltänyt sen niin, että kun aivoissa on jokin mielensisältö, vaikka sitten se juttu mitä isä puhuu, vieressä on myös kytkin, joka kertoo, onko se sisältö 1) tämänhetkistä todellisuutta, 2) muistuma menneestä, 3) unta, 4) kuvitelmaa, 5) jonkun muun kertomaa. Harhat ovat sitä, että tämä kytkin menee rikki, eikä kykene tunnistamaan, mikä on menossa. Jos tiedostaa, että se itsellä välillä prakaa, osaa suhtautua havaintoihinsa kriittisemmin.

Tämä sen kautta opittua, että läheisillä ihmisillä on ollut harhoja, joiden kohteena itsekin olen ollut.

Vierailija
16/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 11 jo ehdottikin: Voisko olla hypnagogisesta hallusinaatiosta? Eli valveunesta?

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/hypnagogiset-hallusinaatiot-eli-enn…

Mulle tulee joskus juuri ennen nukahtamista tai jos herään yöllä, mutta en ole vielä ihan valveilla, näköharhoja, vähän unihalvauksen tyyppisesti. Katoavat kun herään kunnolla. Artikkelin mukaan myös ääniharhat on mahdollisia, ja jotkin lääkkeet voi edesauttaa näitä harhoja.

Minulla ei ole diagnosoitu mitään mt-sairauksia ja olen näitä nähnyt miltei koko aikuisikäni öisin nukahtamisen tai yöheräilyn yhteydessä.

Vierailija
17/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen sivuvaikutus.

Vierailija
18/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin edelliseen topiciin, että lääkäriystäväni on tuosta ilmiöstä puhunut. Aivojen eri alueet nukahtavat eriaikaisesti ja alue, jolla puhe kuullaan, aktivoituu ennen nukahtamista. Ja tavallaan osa aivoista jo nukkuu. Luonnollinen ilmiö.

Lääke voi tietenkin vaikuttaa myös.

Vierailija
19/19 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen sivuvaikutus.

Minulle annettiin kerran matkapahoinvointilääkettä ollessani n. 10v. Koko matkan kuulin vierailupaikkamme ihmisten puhuvan minulle ja sain pinnistellä, etten vastaa, kun tajusin kyllä olevani bussissa. Meni sitten ohi aikanaan. Tämä tapahtui  50-luvun puolivälissä, silloin annettiin lapsillekin sen kummemmin miettimättä ties mitä lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan