Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi ihmeessä niin moni kirjoittaa _kuullostaa_?

Vierailija
10.06.2015 |

Siis kahdella ällällä? Onko samoja, jotka sanovat myös kotihoidontuki? :D

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:28"]

Tein justiinsa piirrustuksen.

[/quote]

Piirrustitko eillenkin, ja aijotko piirrustaa myös huommenna?

[/quote]

En viitsi enään, se on niin agressiivinen harrastus.

[/quote]

Orgasmien taitteleminen onkin kivenpaa.

[/quote]

En olekaan koskaan koittanut, kiitos vinkistä! Sen sijaan eräs isoon hameeseen pukeutunut romaani suositteli minulle hyvää romaania.

Vierailija
22/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reakoida

Panaani

Raktori

......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minulla on taipumus kirjoittaa kuullostaa eikä kuulostaa, vaikka muuten en koe kirjoitusasuja vaikeiksi. Sotkeeko kuullottaa -verbi?

Toinen vaikea on kuulema/kuulemma, jälkimmäinen on oikein?

Vaikuttaisiko näihin myös murrealue?

Vierailija
24/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:43"]

Mutta täytyy muistaa myös että tullee ja kuullostaa saattaa myös merkitä jotain joka saattaa tapahtua..

[/quote]

Juu, "tullee" on potentiaali, mutta vastaava muoto tuosta toisesta olisi "kuulostanee"...

Vierailija
25/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi nyt vastaamaan kun täytyy ehtiä röngteniin.

Vierailija
26/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin section.

Vierailija
27/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, kun eihän se sana edes kuulosta siltä, että siinä olisi kaksi ällää.

Vierailija
28/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvva

Vierailija
29/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan sitten kotoonta oman koneen äärrestä.

Vierailija
30/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa kirjoittaa ne sanat oikein!

Vierailija
31/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tuota romaani/romani juttua. Tiedän kirjoittaneeni erääseen tehtävään väärin, koska lähdeviitteissä käytettiin mustalaisista molempiaxilmauksia. Toisaalta aidon romanin kirjoittamassa unienselityskirjassa sekä kirja, että heimo olivat romaaneja. Toisaalta joissain kirjoissa lukee etusivulla romani. Olin ihan sekaisin noista sanoista ja tiesin, että erityisope ehkä tarttuu noihin sanoihin. En vieläkään tiedä kumpi sana on kirja ja kumpi heimo. Sen verran sekaisin noita sanoja käytetään. En pidä mitenkään huonona ihmisenä, jos ei tätä asiaa tiedä. Se kun ei ollut aidolle mustalaiselle Tamara Maunosellekaan selvää. No ehkä hänen kielensä oli sitten romania tai jotain ☺

Nuo kuullostaa ja muut vastaavat ovat taas ihan selkeitä kielioppivirheitä. Minulla on ollut aina äidinkieli kiitettävä. Tosin se on viime aikoina ruostunut. Tuntuu, että netin kieli on usein niin täynnä virheitä, että itsekin alkaa epäillä joitakin sanoja. Pitäisi lukeaenemmän oikeaa kirjallisuutta, niin kielioppi pysyisi paremmin hallussa.

Vierailija
32/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:19"]

Siis kahdella ällällä? Onko samoja, jotka sanovat myös kotihoidontuki? :D

[/quote]

Niinpä, kun se on kotihoidon tuki.

Vierailija
33/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako ap:n tuolla kirjoitustaidolla valittaa, jos joku kirjoittaa yhden kirjaimen liikaa?

Vierailija
34/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romani eli "mustalainen". Romaani on kirja.

Vierailija
35/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:27"]

Minulla on ilmeisesti lievä lukihäiriö, enkä todellakaan kuule, pitkääkö kirjoittaa kuulostaa vai kuullostaa tai esim. vuona vai vuonna. Joudun opettelemaan kaikki tällaiset sanat ulkoa, ja joskus muisti voi tehdä tepposet. Toki yritän aina tarkistaa oikeinkirjoituksen silloin, kun se on mahdollista ilman suurempaa vaivaa.

6 L:n ylioppilas, tekniikan tohtori

[/quote]

Ei sulla mitään häiriötä ole, sinä vaan olet hölmö. Sanojen kirjoitusasun selvittää helposti hieman miettimällä tyyliin "huomena - ei, se on huomenna, ok, siis vuonna" tai "kuulla, hm, luulla - luullotella, ei, no sitten sen täytyy olla kuulostaa".

Vierailija
36/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuomen sanakirja tunsi aiemmin muodon romaani (mustalaisista). Kaiketi analogisesti, kun puhutaan myös romaanisista kielistä. (Romanikieli ei tosin ole romaaninen kieli). Yhtä matkaa kun mustalainen-nimityksen tilalla alettiin suosia ja suosittaa romaani/romani-nimitystä, yleistyi romani yhdellä aalla, sillä se on heidän omakielinen nimityksensä.

Itse käytin oikeaa muotoa romani jo 80-luvulla koulun ainekirjoituksessa, ja silloinen äidinkielenopettaja sakotti arvosanaa siitä, koska muoto oli hänen käsityksensä mukaan virheellinen. Tästä olen vieläkin katkera :)

Vierailija
37/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sekoitan aina mieluumin/mieluummin. Kumpi on oikein?

Vierailija
38/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ilmeisesti lievä lukihäiriö, enkä todellakaan kuule, pitkääkö kirjoittaa kuulostaa vai kuullostaa tai esim. vuona vai vuonna. Joudun opettelemaan kaikki tällaiset sanat ulkoa, ja joskus muisti voi tehdä tepposet. Toki yritän aina tarkistaa oikeinkirjoituksen silloin, kun se on mahdollista ilman suurempaa vaivaa.

[/quote]

Yllllllioppilas.

Vierailija
39/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:12"]

Nykysuomen sanakirja tunsi aiemmin muodon romaani (mustalaisista). Kaiketi analogisesti, kun puhutaan myös romaanisista kielistä. (Romanikieli ei tosin ole romaaninen kieli). Yhtä matkaa kun mustalainen-nimityksen tilalla alettiin suosia ja suosittaa romaani/romani-nimitystä, yleistyi romani yhdellä aalla, sillä se on heidän omakielinen nimityksensä.

Itse käytin oikeaa muotoa romani jo 80-luvulla koulun ainekirjoituksessa, ja silloinen äidinkielenopettaja sakotti arvosanaa siitä, koska muoto oli hänen käsityksensä mukaan virheellinen. Tästä olen vieläkin katkera :)

[/quote]

Eli molempi oikein. Joku väitti, että romaani on kirja. Niin itsekin aiemmin ajattelin, mutta kun avasin yhden romaanin, niin etusivulla luki romani. Minusta on tyhmää haukkua niitä, jotka tuossa sanassa kompastuvat, koska molempia nimityksiä on käytetty molemmista asioista. En tiedä miten nykyään on, mutta uskon, että googlaamalla löytyy molempien sanojen käyttöä mustalaisista kerrottaessa. Miksi muuten alkuperäinen romaani käyttää itse heimostaan nimitystä romaani. Jotkut vaan haluaa loistaa fiksuudellaan, että romaani on kirja. Niin itsekin ennen ajattelin, mutta molemmat näkyivät olevan käytössä.

Vierailija
40/67 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:09"]

[/quote]

Ei sulla mitään häiriötä ole, sinä vaan olet hölmö. Sanojen kirjoitusasun selvittää helposti hieman miettimällä tyyliin "huomena - ei, se on huomenna, ok, siis vuonna" tai "kuulla, hm, luulla - luullotella, ei, no sitten sen täytyy olla kuulostaa".

[/quote]

Tästä selityksestä nyt ei ottanut selvää edes sellainen, jolla ei lukihäiriötä ole! :-D

Sitäpaitsi, eiköhän se ole juuri se pointti lukihäiriössä, ettei noita äänteitä erota toisistaan, ei se mutuilemalla siitä luonnistu... :-DDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi