>>>> TÄLLAISTA on lestadiolaisten teinihäissä <<<<<
Täytyy nyt vähän raottaa verhoa huhujen ja legendojen alas ampumiseksi. Tuli nimittäin keväällä käytyä lestadiolaishäissä ja ainakin kyseisistä häistä osaan jotain kertoa. Kyseessä pari mies 19 vee ja vaimo täyttänyt juuri 18 vuotta. Teinihäät siis.
Vieraista suurin osa oli lapsia, mutta aika hyvin osasivat olla kirkossa. Siis kovin monta perhettä siellä ei ollut, mutta silti tosi paljon väkeä.
Vihkiminen oli pitkän kaavan mukaan, mutta pappi (lestadiolainen) ei pyytänyt hääparia suutelemaan toisiaan. Vihkimisen jälkeen oli kahvit seurakuntakeskuksessa (kahvia ja itse leivottua pullaa) sekä virrenveisuuta. Mitään kaasoja tai viihdeohjelmaa ei ollut. Aviopari sai suvuiltaan lahjaksi pölynimurin ja astioita. :)
Tilaisuuden jälkeen tuore aviomies lähti navettahommiin, koska on maanviljelijä. Oli jo aamulla ennen häitä tehnyt jotain maanrakennusjuttuja. Tuore aviovaimo lähti viemään tavaroitaan maatilalle, koska sai nyt muuttaa sinne.
Mun mielestä koruttomuus ja karuus olikin jotain todella kaunista, herkkää ja niin viatonta. Niin kuin nykyisin niin harvinainen neitsytmorsian. Eikä teineiltä voi odottaakaan mitään megajuhlia.
Ja mikä iloisinta: tuore aviovaimo on nyt raskaana.
Kommentit (27)
Minun kokemukseni: Kirkkovihkimys pitkällä kaavalla ja runsaalla hengellisellä sisällöllä, siirtyminen juhlapaikalle, kaikki toivottavat vuoronperään parille samoin sanoin: Onnea ja Taivaan Isän siunausta. Ruokailu. Vl-saarnamiehen värisevällä äänellä ja synnintunnon paatoksella pidetty vähintään kolmen vartin mittainen "juhlapuhe" eli saarna, joka ei yksilöi hääparia vaan toistaa lestadiolaisten käsityksiä avioliitosta. Saarnassa myös siunataan juhlaväenkin synnit anteeksi ja tarjotaan parannuksen armoa kaikille paikalla oleville jumalattomille.
Sitten lauletaan joitain siionin lauluja, ja pidetään hengellisiä tai vähän kenyempiä musiikkiesityksiä, joihin on esim. itse keksitty sanat. Tyypillistä on myös, että muutama sukulaislapsi - joita on paikalla kymmeniä- pitää pakollisen kyynelienherutuslauluesityksen.
Seuraa puuduttava määrä lauluja ja puheita. Puheissa on liki pakollista viitata jollain tavalla Jumalaan tai siihen, miten suuri siunaus on saada uskovainen puoliso. Kummisetän tai tätin on täysin sallittua alkaa itkemään mikkiin kuinka huono kummisetä tai täti on ollut kun ei ole aina jaksanut muistaa.
Jossain välissä juodaan kahvit.
Etenkin nuoriso pyörii pihalla tupakkaringissä. Sinkut vilkuilevat toisiaan.
Illan viimeinen ohjelmanumero on siionin laulu jonka ensimmäisen säkeistön jälkeen vihkipari käy pyytämässä synninpäästöä molempien vanhemmilta ja kaikki vollottavat.
Sitten vihkipari lähtee muiden jäädessä laulamaan ja paikalle loppusiivousta ym. tekemään.
Terv. Ex-vl.
23 jatkaa että otantaa on 23 vuoden ajalta ja vl-suvuissa ehtii siinä ajassa olla aika monet häät.
mä en nyt millään tajua että miks tää on teille niin iso juttu :D jokainen juhlii omalla tavallaan. Antakaa jokaisen viettää sellaiset häät kuin heille sopii ja viettäkää omanne niin kuin haluatte. En muutenkaan ymmärrrä miksi pitää päästä repostelemaan ilmeisesti jonkun läheisen ihmisen häistä jollain palstalla. Jättää menemättä jos juhlat on niin kauheat että näkee vaivaa kirjoittaakseen niistä nettiin :) täytyy olla omat asiat kunnossa kun on aikaa murehtia toisen elämää.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:33"]
mä en nyt millään tajua että miks tää on teille niin iso juttu :D jokainen juhlii omalla tavallaan. Antakaa jokaisen viettää sellaiset häät kuin heille sopii ja viettäkää omanne niin kuin haluatte. En muutenkaan ymmärrrä miksi pitää päästä repostelemaan ilmeisesti jonkun läheisen ihmisen häistä jollain palstalla. Jättää menemättä jos juhlat on niin kauheat että näkee vaivaa kirjoittaakseen niistä nettiin :) täytyy olla omat asiat kunnossa kun on aikaa murehtia toisen elämää.
[/quote]
Mutta kun vl- häiden kaava on yhteisön sisäiseen protokollaan kirjoitettu, eikä pareilla ole mahdollisuutta järjestää kovinkaan persoonallisia häitä ts. tietyt asiat, esim. saarna ja siionin laulut ovat sanomaton pakko. Hengellisiä ja synnintuntoisia puheita on pakko kuunnella päivänä, jonka pitäisi olla elämän iloisin.
Ei vl-pari voi järjestää rentoja piknikhäitä ilman virallista ohjelmaa vaikka haluaisi, muuten alkaa välitön selän takana supina pariskunnan uskonelämän kunnollisuudesta.
no.23
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:33"]
[/quote]
Mutta kun vl- häiden kaava on yhteisön sisäiseen protokollaan kirjoitettu, eikä pareilla ole mahdollisuutta järjestää kovinkaan persoonallisia häitä ts. tietyt asiat, esim. saarna ja siionin laulut ovat sanomaton pakko. Hengellisiä ja synnintuntoisia puheita on pakko kuunnella päivänä, jonka pitäisi olla elämän iloisin.
Ei vl-pari voi järjestää rentoja piknikhäitä ilman virallista ohjelmaa vaikka haluaisi, muuten alkaa välitön selän takana supina pariskunnan uskonelämän kunnollisuudesta.
no.23
[/quote]
me kyllä saatiin suunnitella omat häät aivan itse eikä kukaan määrännyt mitää . Ulkohäät oltais voitu pitää mut Suomen sää... kyllä meilläkin oli juhlapuhe jossa sivuttiin kyllä uskon asioita, mut se usko onkin iloinen asia, joten se sopi päivään aivan hyvin! :) ei mun tuttavapiirissä ainakaan ole tapana pohtia muiden uskonelämää selän takana. kaikkien puolesta en voi puhua, ja toivon ettei kukaan muukaan yritä! Monenlaista ihmistä mahtuu joka porukkaan.
Oi! Kerropa minullekin, kuinka maata rakennetaan? Kun kerran tiedät, että aviomies meni maanrakennushommiin, niin oletan sinunkin nähneen kyseistä hommaa!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:19"]
Oliko konjakit edes kahvin kanssa? Kuulosti minusta ihan körttihäiltä.
[/quote]
Et ole kyllä ikinä ollut körttihäissä :)
niissä ryypätään ja tapellaan