Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kohtuuton miniä- minä

Vierailija
10.06.2015 |

Anopin kanssa vähän viileät välit, olen yrittänyt pysyä asiallisena lasten takia. Ongelma tai oikeastaan asia, jota ei nyt ymmärrä, koskee lapsia. Meillä on 2 lasta ja miehen siskolla 1. Sisko on eronnut, työtön, laiska,aikaansaamaton ja täysin muiden elätettävä. Lapsemme eivät enää voi olla yökylässä/ hoidossa mummulassa koska siskon lapsen täytyy aina olla, onhan sisko eronnut. Kun isovanhemmat ostavat pieniä lahjoja/ tuliaisia, tyttäremme ei saa mitään, mutta siskon lapsi ja poikamme saavat. Tytärtämme kohtelevat muutenkin kuin ilmaa, mutta siskon tyttö on oikea prinsessa ja kultakimpale.

Ilmoitin anopille että ei jatkossa tuo toisellekaan lapsellemme mitään, toinen kun pahoittaa mielensä (synttärit erikseen) ja jos ottavat vain toisen päiväksi hoitoon (kesällä edes kerran) niin olisi mukava että tytär pääsisi myös joskus.
Anopin vastaus: hän ostaa lahjoja kenelle haluaa eikö tarvitse lupaani. On myös täysin hänen asiansa ketä pitää kylässä joten jos minulle ei kelpaa niin antaa olla.. taidan todellakin antaa olla. En ole lahjoja pyytänyt vaan katsonut vierestä kun yksi jää aina ilman. Perusteluina kehtaa käyttää sitä että siskon lapsi on vähän kehitystä jäljessä ja kun ei siskollakaan ole rahaa ostaa jne.

Olenko siis kohtuuton noilla pyynnöillä? Jos olen niin muutan tapani oitis..

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös sinun poikasi jotenkin "jälkeenjäänyt", kun tuo pojalle tuliaisia mutta ei tytölle?

Vierailija
42/58 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:14"]

" työtön, laiska,aikaansaamaton ja täysin muiden elätettävä"

kun miniä sen sijaan on kauneuden, ahkeruuden, jalouden ja kaikkien hyveiden äiti.

[/quote]

Käyn töissä, elätän lapseni mieheni kanssa jotta isovanhempien ei tarvitse meitä elättää, ollessani työtön yritin etsiä töitä ja hakeuduin kursseille silloin kun työtilanne oli huono. Mielestäni minulla on varaa arvostella henkilöä, joka makaa kotona ja ulisee kun sossu ei anna rahaa tarpeeksi, joutuu pyytämään aina vanhemmilta tai isovanhemmilta nyt kun mies ei enää elätä. Mikään työpaikka ei ole hyvä, mikään koulu ei kiinnosta eikä huvita. Ja mitä kauneuteen tulee, en ole missi mutta pidän huolta itsestäni ja voin hyvin.

Anoppi ei vaan ymmärrä että noinkin pieni kuin 2v, pahoittaa mielensä ja ymmärtää kyllä kun muut saavat paketit / muut ja hän ei. Pyörittelee sormiaan ja menee sitten kurkkaamaan mitä veli sai, olisin TUNTEETON jos tuo ei herättäisi mitään tunteita. Veli on onneksi ihana ja osaa kyllä jakaa saamansa tuliaiset, jos ei ne eivät ole vaatteita. Me emme ole lahjoja pyytäneet vaan esittäneet toiveen että jos ei tytärtämme pysty / voi huomioida samalla lailla, ei tarvitse toistakaan huomoida ja tästä tämä älämölö lähti.

Siskon lapselle olisi tarjolla puheterapiaa ja kerhoja, mutta kun ei äiti saa aikaiseksi viedä, joten kyllä osittain syyttävällä sormella uskallan sinnekin suuntaan osoittaa. Lapsen isä ei ole äidin toivomuksesta juurikaan kuvioissa, viikonloppuisä silloin tällöin. Ja nimenomaan _äidin toivomuksesta_.

Huhhei, anteeksi kun avauduin, sentään helpotti :)

ap

[/quote]

Hienoa, jos asutte paikkakunnalla, jossa lapselle noin vain järjestyy puheterapiaa. Me muut saamme jonotella 6-9 kk edes ohjauskäyntiä terapiasta puhumattakaan (tulipa hassusti kirjoitettua...), koska puheterapeutteja ei yksinkertaisesti kaikille riitä. Puheterapiakerhosta en ole kuullutkaan, joten onko tuo ap:n oma keksintö vai todella kunnan tarjoama palvelu? Jos lapsi on alle 3v eikä ole löydetty muita neurologisia oireita tai ongelmia kuulon kanssa, kannustetaan lähipiiriä loruttelemaan lapsen kanssa ja tätähän se anoppi varmasti tekee.

Ap:n mielestä olisi siis oikein lasten serkkua kohtaan, että tämä jätetään puhevammoineen yksin, koska tasapuolisuuden vuoksi hänen lastensa tulee olla aina ja kaikessa ensimmäisiä! Tai siten tasapuolisuuden vuoksi he opettelevat pitämään suunsa kiinni.

[/quote]

No mitä helvettiä?! Ap toivoo, täysin oikeutetusti, että kaikkia kolmea lasta kohdeltaisiin samoin ja tasapuolisesti. Kyllä täällä on sairasta porukkaa. siis teidän mielestä on ok ja oikein, että kaksi lasta saa lahjoja, mutta yksi 2v samaa porukkaa ei saa lahjaa?? Samaa porukkaa= tämän ko. anopin lapsenlapsi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:10"]

Kerran esikoiseni sai mummon vähän häkeltymään, kun mummon taas kehuttua, mitä kaikkea olikaan ostanut serkuille lapsi kysyi, miksi nämä saavat ja hän ei (juuri oli ollut synttärit ja mummo oli antanut lahjaksi 10 euroa ja kertonut samaan syssyyn, että antoi 100 euron lahjakortit serkuille sekä risteilyn). Mummo siihen, että kun ei osaa ostaa mitään tämänikäisille, jolloin esikoinen totesi, että ihan sama lahjakortti olisi kelvannut hänellekin. Mummo oli tosi nolostunut mutta ei kuitenkaan muuttanut käytöstään.

[/quote]

Mulle on kerran käynyt siippani taholta hieman sama: hän osti mulle 3-timanttisen vihkisormuksen, jossa isohkot timantit. Sain sen siis itse valita. Kun sormus oli ostettu, ilahdutti tuleva hän minua tiedolla, että exvaimolleen hän osti vihkisormukseksi sormuksen, jossa oli samankokoisia timantteja koko sormuksen ympäri (allianssisormus). Sanoin siihen, että mitäs fiddua mulle tollasta kerrot. Siippa tietenkin suuttui..... :( ......edelleen ollaan naimisissa.......

Vierailija
44/58 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen anoppi ja olen myös miniä. Ollessamme lapsia niin meille kotona jo opetettiin ja opittiin jakamaan ja antamaan omastamme toisille. Jos saimme karkkipussin, niin se jaettiin karkki karkilta tasan, ja jos ei mennyt tasan, niin kaikista nuorimmainen sai ylimääräisen. 

Nyt kun minulla on lastenlapsia, niin samalla periaatteella toimitaan. Lahjojen ym.ostamisessa pyrin olemaan hyvin tasapuolinen, lahjatoiveet otetaan huomioon. Olen oppinut, että lapsetkin ovat erilaisia toiveissaan ja haluamisissaan. Joku ei oikein halua mitään, harrastukset vain kiinnostavat, kun taas toinen haluaa aina uusia leluja tai tavaroita. Silti on oltava tasapuoinen lahjojen ym suhteen, niin että kaikki tulevat tasapuolisesti huomioiduiksi. 

Olen ollut kaksi kertaa miniänä, eikä koskaan ole tarvinnut anoppien kanssa riidellä. Erittäin hyvät välit molempiin, sekä entiseen, että nykyiseen. Anoppina oleminen on ollut haastavampaa, ja voidakseni välttää turhia draamoja jälkikasvujen perheiden puolelta, niin pidän mielelläni etäisyyttä. Lastenlapset ovat kuitenkin kaikista tärkeimpiä, ja heidän tarpeensa ovat aina etusijalla. 

Vierailija
45/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( mulle tuli järkyttävän paha mieli kun kuvittelin tilanteen ap:n kertomaan mukaan "pieni lapsi näplää sormiaan ja tuijottaa maahan kun muut saavat lahjoja"

Vittu.. vähän vaikka ois kärjistelty niin silti ärsyttävä olo!! Tasapuolinen pitäisi olla kaikille.

Vierailija
46/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo katkaisisin välit kokonaan :( mitä miehesi on sanonut tilanteeseen?

Vierailija
47/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:32"]

Joo katkaisisin välit kokonaan :( mitä miehesi on sanonut tilanteeseen?

[/quote]

On äidilleen myös useaan otteeseen maininnut että tytär on jo sen ikäinen että pahoittaa mielensä / ainakin tuntee olonsa ulkopuoliseksi muiden saadessa mm. tuliaisia. Ja ei.. Ei ymmärrä anoppi häntäkään vaan sitten alkaa marttyyvaihe

"minä kun ostin ja ajattelin ja minä kun tein ja vein" <- kiitollisia ollaan että muistaa LAPSIA, niin lapsia, ei lasta. Mieheni tosin nyt teki selväksi että ei tuo enää mitään, jos ei voi tuoda molemmille. Poislukien tietysti ne synttärit ja nimpparit.

Sydämestäni toivon että anoppi ymmärtää.. Tai eksyy tänne palstalle edes lukemaan näitä kommentteja.

ap5763

Vierailija
48/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äiti on tuommoinen. Suosii aivan törkeästi yhtä siskoistani ja hänen lapsiaan. Kun apua tarvitsee niin sillon soittaa tietenkin minulle. Minullahan aina on aikaa. Ihmettelee joskus miten muka en ehdi vaikka tietää millainen työ minulla on. Kehuu ja puhuu koko ajan siskoni lapsista kuinka eteviä he ovat ja siskon murheista. Kun omat lapseni ovat paikalla niin silloinkin äiti puhuu koko ajan siskoni lapsista ja siskoni huolista. Ei tulisi kuuloonkaan että minä puhuisin omista murheista kun siskon lapset on paikalla. Äiti toruisi heti että älä nyt tuommoista puhu. Niin mutta minulle ja minun perheelle ei ole väliksi. Aina voi möläyttää mitä vaan vaikka että mies lyö siskoani.

Vierailija
49/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:53"]

Erityislapsi on anopin mielestä koska ei osaa puhua. Äiti ei tee mitään asian eteen vaan valittaa kotona. Kyllä olen katkera jos ei kohdella tasapuolisesti, meillä on 2 lasta ja meillä huomioidaan molemmat. Minulle on yksi lysti mitä ostelee tuolle yhdelle lapselle. Kuulostat 3 kyllä anopiltani, tulisitte hyvin juttuun.. Ap

[/quote]

Sinä puolestaan kuulostat aikamoiselta riivinraudalta, taidatkin olla sellainen? Onko luuta jo parkissa oven takana?

Vierailija
50/58 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse vain sukulaisuuden takia olla epämieluisien yksilöiden kanssa, ap.

Vierailija
51/58 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen eroa.

Vierailija
52/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti perheen isä tekee äidilleen selväksi, että on samaa mieltä kuin "kohtuuton" miniä: suosiminen on todella epäreilua.

Vierailija
53/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi tuollaista anoppia. Tätini anoppi antoi aina komean ja kalliin joululahjan tätini vanhimmalle tyttärelle. Täti joutui aina avaamaan paketin etukäteen ja ostamaan samantapaisen pikkusiskolle vähistä rahoistaan.

Ystäväni anoppi näki vain perheen vanhimman pojan ja oli kuin pikkuveljeä ei olisi ollut olemassakaan.

Molemmissa tapauksessa oli kysymyksessä ihan ydinperhe ja kaikki lapset anopin biologisia lapsenlapsia.

Vierailija
54/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummoni on ollut aina tuollainen.

Hän suosii serkkujani kokoajan. Minä taas olen, noh ilmeisesti suvun mustalammas ja aivan turha ihminen.

Hän antaa serkuilleni rahaa jouluisin ja syntymäpäivisin. Minä taas jään aina ilman.

Serkuilleni hän on ystävällinen ja minut hän viimeksi 6 vuotta sitten haukkui huoraksi, lutkaksi ja epäonnistujaksi, kun kerroin menneeni kihloihin mieheni kanssa.

En ole tuon puhelun jälkeen pitänyt häneen mitään yhteyttä. En vain enää jaksanut kuunnella sitä haukkumista hänen taholtaan.

En nyt osaa antaa vinkkejä ap:n tilanteeseen yhtään, mutta halusin kertoa, että ei ole ainut laatuinen tapaus tässä maassa.

Sama. Serkuilleni maksettiin harrastukset, tarvikkeet, leirit, talvivaatteet, käyttörahaa lomiksi, polkupyörät, soittimia, lukiokirjoja, kielikursseja... Minä sain joka joulu liian pienen pyjaman, synttäriksi kiiltokuvia ja rippilahjaksi avaimenperän. Näiltä samoilta isovanhemmilta. Jos kerrankin saimme jotain samaa (uudet hammasharjat tms. pientä), sain aina valita viimeisenä.

Mutta aikuiseksi kasvoin silti, vähän ymmälläni, mutta en katkerana.

Vierailija
55/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ärsyttää kun haukutaan provoksi vaikka tällaisia anoppeja on ihan oikeasti. Omalla kohdalla onneksi eriarvoisuus on toisaalta aika pientä. Anopilla on neljä lasta, joista tyttärien lapset ovat niitä lellittäviä. Meidän sekä miehen veljen lapset ovat aina olleet vähemmällä huomiolla (yökyläilyt, lahjat, osallistuminen juhliin jne.). Varsinkin nuorimman tyttären ainoa lapsi on se mummin lempilapsi, joka puolittain asuu mummilassa ja hänen tekemisensä ovat aina jotain ihmeellistä. Toki täytyy sanoa, että tuo nuorin tytär on ollut jo itsekin äitinsä lempilapsi, joten ei ihme että sama jatkuu lapsen kohdalla.

Ja jos anoppi kaipaa jotain apua, niin kummasti soitetaan aina ensimmäiseksi miehelleni tai hänen veljelleen. Oma mies on jo pikkuhiljaa vähentänyt auttamistaan ja myös veli (uusi vaimo tuonut vähän ryhtiä touhuun) ei enää heti lähde nurmikkoa leikkaamaan tms.

Vierailija
56/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaukseni on, että anoppi on huolissaan tyttärensä lapsesta ja hänen kehityksestään. Eikä osaa käsitellä näitä tunteitaan millään toimivalla tavalla. Sinun samanikäinen tyttäresi on elävä muistutus tästä huolesta. Anoppi vertailee, ja kokee kateutta ja katkeruutta. Sinun lapsesi taidot ja sosiaalisuus ei herätä hänessä tilanteeseen kuuluvaa iloa vaan vihaisuutta.

Vierailija
57/58 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaukseni on, että anoppi on huolissaan tyttärensä lapsesta ja hänen kehityksestään. Eikä osaa käsitellä näitä tunteitaan millään toimivalla tavalla. Sinun samanikäinen tyttäresi on elävä muistutus tästä huolesta. Anoppi vertailee, ja kokee kateutta ja katkeruutta. Sinun lapsesi taidot ja sosiaalisuus ei herätä hänessä tilanteeseen kuuluvaa iloa vaan vihaisuutta.

Olim tulossa juuri kirjoittamaan tätä samaa tänne. Luin ketjua yöllä ja päätin tulla vastaamaan aamulla kun kommentointi on sallittua mutta ei tarvitsekaan. Joku oli ehtinyt jo kirjoittaa oman mielipiteeni tänne 100% tarkkuudella 🙂

Ap:n tytär on anopille jatkuva elävä muistutus siitä että oman tyttären tyttärellä ei ole kaikki hyvin koska ap:n tytär kehittyy ikätsoisesti mutta toinen lapsi ei. Siksi inhoaa ap:n tytärtä.

Oikeinhan anopin käytös ei ole missään nimessä mutta tästä se luultavasti johtuu.

Vierailija
58/58 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut aloituksesta mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme