Miksi annatte tehdä juurihoitoja??
Kuulostaa siltä etteivät ne ikinä onnistu, ovat kalliita ja kivuliaita. Mikä järki??
Kommentit (22)
Minulla onnistui erittäin hyvin.
Yhden hyvin surullisen tapauksen tiedän: juurihoidon yhteydessä verenkiertoon pääsi bakteeri, jonka johdosta tulehdus tms. eteni aivoihin. Nuori mies, jolle tämä tapahtui, ei ymmärtänyt ajoissa tilanteen vakavuutta. Kun hän sitten hakeutui hoitoon, se ei enää auttanut ja hän kuoli.
Tulehtunut hammasjuuri se vasta kivulias onkin. Ja hengenvaarallinen.
"Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Tiedekeskuksen johtamassa laajassa EU-hankkeessa tehtiin tutkimus, missä sydäninfarktin takia pallolaajennukseen tulleilta potilailta pois imetyssä veritulppaumassa oli lähes kaikilla hammasperäisiä bakteereja, lähinnä hampaan juuren märkäpesäkkeen bakteereja."
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:24"]
Minulla onnistui erittäin hyvin.
Yhden hyvin surullisen tapauksen tiedän: juurihoidon yhteydessä verenkiertoon pääsi bakteeri, jonka johdosta tulehdus tms. eteni aivoihin. Nuori mies, jolle tämä tapahtui, ei ymmärtänyt ajoissa tilanteen vakavuutta. Kun hän sitten hakeutui hoitoon, se ei enää auttanut ja hän kuoli.
[/quote]
Älä naurata. Hampaan juurihoito tehdään tulehtuneen hammasjuuren hoitamiseksi. Siellä on ne bakteerit ihan valmiina yhteydessä verenkiertoon.
Kannattaa hoitaa hampaansa asianmukaisesti. Kerran vuodessa tarkastus/suugugienisti.
Totuushan on Se, että suurin osa juurihoidoista onnistuu ihan hyvin, mutta ihmiset nyt tykkää puhua ja kauhistella niitä huonoja kokemuksia tai juurihoidon epäonnistumisia. Sama päätee viisaudenhampaiden leikkauspoistoihin, suurin osa potilaista on ihan ok, toimenpide menee hyvin ja tietty jälkisärkyä on aina, mutta mitään traumoja ei jää. Silti jostain syystä jengi olettaa, että Se on ihan kamalaa, kun on kuullut muutaman kamalan kokemuksen, esim että jälkisäryt on hirveät tai että poisto on ollut pitkäkestoinen ja hammaslääkäri kovakourainen jne. Ei kukaan jaksa pitää meteliä positiivisista kokemuksista, tyypillistä meille suomalaisille ;) t. Alalla töissä.
Minulle hammaslääkäri oli tekemässä juurihoidon hampaaseen, jossa oli is reikä, syystä "?". Kieltäydyin ja laitettiin kruunu ja on pysynyt 6 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:30"]Totuushan on Se, että suurin osa juurihoidoista onnistuu ihan hyvin, mutta ihmiset nyt tykkää puhua ja kauhistella niitä huonoja kokemuksia tai juurihoidon epäonnistumisia. Sama päätee viisaudenhampaiden leikkauspoistoihin, suurin osa potilaista on ihan ok, toimenpide menee hyvin ja tietty jälkisärkyä on aina, mutta mitään traumoja ei jää. Silti jostain syystä jengi olettaa, että Se on ihan kamalaa, kun on kuullut muutaman kamalan kokemuksen, esim että jälkisäryt on hirveät tai että poisto on ollut pitkäkestoinen ja hammaslääkäri kovakourainen jne. Ei kukaan jaksa pitää meteliä positiivisista kokemuksista, tyypillistä meille suomalaisille ;) t. Alalla töissä.
[/quote]
Tietenkin kauhistellaan omaa kokemista, niin kuin synnytyskertomustakin. Että voi sitte olla se avuton autettava sääliä ja huomiota saava pieni ihminen joka on joutunut kärsimään.
Mikä olisi ap:n mielestä juurihoidon vaihtoehto?
Kerro lisää, ottaisitko mieluummin särkevän hampaan ( se vasta kivulias onkin!) vai hampaan poiston? Mistä johtuu, että en ole ennen tätä edes kuullut epäonnistuneesta juurihoidosta?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:32"]
Minulle hammaslääkäri oli tekemässä juurihoidon hampaaseen, jossa oli is reikä, syystä "?". Kieltäydyin ja laitettiin kruunu ja on pysynyt 6 vuotta.
[/quote]
ööh.. mulla juurhoidettiin hammas yli 10 vuotta sitten ja tossa se nököttää yhä ilman mitään kruunua
Mulle on tehty kaksi juurihoitoia. Toinen onnistui täydellisesti, hammas on ihan oireeton, mutta toinen juurihoidettu vähän ilmoittelee olostaan välillä. Ei se kipeä ole, mutta jotenkin ei niin tunnoton ole kuin se toinen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:32"]
[/quote]
Juurihoidolla ja kruunulla taitaa kyllä olla aika eri tehtävä hampaassa...
Miten muuten kun mulle tehtiin juurihoito 3 kk sitten ja väliaikainen paikka, joka ois pitänyt uusia 3 kk sisällä, miksi näin? Miksei heti voitu laittaa pysyvää paikkaa? Lääkäri mumisi jotain epämääräistä että laitto sinne aineita ja sen pitää nyt ensin parantua. Mitä jos en tee mitään nyt enää, siis laitata uutta paikkaa? Mitä ees toi väliaikainen paikka tarkottaa?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:32"]Minulle hammaslääkäri oli tekemässä juurihoidon hampaaseen, jossa oli is reikä, syystä "?". Kieltäydyin ja laitettiin kruunu ja on pysynyt 6 vuotta.
[/quote]
Eihän näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:16"]Kuulostaa siltä etteivät ne ikinä onnistu, ovat kalliita ja kivuliaita. Mikä järki??
[/quote]
Niin onhan se aina parempi poistattaa hammas, suuhun tulee niin mukavan ilmavaa.
Minulle on juurihoidettu 2 hammasta eikä kumpikaan ole oireillut hoidon jälkeen mitenkään. Ensimmäisen hampaan juurihoidosta on nyt noin 7 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:30"]Totuushan on Se, että suurin osa juurihoidoista onnistuu ihan hyvin, mutta ihmiset nyt tykkää puhua ja kauhistella niitä huonoja kokemuksia tai juurihoidon epäonnistumisia. Sama päätee viisaudenhampaiden leikkauspoistoihin, suurin osa potilaista on ihan ok, toimenpide menee hyvin ja tietty jälkisärkyä on aina, mutta mitään traumoja ei jää. Silti jostain syystä jengi olettaa, että Se on ihan kamalaa, kun on kuullut muutaman kamalan kokemuksen, esim että jälkisäryt on hirveät tai että poisto on ollut pitkäkestoinen ja hammaslääkäri kovakourainen jne. Ei kukaan jaksa pitää meteliä positiivisista kokemuksista, tyypillistä meille suomalaisille ;) t. Alalla töissä. [/quote] Tietenkin kauhistellaan omaa kokemista, niin kuin synnytyskertomustakin. Että voi sitte olla se avuton autettava sääliä ja huomiota saava pieni ihminen joka on joutunut kärsimään.
[/quote]
Juurihoidossa jos hammas ei puudukaan ei tarvitse liiotella kipua. Eihän paljoa sen pahempaa kipua varmasti olekaan kuin että porataan hampaassa vielä eläviin hermoihin. Suomessa vieläkin vähätellään kipua ja suhtaudutaan sen hoitoon välinpitämättömästi.
Onko normaalia että juurihoidon jälkeen (tehty eilen) hammas on puruarka? Ekalla kerralla ei ollut..
Varsinkin voisi alkaa pätemään ja kapinoimaan tätäkin vastaan.