Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovuin kirjastokortista

Vierailija
02.02.2022 |

Pari vuotta sitten luovuin kirjastokortista. Minulla on myös huono kirjastokokemus joka osaltaan vaikutti kirjastokortista luopumiseen. Kirjojen lukemista en ole silti lopettanut. Ostan kirjat itselleni. En ole enää riippuvainen lainausajoista. Kirjastosta kirjoja lainatessani pelkäsin tuhoavani "yhteistä omaisuutta" vaikka pidin niitä kuin "kukkaa kämmenellä". Nyt ei tarvi stressata omiaan vaikka tosi hyvin niitä kirjoja säilytänkin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten kellään voi olla huono kokemus  kirjastokortin käytöstä.

Kun nykyisin  kirjastossa asioidessa asioidessa, ei tarvise olla missään tekemisissä yhden ainoakaan kirjaston työntekijän.

Nykyisin jokainen itse henkiökohtaisesti palauttta omat kirjatosta lainaamsa aineistot palautus automaattii, ja saa kuitin palauttamistaan aineistosta.

Samoin jokainen lainaa itse lainauautomaatilla, kaiken sen aineiston, minkä haluaa kirjastosta lainata.

Omat maksunsa kirjastoon, voi kukin itse maksaa verkossa.

Ainoa asia, missä kirjastona asiakas joutuu asiomaan kirjaton työntekijän kanssa, voi olla omien kaukolainojensa hakeminen kirjastosta,  Sillä noita kaukolainoja ei kaikissa kirjastoissa aset suoraan itsepalvelu varaushyllyihin  Syitä moiseen voi olla monta. Esimerkiksi oppikirjat, joita vapaassa käytännössä voitaisiin varastella useinkin, ellei niitä kaukolainoja luovittetaisi vain suoraan kston työntekijöiden toimesta,

Näyttää myöskib siltä, että kirjasot siirtyvät mitä suuremmissa määrin kaikissa maksuissa verkkomaksuihin.

Eli kirjastoissa ei enää ole kassakoneita, vaan asiakas hoitaa kaikki maksunsa suoraan verkossa, verkkopanisnsa tai muun maksumenetteln kautta.

Tokis edelleen kstoissa säilyy käytännöt, että  palauttamattomien lainojen tarpeeksi suuri summa menee maksukehoitusen jälkeen, suoraan ulosottoon.

Ja muisaakseni on myös niin yleisissä kirjastoissa, että tiettyistä suurista maksuista johtuviaä lainauskieltoja ei voi koskaan itse purkaa, vaan ne täytyy hoitaa itse henkilökohtaisesti, eri tavoin-

Vierailija
22/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä kortista piti erikseen luopua? Sen kun lopettaa lainaamisen.

On tietysti teoreettinen mahdollisuus, että joku olisi varastanut ap:n kirjastokortin ja lainannut sillä kirjoja, jotka ap olisi joutunut maksamaan.

Kukin tyylillään, sanoi entinen emäntä, kun katon ulkohuussista poisti.

Otin hyllystä hieman kärsineen kirjan. Palautuksen jälkeen tuli kotiin lasku. Ihan kirjaston johtajaa myöten soittelin mut ei auttanut valitukset. Olisi pitänyt valittaa korkeemmalle taholle asiasta. Kirjaston johtaja antoi ymmärtää että olen valehtelija eikä tällainen ole mahdollista että huonokuntoinen kirja päätyy heille lainattavaksi. 

ap

Uskon.

Kirjasto käyttää niin paljon orjatyövoimaa (9 euron ihmiset), että kaikilla ei todellakaan ole palautustilanteessa viivakoodeja lukiessa motivaatiota tutkia ja plärätä jokaista kirjaa, onko niissä jotain huomauttamista. Ennen kuin lainaa, kannattaa katsoa se kirja läpi, jos on vaurioita eikä missään kohtaa kirjaa ole huomautusta+päiväystä asiasta, olet heikoilla palautustilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

On tietysti teoreettinen mahdollisuus, että joku olisi varastanut ap:n kirjastokortin ja lainannut sillä kirjoja, jotka ap olisi joutunut maksamaan.

Otin hyllystä hieman kärsineen kirjan. Palautuksen jälkeen tuli kotiin lasku. Ihan kirjaston johtajaa myöten soittelin mut ei auttanut valitukset. Olisi pitänyt valittaa korkeemmalle taholle asiasta. Kirjaston johtaja antoi ymmärtää että olen valehtelija eikä tällainen ole mahdollista että huonokuntoinen kirja päätyy heille lainattavaksi. 

ap

Kerran löysin Kansalliskirjaston Avokokoelman hyllyssä olevasta kirjasta partakoneenterän.

Vierailija
24/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lainaan paljon. Ostan lähinnä kirjoja, joita yleiseen kirjastoon ei ikinä hankita. Luen mm. paljon tieteellistä kirjallisuutta kiinnostuksesta. Monia teoksia ei ole myöskään käännetty, joten nekin yl. pitää ostaa. Ja jos joku uutuus kiinnostaa, saatan ostaa, jos varausjono on pitkä.

Vierailija
25/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia ongelmia sitä voikin olla. Mikä ihmeen huono kirjastokokemus? Täti sanonut shhh?

Ei ollut pelkkä shhhh!

Kirja jota en ollut tuhonnut ja jouduin maksamaan. Nuorempana en osannut pitää puoliani. Nyt en suostuisi tuommoiseen. 

ap

Heh hee heh.

Miksi et kyseenlaistanut korvausvaatimusta?  Siis miksi et.

Ajat ja tavat myös kirjastoissa muuttuvat, koska useimmssa ksoissa on jo käytössä kaiken kirjastoista lainatun aineiston osalta, sekä automaattinen palautus  että lainaus automaatit.

Joten mitä näinä aikoina aikoina, yksikään kirjasto voisi vaatia keneltäkään lainaajalta mitään korvauksi mitään korvauksia turmeluneesta ainoistaP

Toki tässäkin tulee eteen se ns, kuluttajan oma vastuu,

Mutta esitänpä esimerkin näistä omatoimi kirjastoista,

Omatoimikirjasto on kirjasto, joka on auki vuorokaudessa auki pitempään, kuin tavallinen yleinen kirjasto.

Nämä omatoimi kirjastot ovat avoinna myös avoinna myös lauantaisin, sunnuntaisin, aattopäivinä sekä juhlapyhinä.

Ja nyt se ydinkohta:  Jos omatoimi kirjastossa käyvä asiakas lainaa pikaiseti jonkun kirjan, cd-levyn tai dvd-videon suoraan palautus hyllystä.

Siis vaikkapa lainaa omatoimikstossa lauantai aamuna palautetun kirjan, musiiki-tai elokuvan aineiston.

Vkonloppuina ei omatoimi kstoissa ole hlökuntaa.

Jos edellenen lainaaja on rikkonut cd-levyn tai dvd- levyn ei uusi lainaaja voi sitä mitenkään tietää,

Kuitenkin rikkoutuneesta ja turmeltuneesta tai muutoin sotketusta aineistoista, vaaditaan aina korvausa juuri siltä viimeiseltä aineiston lainaajalta,

Kstojen normaaleilla aukiolo aikoina, kaikki palautettu aineisto tarkistesteen, ainakin silmämääräisesti ennenkuin henkilö vie ne hyllyihin omille paikolleen,

Täss  on todellakin erittäin suuri epäkohta kirjastoista lainattujen aineistojen korvausvelvollisuudessa.

Vierailija
26/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

ap

Kerran löysin Kansalliskirjaston Avokokoelman hyllyssä olevasta kirjasta partakoneenterän.

Toistaiseksi en ole vielä löytänyt kirjan välistä huumeruiskua, mutta eiköhän sekin päivä vielä tule.

Vierailija
27/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vahingossa tuhoaisikin kirjaston kirjan, sen korvaaminen tulisi halvemmaksi kuin säännöllinen tapa ostaa uusia kirjoja. Mutta jos raha ei ole ongelma, niin mikäs siinä.

En itsekään ole rikas, mutta ostan silti jatkuvasti tieteellisiä kirjoja, niin että saan ne heti käyttööni, kun tarvitsen. Ei tarvitse stressailla palautusaikojen kanssa. Omiin kirjoihinsa voi myös tehdä merkintöjä ja niitä voi myös alleviivailla - vain idiootti tekee omia merkintöjään kirjaston kirjoihin.

Muistan vielä ajan, jolloin isoa kotikirjastoa pidettiin sivistyksen merkkinä.

Tämä. Hirvittävää ongelmajätettä.

Vierailija
28/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yleinen kirjastolaitos on taatusti yksi maailman parhammista, ja todennköisesti parhain koko maailmassa.

Harvassa maassa tähän asti, jokaine kirjastoon tuleva ihminen on saanut ja saa edellen käyttää vapaasti ja ilmaiseksi käyttää kirjaton tietokoneita.

Kirjastojen henkiökunta ei kysy asiakkalta, että mitäs aioit tietokoneellamme tehdä eikä kirjaston työntekijät myöskään kytttää eikä valvo kirjastojen netttikoneiden käyttöä.

Ei tietenkään, koska siihen ei heillä ole oikeutta. Nämäkin jutut ovat laieisas ja asteuksissa määrätty.

Tiedän itse ulkomailla asuneena, jotta samanlaisia vapaita ja ilmaisia mm. it-palveluja ei läheskään muissa maissa ole. Ei edes EU-maissa.

Vierailija
29/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Uskon.

Kirjasto käyttää niin paljon orjatyövoimaa (9 euron ihmiset), että kaikilla ei todellakaan ole palautustilanteessa viivakoodeja lukiessa motivaatiota tutkia ja plärätä jokaista kirjaa, onko niissä jotain huomauttamista. Ennen kuin lainaa, kannattaa katsoa se kirja läpi, jos on vaurioita eikä missään kohtaa kirjaa ole huomautusta+päiväystä asiasta, olet heikoilla palautustilanteessa.

Itse olen välillä lainaillut huonokuntoisia kirjoja, eikä kukaan ole vielä toistaiseksi tullut palautuksen jälkeen valittamaan kirjan kuntoa. Edes niistä yliopiston kurssikirjoista, jotka älypäät ovat sotkeneet lähes lukukelvottomiksi.

Vierailija
30/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi tulisi jos joutuisi kaikki lukemansa kirjat ostamaan. Luen vähintään viisi kirjaa viikossa.

Miten ehtii lukemaan viisi kirjaa viikossa? Oletko nopea lukemaan? Käytkö töissä ja jos käyt niin minkälaisessa työssä? Onko lapsia?

Itse olen kolmivuorotyötä tekevä ja nyt vielä opiskelen samalla enkä todellakaan ehtisi lukemaan viittä kirjaa viikossa. En olisi ehtinyt ennen opiskelujakaan. Lukunopeus keskivertoa. Yksi täysi-ikäinen lapsi.

Vierailija
31/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vahingossa tuhoaisikin kirjaston kirjan, sen korvaaminen tulisi halvemmaksi kuin säännöllinen tapa ostaa uusia kirjoja. Mutta jos raha ei ole ongelma, niin mikäs siinä.

En itsekään ole rikas, mutta ostan silti jatkuvasti tieteellisiä kirjoja, niin että saan ne heti käyttööni, kun tarvitsen. Ei tarvitse stressailla palautusaikojen kanssa. Omiin kirjoihinsa voi myös tehdä merkintöjä ja niitä voi myös alleviivailla - vain idiootti tekee omia merkintöjään kirjaston kirjoihin.

Muistan vielä ajan, jolloin isoa kotikirjastoa pidettiin sivistyksen merkkinä.

Tämä. Hirvittävää ongelmajätettä.

Useimmat eivät pidä sivistystä ongelmajätteenä.

Vierailija
32/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi tulee itse ostaa. Kirjasto on mainio ilmainen sivistävä etu.

Etkö ihan oikeasti haluaisi jotain sinulle tärkeää kirjaa ihan ikiomaksi?

Vierailija
33/33 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse hieman vastaavasta huomautuksesta viisastuneena näytän aina virkailijalle” kärsineen” kirjan ja siihen yleensä kirjoitetaan viat. En tosin Joutunut maksamaan kirjaa. Toisella kertaa jouduin maksamaan kirjan, kun se varastettiin palautustiskiltä. En joutunut maksamaan uutta kirjaa, vaikka aluksi sitä vaadittiin. Ostin kirjan divarista. Tätä ilmeisesti tapahtui enemmänkin, koska meidän kirjastossa siirryttiin palautusautomaatteihin.