Auttakaa! (laihdutuksesta)
Olen 22v nuori nainen ja viimeiset 4 vuotta taistellut painoni kanssa. Mitat tällä hetkellä 166/68 (vaatekoko S/M ja 36-38) ja ahdistaa nämä läskit. Tiedän, että mulla on myös paljon lihasta, mutta vaikka peilistä näytän ihan ok:lta, kaikki kuvat kertovat totuuden. En osaa käyttää kivoja vaatteita, sillä tuntuu että mikään ei näytä hyvältä päälläni. Liikun melko paljon, lähes päivittäin vähintään sen 7,5km lenkkeillen, usein yhteensä lähemmäs 20km. Teen myös vatsoja, kyykkyjä, dippejä jne. kotona lähes päivittäin. Mutta. Syön väärin, en tiedä miten mun pitäis syödä että saisin tarpeeksi kaloreita mut en liikaa. Toisaalla kehotetaan jättämään kaikki hiilarit pois, toiset sitten sanoo että ne on välttämättömiä. En pysty syömään mitään miettimättä, saisiko sitä syödä vai ei ja paljonko kaloreita siihen kuluu. Myöskään ruoan määristä en tiedä, kuinka paljon mun kuuluis syödä. Normaalisti syön ns.leipälautasen kokoisen annoksen ruokaa, ei kukkuroillaan. Aamupala saattaa olla 2 ruisleipäsiivua päällisillä + kaakao tai puuroa marjoilla. Kaipaisin käytännön neuvoja niin, että saisin painon tiputettua alle 60kg niin että se pysyisi, mutta ilman nälkäkuurista johtuvia hirveitä retkahduksia. Haluan tiputtaa ylimääräiset kilot ja opetella hyväksymään itseni ja nauttimaan elämästäni. Kaikki fiksut neuvot on nyt tervetulleita!
Kommentit (28)
21, mä otan ruoistani kuvia. Leivällä on max. 1 juustosiivu ja kalkkunaleikkeleenkin puolitan aina niin että siitä tulee kahdelle leivälle. Ja ruokalautaset ei ole kukkuroillaan :/ mikähän tässä nyt on pielessä AP
Lataa puhelimeesi Fat Secret ja laita sinne kaikki syömisesi rehellisesti.
Itse huomasin tuon sovelluksen kautta, että mulle kertyi ylimääräisiä kaloreita ihan mielettömästi ruisleivästä, juustosta ja suklaan napostelusta (muutamassa palassa suklaata on saman verran kaloreita kuin yhdessä kevyessä ateriassa!). Jätin ruisleivän kokonaan, ja juustoa ja suklaata syön enää herkkupäivinä. Olen nyt laihtunut jo 5 kiloa ja alaspäin mennään joka viikko.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:15"]
20, eli mun pitäis syödä vähintään se 1500kcal päivässä että laihtuisin? Tuntuu et mitä vähemmän syö, sitä nopeemmin laihtuis.. Monesti jää päivän kalorit siihen 1000-1200, ja tyytyväinen ollut jos on jäänyt alle 1000.. Tämä siis tässä viimeisen kuukauden aikana kun olen alkanut kaloreita laskemaan. AP
[/quote]
Säästöliekki on höpöhöpöä. Kyllä se niin on, että nopeammin laihtuu, mitä vähemmän syö. Tosin laihduttamisen hyötysuhde vähän pienenee, eli ihan niin paljon nopeammin et laihdu vähentämällä kaloreita kuin mitä pelkkä kaloriero antaisi olettaa.
Hyvin alhaisten kalorien dieettien ongelma ei niinkään ole säästöliekki vaan se, että ihmiset ei jaksa niitä kauaa noudattaa. Ne myös laukaisevat monella repsahduksia ja ahmimishimoja, jotka sitten nollaa dieettikausilla saavutetut tulokset. Eli jos tuntuu että koko ajan on nälkä, heikko olo ja tekee jotain mieli kauheasti, niin voipi olla että kalorit on niin alhaiset ettei ennuste dieetin jatkamiselle useita kuukausia ole kovin hyvä. Silloin voi olla järkevää vähän lisätä syötyjä kaloreita.
Mutta ei mikään raja, esim. 1500 kcal, käy kaikille. Energian kulutus on tosi yksilöllistä. On pienikokoisia konttorityötä tekeviä naisia, jotka eivät kuluta koko päivänä kuin 1500 kcal, joten laihdutus noilla kaloreilla ei toimi. Toisaalta joku laihtuu yli puoli kiloa viikossa tuolla. OMan kalorinkulutuksen saa selville sillä kun itse kokeilee mikä on kalorinsaanti jolla ei laihdu eikä liho.
https://lihastohtori.wordpress.com/2014/02/14/kalori-on-kalori/
Tosta postauksesta löytyy kaava millä voit laskea kalorikulutuksesi ja siitä sitten vähennät sopivan kalorivajeen on se sitten 100 tai 500 kaloria. Yleensä käy niin että kun vetää sen kropan säästöliekille niin alkuun laihtuukin mutta sitten se tyssää ja kun nostaa kaloreita se paino luonnollisestikin saattaa _vähän_ nousta, tätä ei pidä kuitenkaan pelästyä sillä kroppa on vain niin sekaisin. Tilanne kumminkin tasoittuu siitä eli älä tee sitä virhettä että alat taas näännyttää itseäsi, tämä on monen laihduttajan virhe.. jos olet siis aktiivinen treenaaja niin älä hyvä ihminen pudota kaloreita alle 1500 per päivä.
-20
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:15"]
20, eli mun pitäis syödä vähintään se 1500kcal päivässä että laihtuisin? Tuntuu et mitä vähemmän syö, sitä nopeemmin laihtuis.. Monesti jää päivän kalorit siihen 1000-1200, ja tyytyväinen ollut jos on jäänyt alle 1000.. Tämä siis tässä viimeisen kuukauden aikana kun olen alkanut kaloreita laskemaan. AP
[/quote]
Säästöliekki on höpöhöpöä. Kyllä se niin on, että nopeammin laihtuu, mitä vähemmän syö. Tosin laihduttamisen hyötysuhde vähän pienenee, eli ihan niin paljon nopeammin et laihdu vähentämällä kaloreita kuin mitä pelkkä kaloriero antaisi olettaa.
Hyvin alhaisten kalorien dieettien ongelma ei niinkään ole säästöliekki vaan se, että ihmiset ei jaksa niitä kauaa noudattaa. Ne myös laukaisevat monella repsahduksia ja ahmimishimoja, jotka sitten nollaa dieettikausilla saavutetut tulokset. Eli jos tuntuu että koko ajan on nälkä, heikko olo ja tekee jotain mieli kauheasti, niin voipi olla että kalorit on niin alhaiset ettei ennuste dieetin jatkamiselle useita kuukausia ole kovin hyvä. Silloin voi olla järkevää vähän lisätä syötyjä kaloreita.
Mutta ei mikään raja, esim. 1500 kcal, käy kaikille. Energian kulutus on tosi yksilöllistä. On pienikokoisia konttorityötä tekeviä naisia, jotka eivät kuluta koko päivänä kuin 1500 kcal, joten laihdutus noilla kaloreilla ei toimi. Toisaalta joku laihtuu yli puoli kiloa viikossa tuolla. OMan kalorinkulutuksen saa selville sillä kun itse kokeilee mikä on kalorinsaanti jolla ei laihdu eikä liho.
[/quote]
Aloittaja on treenaava ihminen joten tuo 1500 kalorin raja kyllä ihan hyvin voisi häneen päteä. Tietty jos makaa kaiket päivät sohvalla tekemättä mitään niin eri asia.
Jos liikut noin paljon, tuosta painosta iso ossa on lihasta. Jos mistään ei kerran edes tursu läskiä, mietit painoasi ihan turhaan. Jos reisissä ja käsivarsissa tuntuu olevan löysää, treenaa niitä isoilla painoilla, niin saat lihaksia näkyviin. Älä ainakaan ala millekään kitudieetille, sellaisella lähtee vain lihakset. Vähennä ennemmin hieman hiilareita, esim. leivän sijaan munakas kasviksilla ja pullan sijaan vaikka rahka. Noilla liikuntamäärillä ei kyllä kannata nitäkään vähentää radikaalisti.