Äkillinen näköhäiriö, kokemuksia?
Minulle tuli täysin yllättäen näköhäiriö, jossa vasemmalla puolella näkyi c-kirjaimen muotoinen väreilevä läpinäkyvä alue. Se laajeni hiljalleen ja sen jälkeen alkoi valoshow. Näkökentän reunoilla oli kuin valopalloja kaikissa sateenkaaren väreissä, jotka vilkkuivat. En ole varma näkyikö tämä vain toisessa silmässä vai molemmissa, koska menin niin hämilleni tästä kohtauksesta, että en tajunnut testata asiaa. Muutoin vointi oli ihan normaali ja kohtaus kesti ehkä vartin suunnilleen. Lääkärissä kävin ja neurologinen status normaali, ei epäilyä silmäperäisestä sairaudesta. Lääkäri epäillyt aurallista migreeniä. Minulla on aina ollut päänsärkyjä, jotka sopivat lievään migreeniin, mutta tällaisia näköhäiriöitä ei ole ollut ikinä. Nyt vain aloin miettiä, että voisiko kuitenkin olla tia-kohtaus... Kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (23)
Kävisin silmälääkärillä kuitenkin. Minulla oli vähän vastaavat oireet ja lasiainen oli irronnut. Se ei ole vaarallista, mutta hyvä todeta, koska joskus se voi irroittaa verkkokalvoa mennessään ja silloin on kiire.
Kaihi. Mulle tuli nelikymppisenä, ja syynä kortisoni (astmaan) joka kiihdyttää kaihia. Oli just noita ”c:n muotoisia valokuvioita” näkökentässä. Heti ei leikattu sitä vaan nyt seurataan miten nopeasti näkö huononee.
Nuita voi tulla pelkästä ruudun tuijottamisesta,liikaa ja liian kauan.