Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillinen näköhäiriö, kokemuksia?

Vierailija
02.02.2022 |

Minulle tuli täysin yllättäen näköhäiriö, jossa vasemmalla puolella näkyi c-kirjaimen muotoinen väreilevä läpinäkyvä alue. Se laajeni hiljalleen ja sen jälkeen alkoi valoshow. Näkökentän reunoilla oli kuin valopalloja kaikissa sateenkaaren väreissä, jotka vilkkuivat. En ole varma näkyikö tämä vain toisessa silmässä vai molemmissa, koska menin niin hämilleni tästä kohtauksesta, että en tajunnut testata asiaa. Muutoin vointi oli ihan normaali ja kohtaus kesti ehkä vartin suunnilleen. Lääkärissä kävin ja neurologinen status normaali, ei epäilyä silmäperäisestä sairaudesta. Lääkäri epäillyt aurallista migreeniä. Minulla on aina ollut päänsärkyjä, jotka sopivat lievään migreeniin, mutta tällaisia näköhäiriöitä ei ole ollut ikinä. Nyt vain aloin miettiä, että voisiko kuitenkin olla tia-kohtaus... Kellään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihi. 

Vierailija
2/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kaihi

- Diabetes

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olihan se silmälääkäri, joka tutki?

Vierailija
4/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Itsekin näen auroja ja sahalaitoja. Migreenissä ei välttämättä ole päänsärkyä. Voi olla myös näköhäiriöitä, pahoinvointia jne.

Vierailija
5/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja minulla on aurallinen migreeni. Joskus en osaa puhua, hetkeksi voi puutua vasen jalka. Usein näen pieniä sinertäviä salamanvälähdyksiä migreenittöminä päivinäkin. Sitten jos taas on migreeni niin on usein ollut noita C:n muotoisia väreileviä sahalaitoja, jotka erottuvat parhaiten kun silmät laittaa kiinni. Nykyään kärsin migreenistä harvemmin kun aloitin urheilemaan (ihan kävely ja pyöräily), en makaa sohvalla niska huonossa asennossa, en ole liikaa tietokoneella, syön paljon vähemmän sokeria ja meditoin. Erityisesti meditointi on vähentänyt kohtauksia!

Vierailija
6/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aurallinen migreeni. Ainakin tuolla kuvauksella. Joillakin voi liittyä siihen "pahempia oireita". 

Vierailija
7/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnoosina migreeni ja sieltä hankalammasta päästä. Teit ihan oikein, eli lääkärin tutkimuksiin aina uuden oireen ilmetessä. Kertaalleen on mun nuppi kuvattu, eli rajumman migreenikohtauksen yhteydessä puutui kehon toinen puoli ja lievää halvausoiretta. Keskellä yötä TT-kuvaan ja ei siellä onneksi mitään ollut. Siitä sitten alkoi se mun aurallinen migreeni. Kysy ihmeessä lisää neurolta, jos jäi huolestuttamaan.

Vierailija
8/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä lääkärissä nyt heti. Itse menin vasta seuraavana päivänä.

Vierailija
9/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikohtaus voi muistuttaa tia-kohtausta tai muita vakavia kohtauksia vaikka ei olekaan yhtä vakava. Ja tosiaan kuten edellä sanottiin, migreeniin voi liittyä pahoinvointia ja mitä kummallisempia oireita. Joskus taas migreeni on pelkkä aura eikä muita oireita. Yhdellä migreenipotilaalla voi olla monenmuotoisia kohtauksia, ei ole vain yhtä tiettyä kaavaa jolla sauraus ilmenisi. T. 5

Vierailija
10/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuo hiljalleen laajeneva kuvio kuulostaa migreeniltä.

Vierailija
11/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän migreenistä. Migreenissä näkökenttään tulee lisää asioita näkökenttään. Aivoinfarktissa taas näköpuutoksia eli näkökentästä puuttuu jotain.

12/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut yhden kerran vastaava oire. Sairastan MS-tautia (neurologinen sairaus), joten pelästyin näköhäiriön liittyvän siihen, eli pelästyin että tauti on aktivoitunut. Häiriö kuitenkin poistui vartissa.

Googlailtuani tajusin sen olleen migreeniaura, johon ei liittynyt päänsärkyä. Olen kuullut aurattomasta migreenistä, mutta ilmeisesti on myös migreenitöntä (päänsärytöntä) auraa!

Näköhäiriöstä on jo muutama vuosi aikaa eikä se ole uusiutunut. Mainitsin siitä silloin neurologillekin eikä hän ollut huolissaan.

Vierailija
13/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän migreenistä. Migreenissä näkökenttään tulee lisää asioita näkökenttään. Aivoinfarktissa taas näköpuutoksia eli näkökentästä puuttuu jotain.

Aurallisessa migreenissä tulee näkökenttäpuutoksia myös todella pahasti ja sitten on värillistä oiretta. Välkettä.

Vierailija
14/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli joskus yhtäkkiä sellainen yhtäkkinen näköhäiriö toiseen silmään, joka näytti vähän kuin nestekidenäytön hajoamiselta niin, että värit näkyy blokkeina. Ei ollut eikä tullut päänsärkyä, mutta tuo ei mennyt ohi joten menin nukkumaan ja seuraavana aamuna se oli poissa. Luin silloin että loogisin syy olisi migreeni mutta en tiedä oliko se sitä.

Vierailija
15/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olihan se silmälääkäri, joka tutki?

Ei ollut silmälääkäri eikä oiretta pidetty silmäperäisenä. 

Ap

Vierailija
16/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä lääkärissä nyt heti. Itse menin vasta seuraavana päivänä.

Käyty jo :)

Ap

Vierailija
17/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuo väreilevä c-kirjain kuulostaisi auralliselta migreeniltä ja väritkin. Sahalaitaa ei ilmeisesti tullut? Tia-kohtausta ja aurallista migreeeniä voi olla vaikeaa erottaa toisistaan... 

Vierailija
18/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päänsärytön, aurallinen migreeni. Sanon kuvioita tyylitellyiksi linnuiksi, jotka lentävät melkein poikkeuksetta oikealta vasemmalle. Kohtaus kestää n. parikymmentä minuuttia. Sen jälkeen saattaa olla väsynyt ja voimaton olo hetken aikaa. Kohtauksia kerran-pari kuukaudessa. Ennen tätä "valoshowta" lukemassani tekstistä alkaa puuttumaan kirjaimia, tai esim. kellotaulusta puuttuu osa tai joku numero. On ikään kuin blurrattu.. 

Vierailija
19/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan että migreeniltä kuulostaa. Ei tarvitse tulla päänsärkyä, valonarkuuksia jne, mutta voi tulla, samoin pahoinvointia. Samassa tilanteessa olin itse syksyllä lun eka aurallinen kohtaus tuli. Aurat ovat erilaisia, sinulla oli tällä kertaa C-kirjaimen mallinen. Minulle tuli tuikkiva valoshow molempiin silmiin, pisteitä jotka muuttuivat juoviksi ja blokkasivat tehokkaasti näkökyvyn. Luulin ennen, että migreeniaurat ovat aina sahalaitaisia, mutta ei se niin mene.

Vierailija
20/23 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut teini-iästä lähtien aurallista päänsärytöntä migreeniä. Nyt vanhana harvemmin. Ja juurikin tuo välkehtivä valoshow molemmissa silmissä. Valovälke voi alkaa jostain näkökentän reunalta tai keskemmältä, ja alue liikkuu pikkuhiljaa. Joskus on jopa puolet näkökentästä pois. Ja minäkin tajuan että nyt tulee taas kohtaus kun en yhtäkkiä näe kunnolla lukea tai esim ihmisten kasvot omituisesti 'katoavat'. Kohtaus kestää n. 15-20 min kunnes loppuu kokonaan. Sen jälkeen on jotenkin höntti olo. Välkehtivä, kirkas valo, esim. kevätaurinko hangella tai kauppojen kirkkaat spottivalot saattavat laukaista kohtauksen. Ja varmasti väsymys, huonosti syöty tms. vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme