Toisten häät ei kiinnosta, miten se on niin vaikea ymmärtää???
Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että hyvin harva ihminen on oikeasti kiinnostunut teidän häistänne. Vanhemmat ja lähimmät ystävät ovat innoissaan mutta sen jälkeen muut vieraat ovat täysin turhia koska heille on aivan sama kun Matti ja Maija sanovat tahdon toisilleen. Heille häät ovat jonnin joutava tapahtuma joka maksaa aivan liikaa he eivät myöskään halua pilata (kesä) viikonloppua tylsissä juhlissa.
Järjestäkää siis pienet häät jotka tulevat myös teille itsellenne halvemmiksi.
Kommentit (98)
Tiedä sitten keitä täällä on oikeasti kirjoittelemassa mutta itse voin kertoa suoraan miksi toisten häät ei kiinnosta. Toisten häistä on aivan hirvittävä hösääminen kolmen alle kouluikäisen kanssa. Jos lapset tulee häihin mukaan niin ennen häitä pitää katsoa vaatteet valmiiksi (ja yleensä ostaa jotain uutta), häissä joissa ei voi touhuta niin lasten paimentaminen on yhtä h"#%tiä. Lisäksi 5 henkiseltä perheeltä odotetaan joitain muuta kuin onnittelu haluausta. Harmittaa sanoa että kyllä minä ainakin ajattelen sen verran kotiin päin että se raha mikä menee toisten häihin olisi tärkeämpi sijoittaa omaan talouteen jossa vain toinen käy töissä ja asuntolaina painaa päälle. Jos häät ovat lapsettomat niin kolmen lapsen yökylään vieminen ei vain ole niitä helpoimpia juttuja vaikka olemme paljon isovanhempien kanssa tekemisissä. Ei paljon naurata kun yhtä yötä varten valmisteluun menee tunteja ja silti jonkun unikani jäi kotiin josta tulee hirveä huuto. Kivahan häissä on ihmisiä nähdä ja vain istua rauhassa mutta se muu toiminta siinä ympärillä...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:50"]
AP kuulostaa katkeralta ja kateelliselta, ikävää jos omat hääsi olivat epäonnistuneet ja vieraata eivät viihtyneet mutta älä pura pahaa oloasia muihin. Ei elämä ole kilpailu, kuulostaa että sinulla on paljon henkistä kasvamista tehtävänä.
[/quote]
Eipä tässä katkeria olla vaan realisteja jos ihminen ei tunne minua (ole kanssani tekemisissä) niin en halua kutsua hänen häihin josta todennäköisesti kieltäydyn (tai ainakin haluaisin kieltäytyä jos kehtaan). ap
[/quote]
Ei ole tainnut paljon kutsuja sinullekaan sadella. Ihanko loukkaannut, jos sinut kutsutaan häihin :o niin ne katkerat mammat täällä vaan kokoontuu. Omia häitäni ainakin vieraat odottavat, se tuli jo kihlajaisissa todettua. Katsos kaikilla ei ole perus suomihäät seuratalolla, joissa juodaan kaljaa ja viinaa ja leikitään leikkejä. Mutta ehkä sinun piireissäsi. Onnittelut! N22
[/quote]
Monella tuntuu olevan suuret luulot omista häistään vuosisadan megapippaloina joihin kaikki haluavat, todellisuus on vain jotain muuta. Olen käynyt aikuisena yli 30:ssä häissä ja vain 2 on jäänyt mieleen että olipa kiva ilta. Loput on ollut aivan hirvittävää kuraa ja kyllä minua on harmittanut kuluttaa hölmöilyyn kokoviikonloppu pukeutumisineen ja matkoineen, lisäksi olen vienyt myös lahjaksi rahaa. Näin jälkeenpäin voin sanoa että ei olisi kannattanut mennä. Nyt kesällä tiedän että on tulossa 3:t häät ja olen päättänyt osallistua vain yksiin.
67:lta hyvä pointti, mä voin olla ihan mitä tahansa, aviossa, avoliitossa, sinkku, mies tai nainen.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 23:11"]
Pakko myös sanoa että eipä ne toisten häät kummoisisa ole olleet olivatpa häät sitten hienossa ravintolassa, kartanossa tai vaikka riistamajalla. Silti sitä pulukkaa kehutaan kesän kauneimmatsi morsiammeksi ja häitä koko kesän kohokohdaksi, niin miksi? Eikö voisi suoraan sanoa että tylsäähän täällä on ja ruokakaan ei oikein maistunut ja jokohan täältä kehtaisi lähteä kotiin...
[/quote]
Juuri näin valitettavasti joudun myös sanomaan että pettymys on tullut jokakerta kun häät ovat jossain muualla kuin ravintolassa, pitopalvelut vain eivät pysty jostain syystä pitämään kaksistatasoa. Ravintolassa pidetyissä häissä ruoka on yleensä hyvää mutta monilla on kuitenkin tullut raja vastaan siinä mitä tarjotaan mikä on toisaalta harmi. Itseäni ei kiinnosta ensin viedä lahjaksi rahaa ja sen jälkeen maksaa omat juotavat. Pitäkää sen kokoset häät joihin teillä on varaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:04"]
Mikähän nyt ihmisillä on oikein ongelmana? Laitetaan kutsujan syyksi se, ettei osata olla menemättä vaikka ei kiinnosta? Olkaa nyt hyvänen aika aikuisia ja jättäkää juhlat väliin, jos ne kerran ovat jonkun puolituntemattoman ärsytyksen. Ei kukaan teitä minnekään keskitysleirille vie vaikka sanoisittekin "Onnea mutta emme nyt ikävä kyllä pääse.". Ei pitäisi ketään häiritä sekään, vaikka serkun kummin kaima haluaakin järjestää ylisuuret häät, omathan juhlansa ovat. Jos ei itse sinne halua mennä niin jättää menemättä. Se on niin älyttömän yksinkertaista.
[/quote]
Helppo se on täällä nimettömänä huudella että jättää menemättä mutta todellisuudessa asia ei ole näin musta valkoinen. Ajattelepa tilannetta jossa puolituttu järjestää suuret häät joihin et halua mennä, tiedät että sinne on kutsuttu myös sinulle hyviä kavereita. Mikäli et mene niin joudut selittämään hääparin lisäksi omille kavereillesi mikset mennyt vaikka kutsuttiin, tässä tuleekin se suomalaisen luonteen ongelma. Et halua näyttää nihkeältä ja vaikealta ihmiseltä kavereidesi silmissä koska pelkäät "julkikuvasi" saavan siitä säröjä. Vaikka kaikki olisivat sitä mieltä että "Ei tippaakaan kiinnosta" niin silti kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen vaan valittavat mielmmin häissä ja niiden jälkeen kuinka tylsää siellä on. Sama asia koskee myös polttareita (varsinkin miesten), vaikka talous olisi kuinka tiukilla niin monet ovat valmiita laittamaan viimeiset roponsa kaverin polttareihin kuin näyttää köyhältä kaveripiirin silmissä. Se on jokin kasvojen menetämisen pelko.
[/quote]
Aika jännä juttu. Itse jätin viime kesänä kahdet häät väliin ja olen edelleen hengissä, minua ei kivitetty enkä ole millään mustalla listalla. Mutta asioista voi tehdä juuri niin vaikeita kuin haluaa.
Pakko myös sanoa että eipä ne toisten häät kummoisisa ole olleet olivatpa häät sitten hienossa ravintolassa, kartanossa tai vaikka riistamajalla. Silti sitä pulukkaa kehutaan kesän kauneimmatsi morsiammeksi ja häitä koko kesän kohokohdaksi, niin miksi? Eikö voisi suoraan sanoa että tylsäähän täällä on ja ruokakaan ei oikein maistunut ja jokohan täältä kehtaisi lähteä kotiin...
Monesti miettinyt miksi ihmiset ovat nykyään niin omahyväisiä, kaikki kiva mitä toisella on tai toinen järjestää ei kiinnosta muita. VAin omat jutut on tärkeitä, nämä samat paukapäät luulevat kuitenkin itse järjestävänsä häät, tuparit tai muut kemut johon kaikki haluavat osallistua. Mä luulen että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Mä olen ihan suoraan dissannut näiden itseäään täynnä olovien idioottien polttareita, häitä ja kaikkea muuta mitä he ikinä järjestävätkään. HEH
Minä olin erilaisissa häissä viime kesänä. Oli kutsuttu vain lähisukua, mutta siitäkin tulee jo porukkaa kun molemmilla osapuolilla isot suvut. Häissä ei tarjottu alkoholia ja juhlat alkoivat jo melko aikaisessa vaiheessa iltapäivällä. Ohjelmana oli hauska teatteriesitys, jonka piti hääparin äidin tuttavat, aktiiviset harrastajat. Lapset päästettiin välillä pihalle kirmailemaan, onneksi oli hyvä ilma, ja sitten tuli vielä musiikkiesityksiä. Nekin olivat lähipiiristä, mutta yksi suvun haara on todella pitkälle kehittynyttä alalla, joten ei todellakaan mitään 10-v sukulaistytön ukkonooaa, vaan erittäin taitavasti esitettyä musiikkia, samalla kun söimme jälkiruokaa. Tykkäsin. Ei mitään typeriä morsiamen ryöstöä, kukkien heittelyä ja tuolla viihtyivät kaikki vauvasta vaariin. Ehkä joku parikymppinen sinkku ei tykännyt, mutta suurin osa oli tyytyväisiä. Hääpari myös kävi juttelemassa vähän kaikkien kanssa, eikä pönöttänyt omassa pöydässään koko aikaa. Todella erilaiset ja pirteät häät, joissa ei ollut tylsää. Ruokailukin oli hyvin järjestetty jaksoihin ja esityksiä oli osin ruokailun aikana, esim. soittoa, mikä oli tarkoitettukin taustamusiikiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:15"]
Mun kaveriporukassa häät on aina ollut ihan mielettömän hyvät juhlat. Tai oikeastaan bileet! Niihin tylsiin sukujuhliin en menisi vaikka maksettaisiin, mutta kaverihäitä oikein odotan.
[/quote]
Meillä on tiivis suku ja hauskat sukujuhlat ja juuri sen takia häihin menokin on mukavaa, kun tietää että kaikki on paikalla :) Ja juu, en nimen omaan käy häissä hääparin onnea palvoakseni, vaan sukulaisia ja ystäviä treffatakseni.
[/quote]
Meillä myös minun ja miehen suvuissa näin. Ystävän häissä oli vähän tylsää kun paljon odottelua ja lähes kaikki täysin tuntemattomia eikä tullut oikein juttua kenenkään kanssa, muilla kun oli ne omat poppoonsa jotka ennestään tuttuja toisilleen ja joiden kanssa jutella.
Valitettavasti olen kahta mielta häistä olen ollut häissä joissa ollut kivaa ja olen tuntenut olevani täkeä vieras mutta sitten olen ollut häissä joissa olen ihmetellyt mitä minä ja moni on tänne kutsuttu. Lahjoja tuomaan? Täyttämään ankeata latoa? Omasta puolestani voin sanoa että toivoisin pareilta tarkempaa harkintaa kenet kutsuu... itse en ainakaan loukkaannu jos minua ei kutsuta puolitutun häihin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:51"]
JHäiden tasosta jota on kommentoitu monin sanakääntein niin toivon että morsiammet ymmärtäisivät satsata tunnelmaan (ohjelmaan ja järjestelyihin) eikä niihin hiivatin askarteluihin jotka ovat kuitenkin sivuseikka.
[/quote]
Tämä. Ketään ei kiinnosta ne hiton hääkarkit ja perhoset, joita askarellaan monta päivää. Niihin on käytetty pahimmillaan eniten aikaa ja vieraille ne ovat kaikista yhdentekevin juttu! Ei niitä moni edes huomaa, joten miksi nähdä vaivaa?
Miks te meette tuntemattomien ihmisten häihin?Ihan outoa.Minusta olisi kiva päästä tuttujen häihin,jos on joku mukava ihminen niin sinne vaan bailaamaan sitten.Jokainenhan on aikuinen ihminen ja voi päättää minne menee niin ei tarvitse sitten valittaa "ei kiinnosta".Aika surulliset on ihmissuhteet jos ei ikinä koe mitään yhteneväisyyttä kenenkään ihmisen kanssa niin että jaksaisi sen ihmisen kanssa juhlia.
Eipä ne porukat voi olla ajatusten lukijoita. Toiset haluaa, toiset ei, mistä sen tietää. Pitää julkisesti huutaa isoon ääneen, että inhoan häitä enkä halua kutsuja, niin sitten niitä ei tule. Onhan se outoa saada kutsu viimeksi mummon hautajaisissa 12 vuotta sitten nähdyn serkun häihin, mutta kun kaikki serkut on päätetty kutsua, niin sitten tekevät niin. Tuonne varmaan menen jos kutsu tulee ja juuri siksi, että siellä näkee mm. perheineen serkun isoveljeä, joka on ikäiseni ja paljon läheisempi lapsena ollut itselleni. En vielä tiedä kutsutaanko, mutta eno on vihjannut, että häät on elokuussa ja kutsu tulee ennen juhannusta.
Itse ymmärrän sen että häihin kutsutaan myös ne vieraaksi jääneet serkut ihan vaan sen vuoksi että niitä edes joskus näkisi, toisaalta jos niitä ei kutsu, niin tädit ja sedät joiden jälkikasvua ei kutsuta voivat loukkaantua. Suurin oma ihmetykseni on nämä kaverin kaverien kutsumiset niin häihin kun polttareihin. Oman kaverin tunnet mutta muuten olet jutusta ulkopuolella. En tiedä miten toiset päätyvät kutsumaan vieraita ihmisiä? Ehkä joku voisi valaista asiaa? Onko niin että kun parilla ei ole montaa oikeasti läheistä kaveria niin sitten on pakko haalia kauempaa, ihmisiä joita ei kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:01"]
Niin, ja jos niin kovin häiritsee jos joku lapsi jokeltaa kirkossa, niin pitäkää varsinainen vihkiminen ilman vieraita. Saatte kelata ja katsoa sitä rikkumatonta hääseremoniaa hamaan eroamiseen saakka ilman, että yksikään ulkopuolinen ääni häiritsee...
[/quote]
Ei kai ketään normaalia häiritsekään jokeltelu, mutta se rääkyminen onkin aivan toinen asia...
Sekin nyt on tosiasia, että kaikkia ei voi miellyttää, ei mitenkään. Kun kysyin isältäni, millaiset serkkuni häät olivat -itse en päässyt kun laskettu aika oli käsillä ja matka oli pitkä - isä vastasi "sellaiset kuin nuorten häät nyt yleensä on". Eli isä ei tykännyt. Onhan se vaan täysi mahdottomuus miellyttää kaikkia, kun ihmiset ovat eri ikäisiä ja erilaisista elämäntilanteista. Eihän teitäkään Carl Philipin ja Sofian häät osaa miellyttäneet, mutta takuulla osa vieraista tykkäsi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:33"]Eipä ne porukat voi olla ajatusten lukijoita. Toiset haluaa, toiset ei, mistä sen tietää. Pitää julkisesti huutaa isoon ääneen, että inhoan häitä enkä halua kutsuja, niin sitten niitä ei tule. Onhan se outoa saada kutsu viimeksi mummon hautajaisissa 12 vuotta sitten nähdyn serkun häihin, mutta kun kaikki serkut on päätetty kutsua, niin sitten tekevät niin. Tuonne varmaan menen jos kutsu tulee ja juuri siksi, että siellä näkee mm. perheineen serkun isoveljeä, joka on ikäiseni ja paljon läheisempi lapsena ollut itselleni. En vielä tiedä kutsutaanko, mutta eno on vihjannut, että häät on elokuussa ja kutsu tulee ennen juhannusta.
[/quote]
Serkun isoveljeä? Eikö se oli yhtäkuin serkku?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:54"]
Ravintolassa pidetyissä häissä ruoka on yleensä hyvää mutta monilla on kuitenkin tullut raja vastaan siinä mitä tarjotaan mikä on toisaalta harmi. Itseäni ei kiinnosta ensin viedä lahjaksi rahaa ja sen jälkeen maksaa omat juotavat. Pitäkää sen kokoset häät joihin teillä on varaa.
[/quote]
Ei siinä mitään harmia ole, jos alkoholi on sinulle niin tärkeä asia niin eiköhän ole kohtuullista että sen itse omaan napaasi kustannat. Tuohan on ainoastaan järkevää ja nimenomaan osoittaa sitä että järjestäjät tietävät mihin heillä on varaa - eikä se tarkoita kummin kaimojen juottamista pöydän alle...
Ja ei, minulla ei ole tässä oma lehmä ojassa. Ainoastaan järkeä päässä.
Minusta tämä on aika tyypillistä tänä päivänä: muiden juhlat eivät kiinnosta. Olipa sitten illanistujaiset, syntymäpäivät, joulupäivälliset, ristiäiset, rippijuhlat tai häät, ne osuvat lähestulkoon aina väärälle päivälle, ovat tylsät ja epämieluisat ja niihin kulutettu aika tuntuu tuhlaamiselta. Älypuhelin kourassa istutaan aloillaan ja tutkitaan somesta, olisiko jossakin muualla jotkin vielä paremmat bileet. Istutaan aloillaan muodollisesti korrekti aika ja lasketaan minuutteja, koska on sopivaa lähteä. Miksi pitää juhlia jonkun puolituntemattoman typeriä juhlia, kun niissä ei kuitenkaan ole kivaa?
Ymmärrän täysin, että on kiusallista tulla kutsutuksi lähes tuntemattoman häihin täytevieraaksi, enkä minäkään nyt aivan erityisesti nauti istua hiostavassa juhlapuvussa odottamassa, että hääpari pääsee kuvauksistaan, ja päästään aloittamaan hääruokailu. Eikä kenestäkään varmaan ole loistojuttu tuhlata satoja euroja kolmansiin puolituntemattoman häihin tai keksiä, minne majoittaa lapset siksi aikaa, kun vanhemmat menevät lapsettomiin häihin. Mutta kun nykyään tuntuu, että vähän joka juhla on niin pohjattoman vastenmielinen, että mieluummin olisi vain kotona, paremmissa bileissä tai sitten järkkäämässä omia, kivempiä juhlia kivemmassa porukassa.
Onko nykyaika vain niin hektistä muutenkin, että juhlille ei oikeasti enää ole sijaa, vaan isompi arvo on sillä yksinololla oman perheen kesken omassa pikku turvapaikssa ilman vieraita ihmisiä?
Vähän vastakkaista näkökulmaa. Ymmärrän kyllä monen pointin ja näkemyksen, mutta onhan se näkemys niillä juhlakaluillakin. Minusta ei tuntuisi kauhean mukavalta, että läheiset ihmiseni ajattelisivat minun järjestämiäni juhlia ainoastaan kiusallisena, ikävystyttävänä pakkopullana, eikä minulle anneta edes mahdollisuutta osoittaa toisin.
Meillä oli suorastaan vaikeuksia karsia vieraslistaa. Paikkaan mahtui vain 80 ja olismme halunneet kutsua 120. Kyllä meidän häihin porukka tuli todella mielellään ehkä meidät tunnetaan parina joka tekee hommat viimeisen päälle. Pidimme häät tunnetussa ravintolassa (ruuat 10+), baari oli auki kokoillan, musiikista vastasi tunnettu artisti, lapsille oli varattu oma huone leikkitäteineen, iltaa juonsi ystävämme (joka joutuu esiintymään työssään paljon siksi esiintyminen sujuvaa).
Toki olisimme voineet järjestää häät jossain hiihtomaja/nuorisoseuran-/työväentalossa, ottaa halvin pitopalvelu ja karsia vielä tarjottavat minimiin sekä soittaa levyjä mankkarilla ja "unohtaa" alkoholitarjoilun. Aivan varmasti olisi ollut tylsät häät. Mutta suurin osahan on näitä, kuitenkin sinne odotettan saman tasoista pukeutumista ja lahjaa. Kyllä minua ainakin ärsyttää olla näissä junttihäissä vieraana ei siitä mihinkään pääse.
Harmi että ihmiset eivät ajattele mitä järjestävät. Käsittämättömintä on se miten toiset kuluttavat vuoden häiden järjestelyyn ja lopputulos on aivan kamala.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:04"]
Mikähän nyt ihmisillä on oikein ongelmana? Laitetaan kutsujan syyksi se, ettei osata olla menemättä vaikka ei kiinnosta? Olkaa nyt hyvänen aika aikuisia ja jättäkää juhlat väliin, jos ne kerran ovat jonkun puolituntemattoman ärsytyksen. Ei kukaan teitä minnekään keskitysleirille vie vaikka sanoisittekin "Onnea mutta emme nyt ikävä kyllä pääse.". Ei pitäisi ketään häiritä sekään, vaikka serkun kummin kaima haluaakin järjestää ylisuuret häät, omathan juhlansa ovat. Jos ei itse sinne halua mennä niin jättää menemättä. Se on niin älyttömän yksinkertaista.
[/quote]
Helppo se on täällä nimettömänä huudella että jättää menemättä mutta todellisuudessa asia ei ole näin musta valkoinen. Ajattelepa tilannetta jossa puolituttu järjestää suuret häät joihin et halua mennä, tiedät että sinne on kutsuttu myös sinulle hyviä kavereita. Mikäli et mene niin joudut selittämään hääparin lisäksi omille kavereillesi mikset mennyt vaikka kutsuttiin, tässä tuleekin se suomalaisen luonteen ongelma. Et halua näyttää nihkeältä ja vaikealta ihmiseltä kavereidesi silmissä koska pelkäät "julkikuvasi" saavan siitä säröjä. Vaikka kaikki olisivat sitä mieltä että "Ei tippaakaan kiinnosta" niin silti kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen vaan valittavat mielmmin häissä ja niiden jälkeen kuinka tylsää siellä on. Sama asia koskee myös polttareita (varsinkin miesten), vaikka talous olisi kuinka tiukilla niin monet ovat valmiita laittamaan viimeiset roponsa kaverin polttareihin kuin näyttää köyhältä kaveripiirin silmissä. Se on jokin kasvojen menetämisen pelko.