Oletteko kokeneet kateutta muuttaessanne Helsinkiin
Kommentit (35)
Kyllähän tämä menee niin päin, että Helsinkiin pieneen asuntoon muuttava on kateellinen niille, jotka samalla rahalla asuvat paljon suuremmassa ja laadukkaammassa asunnossa pienemmässä kaupungissa. Viisas ihminen ei tietenkään ole kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:27"]
Ap, miksi ihmeessä pitäisi kadehtia? Asumista pölyisessä ja likaisessa kaupungissa, autojen melu on jatkuvasti läsnä. Ruuhkat ja julkinen liikenne... ruuhkassa.
[/quote]
Pidän tätä esimerkkinä kateudesta. Olen ymmärtänyt että Helsingissä pääsee vartissa metsämäiseen puistoon, ja puolessa tunnissa oikeaan metsään ihan kantakaupungista.
[/quote]
Olet ymmärtänyt? Tuttavien takapihalla on todellakin puisto kantakaupungissa, voit olla varma että se ei ole lapsiperheiden paikka.
Oikea metsä? Tarkoitatko sitä aluetta missä asunnottomat majailee?
[/quote]
Mee käymään Helsingin Keskuspuistossa. Tai googlaa vaikka kuvia siitä. Tämä puisto alkaa kantakaupungista..
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:25"]Mä en ymmärrä. Jos on kateellinen miksei itse muuta tänne? Ei kai kukaan pakota asumaan muualla. T. helsinkiläinen [/quote] Raha.
[/quote]
Todennäköisesti niillä jorka asuvat muualla kuin Helsingissä on enemmän rahaa, koska asumiseen ei uppoa lähellekään niin paljon kuin Helsingissä, jossa on vielä pitkät etäisyydet töihin lisäämässä kustannuksia.
Lisäksi muualla asuu samalla summalla laadukkaammin kuin Helsingissä.
[/quote]
Omaisuus karttuu aivan eri tahtia Helsingissä. Sinne pääseminen on vaikeaa mutta jos olet, tai perheesi on, valinnut oikein aikanaan niin nyt on melkoinen tilipäivä kun asunnon myy.
[/quote]
Myy? Ei vuokra-asuntoa myydä, kolmion hinnat kantakaupungissa ovat sitä luokkaa että ystävien budjetti ei siihen riitä, vaikka akateemiasia ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:36"]
Olen kokenut kateutta niitä kohtaan, jotka älysivät olla muuttamatta Helsinkiin. Tänne pääsee kuka vaan, mutta pois onkin vaikeampi päästä.
[/quote]
Miten niin täältä on vaikeampi päästä pois? Minä sanoisin, että helpompi. Helsinkiläisen asunnon hinnalla ostaa helposti mistä päin Suomea hyvänsä, mutta toisin päin muuttaminen on vaikeampaa.
Mä taidan olla. Kotikaupungissa käydessä kovin moni aloittaa keskustelun, että "niin sä muutit Helsinkiin? Mä vielä asun Hyvinkäällä".
Onko tuo sitten hyvinkääläisten surkeata itsetuntoa, vai sitten kateellisuutta vai mitä..? Mä en ole itse ajatellut koskaan, että Helsinkiin muutto olisi jotenkin ns. seuraava askel ylöspäin. ;)
Ihan käytännön takia muutin Helsinkiin. Sattumalta löysin kämpän duunin viereisestä rapusta. Joten win-win.
Miksi tuntea kateutta, kun hirveän moni ei halua asua siellä koskaan.
Kyllä vaan on vaikea lähteä pois kun on tottunut Helsingin palveluihin ja tarjontaan. Saavutetuista eduista on vaikea luopua, vaikka toisella puolelle olisi isompi koti ja enemmän rahaa. Ei raha kuitenkaan merkitse niin paljon. Tämä siis henkilökohtainen mielipide, ei edusta kaikkien Helsingissä asuvien mielipidettä.
Pari kesää Helsingissä asuin nuorena, enkä muista kenenkään olleen kateellinen.
En ymmärrä miksi kukaan olisi kateellinen siitä, että muutin Helsinkiin. Miksi pitäisi olla? Muutin opiskelujen perässä. En usko, että tulen täällä koko loppuelämääni viettämään, todennäköisesti muutan kehyskuntiin tai sitten johonkin keskisuureen kaupunkiin kunhan ensin valmistun. Täällä on asuntojen hinnat pilvissä, ruokakin kallimpaa yms. No joukkoliikenne toimii huomattavasti paremmin kuin muualla suomessa.
Lähinnä sääliä. 7 vuotta tuli asuttua sillä kerralla, sitten Espoon kautta ulkomaille. Muistan kuinka länsirannikkolla asuvat sukulaiset ja kaverit ihmetteli ja ihan aidosti säälivät minua kun jouduin muuttamaan neukkukuutioon työn perässä helsinkiläisten keskuuteen. Oi niitä aikoja.
off topic vähän,paitsi jos laajennetaan koskemaan jumitusta yleensäkin:mä jumitan helsingissä. ei oo yksinkertasta vaihtaa kaupunkia tutusta ja turvallisesta poiskaan päin helsingistä, ja jos muutat niin takasin et pääse koska asuntoja ei ole. asun kaupungin vuokra asunnossa enkä saa muualta kaupungin vuokra asuntoa. asuntojen myynti hinnat , allergian takia uuden asunnon myyntihinnat ,on myös muualla kaupungeissa kalliita.lisäksi et ikinä tiedä minkä homepommin saat. kaupungissa aina asuneena en osaa kuvitella asuvani pienemmällä paikkakunnalla enkä ehkä osaakaan varsinkaan sosiaalisesti. lisäksi helsingin palvelut on omaa luokkaansa. tai sitten on vaan niin ettei se vaihtamalla parane. osa ihmisistähän muuttaa kotipaikkakunnaalleen heti jos saavat töitä ja osa ei muuta tänne siksi että palkka on vähemmän suuri kuin asumiskulut on suuremmat kuin muualla.Monet ihmiset asuu hesassa vain siksi että täällä on töitä
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:32"]Mikö vika nummelassa on? Miksi se kaveri lähti sieltä paratiisista stadiin
[/quote]
Tuppukylä jossa on surkeat kaupat.
Eipä kukaan ole kadehtinut, lähinnä harmitellut kun lähdin kauas. Nyt olen jo ehtinyt muuttaa poiskin, kun en itsekään viihtynyt. Ei se kaikille ole mikään unelma, päinvastoin
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:44"]
Mä taidan olla. Kotikaupungissa käydessä kovin moni aloittaa keskustelun, että "niin sä muutit Helsinkiin? Mä vielä asun Hyvinkäällä".
Onko tuo sitten hyvinkääläisten surkeata itsetuntoa, vai sitten kateellisuutta vai mitä..? Mä en ole itse ajatellut koskaan, että Helsinkiin muutto olisi jotenkin ns. seuraava askel ylöspäin. ;)
Ihan käytännön takia muutin Helsinkiin. Sattumalta löysin kämpän duunin viereisestä rapusta. Joten win-win.
[/quote]
Taidat olla vielä nuori ja perheetön... :)
Suurin osa sinne Helsinkiin parikymppisenä lähteneistä muuttaa siinä reilu kolmikymppisinä perheellistyttyään takaisin tänne Hyvinkäälle. Yksi muksu vielä mahtuu sinne töölöläiskaksioon, mutta kahden tai useamman kanssa sitä jo kaipaa tilaa, pihaa jne. Samalla rahalla millä ostat rivarikolmion jostain Helsingin lähiöstä saat talon Hygestä - ja työmatka ei kuitenkaan ajallisesti radikaalisti pitene (riippuen toki siitä, missä päin pääkaupunkiseutua työskentelet ja mitä kautta joudut ajamaan). Ja ne lähellä asuvat vanhemmatkin ja muut tukiverkot alkavat taasen olla iso plussa kun perheessä kaksi työssäkäyvää vanhempaa.
T. Nelikymppinen, onnellinen paluumuuttaja
Olen asunut täällä ikäni, mies muuttanut muualta. Miehen sukulaiset lähinnä kauhistelevat asuntojen hintoja, eivät niinkään kadehdi.